Lisbeth sine småfisk :) (side 38)

Humunuku
Er det algin-regular mot skjeggalger du tester nå?


Tester ut den du foreslo, Happy-Life algin-extra.
Tenkte jeg skulle prøve den konsentrert på kuhliihulene også, i en bolle for seg selv. Litt sløv for tida, ikke kommet så langt...
Ok, trodde ikke det var BGA du hadde problemer med.
Algin-extra er mot BGA og algin-regular for skjeggalger og sånt.
Humunuku
Ok, trodde ikke det var BGA du hadde problemer med. Algin-extra er mot BGA og algin-regular for skjeggalger og sånt.


Da har jeg misforstått det du skrev. Trodde du mente den kunne funke til skjeggalger... Da er det altså regular jeg må skaffe meg. Går sikkert greit å fortsette med den, de kan visst blandes
Hadde mistanke om at det var en misforståelse på gang.
Fått skaffet regular nå og den skal jo ta både skjeggalger, penselalger og trådalger. Jeg har faktisk, as we speak alle disse algene så dette blir faktisk spennende å se, om det er noe som feks tar penselalgene!

Men det ser faktisk ut som det middelet jeg har brukt til nå har dempet skjeggalgene betraktelig. Så jeg har ganske høye forventninger til dette middelet
Står det noen liten påklistret lapp med "Wirkstoff" og "BHAUA Reg nr." slik som på Algin-extra?
jepp, på regular står det BAUA Reg. Nr: 35099, Wirkstoff: Salicylasaure

He he, står samme wirkstoff på algin extra men BAUA nr: 35234

Betyr ikke det at det inneholder det samme? Men det bør jo være noe ulikt (jeg vet ikke hva det nr står for) for man kan bruke begge midlene sammen hvis man har behov for å kverke flere typer alger på en gang.
I kuhlikaret vet jeg da søren hva jeg skal gjøre. jeg har nå både penselalger, litt bga og trådalger. For meg ser det faktisk ut som det er algeballene som har spredd seg til -overlat der den får feste. Det startet med at ballene fikk masse tråder som tøvet seg utenpå ballen. Fjernet hver uke, men nå har jeg bare latt det gå sin gang. Ballene er helt lodne og tøvete og det er altså no trådalgeaktig rundt om kring. MEN hvis jeg putter oppi algemiddel mot alger i dette karet tar jeg vel rotta på ballene! De er jo av alger...
Tror jeg kanskje har løst gåten med stigende ph i 450 literen... Jeg ser nå at det pipler fram litt hvite korn i sanda som ser ut som faxekalk... seff har vel forrige eier som hadde malawi hatt oppi faxekalk... Men det er bare et korn her og der, ikke mange. Kan vel tenke meg at det er en liten neve med faxekalk oppi der, ikke mer. Men det er vel nok for å få ph til å øke. jeg suger dem opp med slangen etterhvert som de pipler fram. Skal legge oppi en god pose med torv i håp om at det motarbeider faxekalken.
Akkurat det der med trådalger som kommer fra moseballene har jeg oxo opplevd, men de sluttet etter jeg gjorde om på oppsettet. Puttet de i ett annet karr.
Gjorde en skikkelig opprenskning i kuhliikaret i dag. Tok rett og slett opp alle algeballene og klippet de sånn at alle tråder ble fjernet. ble litt overrasket over hvor frisk grønn algeballene var under "møkka" -jøss, ja de ser skikkelig fine ut nå igjen. Har lagt 3 huler ( mine spesiallagde keramikkhuler) i en bøtte med algemiddel, som reservehule har kuhliiene fått en rot så lenge å gjemme seg under. Håper inderlig dette middelet virker i bøtta, har brukt en god dose!
Galemor
Akkurat det der med trådalger som kommer fra moseballene har jeg oxo opplevd, men de sluttet etter jeg gjorde om på oppsettet. Puttet de i ett annet karr.


Jeg tror at algeballene sender ut tråder når de er for stilleliggende. de skal jo rulle rundt for å holde seg som en ball. Mine sitter jo fast på en pinne så ikke så rart at de begynner å vokse "vilt" rundt (en teori jeg har akkurat nå..)
Lisbeth
jepp, på regular står det BAUA Reg. Nr: 35099, Wirkstoff: Salicylasaure


Jøss, det navnet lignet på virkestoffet i Dispril, den vanlige hodepinemedisinen for oss mennesker
mona o
[QUOTE=Lisbeth]jepp, på regular står det BAUA Reg. Nr: 35099, Wirkstoff: Salicylasaure


Jøss, det navnet lignet på virkestoffet i Dispril, den vanlige hodepinemedisinen for oss mennesker

Ja, det er det Humunu også sier, han studerer jo nøye innhold i sånne remedier og lager jo gjerne sine egne saker. Jeg vet ikke hvor "bra" det er å ha dette oppi til fiskene, jeg har aldri brukt noe algemiddel før rett og slett fordi jeg ikke liker å ha oppi noe som dreper, men nå biter jeg bare tenna sammen og prøver. Jeg kan bare ikke la min nyoppsatte 450L bli overgrodd av disse skjeggalgene (og penselalger jeg hadde fra før) Det er helt vannvittig hvordan enkelte typer alger kan overta helt...

Og jeg er jo nøye med vannbytter og alt det der, men nå er ikke det nok
Jeg har lurt litt på hvor mye et vannglass med en halv dispril må tynnes ut før det kan doseres i et kar, men hvis jeg skulle laget egen BGA-kur ville jeg brukt pilebark og testet det i et kar med dafnier og se om de daua.

Lurer litt på dette med at det er samme virkestoff i regular og extra og om det er bare er en sterkere dosering, men i og med at de har forskjellige BAUA nummere, som er en slags registrering/godkjenning av produkter med bicoider, kan det være andre ting som skiller også.
Leppegurami
Noe helt annet, Lisbeth. Har du lest mye om leppegurami?
Humunuku
Lurer litt på dette med at det er samme virkestoff i regular og extra og om det er bare er en sterkere dosering, men i og med at de har forskjellige BAUA nummere, som er en slags registrering/godkjenning av produkter med bicoider, kan det være andre ting som skiller også.


Middelet til extra var blankt mens middelet til regular var dyp rosa! Setter seg skikkelig fast hvis det søles med.
MarenB
Noe helt annet, Lisbeth. Har du lest mye om leppegurami?


Nei, har aldri likt utseende på verken leppegurami (eller dverggurami som jeg syns de ligner litt på) så aldri "giddet" å lese om de... Det er faktisk noen labyrinter jeg rett og slett syns er ganske stygge he he, men bra det så ikke alle havner på ønskelista mi
Middelet til extra var blankt mens middelet til regular var dyp rosa! Setter seg skikkelig fast hvis det søles med.

Ser det ut til å fungere med Algin-regular, sånn ca midtveis i kuren?
Humunuku
Ser det ut til å fungere med Algin-regular, sånn ca midtveis i kuren?


Jepp, ser ut til å ha stagnert helt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap