- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Slutt på biltemasand (side 4)
Slutt på biltemasand (side 4)
Jeg forstår, men det var ikke kvikksølvet jeg snakket om. Jeg snakket om alles klaging på prisene på akvariesand. Det virket som det nå ble helt umulig å bruke sand i akvarier mer, bare fordi Biltema trakk dem fra markedet. Folk hadde da sand i akvariene før Biltema-sanden begynte å bli brukt. Og mange, mange akvarister over det ganske land, som ikke har noen Biltema i nærheten, bruker andre typer sand enn Biltema sin.
Og du behøver ikke fortelle meg hva det koster i sand til akvarier Jeg har kjøpt noen sekker og fyllt noen akvarier med sand etterhvert, jeg også. Alt sammen Rådasand med korn str.0,4 - 0,8 mm.
Bekymringen over mulig kvikksølvforekomst i sanden har jeg full forståelse for. Jeg hadde blitt engstelig selv. De vet jo ikke hvor lenge det kvikksølvet eventuelt har forekommet i sandsekkene, de oppdaget det jo først via stikkprøver nå på sensommeren. Det kan jo ha pågått i lange tider. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ta sånne prøver av sand, men jeg innbiller meg at det ikke kan være særlig ofte man har behov for å teste blåsesand for sånt...
Og du behøver ikke fortelle meg hva det koster i sand til akvarier Jeg har kjøpt noen sekker og fyllt noen akvarier med sand etterhvert, jeg også. Alt sammen Rådasand med korn str.0,4 - 0,8 mm.
Bekymringen over mulig kvikksølvforekomst i sanden har jeg full forståelse for. Jeg hadde blitt engstelig selv. De vet jo ikke hvor lenge det kvikksølvet eventuelt har forekommet i sandsekkene, de oppdaget det jo først via stikkprøver nå på sensommeren. Det kan jo ha pågått i lange tider. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ta sånne prøver av sand, men jeg innbiller meg at det ikke kan være særlig ofte man har behov for å teste blåsesand for sånt...
2neliseNei, men mona må jo forstå litt også. Jeg har 5 sekker biltemasand i 540 literen, litt under 5 da. men kjøpte fem for å ha nok, oog brukte nesten alt. Med den prisen du oppgir pr. 25 kg. sekk så må jeg ut med ca 1700,- for å bytte og det er faen meg dyrt gitt.
Postet 05.09.08 kl 00:53
Endret: 05.09.08 kl 00:54
Liz HDet viktigste i slike tilfeller (altså henting av sand fra sandtak o.l.) er å vurdere forurensningsfaren: kan det være fullt av olje o.l fra annleggsmaskiner, eller er risikoen liten for dette? Rådasand er forresten, om jeg husker korrekt: morenesand.
Om firmaet er seriøst og driver virksomheten sin i henhold til loven så er det fritt for forurensing i form av oljer og andre ting fra maskinene. Det eneste er eksosen, men det kommer man vel ikke unna i dag? Bøtene er forholdsvis høye, så dette er en paragraf de fleste entrepenører følger;P
tøft da skal jeg ha med meg spade på fjellet i helgen;D
Postet 05.09.08 kl 00:54
mona oJeg snakket om alles klaging på prisene på akvariesand. Det virket som det nå ble helt umulig å bruke sand i akvarier mer, bare fordi Biltema trakk dem fra markedet. Folk hadde da sand i akvariene før Biltema-sanden begynte å bli brukt. Og mange, mange akvarister over det ganske land, som ikke har noen Biltema i nærheten, bruker andre typer sand enn Biltema sin.
Det var akkurat det jeg prøvde å si også.
Jeg hadde akvarium i mange år før jeg begynte å bruke denne sanda.
Har man ikke råd til å fylle sand i 600 liter'n, ja så får man enten la være å kjøpe akvariet, eller eventuelt selge det dersom man allerede har det...
Så får man heller skaffe ett akvarium man har råd til sanda i.
Det er ikke alltid man kan få i pose å sekk.
Postet 05.09.08 kl 10:00
Det fins ofte mye god sand på nærmeste lekeplass
Mye av sanda i mitt akvarie er natursand fra en sandhaug ved en morene i nærheten av der jeg bor. Kan ikke se at det skal være nødvendig å bruke mye penger på sand og stein når det finnes mange gode alternativer i nærheten, man må bare være litt nøye med hva man velger.. Er jo ikke sånn at fiskene går og kjøper seg sand på Biltema for å fylle på elvene de bor i heller
Mye av sanda i mitt akvarie er natursand fra en sandhaug ved en morene i nærheten av der jeg bor. Kan ikke se at det skal være nødvendig å bruke mye penger på sand og stein når det finnes mange gode alternativer i nærheten, man må bare være litt nøye med hva man velger.. Er jo ikke sånn at fiskene går og kjøper seg sand på Biltema for å fylle på elvene de bor i heller
Postet 05.09.08 kl 10:15
For de som leter etter alternativer til Biltemasand.
For de som leter etter alternativer til Biltemasand.
Jeg tillater meg å klippe inn et svar jeg la på et annet forum:
"Jeg har brukt nevnte Woldstadsand i mange år i mine Tanganyikakar . Super sand for sandciklider derfra. Disse graver og tar seg en munnfull for fødesøk kontinuerlig, så skarpe kanter er fy..
Grunnen til at jeg begynte å bruke denne var fordi jeg forhørte meg med greenkeeperen i golfklubben jeg er medlem hvor han skaffet sand til bunkerne. Bunkerne fylles nemlig med lys og rundkornet fin sand for mindre slitasje på golfkøller osv.
Han tipset meg om Woldstadsand som jeg så kjøpte på Maxbo. Har fungert meget bra for mitt formål. Eneste ulempe er at den er lett, så med kraftig sirkulasjon, får man en forflytning av bunnlaget."
For de som ønsker lys sand, og er veldig opptatt av pris..., er dette alternativet å anbefale.
Jeg har forresten 30-40 kg av denne som gis bort mot henting.
Jeg tillater meg å klippe inn et svar jeg la på et annet forum:
"Jeg har brukt nevnte Woldstadsand i mange år i mine Tanganyikakar . Super sand for sandciklider derfra. Disse graver og tar seg en munnfull for fødesøk kontinuerlig, så skarpe kanter er fy..
Grunnen til at jeg begynte å bruke denne var fordi jeg forhørte meg med greenkeeperen i golfklubben jeg er medlem hvor han skaffet sand til bunkerne. Bunkerne fylles nemlig med lys og rundkornet fin sand for mindre slitasje på golfkøller osv.
Han tipset meg om Woldstadsand som jeg så kjøpte på Maxbo. Har fungert meget bra for mitt formål. Eneste ulempe er at den er lett, så med kraftig sirkulasjon, får man en forflytning av bunnlaget."
For de som ønsker lys sand, og er veldig opptatt av pris..., er dette alternativet å anbefale.
Jeg har forresten 30-40 kg av denne som gis bort mot henting.
Postet 05.09.08 kl 10:43
Endret: 05.09.08 kl 10:45
Postet 05.09.08 kl 10:44
Postet 05.09.08 kl 10:54
LoomisFør alle flyr avgårde til strendene her i landet... Husk at flere strender er vernet. Dvs. at sanda må få lov til å ligge der den er.
Ja, det gjelder også flere strender, for eksempel Mølen her i området. Man bør jo også passe på at man ikke skader naturen for mye, hvis man gjør dette feil kan det lages sår som tar mange år for naturen å reparere.
Når jeg henter stein fra bekken i nærheten her gjør jeg det alltid fra flere forskjellige steder, sånn at det naturlige miljøet bevares for de som måtte bo der.
Postet 05.09.08 kl 11:23
Vg
Min mann ringte VG i går og tipset om kvikksølv i blåsesanda fra biltema. Vedkomede gjorde noen telefoner og ringte min mann tilbake. Da hadde han fått til svar frå ledelsen i biltema at de hverken bekreftet eller akvkreftet kvikksølv. De kunne ikke svare før i dag. Vedkommede i VG kontaktet ledelsen i Biltema igjen i dag og fikk da til svar at grunnen til at de hadde trukket produktet fra markedet var at det STØVET for mye. Personen i VG fester ikke lit til dette, PS! han har lest tråden vår. VG jobber fortsatt med saken. Klart, hvis det viser seg at det er kvikksølv. Drit i fiskene våre, men tenk på alle menneskene som har brukt dette produktet og pustet inn kvikksølv. Livsfarlig! Så en innrømmelse sitter nok laaangt inne. Imidlertid så fester jeg lit til hun damen som Kjell B snakket med, som nok ved en glipp fortalte at det var kvikksølv. De har nok fått munnkurv.
Det positive er at de kommer sterkere tilbake med BEDRE og tryggere biltemasand. Så vær tålmodig så ordner der seg serru
Det positive er at de kommer sterkere tilbake med BEDRE og tryggere biltemasand. Så vær tålmodig så ordner der seg serru
Postet 05.09.08 kl 19:13
Postet 05.09.08 kl 20:03
Postet 05.09.08 kl 20:47
Ja ja..
biltema sand er grei den har den i 450l og 200l men,
jeg vil ikke ha den i alle mine kar.. koster gjerne på meg en annen type sand for å få det utseendemessig og for fisk/reke sånn det liker det
er vell ingen krise er det de??
tommy
jeg vil ikke ha den i alle mine kar.. koster gjerne på meg en annen type sand for å få det utseendemessig og for fisk/reke sånn det liker det
er vell ingen krise er det de??
tommy
Postet 05.09.08 kl 20:51
Inaktiv bruker
er det sant det jeg hører ?
Postet 05.09.08 kl 20:51
Postet 05.09.08 kl 20:56
Inaktiv bruker
ååååå søren.jeg har ikke hat.problemer med nitriten.etter jeg startet med. Biltemasanda og.har ikke noen problemer.med kvikksølv i.det heletat.så det er bra =;-DC-;=
Postet 05.09.08 kl 21:10
Endret: 05.09.08 kl 21:11
Nå har jeg hoppet litt i innleggene,men hvis biltema blåsesand er trukket tilbake med funn av kvikksølv da må de sende ut et skriv/informasjon om at disse sekkene skal leveres tilbake..
Har de kommet med et slikt varsel?
Må sanden kanskje etterhvert leveres ved kommunenes mottak for spesialavfall merket med at det inneholder kvikksølv?.........
Har de kommet med et slikt varsel?
Må sanden kanskje etterhvert leveres ved kommunenes mottak for spesialavfall merket med at det inneholder kvikksølv?.........
Postet 05.09.08 kl 21:10
Postet 05.09.08 kl 21:17
Postet 05.09.08 kl 21:23
Inaktiv bruker
det er jo sant =C-:=
Postet 05.09.08 kl 21:25
Dette var interessant. Er jo ikke første gang de sliter med produkter som inneholder helseskadelige stoffer.
Synd om sanda blir borte, jeg bor i nærheten av Biltema, så det er desidert den enkleste, raskeste og billigste kilden til bunnsubstrat.
Med SÅ mye ny sand ville det kanskje lønne seg å få vann og sand analysert før du gjør noe mer? Elementanalyser bruker ikke koste en formue. Har ikke prisen på Hg-analyse i hodet, men kan prøve å huske å sjekke på mandag hvis det er interessant
Antar det ikke ble sagt noe om hvilken form for kvikksølv det var snakk om?
Synd om sanda blir borte, jeg bor i nærheten av Biltema, så det er desidert den enkleste, raskeste og billigste kilden til bunnsubstrat.
kjellvisJeg har iløpet av de siste måneder satt opp 1stk 493ltr, 1stk 660ltr, 1stk 540ltr, å en 325ltr alt med sand kjøpt på biltema (å det blir jo fort endel sand...)... er det noen måte å sjekke dette på?? såvidt jeg vet så er det ingen dråpetester som går på kvikksølv?(har tetra sin analyse-koffert)
Med SÅ mye ny sand ville det kanskje lønne seg å få vann og sand analysert før du gjør noe mer? Elementanalyser bruker ikke koste en formue. Har ikke prisen på Hg-analyse i hodet, men kan prøve å huske å sjekke på mandag hvis det er interessant
Antar det ikke ble sagt noe om hvilken form for kvikksølv det var snakk om?
Postet 05.09.08 kl 22:32