Marens akvarieverden (side 39)

Av utvendig ville jeg sjekket ut Eheim Ecco Pro. Virker veldig praktiske.


-Tim
Ikke nytt filter enda
Jeg tror jeg må vente en god stund enda. Lommeboka er nok belastet som den er, skal jo tross alt ha mat også, kan jo ikke spise fiskene mine

Det kan godt hende at fluvalfilteret vil fungere utmerket også, så jeg krysser fingrer og tær!:X
Jeg tar sikkert kontakt med deg, Tim om jeg skulle lure på noe med disse filtrene!

Nå må jeg begynne å tenke på det innvendige i 240Litern. Jeg har jo bestilt planter som jeg tror er:
5stk Crinum thaianum
2stk Microsorum pteropus "Windeløv
1stk Lotus
2stk Echinodorus "Ozelot"

Det er det jeg kommer på nå, mulig jeg husker litt feil også, men jeg tror det var de plantene. Jeg mangler 1 stk ser jeg, for på bestillinga var det 11 planter...

Ellers så har jeg litt Hydrocotyle leucocephala, en veldig fin plante jeg samler på da den ikke finnes i butikken, mye javamose, litt Ludwigia repens og Microsorum pteropus "Windeløv" fra før i tillegg til litt Ceratopteris pteroides. Pistia kom jo i dag også

Jeg håper dette kan bli fint i karet, men det er litt vanskelig å skape ett bilde i hodet når jeg ikke har plantene eller røtter stående forran meg.
Av sand så har assistentene mine begynt å vaske rådasand 0,4-0,8mm.
Hvem betaler fuktskader forårsaket av akvarier?
Jeg hadde en samtale med en nervøs mamma i dag. Hun hadde ikke fått med seg at jeg hadde kjøpt meg en 240L. Hun tenkte veldig på hva som ville skje om akvariet ble lekk og det ble skader i leiligheta som også sprer seg til andre leiligheter i blokka.
Jeg synes ikke det er rart hun er veldig skeptisk, for det er myyyye penger det er snakk om da, og uføretrygda er ikke store greier.... Jeg har selv tenkt mye på dette selv, spurt andre akvarister, men aldri fått noe ordentlig svar. Jeg tenker kanskje å ringe et forsikringsselskap og forhøre meg om hvordan reglene generelt er på dette. Hadde jeg bodd i enebolig hadde det vært litt anderledes, men når det er snakk om å ha noboer i leilighet både på sidene og over min egen leilighet, så må jeg ta det enda mer alvorlig!

Jeg tror jeg laget en tråd om dette for en stund siden uten ordentlig svar, men mulig jeg prøver igjen Det kan jo ikke bare være jeg som lurer på dette???
Hvis du leter litt dukker det opp flere som har spurt ang forsikring og slikt når det gjelder lekkasje fra akvariet. Både som vannskader og verdi på karret.

Du kan forsikre akvariet ditt slik at hvis det skulle sprekke eller noe slikt kan du få erstatet evnt fisk og annet som går tapt.

Husker å ha lest noe om dette med innbo forsikring og huseier forsikring osv, men det tror jeg var i forhold til dette med å leie.
Du får søke på forsikring og se hvilke tråder som dukker opp.

Gjorde det for deg jeg
Forsikring
Temaet har vært oppe flere ganger. Her er noen tråder.

Kort sagt så bør du sjekke at innboforsikringen din dekker eventuell lekkasje fra akvarium. Det er litt forskjeller fra forsikringselskap til forsikringselskap, hos noen er det innebygget i innboforsikringen mens det hos andre må tegnes egen tilleggsforsikring. Jeg går ut fra at naboene er dekket via sin egen innboforsikring.
Jeg var hjemme i dag, men fotoapparatet lå selvfølgelig igjen her på rommet mitt:P
Jeg tenkte egentlig å få knipset litt før jeg skulle flytte fluval 2+ over i 110Litern så det skulle se finere ut, men nå er den altså flyttet. Det begynner å bli mange pumper der, 1 svampfilter, 1 RENApumpe, 1 fluval 2+ og det utvendige filteret, alt i 110L! Det sier jo seg selv at det blir fult!

Javamosen jeg kjøpte for ei ukes tid siden har allerede vokst og dekker nå ca halve karet, men det ser ut som at alle innbyggerne i karet liker den!
Pygméguramien ser ut til å ha slått seg til ro og rang-ordninga er i full gang igjen! Ett dårlig skum-rede er allerede laget også

Jeg föret coryene med røde myggiser i dag, noe pygmegurameine også var nysgjerrige på! De tygde og tygde, tygde og tygde og fikk tilslutt spagettitrådene ned i magen! Jeg prøver å före godt, for 2 av guramiene synes jeg er veldig tynne.

Det er utrolig fasinerende å studere de i 110Litern. Utrolig mye å lære og veldig spennende!! De er så fine også i fargene, så jeg tror jeg har vært heldig med de jeg har kjøpt! De har alltid fine farger, mulig det kan være ett dårlig tegn v tanke på at de kan ha blitt "formet" slik gjennom oppdrett!?!

110Litern har på en måte blitt delt i 2 og guramiene holder til på den venstre siden hvor vannet er mer stille pga flyteplantene. Det er også en ganske fin rot hvor Microsorum pteropus "Windeløv har spredt seg godt på og lager fine gjemmeplasser.
Det hadde vært fint med ett web-kamera hjemme slik at jeg kunne sitte og følge med hva som skjer hjemme på PC`n her!

Coryene blir man veldig glad i og glad av å se på! De er rett og slett gode,-tvers gjennom!

Sjokoladene kjeder livet av seg der de går i 62Litern. Jeg håper infoen i fiskebasen hvor det står at de trenger 60L kan justeres til 100L. Temperaturen kunne også ha blitt justert opp til 28grader, men det er min mening
Jeg prøver å aktivisere de litt med discusgranulat som de må jobbe litt med og krangle litt om før de får spist det. Dette er jo bare noe som varer kort tid, så det kan ikke gå fort nok for meg før jeg får flytettet dem!

De er så skjønne når de kommer frem i karet når jeg kommer inn døra og liksom setter pris på at jeg kommer (liker jeg å tro i alle fall).
Takk skal dere ha, begge to! Jeg skal lese meg igjennom trådene i kveld. Det jeg lurer litt på er hva forsikringa til boretslaget dekker, for det er jo den som går på hele bygget. Tenker da på om naboene skulle bli rammet gjennom vegger og gulv.
Akvariene tenker jeg ikke så mye på, de kan jeg altids klare meg uten (en stund i alle fall), men de andre skadene som koster mye penger er noe annet!
MarenB
De er så skjønne når de kommer frem i karet når jeg kommer inn døra og liksom setter pris på at jeg kommer (liker jeg å tro i alle fall;)).



Næh...Dem sier bare: " Det var sannslig på tide ja! Få fart på maten!"



-Tim
Det er nok borettslagets forsikring som gjelder der. Det er som du sier selve bygningen det ville blitt vannskader på ved en eventuell vannlekkasje. Hver og en av naboene dine må ha egen innboforsikring for å dekke sitt løsinventar ved skade og innbrudd, f.eks. brann, lekkasjer osv. Har de ikke det, får de ikke dekket noe heller, men det er deres ansvar.

Ingen ved sine fulle fem våger vel å bo uten noen form for innboforsikring
Tenk fore eksempel på disse få tingene i et hjem: tv'en, senga og madrassen, alt av kjøkkenutstyr... Så blir det full brann! I tillegg kan man stå uten et klesplagg annet enn det man står og går i! Tenk hvor mange tusen de få tingene koster å kjøpe nytt om man ikke hadde innboforsikring. Nok til å ruinere de fleste....

Jeg bor i en firemannsbolig. Vi har en felles sameie-forsikring for bygningen (brann, oversvømmelser osv osv) og hver og en har så sin private innboforsikring for løsøre og annet inne i boligen.

MarenB
Takk skal dere ha, begge to!:) Jeg skal lese meg igjennom trådene i kveld. Det jeg lurer litt på er hva forsikringa til boretslaget dekker, for det er jo den som går på hele bygget. Tenker da på om naboene skulle bli rammet gjennom vegger og gulv. Akvariene tenker jeg ikke så mye på, de kan jeg altids klare meg uten (en stund i alle fall), men de andre skadene som koster mye penger er noe annet!
Tim
Næh...Dem sier bare: " Det var sannslig på tide ja! Få fart på maten!" :D -Tim


Redd du har rett her ja;P

mona o
Det er nok borettslagets forsikring som gjelder der. Det er som du sier selve bygningen det ville blitt vannskader på ved en eventuell vannlekkasje. Hver og en av naboene dine må ha egen innboforsikring for å dekke sitt løsinventar ved skade og innbrudd, f.eks. brann, lekkasjer osv. Har de ikke det, får de ikke dekket noe heller, men det er deres ansvar. Ingen ved sine fulle fem våger vel å bo uten noen form for innboforsikring :) Tenk fore eksempel på disse få tingene i et hjem: tv'en, senga og madrassen, alt av kjøkkenutstyr... Så blir det full brann! I tillegg kan man stå uten et klesplagg annet enn det man står og går i! Tenk hvor mange tusen de få tingene koster å kjøpe nytt om man ikke hadde innboforsikring. Nok til å ruinere de fleste.... Jeg bor i en firemannsbolig. Vi har en felles sameie-forsikring for bygningen (brann, oversvømmelser osv osv) og hver og en har så sin private innboforsikring for løsøre og annet inne i boligen.


Greia mi er at jeg bor i omsorgsbolig hvor det er folk som eier leiligheta si og noen som leier av kommunen. Nermeste nabo er desverre dement, så jeg vet ikke om noen sørger for slike ting til henne. Hun har neppe store verdier liggende da hun har bodd der i kun 4 mnd da hun som bodde der før henne ble dement og fikk tilslutt sykehjemsplass...
Akvarie
den plante lista ser bra ut, det går med noen planter når en skal sett opp en 240L ,11 stk planter, ser for meg det vill bli et godt planta akvari. ,ellers er det godt å lese at det ikke er bare eg som er treig på enkle ting.?.hadde ikke tenkt så mye på med der med lekasje ,det er et kvalitets akvari som du har. så lekasje i heimen hadde eg ikke tenkt så mye på
Da har jeg lest alle trådene ang forsikring...
Ja, jeg håper det blir bra, men jeg vet ikke hvordan plantene passer sammen egentilg og hvordan de passer til fiskene. Jeg bestilte vel bare noen jeg tror jeg vil like og satser på at det blir ok. Man kan jo alltid forandre på ting

Nå har jeg lest gjennom alle trådene ang forsikring og lekasje osv.
Forsikringa som borettslaget har må jeg få skjekket. Hva dekker den, hva er egenandel osv?. Etter å ha tenkt litt så kom jeg inn på tanken om at dette borettslaget må jo være spesielt godt forsikret da det er mange eldre og litt demente beboere.
Nå høres det jo ut som at jeg bor på et eldrehjem, noe jeg ikke gjør:P
Det er omsorgsbolig og de andre som bor der har også omsorgsbolig av forskjellige årsaker. Jeg er kanskje yngst, bortsett fra ei jente på 1 1/2 år, men det er ganske mange under 60 år i alle fall

Jeg må også få skjekket inbo-forsikringen min i fall de har regler på antall liter i akvarium. Mulig jeg kjøper en "super-forsikring". Jeg er "superkunde" i IF, dvs har både bil, reise, inbo osv der. Jeg har ikke lest noe på sidene dems nå, men tenker å ringe for å være helt sikker! Jeg må også lese igjennom pappirene og lese det med liten skrift

Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!
Jippi! mine bønner er hørt!:)
Ja, som det står over, er mine bønner hørt!

I dag kom det faktisk en pakkelapp fra posten ang pakke fra Webzoo!
Jeg kunne nesten ikke tro det!
Jeg skrev jo tidligere i tråden at jeg krysset fingrer og tær for at de har gjort en feil v å glemme å sende mailen med sendingsinfo og at pakken var på vei! Det er faktisk tilfelle nå:O
Jippi, jeg er så glad! *hoppe, smile*

Da får jeg ordnet med torva og plantesubstratet før karet kommer!
Har du fått den labyrintboka du ble tipset om? Jeg fikk min for en stund siden og var så spent for å se om det var noen spennende guramier jeg ikke hadde sett før. he he, jeg har nok tråla nettet litt for mye og sett det meste av gurami for det var ingen overraskelser eller godbiter jeg ikke hadde sett før... Litt synd for jeg var ute etter en ny og spennende gurami Men jeg har foreløpig bare skummet og sett på bilder. Er nok mye informasjon i alle fall jeg kommer til å sette pris på (og labyrintene mine)
Jeg fikk boka for ei lita uke siden Den virker veldig bra og det er fint å kunne bla og se alle bettaene og guramiene, samenligne de forsjkellige. Jeg har fåreløbig klart å ikke sikle på boka

Jeg tenker litt på Betta Imbellis, som jeg tror kan passe bra i karet. Men jeg har bare så vidt begynt på boka. Har du plukket ut noen du selv om det ikke var noe nytt?

Det er vel bettaene jeg har lest mest om da, som du sier, det ikke er så mye nytt på guramifronten.
Har du forresten bestemt deg for flere guramier?
Jeg synes tråden har blitt litt kommunegrå og kjedelig i det siste, så jeg tenkte jeg skulle knipse noen bilder i dag. 110Litern blir jo lagt ned på Tirsdagen og da er det fint å ha noen siste bilder.

På dette bildet ser du egentlig hele karet, men pga "gresset" forran gjør du ikke det likevel... Helt til venstre i bildet er det ei rot som er festet til glasset på siden. Denne har mye Widerløv (ikke riktig skrevet) som har grodd seg fast. Pygméene elsker denne rota. Den skal definitivt være med over i 240Litern!
Helt til høyre ser du alle pumpene; fluval 2+, utblåseren til fluval 305 (utvendig), RENAsupercleanpumpa og svampfilteret/luftfilteret.
Dette er mye på en gang og ser ikke pent ut, men jeg har ingen annen plass å ha de for øyeblikket.
Hele veien bak i karet er dekket med mye mose
[External Image]

Her ser du hele pumpe-sulamitten!
[External Image]
Pygméguramien ser forresten ut til å stortrives i 110Litern. Jeg observerte i dag at de er på "rekejakt" i den voldsomt digre mosen min!:O Reka var heldigvis en smule raskere enn pygmeene! Jeg håper virkelig de ikke spiser opp ev rekebarna når de kommer eller de voksne kirsebærrekene for den sags skyld!
Jeg håper denne vil formere seg snart....
[External Image]

Jeg er litt overrasket, for jeg tenkte at 110L vs 33L ville bli stor forskjell for de minste fiskene mine, men der tar jeg feil. Jeg trenger absolutt ikke å utvide gruppen med pygmeene selv om de er i større kar, mer plass betyr ikke større frihet når det kommer til teritorium! Jeg kan skjønne de som driver seriøst med denne fisken at ca 30-40L er passe for ei gruppe av denne arten, for det ser ut til å fungere like bra som ett stort kar som ett lite. Jeg skal studere nøye fremover og vurdere! Det som jeg er mest spent på er hvordan de vil fungere blandt andre guramier!

Viftereka mi driver å "reker" for tida og virker urolig... Det er mulig mosen er grunnen, men fargen tatt i betraktning så tror jeg den nylig har skiftet skall. Likevell skulle jeg gjerne sett at den hadde stått i ro på plassen sin, men jeg kan selvfølgelig ikke bestemme at han liker denne plassen:P
Jeg var hjemme i noen timer i dag og den gikk stadig og trasket i karet:/

Coryene er vansekelig å få tellt om dagen. De kommer frem alle sammen når de får ferten av myggiser, men siden den åpne plassen har blitt så liten ser jeg ikke alle sammen samtidig. Det kan se ut til at filteret tåler den ekstra belastninga som nå er i karet etter at jeg begynte å före coryene mer og pygmeene flyttet inn Skulle egentlig bare mangle når den er laget for å tåle belastning opp mot 350L og står i en 110L (om jeg ikke husker feil)! Det er nok bare jeg som er overbekymret for nitritt og amo når jeg mater:S

I morgen skal vi flytte 110Litern, noe jeg ikke ser veldig frem til. Vi skal jo fjerne så mye vann som mulig før vi flytter på karet og bordet. Det blir 2 assistenter som skal gjøre det fysisike. Jeg har 2 slamsugere til dette karet, så det burde gjøre prosessen enklere. Jeg har en 60L dunk jeg tenker å lagre vannet jeg tar ut i + ett vannbytte på ca 30L i tillegg. Jeg vil få gjort dette i morgen for å slippe å stresse fiskene minst mulig på kort tid. Da får de 2 døgn på seg før de skal flyttes på Tirsdag.
Mer bilder...
Denne reka har mark i baken for tida, klarer ikke å stå stille. Mest sansynlig er det min feil, så jeg håper det ordner seg med tida. Jeg kunne også tenkt meg å skaffe et par kamerater til den når det blir bedre plass!
[External Image]


Dette er kanskje minst og ganske tynn blandt pygmeene. Den har sin faste plass mellom gress-stråene, meget usosial og konstant sulten! Det er mulig dette er Pygmegurami nr 6 som jeg egentilg trodde var død etter noen mnd uten å ha sett i karet. Det blir spennende å se om det er 5 eller 6stk der! Her prøver stakkarn å se om snegler kan spises...
[External Image]

Antallet pygme-bilder blir nok noe redusert fremover! Umulig å få knipset noen av dem der de er nå!:P
Akvarium
det så virkelig bra ut det akvariet .så ut som plantene trivdes( nesten litt synd karet skal legges ned). det gresset er det noe du vill ta over til 240 litern .kan kansje passe inn der plantene til høyre på bildet så fine ut dem ville i hvertfall eg tatt med over .men det er jo du som bestemmer så ingen fisker på bildet kunn reker ,muligens åverså dem .
Plantene blir med på flyttelasset de oså
Du så nok ingen fisker fordi 90% av de lever på bunnen, og med all kamuflasjen forran, så blir det litt vanskelig å se de De kan også ha gjemt seg under rota eller noe slikt.

Det er så morsomt, for når jeg kommer piler de ofte i skjul under rota, alle som en! 14 Coryer under den ene rota er ganske godt gjort! Sterbaiene er de som er mest "ville" av seg, men de klarer godt å påvirke duplicareusene også. De er ganske "tam" egentlig, og veldig nysgjerrig. De svømmer rundt i hele karet og ser virkelig ut til å kose seg om dagen

Pygmeene er nok litt nervøs av seg, så de kommer ikke frem før de føler seg ganske trygg, ergo ikke særlig fotogene
Jeg har kjøpt 2 vintønner til på 30L for bruk til mellomlagring av vann. Det jeg ikke har tenkt på er at det skal være luftsten oppi:S *stange hodet i veggen*

Nå mangler jeg hverken pumpe, slange eller sten, men de luftpumpene som ikke er i bruk bråker enormt mye! Jeg har lagt de bort rett og slett pga dette!

De er ganske store med mye styrke, så det passer jo bra, men de kan man ikke brukes når man er hjemme, for det har jeg nemlig prøvd! Både jeg og assistentene ble helt sprø av lyden fra badet når pumpa til og med var plassert oppå sitteunderlag med hånduker under osv og døra godt igjen.

Så da må jeg tenke på å prøve å finne ett så billig alternativ som likevell er grei i forhold til støy. Jeg vet jo at Mona har en fin en, men den tror jeg koster ganske mye.... hm... Jeg får se om jeg finner noe, for de andre pumpene som er svakere og mindre støyete, er nå i bruk.

Jeg vet jo at man skal ha luftsten oppi mellomlagring og jeg leste nylig hvorfor, men min teflonhjerne har litt begrenset kappasitet for tida og dermed er det glemt. Jeg husker at det det hele var ganske ganske opplagt

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap