Lisbeth sine småfisk :) (side 39)

Den ene av de to største sjokkisene mine driver og oppfører seg rart. Holder seg stort sett i det ene hjørnet av akvariet under noen flyteplanter. Det brune er nesten sort og finnene er klappet, bortsett fra hale og brystfinner. jeg klarte først å innbille meg at den kanskje ruget på egg. Syns den så litt oppsvulmet ut under halsen. men den kommer en god stund etter de andre og plukker i seg litt mat og så tilbake til kroken sin. De spiser vel ikke i det hele tatt hvis de ruger? Mystisk, får følge med den i tilfelle den er sjuk

Den ene lakrisen i 63 literen er i gang igjen og passer på ei hule, men jeg kan ikke se noe rede inni hula, lyst med lommelykt så jeg burde sett det. Lurer på om de snart skal flytte dem over i 450 literen, flytte noen huler over dit.
Men i jøssenavn... Er det virkelig så dårlig med fine akvarier på forumet? Det som står nå vant jo sist mai også?!
Lisbeth
Men i jøssenavn... Er det virkelig så dårlig med fine akvarier på forumet? Det som står nå vant jo sist mai også?!

Jeg tror de legger den konkurransen på is i sommermånedene
Det er ikke kåret noen i sommer av den grunn...tror jeg iallefall. Både de som stemmer og de som eventuelt vinner er på ferie eller mindre aktive i sommertiden av andre grunner.
mona o
Jeg tror de legger den konkurransen på is i sommermånedene ;) Det er ikke kåret noen i sommer av den grunn...tror jeg iallefall. Både de som stemmer og de som eventuelt vinner er på ferie eller mindre aktive i sommertiden av andre grunner.

Ja det har du nok rett i, jeg gikk ut i fra at ferie var grunnen til at forrige vinner stod et par mnd, men tok det for gitt at ferien var over nå som vi er i august he he.
Hvordan går det med sjokkisene dine?
MarenB
Hvordan går det med sjokkisene dine?

Ingen endring (hvis du mener det jeg skrev om den "svarte" oppe i tråden?)

De tre resterende er veldig fine, den ene største svømmer rundt med finnene på full utsperring hele tida. Den ER så PEN!
Nøyaktig 2 mnd siden jeg satte opp 450 literen. På tide med et før og etterbilde. Pga plutselig plantetrøbbel i sommer har det ikke skjedd så mye, men rota som lå og fløt oppi vannskorpa har endelig sunket og blitt plassert. Vet ikke helt om jeg er fornøyd med plasseringa, men det er kun der jeg får plass til den. Den krever større plass enn det ser ut som.

Flyteplantene og spesielt ugresset Ceratopteris pteroides døde plutselig ut. Har fått i gang noen avleggere men foreløpig er det kun pistian som hersker i overflata. Windelløv hadde jeg en skikkelig flott tett kratt av, men den også ville ikke helt. Har klippet vekk masse dødt og brunt for å gi tilgang til lys til det som har overlevd. Krysser fingrene for at den skal bli like fin som den var. Det som har forundret meg er Cryptocorynen. Den bruker alltid å smelte ned ved nyplanting, men den har jeg ikke mista et eneste blad på. Den har bare blitt større! Veldig rart..

Et bilde av fiskemølja også. He he, jeg skulle liksom rydde opp i corygjengen og bare ha en sort... Men flyttet jo over 15 C. Habrosus fra 85L og gjorde et skikkelig impulskjøp av 15 Aspidoras pauciradiatus i sommer så nå er det bunnfiskmølje igjen... Pytt!
Følger på med et par ELENDIGE bilder av 63 literne:

Kuhliilandsbyen røska jeg opp i sommer, klippet kulene tilbake, de så helt grotesklodden ut! 3 keramikkhuler er tatt ut og lagt i en bøtte for seg selv med sterk dose algemiddel. I mellomtiden har kuhliiene fått ei rot og en haug cattapablader de kan gjemme seg i. Virket ikke som de hadde noe i mot det nei. Er jo mer naturlig for dem å åle seg mellom visne blader. Men keramikkhulene som ligger i bøtta til av-alging går det ikke bra med. Algene ser ikke ut til å ville slippe taket

I karantenekaret bor det 6 klovnkilli, 3 hunner og 3 hanner og 5 lakrisguramier. Alle lever godt oppi det tette krattet
Har bestemt meg for at løkplanta, Crinum calamistratum skal flyttes til 450 literen. Tror den blir fin når den får strukket ut sine laaaange blader der.

Må uansett røskes litt opp i karantenekaret, ha mere blader på bunnen og bare flyteplanter
Siste bilde er fra dammen på balkongen. Den har bare kommet med 2 blomster samtidig. Starter som rosa og ender som hvit. I det dårlige været som har vært har de vel stått en uke før de visner. På dette bildet har jeg nettopp luket vekk masse blader. Den fyller vannflata med blader veldig raskt. Men dette er et godt bevis på at det går helt fint å ha en vannlilje i en 30L balje på balkongen! Det blir en gjentager hos meg i alle fall
i dag oppdaget jeg en kirsebærreke som er i overkant av 3 cm! Det er det største jeg har hatt av dvergreker. Men mine er jo blanding av kirsebær og grønn reke. Kirsebær kan bli 2,5 cm mens grønn reke kan bli 4 cm. Det er ganske stort! Gubben trodde det var avkom av vifterekene mine for den ser akkurat ut som den i farge og den lyse stripa langs ryggen, bare uten vifter
Har sett et par andre store tidligere, bare håper det er nok av hvert kjønn så de får formert seg. knurreguramiene bryr seg i alle fall ikke om disse store. Men småttisene vil selvfølgelig gå i gapet på dem...
Ikke helt enkelt med rekebeibiser i ett slikt kar nei! Jeg kan ikke se noen kirsebærreker i karet mitt etter at det kom guramier oppi. De er skikkelig glupe disse små røde! De var fremme hele tida da det kun var coryer som gikk der.

Jeg lurer litt på lakrisguramiene dine. Har de navnet Parosphromenus deissneri? Jeg har så lyst på den selv, så om du har noen erfaringer så kunne jeg sett hvordan dine er før jeg ev kjøper selv
Lakrisene ble i alle fall kjøpt som deissneri, men etter hva jeg har skjønt kan man aldri vite om man har fått det man har kjøpt.
Jeg syns mine er veldig pene, men sånn som de er på bildet til høyre tror jeg mine aldri blir. De ligner mer på den på bildet til venstre. Det er pent nok for meg det

Jeg liker måten de beveger seg på, de smyger seg meg sin smale kropp elegant rundt og de ble fort vant med meg som matmor. Kan ikke se en eneste fisk men setter jeg meg foran akvariet har jeg plutselig 5 spisstruta (de har spiss trutmunn) fisk gloende på meg innafr glasset. Jeg liker også at de bruker huler og smyger mellom cattapa/eikeblader. Jeg syns det er spennende å se på fisk som beveger seg på den måten. Får jeg plass blir det flere lakriser på meg, den har sjarmert meg! Anbefales
Corydoras concolor
Corydoras concolor! På Oslo city har det nå gått en gjeng med denne corydorasen i evigheter! Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke blir solgt??? Det er bare en av de vakreste coryene jeg har sett, hadde jeg bare hatt plass hadde jeg kjøpt dem på flekken! De er faktisk så fine at jeg har vurdert å fange ut mine 11 C. arcuatus fra 450 literen og heller sette inn concolor! Men jeg gjør ikke det... buhu, men de er så pene!

C. Concolor
Brachirus harmandi
Brachirus harmandi, ferskvannsflyndre: Har kontaktet Dyrego Oslo city, Oslo zoosenter og Tam Alna for å høre om de tar den inn. Jeg må ha et par kompiser til flyndra mi og forhører meg med de butikkene som er lettest tilgjengelig for meg før jeg spør Dahls. Dahls er faktisk veldig klønete å komme seg til for sånne som meg uten bil. Ikke minst dyrt blir det å ta taxi fra togstasjonen til butikken og tilbake...

Flyndra som tidligere var en bekymring for meg og et impulskjøp jeg angret på er nå en av mine favoritter Den har virkelig funnet seg til rette i mitt nye store kar og spiser som en hest! Det forundrer meg fortsatt hvordan denne overlever i naturen. Hvordan fanger den mat som er levende? Den bruker kun en teknikk hos meg i alle fall og det er å legge seg oppå maten, justere seg litt fram og tilbake og så snappe i seg maten når den ligger korrekt. Noen ganger er det voldsomt mye rygging og styring før han er fornøyd med hvordan maten ligger under munnen. Munnen er jo helt på skeiva
De jakter kanskje på mudderbunn, hvor små insekter et gjemmer seg og så er det bare å legge seg over der maten gjemmer seg, justere inn og *glefs*.
Galemor
De jakter kanskje på mudderbunn, hvor små insekter et gjemmer seg og så er det bare å legge seg over der maten gjemmer seg, justere inn og *glefs*.

Ja kanskje det Men jeg syns fortsatt det er rart at et levende insekt som får så god tid til å stikke av ikke gjør det i så fall. Alle kryp har jo overlevelsesinstinkt?

Jeg skal bestille meg litt levendefor til høsten. Blir spennende å se hvordan flyndra fanger maten da!
I innlegg nr 51 i denne tråden min skriver jeg:

Merker at jeg får mer og mer dilla på guramier. Nå har jeg prøvd i flere omganger, men alle dør for meg. Det er jo ikke så rart, alle har vært viltfanget og ikke gått i karantene. Nå håper jeg at lykken skal snu og at jeg får dem til å leve opp når de får gått i karantene først!

Dette er 8 mnd siden og siden da har jeg altså fått til alle guramiene jeg har skaffet meg, ikke et eneste dødsfall! Jeg blir jo rent glad på mine egne vegne at jeg endelig får til guramiene. Heh, kjenner nesten jeg burde kjøpe en sort til for å feire Men tror ikke det er plass til så mye mer i 450L nå. Det blir fullt der også desverre... Men Sphaerichthys vaillanti har jeg fryktelig lyst på altså...
Bytta vann på alle akvarier i går og flyttet lakrisguramiene fra karantene og over i 450L. De fikk med seg et par kokosnøtthuler men tror det skal være nok av huler og finne ellers i dette karet. Den ene av de 5 har i løpet av sommeren blitt psyket ut av de andre 4 og ikke fått spist mye. Den er fryktelig tynn. Jeg har et naivt håp om at den skal klare å legge på seg igjen i storekaret for der har alle tilgang på mat. I det lille akvariet har den ikke hatt store muligheten til å skaffe seg mat uten at de andre oppdaget det...
Knurreguramiene begynte å jage dem med en gang de kom oppi, veldig obs på de nye. De har aldri brydd seg om andre fisk så det overrasket meg og bekymret meg. Men etter en kort stund var de ikke intressert lengre -puhh!
Lakrisene fant seg veldig fort til rette. En halv time etter at de slapp ut matet jeg fiskene og lakrisene spiste som om de hadde bodd der lenge Så inn til videre er alt vel.

4 Iriatherina werneri, Dragefinne har jeg igjen. FIRE! Jeg må si disse fiskene har virkelig vært en stor skuffelse. Tenk å vente så lenge på ønskefisken sin også er det bare elendighet med dem. Startet med 20 stk... Ikke kan jeg se noe på dem lengre heller. De er fine og friske, spiser og hannene flapper finner og alt vel. Så plutselig er noen bare forduftet... Har 2 hanner og 2 hunner igjen. Vet ikke om jeg kommer til å prøve en ny stim av de, men har litt lyst å prøve med noen små individer. Disse var veldig store når jeg fikk dem, kan jo være alder. I dont know... Men egentlig syns jeg det er fullt nok oppi 450L. Det skulle ikke mye til å fylle opp et så stort kar...
Alt vel med lakrisene i 450 literen! Det er tydelig at de føler seg hjemme og trygge i dette karet

Utrolig fasinerende å se små fisk boltre seg på så stor plass. Jeg inbiller meg at jeg ser mere naturlig atferd når veggene på karet ikke trøkker dem sammen så tett. Og som jeg trodde har den tynne stakkaren fått et helt nytt liv oppi der. De andre lakrisene bryr seg ikke om den. De prøver sånn halvhjerta å jage den, men gidder ikke siden det er nok med plass og nok med mat Har jo bare gått et og et halvt døgn, men prognosene ser lovende ut for stakkaren foreløpig.

Når sjokoladene gikk i karantenekaret gikk det jo også ganske vilt for seg der. Agressiv jaging opphørte når de kom over i 250L og nå, i 450L er det så vidt det er litt knuffing en gang. De sier i fra til hverandre men det er det hele.
Så god plass endre atferd ganske ekstremt på enkelte fisk!

Skal si det røkker litt i lysten på å skaffe meg et dobbelt så stort akvarie. Tenke seg mine småfisk i et langt 1000L kar da! Åhh... Da skulle det også blitt et rent Asiaoppsett. Jeg angrer faktisk litt nå på at jeg har masse cory og aspidoras. Jeg skulle heller hatt en stor gjeng med kuhlii på bunnen. Men fiskene som er i 450 literen nå får jeg ikke ut igjen -uten å tømme karet helt, og det blir ikke aktuellt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap