Bettina's akvarier (side 4)

Helinor
God idé. Thor på Dahls nevnte ham da jeg var der (lakrisene mine er ikke kjøpt der). Skal forsøke å Google litt etter ham.

Sendt deg en mail, Helinor!
Feriemodus ;o)
Det er ikke til å komme unna at ferien gjør sitt ift akvariehobbyen.
Hos meg har det vært veldig stille i sommer, og etter noen ferieuker, med en "lite til stede fiske mater" var jeg igrunn glad for å se at alle fiskene mine fortsatt levde, men da sultne vil jeg tro. Fiskematers største skrekk var vel igrunn i gi sirisser til slamkryperene, men de har også overlevd, dvs på frossenfôr et par ganger på disse ukene.

I et par dager nå har jeg brukt god tid på å stelle med akvariene, og ikke minst i 325 literen hvor jeg også har co2. Det er vel på tide å begynne å luke når det ser slik ut.

[External Image]

Ut av dette karet luket jeg 2 bøtter, men det er vanskelig å få omsetning på det jeg luker ut.

Ellers har jeg gjort om en 25 liter til et kar med dvergtannkarper og sakurareker, venter på noen reker i posten også. Dvergtannkarper er en fasinerende liten lev føder. Hadde arten tidligere også, når jeg holdt et titall forskjellige lev føder arter, men mistet dvergtannkarpene pga sykdom. Så nå har jeg startet på nytt. Dette karet står på badet, igrunn ganske koselig og rolig kar.

Ellers har min lille frøken kjøpt seg en knall rød, supernydelig kampfisk, døpt Fredrik, og han har foreløbig flyttet inn i en aquabox som hun selv har innredet i kveld. Må si resultatet ble et typisk jentejålete kar. Rosa, grønne, blå, lilla, gule steiner på bunn (akvastabilgrus) og noen blanke glasskuler og noen hvite sneglehus. Ble litt sukkersøtt egentlig, manglet bare at fredrik skulle være lilla ;o)

Fiskene mine er nå igjen veldig glade for at årets ferie er over for denne gang, nå skal di kose seg med mye god mat fremover og leve livets våte dager...... ;o)

Ha ha litt av en vekst på de plantene dine

Jeg har egentlig ligget litt brakk med akvariehobbyen før ferien startet også, men kjenner jeg vil trø til en siste runde nå som høsten kommer og se om jeg får litt mere piff eller om det bare er å legge ned hele greia...

Har meldt meg ut av OAK også.. men det var mest fordi jeg var veldig blakk når purringa på medlemskontigenten kom og at jeg veldig sjelden er på møter eller husker å benytte meg av rabattene jeg kan få.
Hei Lisbeth ;o)

Jeg føler mye går opp og ned, mest ned i en periode nå. Men noen ganger får jeg noen ideer som gjør at int plutselig stiger igjen.

Jeg har jo bevist nå gått for enkle arter, som ikke krever alt for mye, og i tillegg har jeg fra før sommeren med 10 kar gått ned til bare 4 + at ungene har hvert sitt. Det hjalp en del å slippe å føle at det mer eller mindre ble slitsomt. Nå ser jeg på det som akkurat passe, og jeg har tid til å nyte akvariene også, dulle og stelle godt med de jeg har, ta bilder etc.

Det er ikke noe å si på plante produksjonen her nei. Ca 1 gang pr mnd luker jeg en bøtte. Noen av planteartene vokser mye og over karet. Planten på bildet er rotala rotundifolia, og får den en sjangse, vokser den fra sans og samling. I sommer spredde den seg over halve karet.

Har man en travel hverdag, skal det gått gjøres å kunne stille opp på møter etc klubbene har. Føler litt det samme som du skriver, men i tillegg jobber jeg turnus 100% og med 2 unger på skolen og fritidsaktiviteter skal det godt gjøres at mor i huset kan stikke av hele tiden til sin egen fordel. Nå har MAK ligget litt stille en stund, men med nytt styre nå, har det blitt ny piff i klubben, så jeg håper jeg kan få til litt mer ut av denne "sesongen".
Fredrik
Alt er sukkersøtt til og med lille røde Fredrik. En nydelig kampfisk som ennå må bo litt til i aquaboxen, til jeg får opp en 25 liter til han.

[External Image]

Jeg tror ikke til dags dato at jeg har vært borti noen som har pratet og dulla så mye med en fisk, slik lilleberta her har gjort det døgnet vi har hatt Fredrik. Han ble kjøpt inn i går ettermiddag, mest som et lite spontankjøp, men han var så fin, så datteren min trengte ikke overtale meg så mye egentlig

[External Image]
Nye planer....
Nok en gang dukker det opp nye planer i hodet mitt, og denne gangen har jeg funnet ut å gjøre om hele 325 literen min.

Siden jeg allerde har co2 anlegg og en del planter, skal jeg derfor lage en ny oppsetning, mer som et plantekar.

Jeg har vært ute igjen å plukket store fine steiner, bestilt en del planter, og alt er nå planlagt. Jeg gleder meg veldig til å begynne på den "store" jobben det er å gjøre om et slikt kar.
Skal ta ut bakgrunnen som er silikonert noe innmari, regner med å bruke litt tid på det, sanden skal ikke byttes ut, men resten blir helt nytt. Mulig jeg beholder noen av plantene. Tror det blir gøy, gleder meg til å bli ferdig.

Av fisker skal jeg nok fortsette med labyrintene mine her. Noen perler blir det nok og honningguramiene skal jeg beholde. Vet ikke ang måneskinsguramiene, ser ut til at de er litt for glad i å nappe og spise på planter.

Kommer nok tilbake med en god del bilder...
Ja da har jeg jobbet en stund med 325 literen min. Jeg bestilte masse planter, dvs 8 arter med tilsammen 23 potter. Jeg har planlagt og kartlagt veldig nøye mange dager nå på hvordan det skulle være. Har vært ute å plukket steiner på utvalgte steder. Saumfart nettsider ang planter og div og ja, brukt veldig mye tid på planlegging denne tiden jeg har ventet på at plantene skulle komme.

Så kommer dagen jeg lenge har gledet meg til. Jeg jobber til 1530, drar hjem, hiver i meg middagen, for så å tømmme 325 literen. Luker ut planter, fanger opp fisk, tar ut en innvendig bakgrunn som er silikonert fast, ja da var alt klart. Jeg drar av sted for å hente plantene, og jeg ser da for meg liksom en hel kasse med planter. Gleder meg stort til bare å kome hjem for å plante. Men nei da, slik skulle det vel ikke bli.....

Nesten ingen av artene jeg skulle ha, kom! Jeg kjente jeg ble veldig veldig skuffet. Dro hjem med noen potter blyxa japonica og hemianthus callitrichoides cuba og en annen plante jeg ikke vet hva er. (8 potter små planter)

Sånnt er så utrolig kjedelig, helt ubeskrivelig kjedelig og jeg kjente at jeg ble så utrolig umotivert til å gjøre noe vidre med karet. Planter og fisker sto i store dunker på gulvet, og karet var tomt, bare sand og ca 10 cm vannstand.

Etter å komme hjem for så å få ut litt frustrasjon og litt oppmuntring fra mannen min, ble det til at jeg begynte å ordne karet. Sier seg jo selv da at ingen ting, og absolutt ikke noe, ble etter planen eller noen som helst kartlegging. Steinene ble mer eller mindre tilfeldig plassert. Jeg tok noen av de gamle plantene (som jeg egentlig ikke skulle beholde i nytt oppsett) tilbake i tillegg til å plante de nye. Resultatet er som på bildet under.

Jeg har nå gått i 2 dager og tenker hver gang jeg ser på karet, at jeg ikke er helt fornøyd, men akkurat torsdag kveld kunne jeg ikke få det til annerledes. Jeg føler fortsatt det er noe som mangler. Vi får se etterhvert, men forslag til endringer ønskes. Plantene må få gro litt også. Har gjort forsøket på hemianthus callitrichoides cuba, og håper denne danner et teppe etterhvert. Skulle hatt dobbelt så mange potter av denne, men er det ikke, så er det ikke.

[External Image]

[External Image]Blyxa japonica

Jeg dro på fredag til en annen butikk å kjøpte noen andre planter der, bl pogostemon helferi.

[External Image]
I samme slangen plantet jeg om litt i Juwel lido karet også, egentlig for å få plassert noen planter jeg tok ut fra 325 literen.
Synes dette er et vanskelig kar å innrede. Smalt og høyt. Søker mye på af, for å få ideer fra andre som har tilsvarende kar.
Dette er et kar med bare noen L144 maller og palettpar.
[External Image]
Det begynner å gå seg til i plantekaret nå. Jeg gikk selvfølgelig tom for co2 og hadde ingen reserveflaske, så nå har jeg fått fylt opp 2 flasker. I påvente av flaskene, har planteveksten egentlig vært greit, men ikke det samme som med co2. Merker stor forskjell etter co2 kom på igjen, og ikke minst ph i karet. Nå er det ihvertfall i orden.

[External Image]

Sånn ellers har jeg kjøpt meg discus igjen. Denne gangen som et dekorativt innslag i plantekaret.
Det er et nydelig og stort Téfe par. Kjøpt privat men kommer fra Betines discus.

<embed src="http://www.youtube.com/v/qmRBXPdLKFk?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og etter bare 4 dager i hus legger discusen egg på pumperøret i det ene hjørnet i karet;

<embed src="http://www.youtube.com/v/P_q3SkS9m4I?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Eggene hadde de i 2 dager, så ble de borte. Men regner med di vil legge egg flere ganger, selv om oppdrett av discus ikke står øverst på listen, hadde det vært gøy å prøve å fôre opp noen en gang.

Det jeg sliter mest med er å få de til å spise. Har servert de rekemix, tropical D-50 discus flak, svarte og røde mygglarver. Men nei, de vil ikke ha. Har gitt ciklide stiks også, men nei, de vil bare ikke. De er ikke så int i å smake en gang på maten jeg serverer, men er mer opptatt av hverandre i hjørnet de la egg. Hannen står igjen i dag å rister, nesten helt svart i fargen og hunnen dytter bort på han innimellom mens de også driver å plukker litt bort på pumperøret.
Forrige eier, fôret en del med Tetra discus stikcs, så det er bestilt og jeg håper det kommer i posten i morgen.

lekkert det plantekaret ditt, så vledig rent og pent ut
Takk, Lisbeth. Men jeg trenger nok litt mer tålmodighet. Planen er også å få et grønt teppe av hemianthus callitrichoides "cuba", noe jeg tidligere har klart med glossostigma, men denne oppfattes som litt mer vrien. For da tror jeg det kan bli litt finere. Skal noen planter til oppi også.
Nydelig kar du har der med nydelige fisker! Jeg kunne godt ha tenkt meg et slikt i stua, da har jeg virkelig fått roa i meg og kost meg og kasta TV`n
Du er kjempeflink Bettina!
Takk, Maren
Jeg har brukt mye tid på det, men fortsatt ikke helt slik jeg vil ha det, men men, det begynner å hjelpe.

Hvordan går det hos deg? Leser litt i tråden din. Legger du ned hobbyen? Jeg synes det er trist at mange gjør det om dagen, men på mange måter skjønner jeg det også.
Hos meg går det veldig opp og ned, men nå har det gått litt opp igjen og jeg håper jeg klarer å holde det der nå. Hos meg er det varierende i karene, og det gjør det litt spennende. Alt fra discus, slamkrypere, reker, betta og andre labyrinter til helt vanlig "brød-fisk" som også er helt ok.

Jeg har fortsatt lyst på et kar med sjokoladeguramier. hmm, vet bare ikke hvilket kar det skulle bli, men det blir nok etterhvert. Fremover har jeg en del prosjekter, og det er gøy, men foreløbig er det litt hemlig....
Jeg er nok en av mange som legger ned hobbyen ja... Det er ikke noe jeg selv har ønsket, men noe som mer er av nødvendighet. Derfor driver og og pusler innpå forumet da vettú
Du har et bredt spekter av arter, det må jeg si og det er veldig artig å følge med!)
Du er no alltid så hemmelighetsfull, men jeg gleder meg til sjokkiser!
Ja, sjokoladeguramier er noe jeg egentlig har ønsket meg lenge. Har sett mye både på dine og Lisbeth sine bilder, og må si det frister veldig og jeg håper det kommer etterhvert. (må finne en butikk som har di inne først også!! i type god kvalitet)

:o)
Ja, her i Trondheim er det en umulig oppgave å finne de av type god kvalitet....
Egentlig sjønner jeg ikke hvorfor TAM hele tiden tar inn disse fiskene. De plasserer de i et bortgjemt kar som ingen titter i og har de der i evigheter før de blir syke hele gjengen og begynner å falle fra. Det er inntrykket jeg har i alle fall....
Håper det blir anderledes hos deg. Jeg klarte jo til slutt å få en stabil frisk gruppe på 9 stk, så umulig var det ikke, men det var mange som falt fra før det
Har sett dem i noen butikker jeg også ja, men de ser ikke noe serlig ut... Det har du helt rett i Maren...

Håper virkelig du får tak i noen flotte Bettina!!! Arti å følge med tråden din
Bettina
Ja, sjokoladeguramier er noe jeg egentlig har ønsket meg lenge. Har sett mye både på dine og Lisbeth sine bilder, og må si det frister veldig og jeg håper det kommer etterhvert. (må finne en butikk som har di inne først også!! i type god kvalitet) :o)

De 10 sjokoladene jeg kjøpte sist kom fra Dahls dyrerike. Mange som var flekkete men de er i god form og har ikke mistet en eneste fisk ennå (gått i karantene 3 uker)

Syns det virker som Dahls tar dem inn med jevne mellomrom så du skal nok få tak i dem hvis du vil. Hadde vært veldig kult hvis du skaffet deg sjokkiser. Det øker liksom ikke i antall sjokkiseiere akkurat.

Edit: nå er det plutselig registrert 8 akvarier med denne fisken. Hvorfor hører vi aldri fra dem mon tro?

Maren, du står fortsatt registrert med sjokkiser

Edit igjen. De karene har jo stått registrert med sjokkiser en god stund. Spørs om det er riktig oppføring av fisk på disse karene..
Lisbeth
[QUOTE=Bettina]Ja, sjokoladeguramier er noe jeg egentlig har ønsket meg lenge. Har sett mye både på dine og Lisbeth sine bilder, og må si det frister veldig og jeg håper det kommer etterhvert. (må finne en butikk som har di inne først også!! i type god kvalitet) :o)

De 10 sjokoladene jeg kjøpte sist kom fra Dahls dyrerike. Mange som var flekkete men de er i god form og har ikke mistet en eneste fisk ennå (gått i karantene 3 uker)

Syns det virker som Dahls tar dem inn med jevne mellomrom så du skal nok få tak i dem hvis du vil. Hadde vært veldig kult hvis du skaffet deg sjokkiser. Det øker liksom ikke i antall sjokkiseiere akkurat.

Edit: nå er det plutselig registrert 8 akvarier med denne fisken. Hvorfor hører vi aldri fra dem mon tro?

Maren, du står fortsatt registrert med sjokkiser

Edit igjen. De karene har jo stått registrert med sjokkiser en god stund. Spørs om det er riktig oppføring av fisk på disse karene..

Jeg har egentlig ikke vært så mye innom Dahls i det siste. Var innom for en stund siden for å kjøpe blå og gule guramier, men de var det sykdom på. Så var jeg der for å hente planter jeg bestilte, da ikke en gang halvparten tilsynelatende kom.
Så var jeg innom her en dag, tror det var lørdag, men det var for å kjøpe discus mat, jeg så ikke på fisker engang. Vet han har vaillanti inne, eller hadde, men egentlig hadde jeg ingen planer om å dra innom igjen nå. Det får vente litt.
Sist jeg hadde planer om å kjøpe sjokoladeguramier, var en kveld de nettopp hadde kommet inn, de var små og så ikke bra ut. Bra jeg besluttet å vente litt, for det viste seg at nesten alle i den leveransen døde etter veldig kort tid.
Jeg har sett på Tropehagen at de har bra kvalitet på fiskene, de ser veldig bra ut og det er litt str på de. mulig jeg slår til etterhvert, må ha noe å glede meg til fremover, oog det blir definitivt sjokkiser her ja! Og jeg gleder meg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap