Heidis akvariehjørne (side 4)

apisto-barna har blitt kjempesøte Og bildet av mor med barnet under seg var skikkelig fint.
Du er ikke den eneste som søler med silikonen hvis det er noen trøst Det blir sikkert veldig bra i karet når innredningen kommer på plass.
Etter en lang dags jobbing ble det endelig akvarietid. Sliten og trøtt, men soveromsreolens første kar skulle startes opp!

Satte inn filtersvampen, varmekolbe og pumpe, en Aquarium Systems Maxi-Jet ph400. Helte deretter biltemasand i karet. Skrubbet roten og satte på javabregneavleggere med gummistrikk. Lagde et par kokosnøtthuler i en fei, og plantet noen Echinodorus og Cryptocoryne. Slang oppi et par never eikeløv, og avsluttet med en liten neve Ceratopteris cornuta. Resultatet ble så som så, men får se hvordan det vokser seg til etterhvert Vannet er fortsatt grått og støvete, men det legger seg da tidsnok.

[External Image]
Hadde vel passet utmerket med Apistogramma borellii oppi her, vel?

Apistobarna var skrubbsultne da jeg kom hjem ikveld og kastet seg over mikroormen med stor iver. De var helt fremme ved frontglasset, så passet fint å dra frem kameraet og forsøke å knipse litt. (Se bort ifra alger på glasset)

[External Image]
Apistobarn i mikroormhav

[External Image]
Vokser sakte men sikkert. Sandsneglen er fortsatt stor i forhold.
Var med akvarieklubben på levendefor-fangsttur i kveld. Vi dro til Stavern, godt bevæpnet med godt humør, lange hover og fiskeposer. Det kom noen regnskurer underveis, men det gjorde svært lite. Hadde aldri trodd det skulle være så morsomt å gå dyvåt rundt på svaberg og stirre ned i smådammer på svabergene!

Nå står det to store baljer på kjøkkenet med en masse egenfiskede daphnier og cyclopser + endel andre kryp jeg ikke aner navnet på. Et par tre rare biller med vinger, røde? og sorte mygglarver og masse annet rart. Må leite litt på nettet og se om jeg kan finne ut hva det er for noe altsammen.

Fiskene hadde lagt seg da jeg kom inn døra her for litt siden, så gleder meg til å teste fangsten på dem imorra
Selvfangede levende daphnier var ingen umiddelbar suksess. Hovet opp en dæsj hoppetusser og helte over til apistoene og bolivianerne. Ble kanskje litt i meste laget ser jeg, for nå har jeg forskremte fisk som gjemmer seg i begge kar - og daphnier som hopper rundt i alle deler av karene. Sukk..

Bolivianerne gjemmer seg bak og under rota stakkar, skyggeredde som de er. Nannostomusene har jaktet litt, men de virket ikke umåtelig begeistret de heller. Apistomor gjemmer seg i buskaset og virker helt å ha glemt barna sine, som jo til forveksling kan minne om hoppetussene jeg slapp uti. Men - det går jo an å håpe at apistofar og onkel får smaken på hoppetussene og lar ynglene være i fred..

Hvor lenge kan daphniene leve i karet, egentlig? For hvis ikke fisken spiser tussene, så vil de jo forurense veldig når de dør. For en gangs skyld er jeg litt glad jeg har så mye pestsnegler i karet. Får se det litt an før jeg finner frem slamsugeren..

Så - konklusjonen er at istedenfor å få glade og mette fisk - så har jeg gjort dem en skikkelig bjørnetjeneste.. Krysser fingrene for at apistomor finner igjen barna sine og gjenopptar morsrollen før de blir borte.
Er et syn å se coryene spise dafnier ihvertfall. Førstemann snuste litt vantro borti hoppetussa før han sugde inn herligheten sammen med en god munnfull sand. Deretter var det akkurat som han nøs, sikkert fordi maten sprellet. Men brøkdelen av et sekund etterpå sugde han den inn igjen. Og nøs - igjen. Og slik fortsatte det

Tetraene satte også pris på mors anstrengelser for å skaffe nammemat. Og Otocinclusene har kulemager og synkronsvømmer langs glasset. Trodde da ikke de spiste dafnier? Men ser da vitterlig slik ut med de magene. Tar de yngel også da kanskje?

Apistomor har fått samlet noen av ynglene igjen, men har sett et par på avveie fremdeles. Men men, da har man ihvertfall lært at mengder med dafnier ikke bør serveres når det er yngel i karet..
Heisann her er det en tråd jeg må abonnere på ser jeg

Merkelig at apistoene ikke spiste dafnier. Det er en av de store favorittene her i gådren, de kommer helt sikkert til å skjønne at de er mat etterhvert.

Intressant observasjon av ottoene dine.

Dafnier kan leve dagesvis i karene.

Hilsen Ola
Flere av mine fisk reagerte også med redsel i begynnelsen når jeg hadde oppi for mange dafnier på en gang. Nå har jeg lært meg hva passelig dose er og alle fisk kaster seg over dem. bare prøv igjen etterhvert.

Men pass på at du har noen dafnier til høsten som du kan ha stående til formering gjennom vinteren. Jeg har dafnier gjennom hele året, i 2 liters transparente dunker fra Chlas olsson. En dafniekultur kan plutselig dø, så det er lurt å ha 2 gående samtidig.

Det er veldig enkelt å holde dafniekulturer. Jeg etterfyller bare vann, (tømmer jo en del når jeg sanker) når det trengs og forer med tørrgjær oppløst i vann noen ganger i uka. Har de stående nær vindu, lys er viktig, men ikke direkte sollys, da kan de koke i hjel. Det anbefales å bruke luftpumpe med noen få bobler, men jeg har aldri brukt det. Slenger en kvist med en stengelplante og litt flyteplanter oppi. Tror faktisk det gjør god nytte. Har noen snegler oppi som renholdsarbeidere. ja -og litt torv på bunnen

Veldig greit for å ha tilgjengelig hvis man kjøper VF-fisk som ikke vil ta dødt for med en gang
Takk for tilbakemeldinger

Ble fortalt at disse norske dafniene trenger en kuldeperiode på vinteren, så spørs om jeg får dem til å overleve året igjennom. Skal selvfølgelig prøve De er vel også endel større enn japanske dafnier, de største er vel 4mm tror jeg (øyemål). Kanskje de rett og slett er litt store for apistoene?

Håper virkelig de får smaken på dafnier, for det virker som et veldig greit levendefor å holde i heimen. Skal hove endel over i en egen balje slik at jeg har to kulturer stående. Så får jeg se om jeg skaffer meg japanske dafnier på sensommeren på en eller annen måte. Springhalen har jo masse annet spennende levendefor også, men de ser ut til å ha tatt en tenkepause for tiden.
heidisen
Springhalen har jo masse annet spennende levendefor også, men de ser ut til å ha tatt en tenkepause for tiden.


Ojj, nå måtte jeg virkelig le av beskjeden de har lagt ut:

Vi bruger desværre så meget krudt på akvariefolket, at vi er nødt til at lukke ned igen. 2 akvariefolk kræver tilsyneladende lige så megen kommunikation som 50-60 terrariefolk....

Skikkelig plagsomme folk er vi visst -akvariefolket :p

Huffda
Ja ikkesant Håper de starter opp igjen da, for kunne virkelig tenkt meg å kjøpt noen forkulturer derfra etterhvert.

Må da være mye artigere for fiskene å jakte på maten enn å få tørrmat. Aktiviserer både kropp og sinn på en gang. Artig å se på er det også
Kom hjem ikveld, og hver minste lille dafnie er borte. Så enten har de tatt kvelden i løpet av ettermiddagen, eller så har faktisk fiskene fråtset Håper jo selvfølgelig på det siste, men de skal få et skikkelig vannbytte i morgen for sikkerhetsskyld.

Apistomor passer fortsatt yngel. Så henne med en 5-6 stykker isted, så er da ihvertfall noen overlevende etter dafniekaoset igår. Går jo an å håpe at det dukker opp enda flere, men
Apistoene fikk vannbytte idag, som lovet. Fikk luket litt i Ceratopterisen i samme slengen. Plantet et par av dem i bakgrunnen for ganske nøyaktig en måned siden, og nå var nesten hele overflaten dekt - igjen.. Lot det være igjen litt skygge over favorittplassene til mor og barn, og litt i bakre hjørne så onkel skulle ha litt gjemmesteder. Ga barna ettermiddagsmat som vanlig før jeg byttet vann hos bolivianerne i karet under, samt i kjøkkenkaret.

Litt senere fant jeg frem et par ruter med røde mygglarver til lørdagskosen. Men - onkel svømte fritt rundt i karet, og far og mor var bortevekk. Barna, som bare er knappe centimeteren, beitet alene på roten sin og i buskene rundt - ubevoktet! Hm..

Etter litt speiding kommer far ut av kokosnøtthulen i fremre høyre hjørne, jager sint bort onkel, og forsvinner ned i nøtta igjen. Hm..

Litt senere er far fremme i karet og svømmer sine sedvanlige rekogniseringsrunder for å speide etter onkel og andre inntrengere. Barna svømmer rundt alene, og mor er fortsatt bortevekk. Hm..

Altså - de har riktignok fått levende dafnier servert igår. Og jeg syns kanskje mor var litt ekstra gul etter vannbyttet idag. Men - de har vel ikke tenkt å begynne en ny egglegging nå mens barna er så små??

[External Image]
Bilde tatt etter nyplantingen for en måned siden

[External Image]
Bilde tatt idag. Har lyst til å gjøre om litt oppi der, men tør ikke sålenge det er så små yngel oppi der. Tenkte å flytte et par plantegrupper og plante litt tettere med tennellus i front. Det skal sies at siden jeg lot Ceratopterisen gro vilt for å lage skjul til onkel, så har plantene fått litt lite lys. Samt at pestsnegleinvasjonen har beitet ned den tennellusen jeg hadde.. Nesten..
Apistomor veksler mellom kokosnøtthulen og yngelpass, og hannen patruljerer karet som vanlig. Ser ut til at han gjorde en grei jobb mens mor befant seg i nøtta, for er fortsatt noen småttiser som svømmer rundt i karet her.

Spent på hva som kommer til å skje når apistomors hemmelighet i nøtta kommer på banen. Ser for meg tre scenarioer. Vil hun passe de nyklekte og de fire uker gamle barna parallellt? Vil hannen overta passet av de eldste barna? Eller vil disse da bli jaget og overlatt til seg selv? Blir spennende å se hva som skjer!
Fiskene har definitivt skjønt at dafnier er nammemat Tilogmed ynglene jaktet på de minste babydafniene. De prøvde ihvertfall iherdig, men tror ikke de klarte å få i seg stort. Dafniene skvatt unna etter beste evne. De tøffeste fulgte etter langt oppover mot vannflaten før de måtte gi seg. Mikroorm er nok litt enklere å jakte på enn så lenge.

Apistofar er en flink far, det virker som de deler litt mer på yngelpassingen nå. Mor lar han delta mer og mer. De små virker uredde og svømmer stadig ut i åpent lende. Talte ni på en gang, men de er flinke til å gjemme seg så er sikkert fler

Er artig å se samspillet dem imellom. Hannen som vokter reviret og passer på kjernefamilien litt fra sidelinjen, og hunnen som passer barna tettere på. Hannens kroppspråk mot hunnen er totalt annerledes enn når han støter på onkel. Blir spennende å se når barna blir større, og når det kommer lillesøsken etterhvert.
A jeg elsker foer og etter bilder. Nydelig a se hvordan det har vokst til i karet ditt (skrevet fra Island, uten de bokstavene jeg trenger)
Tanker om akva-fremtiden
Er hjemom en tur og tar en kunstpause fra alt 17.mai-ståket før familieselskap ikveld. Sitter og tenker på hva jeg skal ha i karene mine etterhvert. Har jo egentlig ikke så mye fisk pr. idag, og med den nyoppsatte reolen åpner det seg jo noen nye muligheter. Fiskene er de jeg har idag, og de i () er tenkt flyttet.

Stuereol
#1 - 160l - Apistogramma cf. eunotus + Otocinclus
#2 - 160l - Microgeophagus altispinosus + Otocinclus + N. (eques) og trifasciatus
#3 - 112l - (dvergtetra) og Nannostomus marginatus
#4 - 112l - (Corydoras) og rasboramix

Soveromsreol
#1 - 54l - Tomt - Settes opp denne uka.
#2 - 54l - Tomt - Ferdig satt opp, plantet og klar for fisk
#3 - 54l - Karantenekar - Ny 54l eller flytte kjøkkenkaret? (Ildtetra + C. adolfoi)

12-liter - (Corydorasyngel)
28-liter - Tomt


Tanker om fremtiden

Tenker at jeg har lyst til å sette opp Nannostomus eques i #1. Ville egentlig ha øksefisk der, men siden lukene må stå åpne pga. varmen så blir vel flyvefisken brått uaktuell.. "Problemet" er at equesene er kun 3stk igjen, så hadde vært veldig morsomt å forsøke å drette dem først. Tror jeg har to hanner og en hun. Isåfall vil jeg vente til etter sommerferien, slik at jeg har sjans til å fore opp eventuelle yngel. Tror jeg da vil benytte 28-literen til formålet. Hvis jeg kommer over noen fler, så vil jeg nok fylle opp stimen uansett.

Dvergtetraene forsvinner litt i 112-literen de går i, så de bør over i et mindre kar. Vet ikke om de lar seg drette, men fy som morsomt det hadde vært å prøve. Kanskje de får flytte over i 12-literen når corybarna flytter ut? Innrede med mose og flyteplanter, surt vann og krysse fingrene?

Nannostomus marginatus regjerer i #3, og de kan jo forsåvidt få være der de er. Men har veldig lyst på et par /trio apistogramma i dette karet også.

I #4 skal coryene ut etterhvert. Jeg vil da bytte sanden og sette opp karet med hjørnefilter. Hovedfisken vet jeg ikke hva blir ennå. Apistogramma? Mulig rasboramixen blir byttet ut med ildtetraene. Her blir jeg ikke enig med meg selv. Syns dronningrasboraene er nydelige, men dyrebutikken ødela litt da de fisket opp en mix av T.hengeli og T.heteromorpha til meg da jeg skulle utvide stimen..

På soverommet har jeg to 54-literskar å fylle med fisk. Det tredje vil jeg forsøke å ha til karantenekar. I det ene ønsker jeg meg Apistogramma borellii. Har alltid hatt lyst på denne fisken, og har lest at de kan trives godt i mindre kar. I nummer to - tja.. Holder mulighetene åpne. Kanskje det er kjekt å ha til yngelkar?

Apistogramma jeg har merket meg er bitaeniata og trifasciata, men det er jo mange fler som er lekre da. Spørs jo litt på tilgjengeligheten for hva man kan få tak i, men disse to syns jeg er fargerike og superfine. Lurer på om trifasciata ville trives i en 54-liter? Kunne også tenke meg å holde panduro en gang igjen. Flotte fisk.

Jeg har vel egentlig et luksusproblem med all denne ledige plassen, men Har god tid til å drømme og tenke ut en plan.
Syns lissom det var så mange yngel hos apistoene plutselig? Kan da umulig være eggene som har klekket allerede, for de var da ikke helt bittesmå heller. Hunnen hadde tatt med seg en gjeng på beite over midten i karet da jeg kom hjem idag. De største apistobarna er da større enn disse ihvertfall, for de sto og beitet på rota si og oppover hjørnefiltersvampen så jeg.

Er det mulig at de kan ha flere parallelle kull med litt mellomrom og passe dem puljevis etter størrelse?? Og samtidig klare å skjule det for meg som har speidet inn i karet stadigvekk? De kan jo selvfølgelig være samme kull med ulik vekst, men det er lenge siden jeg så mer enn ti samtidig.

Hm.. Nok et mysterie man må finne ut av


Apistofar og onkel har hatt noen stillingskriger de siste dagene. Vanligvis stikker jo onkel så fort han ser apistofar, men nå har han holdt litt igjen. Apistofar flasher og gjør seg så skummel som bare det, med hodet ned, halen i været og piggsveis på alle finner. Han legger seg sidelengs og vifter med halen mot onkel - som riktignok ser usikker ut, men fortsatt fattet. Apistofar tar fram de skumleste faktene sine, vrir kroppen til en slags S før han lander på en solid L og dæljer til onkel skikkelig i siden. Det hele ender jo såklart med at onkel stikker av etter en stund. Men apistofar hogger ikke etter onkel før han faktisk gir seg. De slåss heldigvis ikke.

Når apistomor kommer med krigssti-uttrykket stikker ALLE. Ottoene skvetter veggimellom, onkel stikker bare han ser gult i sidesynet og far holder oftest god avstand han også. Mødre tøyser man ikke med altså!
På tide med et par bilder igjen. Apistobarna vokser og gror. De har nok minket i antall, men er fortsatt en god gjeng igjen. Mor gjør fortsatt en kjempejobb med yngelpasset, men ettersom yngelen har blitt større så tar de seg også større friheter. De er sjelden tett sammen i flokk lengre, men ser jeg èn er sjansen stor for at fler er rett i nærheten. Syns fortsatt der er størrelsesforskjell på noen av barna, men mor er flink til å gjemme dem så er neimen ikke enkelt å studere dem veldig heller. Virker ikke om hun er så veldig opptatt av nøtta si lengre, så enten har de allerede klekket og godt gjemt i buskene eller så gikk det skeis denne gangen.

Har bestilt et par bøker på nett som jeg veenter på. Søramerikanske dvergciklider er tema, og jeg gleder meg til å lære mer om disse fasinerende fiskene.

I de andre karene skjer det ikke så mye spennende for tiden. Bolivianerne er opptatt med sitt. Hannen vil, men hua nekter fortsatt. Hos dvergtetraene tror jeg faktisk jeg så to smykketetra legge egg på et leucochephala blad tidligere idag. Runddans rundt bladet før de strøk seg nedat etter tur. Har ennå ikke sett noen småtasser i karet der. De er livlige fisk og faktisk mer territorielle enn jeg trodde da jeg kjøpte dem. De har faste plasser de holder seg til, og er alltid noen som jager eller blir jaget. Tetra kan faktisk være ganske fasinerende til tider de også

Yngelen har vokst litt på fire uker:
[External Image]
Bilde tatt 25. april

[External Image]
Har fortsatt en stund igjen før jeg er større enn pestsneglen

[External Image]
Begynner å ligne litt på mor og far
Har studert dafniebaljene mine overraskende mye etter at de kom i hus. Fikk med endel bunnlag da jeg var på fangsstur, og dermed noen uønskede gjester.

Den verste er nok en nymfe av noe slag. Den tar nok en endel av dafniene med kjeften sin, men er artig å observere så har ikke fått meg til å fjerne den ennå. En avlang sak som må opp og puste med halen mens den spreller med beina. Et lite flatt hode, som er mest kjeft, tykkere på midten og oppovervendt hale som smalner av til en spiss. Den har vokst endel, så bør nok få den ut hvis jeg skal ha nok dafnier å gi til fiskene.

Så er det noen ekle røde mark som lever i bunnlaget. De lager seg oppadvendte rør de bor i, og kommer opp og vifter litt rundt noen ganger. Har ikke sett de har tatt dafnier, så vet egentlig ikke hva de lever av.

Det svømmer også noen hårtynne mark rundt. De er vel kanskje en centimeter lange. Jeg har også en tykkere mark, kanskje en millimeter i tykkelse og 5-6-7cm lang.

Sorte midd på et par mm er det også noen av. De har jeg puttet over til cyclopsene som bor i en egen balje. Svømmer nok endel cyclops sammen med dafniene også, men klarer neppe å skille dem ut noen gang. De får bli samboere permanent.

Mye liv og aktivitet i småpytter på svaberg, altså. Artig å få mulighet til å studere noe av det i heimen.
La merke til at apistobarna har begynt å få rangordning seg imellom, akkurat som de voksne. Studerte to stykker hvor den ene tydeligvis var sjefen og tøffet seg, mens den andre la seg sidelengs og vek unna. Artig

Plukket to gode never pestsnegler fra karet deres idag, men det er jo bare en dråpe i havet.. Vet jo hvorfor det har blitt så mange, men må jo nesten mate litt ekstra pga ynglene. Har nok overdrevet en liten smule likevel. Jaja, de gjør jo litt nytte for seg forsåvidt. Men skulle ønske de ikke tok slik overhånd..

Satte opp det andre karet i soveromsreolen idag. Vannet ble så støvete av sanden at jeg vil vente litt før jeg planter. Mulig jeg må bytte endel av vannet først også. Er tydeligvis mye støv i bunnen av sandsekken, for ble ikke på langt nær slik da jeg satte opp det første. Blir nok bra tilslutt likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap