Marens akvarieverden (side 37)

Gulrotgress brukte jeg faktisk mye tidligere. Jeg husker ikke hvorfor jeg kvittet meg med den, men assistentene husker jeg likte den planten veldig godt! Kanskje den er verd å prøve igjen!?! Som du sier, fin yngleplass med gjemmesteder!

Den sverdplanten, Echinodorus uruguayensis, er den som den jeg selv bruker som vokser så enormt mye og tar stor plass? Den blir jo helt anderledes slik den er under vann! Veldig fin og gjør mye ut av seg!

Den gresslignende planten, Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis, er den ganske kraftig eller er det ganske tynt "gress" (om du skjønner..)?

Du er veldig flink til å innrede akvariene dine!

Jeg må på jakt etter "den perfekte rota" jeg da;D Denne gangen blir det sikkert ikke ei billig rot!
MarenB
Den gresslignende planten, Echinodorus quadricostatus "Magdalenensis, er den ganske kraftig eller er det ganske tynt "gress" (om du skjønner..)?


Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive bredden på bladene, men "brede", nei det er de ikke. Relativt smale gresslignende blader, men bredere enn vanlig plengress, altså

Du kan se i profilen på akvariet jeg har C. reynoldsi i. Det er samme planten på bunnen der.
Jeg synes "H. zosterifolia" ser flott ut i dine karr! Jeg synes også "[URL=Cardamine lyrata
]Cardamine lyrata[/URL]" som jeg synes ligner litt på en plante jeg samler på, nemlig "Hydrocotyle leucocephala" er veldig fin! Jeg har fått litt av Astrid og Elin etter at de har hatt opprydning i karrene sine! Jeg skulle gjerne ha skaffet mer av denne planten, men bare synd de ikke har den på Tropehagenbutikkene.

Ellers så tenker jeg på Lotus
Det ble desverre ikke noe yngel i denne omgangen. Jeg kom hjem til et ikke veldig vakkert syn i pygmekaret.... Det var helt grått, hadde gråalger (tror det heter det) og flyteplantene var helt ødelagte.
Jeg måtte bare ødelegge for hannen som passet redet sitt og jeg klarte ikke å se om det var yngel der pga den gråe "tåka", før jeg kastet hele den store flyteplanten.
Fiskene virket litt preget av dette vannet, noe jeg har full forståelse for å si det slik, og drev og snappet mye luft i vannskorpa. Jeg skiftet ca 15L vann og det så mye bedre ut for fiskene. Jeg får se hvordan det er i morgen, så får jeg ev gjøre noe med det da. Bildene er veldig dårlige, men dette karet står slik til at jeg skjeldent får til bra bilder uten gjennskinn i glasset....

[External Image]

[External Image]


Slenger med nok ett bilde i mindre bra kvalitet fra foringa til coryene i dag. De ser ut til å ha det veldig bra for tida, så man blir glad når man ser i det karet
[External Image]
Akvarie
så ikke så morro ut med det akvariet ,håper det hjelper med et vannbytte ,men det så nå ut som corydoras hadde god matlyst
Ja, egentlig var de alle 14 sammen frem v glasset oppå 4 malletabletter. Fikk desverre ikke tatt ett bilde med alle sammen, blir litt for urolig for meg og kameraet mitt. Det er ikke veldig ofte de kommer frem alle sammen samtidig, men de var tydeligvis sultne!! Jeg har matet moderat i det siste etter å ha hatt spor av nitritt, så de har vel ikke fått noe ekstra rundt magen den siste uka

Hvor mye røde mygglarver gir man forresten 14 Coryer? Jeg gir vanligvis ca 1 rute hver dag, noen ganger litt mer.

Pygmeygnelen er jeg litt bekymret for. Tror det har vært frafall, men håper det ikke er pga dårlig vannverdier. De går jo i en 9Liter, så å klare å holde fine vannverdier er kanskje ikke det enkleste... Jeg skiftet ca 2L temperert vann med riktig PH i dag da. Prøver å skifte ca 1/2 L hver dag. Jeg har kùn PH-måler her, mne kan ta med en prøve hjem i morgen om jeg klarer å komme meg hjem
Jeg synes det fortsatt er vanskelig å vite hvor mye microorm jeg skal gi dem...? Det hadde vært fint om noen kunne kommet fysisk hit og vist meg det, ikke bare gjennom AF.... Jeg håper bare svampfilteret holder.
MarenB
Hvor mye røde mygglarver gir man forresten 14 Coryer? Jeg gir vanligvis ca 1 rute hver dag, noen ganger litt mer.


Det tror jeg avhenger av Corydorasenes størrelse, art og alder.
Jeg kan nevne et eksempel:
Jeg har 15 fullvoksne, viltfangede Green Lasers i et kar. Disse er såpass store at 1 rute blir for puslete, og er borte før jeg får sukk for meg. Så de får to ruter, det virker passe. Og de ser iallefall passe runde ut
Det er enkelte Corydoras-arter som spiser lite. Et par eksempler som slår meg er Corydoras atropersonatus og Corydoras reynoldsi.
C. reynoldsi spiser, men de spiser så utrolig mye tregere og saktere enn andre arter jeg har! Jeg har lært meg at maten forsvinner etterhvert, man må bare gi dem litt tid. Men selv om de er 9 stk, så får de bare en halv rute myggis der. Det bruker de en del tid på å få ned, men de er veldig begeistret for mat. Så det er ikke dårlig matlyst som gjør det

Hvis dine 14 er i vekst, dvs ungfisk, skader det sikkert ikke å gi et par ruter om dagen. Du kan godt velge å gi en rute to ganger.
Da er bestillingen til Webzoo sendt! Torvplater og plantesubstrat er snart på vei og mulig karet også Kanskje allerede tirsdag, så jeg måtte bare skynte meg å sende inn bestillinga til substratet! Jeg var også og kjøpte en ekstra 25kg sekk med 0,4-0,8mm rådasand i fall de blir utsolgt på TAM
Forrige gang jeg skulle sette opp karet måtte jeg nemlig vente i 2 uker på at de skulle få inn denne sanda, noe som er uaktuelt nå!

Jeg kjøpte også inn dobbel-svampfilter som jeg sikkert får bruk for senere, den samme som jeg har nå bare at den jeg har nå er enkel.
Artemiaklekker, div luftstener osv ble også med. Når summen kom på 1000kr klarte jeg heldigvis å slutte!

Jeg holder på å finne en ny eier til 110Litern. Den er i helt fin stand, ikke 1 år gammelt, så lysrørene er fine. Ingen riper og ingen skader i bordet. Jeg tenkte å selge det med torvplatene, plantesubstrat, sand og div røtter. Fant ut at jeg kan ta 600kr for alt... høres det mye ut?

Ellers så fant jeg en annen plante på TAM som jeg er interesert i... "Crinum thaianum" ser veldig fin ut i litt større kar. Nå er det jo ikke en veeelidg stort kar jeg kjølper, men jeg så de i en 180L hvor de lå veldig fint i vannet.
Den er litt dyr og jeg vet ikke om den formerer seg så mye iom at den har løk. Jeg har ikke sett så mye om den på nettet enda, så det finner jeg sikkert fort ut
Godt nytt! Aquamanias har nevnte plante til kun 35 spenn

Bestilte selv et par sånne løker av han nylig, har ikke mottatt dem enda.

MarenB
Ellers så fant jeg en annen plante på TAM som jeg er interesert i... "[URLBLOCK2]" ser veldig fin ut i litt større kar. Nå er det jo ikke en veeelidg stort kar, men jeg så de i en 180L hvor de lå veldig fint i vannet. Den er litt dyr og jeg vet ikke om den formerer seg så mye iom at den har løk. Jeg har ikke sett så mye om den på nettet enda, så det finner jeg sikkert fort ut:)
Oioi! Det var billig! De sender vel over alt nå når det er sommer?

Jeg har forresten bare sett 2stk yngel i dag. Den ene tar seg en tur rundt i karet i ny og ne og går opp i vannflata for å hente oksygen. Det har jeg faktisk ikke sett at noen yngel har gjort før, hente oksygen altså!

Jeg fikk også en stor posjon mose jeg hadde bestilt fra ett medlem i dag. Veldig fin mose! Hehe, Assistenten min fikk litt av en oppgave da det viste seg å være store mengder andemat innni den! Ingen andemat i mine karr nei;D
Grattis med snart nytt stort akvarie Maren! Dette blir spennende! Er ikke så ofte innom akvaforum for tiden men stikker innom av og til så får med meg hva du og noen andre driver med
mona o
Hvis dine 14 er i vekst, dvs ungfisk, skader det sikkert ikke å gi et par ruter om dagen. Du kan godt velge å gi en rute to ganger.


Beklager Mona, har gått litt for i svingene her. Takk for rådet! Jeg skal begynne å gi de 2 ruter. Det er nok 5 fullt utvokste C. Duplicareus, 8 C. Sterbai i forskjellige størrelser og 1 voksen C. Loretoensis. En god blanding Men når du gir dem för-tabletter, hvor mye gir du da? Jeg tar ofte 1/2 på hver...
Lisbeth
Grattis med snart nytt stort akvarie Maren! Dette blir spennende! Er ikke så ofte innom akvaforum for tiden men stikker innom av og til så får med meg hva du og noen andre driver med :)

Takk, Lisbeth!
Det blir gøy! Takket være deg ble det en "Juwel Rio 240", så takk for tipset!
Akvarie
har du tenkt på noen nye corry arter,eller labyrintfisker eller få flere av de som du har,det vill bli god plass i en 240 liter ,var bare litt nysjerrig om planla noen nye fisker
Fisk nr 1 må bli VF Perlegurami! Der må jeg nok smøre meg med tålmodighet. TAM har noen få igjen nå fra forrige bestilling og det er de første de har fått siden de åpnet for kanske 2år siden!:/ Men jeg vil ha VF, det har jeg vel bestemt meg for!

En kampfisk hadde også vært fint, men det er ikke noe jeg har bestemt meg for enda. Tenker kanskje å ha Betta av noen andre arter, så bare kom med forslag
Jeg tenker å ta det litt sånn etter hvert. Det kan jo dukke opp noe nytt også som jeg har lyst på!
Foreløbig gleder jeg meg til å få flyttet over sjokoladene!!!

Jeg tenker litt på Betta Immbelis også kalt fredlig kampfisk, det må jeg innrømme, men jeg må lese litt mer først De bildene i fiskebasen er skikkelig dårlige, så se heller her!

Jeg tror ikke det blir flere coryer.
Planteliste/-tråd
Jeg har startet en egen plante tråd som du kan se her. Laget meg ei lita liste der med planter som er aktuelle, men det er vanskelig å velge og hvor mange av hver!:S

Jeg må sende bestilling i morgen eller onsdag og jeg setter pris på litt hjelp her!
Happy days are over:(
Da ble det slutt med pygmeyngelet Litt surt iom at de hadde begynt å bli litt store, men det var vel vannverdiene som gikk litt skeis:/
Jeg hadde egentlig tenkt å flytte de over i 110Litern i går, men tenkte å vente til onsdag da det nye karet kanskje er oppe og går. Litt ergelig i ettertid å¨tenke på at jeg ikke gjorde det i går når det gikk som det gikk....
Algeutbrudd:(
Jeg driver og lager en plan for tømming av 33Litern/Pygmeguramikaret.
Det har kommet et skikkelig alge-utbrudd! Jeg tror det er av typen Skjeggalger.
Det kan godt komme av avfallsstooffer siden det er så godt beplantet at slamsuging er en utfordring i dette karet! Jeg ødelegger plantene hver gang:P
Det er også det eneste karet uten reker som arbeider og snegler har jeg ikke oppi pga PH`n. Lukten skal vissnok være av fjære/sjø...
Jeg har fluval 2+ oppi, så filteret skal være bra nok for 33L.

Pga at karet er så hardt rammet med alger, grått vann, planter som råtner osv, så skal pygmeguramiene få flyttes over i 110Litern i kveld. Tenkte ikke å gjøre dette, spesielt ikke før det nye karet er på plass, men har egentlig ikke noe valg nå. Det får heller bli ett par timer ekstra på å fange fisk når karet skal tømmes!

I morgen skal alt vaskes godt, nye planter og noen kirsebærreker oppi Er jeg riktig heldig er det klart før jeg slipper de oppi 240L så jeg får lenger tid på å bestemme meg om hvilket kar de skal gå i.

Ellers så er det fortsatt 5 VF Perlegurami på TAM. Nye perleguramier er ikke på bestillingslista, heller ikke Dario dario eller Betta imbellis
Jeg vurderer å ta ett par av de VF Perleguramiene som de har igjen,selv om dette ikke er nr 1 av fiskene de opprinnelig tok inn, om de fortsatt er der om 1 uke...
Dårlige lysrør årsaken?
Jeg har veldig dårlige lysrør i armaturet til 33Litern. Kan dette ha noe med algene å gjøre tro..? Har ikke råa til å kjøpe nye nå egentlig... Dette er JBO også, så sikkert ikke de enkleste og billigste å finne på markedet:P
Forskjellige grunner til alger, men dårligere lys er gjerne en grunn :/
synd du ikke har råd til nytt lys ennå, men det går nok bra med litt alger imens

Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap