FerskFisk (side 4)

Buddhafisk
Hei Paul..

hehe, jeg er ikke helt med, for du har da ikke noe å beklage?!

Ja, jeg kan ikke lyve, den jordbærplanta skal på plass, men denne gangen i en frisk tank

Ja, 20liter tank med netto ca..maks 17liter vann, blir en skikkelig utfordring har jeg skjønt... noe for en fersking som meg. Tror dem selger mye av disse småtankene til foreldre som har små engler som bare "vil ha"

Nå blir det nytt ja, ny start, kan kalle det .. kapittel 2 "the awakening"

Når alt kommer på plass om en god stund med reker og en sunn, stabil og frisk tank, først da kan jeg se hvordan jordbær rota virkelig påvirker vannverdier og stoffer i karet. Tror ikke den i seg selv vil være med å skape store negative endringer i karet, kanskje det til og med heller blir positivt for miljøet der nede Men det skal følges med lupe når den tid kommer!

Takk Buddhafisk !
Planer og dyr
ja det virker som det er en del som for til det du tenker på, der ute, så det er vist mulig, her er det kanskje en du kan lære av

https://www.youtube.com/watch?v=B4l3VJFestY
Buddhafisk
ja det virker som det er en del som for til det du tenker på, der ute, så det er vist mulig, her er det kanskje en du kan lære av :-) https://www.youtube.com/watch?v=B4l3VJFestY

OG HER ER EN TIL

https://www.youtube.com/watch?v=-z1kozprw8Y
Buddhafisk
ja det virker som det er en del som for til det du tenker på, der ute, så det er vist mulig, her er det kanskje en du kan lære av :-) https://www.youtube.com/watch?v=B4l3VJFestY

Javisst, klar man kan, hydroponi benyttes også på ISS

Takk for linken, tror jeg har sett den tidligere. Den beskriver et helt standard aquaponic system. Og med en stor tank kan jeg ikke innbille meg at det skal mye magi til for å få det til å virke. Har tidligere hatt en tank med div. urter og litt jordbær, kål osv i en hydroponic tank og det har fungert veldig bra. Eneste utfordringen er egentlig dosering av riktig næring, konstant. og vannlekasjer Jeg hadde i alle fall ikke fisk å tenke på da.

Det jeg planlegger i den lille 20 litern kalles vel egentlig Deep water aquaponics
der "hydroplanta" senkes litt ned, rett i fisketanken, og røttene kan trekke og vokse.

Problemet mitt VAR først og fremst skalaen tror jeg 20l ..og manglende kunnskap/respekt for skikkelig innkjøring av et akvarie. Jeg tror det vil gå med reker. Men det skal være veldig så balansert, sunt og riktig i reketanken før jeg prøver på nytt. For jeg lærte ikke en sjit med tanke på botani i alle fall, av å stresse sånn som jeg gjorde nå.

Det jeg ser av utfordring for meg nå er topp-plata. Jeg vil ikke slippe plantelyset ned i karet. Så jeg må finne meg et hardt, stivt men formelig materiale som ikke er giftig på noen måte, og selvfølgelig ikke gjennomsiktig.

Ser også for meg at rekene ikke vil klare jobben med å fjerne alger fra røttene som jo etter hvert vil stikke ned i vannet, men jeg er så fersk, jeg eter jo ikke reker en gang Tenker derfor på om det kanskje kan være lurt å lage en litt dypere brønn/potte til planten, der røttene skjermes for lys, men da vil jeg vel stenge tilgangen for rekene.. hmm jeg kan jo det, men vil jeg det? .. so much to learn
Selv om det er ett kult prosjekt du opprinnelig hadde føre håper jeg du får hekta på "vanlige" akvarier også! her er ei reke i fra den ene rekekollonien min. Disse går i en godt beplantet 100 liter i stua. Jeg er usikker på hvor mange de er nå, men tenkte skaffe flere.

Dette er reker som formerer seg relativt lett. Anbefaler deg å IKKE blande reker med forskjellige farger da de vil krysse seg og til slutt bare bli brune og kjedelige

I dette akvariet har jeg også Moskitorasbora og Pygmè corydoras

Siden du liker litt "anderledes" oppsett kan du også søke på aquascaping og vise samboer. Det finnes mange dritkule oppsett som alle "ikke-akvarister" også vil ha i hus!
Ingenting pynter opp som ett flott akvarium!
Ciklide
Selv om det...

Jeg har alltid beundret akvarier. En venn av meg har et stort flott kar med et veldig vakkert planteliv, noen få fisk og noen reker. Riktig plassering, lys og det kan bli flottere en madonna på veggen

Jeg skjønner den ang kryssing av reker og alle blir brune til slutt, så da går jeg for reker i bare en farge. Godt tips!

Takk Ciklide
Fikk en av mine "lure" øyeblikk her nå... han vennen min, med det friske flotte akvariet, kunne jeg heva 20 liter vann fra han og brukt det til en raskere innkjøring av den lille 20litern min?

Det bør vel hjelpe godt på i alle fall?

Dæven som jeg spør, og rimelige snodige spørsmål omtrent hver gang også sikkert.. men jeg kjører på..
Det har ikke noe særlig for seg, nei. Filterbakterier flyter ikke rundt i vannet...de er helt avhengige av å slå seg ned på overflater, og setter opp camp i filteret.
Da kan du heller spørre om å få litt møkk fra filteret hans
aha, ja så klart, dette gror i filteret i hovedsak... så dersom forhandlere av "startsett" hadde plukka ut filtrene og koblet dem på sine store tanker,.. ville sjansen for en positiv opplevelse vært veldig mye høyere?

eller, "vi har innkjørte filtre her som du kan bytte med det settet du har under armen der? Koster bare kroner 50.-" Selv en svamp fra nille kunne jo vært brukt? eller tar jeg feil?

Jeg kjøpte jo et startsettet på 20l(som om noen har glemt det) og jeg fikk med en liten flaske med bakteriekultur som jeg bare skulle helle rett i tanken når jeg hadde fylt den opp og kobla til alt. Men jeg kjøpte ingen planter. Da burde vel den erfaren selger avstått fra å selge meg den flaska, eller i det minste pusha på med at jeg måtte ha NOEN planter, minst to?
Vel de får jo betalt for å selge deg alt mulig rart. mange som har gått i den fella. Jeg har brukt den metoden flere ganger selv, noen ganger har det gått fint, andre ganger har jeg fått fiskedød, sist massiv død. Men etter å tatt steget opp og blitt litt mer belært i akvarie verden så gjør jeg ikke det flere ganger. Men ja du har ett godt poeng, de kunne solgt ferdig innkjørte filtre, men en vet aldri om det da kan befinne seg sykdommer og annet rusk en ikke vil ha. det hender jo fra tid til annen at fisker blir syke i butikken og, og blir satt i karantene.

Jeg personlig synest det er kjekt å holde på å innkjøre ett akvarie, er min lille stund om ettermiddagen/kvelden da jeg sitter å tester og teller dråper over en kopp kaffi Nå som min tank er ferdig føler jeg som om jeg glemmer noe, så jeg testet allt på nytt igjen i dag for å være 100% sikker, kommer sikkert til å fortsette med det i en uke :p Men det ligger ikke for alle å leke "kjemiker" i stuen. Noen vil bare få det gjort og ser på det som ett ork å holde på å måle. Jeg fikk noen "herregud" når jeg kjøpte meg ny tank rett etter den første var ferdig innkjørt :p
Det er helt riktig...dyrebutikker er arnesteder for sykdom. Jeg for min del ville aldri tatt sjansen på å overta hverken filter eller svamper fra noen av dem. Planter bør desinfiseres og fisker settes i karantene-kar, så man ikke får smitte i egne akvarier, ihvertfall hvis man handler fra en av kjedebutikkene.

Dyrebutikk-ansatte er selgere, ikke akvarister...de måles på hvor mye de kan prakke på deg, ikke på hva de kan lære kundene. Stort sett tror de på hva det står på produkt-reklamen, og vet ikke bedre. Og ingen er flinkere til å hausse opp varene sine enn produsentene av akvarie-utstyr. De selger, nettopp fordi mesteparten av kundene heller ikke vet bedre.
Takk for linker, Buddahfisk!

Det med filter i butikken var en veldig god ide, Paul! Bare å starte bisniss Dyrebutikken med tilbudet og tankprodusenten som gav en gratis filtersvamp med karet som butikken kunne innkjørt, ville også hatt en stor fordel slik ting er nå: "Vil du ha i fisk med en gang sier du? Ja, da har vi denne tanken som du kan sette opp på dagen".

Sykdomsutfordringen kunne vel enkelt vært løst med å ha et kar kjørende med salmi? Med riktig metode ville vel alle filter også kunne kjøres i en tank?

Ciklide: Har du erfaring med kryssede reker? Jeg har nettop kjøpt "neocaridina-mix", og er litt bekymret for at de er svakere enn de "rene". Har lagt merke til at noen skifter farge etter omgivelsene, og at noen er røde. Ellers ingen problemer, så langt.

Robin, gled deg til å nyte kaffien mens du stirrer inn i tanken Du er vel der allerede
Lord-Robin
Vel de får jo..

Ja, det er sant, de filtrene måtte i så fall ha blitt plassert i et meget stabilt miljø og med god kontroll.. det blitte buttik a det. Så det ser vi nok aldri.

JBL Dråpekit's skal kjøpes inn i kveld, jeg handler på ebay, satser på ekte varer :p Kom gjerne med tips også. Men den digitale som jeg så på nett i går som måler alt mellom himmel og jord til 13lapper kjøper jeg ikke... denne gangen.

Jeg ser hvordan denne hobbyen fort kan bli litt som medisin for sjela,.. da uten Ichtyophiris Dersom planen min ikke går helt til he.. tror jeg fort vi kunne sammenliknet skikkelsene våre og funnet en del likheter, med kaffen vår, der, foran akvariet og steller

Jeg kommer i den modusen når jeg driver med planter. Folk får si hva dem vil med en endrer litt modus, det samme moduset som om du f.eks spiller et instrument og finner ...stemninga. Da er alt dette balsam for meg i alle fall. Men den jævla parasitten og med min egen ..utålmodighet og okseballer med selvtillit, ødela jeg alt... nå er det en måned til jeg ser noe levende i tanken :/

Men jeg skal lære mer, lese litt hver dag.

Takk Lord-Robin
Livsforvalteren
Takk for linker, Buddahfisk! Det med filter i butikken var en veldig god ide, Paul! Bare å starte bisniss :) Dyrebutikken med tilbudet og tankprodusenten som gav en gratis filtersvamp med karet som butikken kunne innkjørt, ville også hatt en stor fordel slik ting er nå: "Vil du ha i fisk med en gang sier du? Ja, da har vi denne tanken som du kan sette opp på dagen". Sykdomsutfordringen kunne vel enkelt vært løst med å ha et kar kjørende med salmi? Med riktig metode ville vel alle filter også kunne kjøres i en tank?

Sånn som det er nå med disse startkittene, så tipper jeg det er mye som dauer, folk blir misfornøyde, unger griner og alt blir bare en dårlig opplevelse. Og det er sikkert mange som gir opp og bare fyller greia med jord og planter en kaktus der i stedet. Om en svampbit hadde gjort den store forskjellen, eller i alle fall økt sjansene betraktelig ville jeg som butikkeier og dyrevenn bare gjort det. Kjøpt inn litt billig svamp og montert dem på rekke og rad i et salmi kar, som du sier, vinn vinn for alle parter. Folk skal ha ting i går, unger spesielt... i alle aldre
"i alle aldre "

Touché!

Du trenger jo ikke oppgi plan om filterguff fra kompisen, da. Da kutter du mest sannsynlig ned tiden på salmi-prosessen ganske kraftig.
Da er det gjort, Kurt er levert tilbake og alt er kokt. Alt, lot selv pumpa pumpe litt kokende vann før jeg dyppa hele greia nedi den digre kjelen. Selv tanken ble skylla med kokende vann...og tørka helt 100% før jeg ga meg... jeg hater parasitter!

Jo, Kurt, den malla vi trodde var en Ancistrus, var ikke en Ancistrus. "Kom her" sa butikkeiern og viste meg den kjempe malla, den var sikkert 20 kilo med en kjeft som en gravemaskin, og vill i blikket :p nei, den var kanskje litt over 30 cm. Den måtte stått horisontalt i 20 litern min :/

Men sjefen ordna opp, han skulle ta seg en prat med segler, det var sikkert, men han ville også gjøre det godt igjen med meg. Så jeg fikk alle plantene jeg pekte meg ut gratis og så ville han gjerne gi meg en tilgodelapp på 5 reker.

Så nå er alt kokt ja, og det lille karet er møysommelig topologisk gjennomtenkt, planlagt og utført, til minste detalj! Planter er vakkert! Etter gode råd her handla jeg inn Taxiphyllum barbieri, en Pogostemon helferi og en morsom en, Anubias gracilis. Den satte jeg fast i øynene til den lille hodeskallen som ble innkjøpt i startet.

Ferske meg synes dette ser helt bra ut nå! Friske fine planter og et rent kar, mye luftbobler enda. Jeg brukte god tid på fylling med springvann med riktig temperatur, ca 25ºC, tilsatte Tetra AquaSafe og en snau ml med Evolution Happy-Life "Plant"

Men nå står det der, vakkert allerede!

Men hvordan i huleste får jeg festa den Taxi'n?? Rett før jeg stripsa den fast, men droppa et par stein over i stedet.. Legger ut bildene som viser et 5min gammelt kar satt opp av en skikkelig noob som prøver i alle fall, hehe, mye luftbobbler men.. Må få kjøpt meg ei ekstra bøtte som bare skal brukes til denne tanken...
Dem "#$ bildene
Hva er trikset for å få bildene til å legge seg riktig vei??
Snu de i bildemappen du har lagret de først
Begynner å bli irritert over tregheten i forumet nå. Dobbel postet....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap