- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Revestrekenes akvarieverden (side 41)
Revestrekenes akvarieverden (side 41)
Trond13OMG! Er du fotograf av yrke eller? Det er absolutt noen av de festeste bildene jeg har sett på lenge. Om jeg må velge en favoritt blir det eneren, men alle er jo superbe... Si fra om du skal holde akvafotokurs... 8-O
Hehe, nei jeg er ikke fotograf og vet egentlig ikke hva jeg driver med i det hele tatt, har bare funnet ut at skrur man noe hit og noe dit ved manuelle innstillinger så blir det ok Og så fikk jeg en makrolinse av gubben til jul og den er flittig i bruk kan man si ))
Postet 09.04.11 kl 16:32
I dag er de små nannostomusene 6 uker og 1 dag, og 3 av 4 yngel er ihvertfall i full vigør Nå oppfører de seg mer som stimfisk og står i samme hjørne i karet, tidligere holdt de seg på hver sin plass. De spiser alt som er smått nok (og det må være virkelig smått) som ramler ned foran dem. Bunnstøvet i fórtablettbokser for omnivore fisk fungerer bra, de tar microorm også skjønt de små ormene fortsatt ser store ut i forhold til de små munnene.
C. sp C134 har vært veldig så flittige denne våren og lekt stadig vekk, en god del egg men mye ubefruktet. Jeg senket temperaturen i karet fra 25 grader til 20-21 grader og det gjorde susen, stort sett bare gode egg etter det. For ett par uker siden måtte jeg bare øke temperaturen igjen for å se om det var en tilfeldighet men det samme skjedde igjen, like mange egg og ingen befruktede så da er det bare å skru tempen ned igjen
C. sp C134 har vært veldig så flittige denne våren og lekt stadig vekk, en god del egg men mye ubefruktet. Jeg senket temperaturen i karet fra 25 grader til 20-21 grader og det gjorde susen, stort sett bare gode egg etter det. For ett par uker siden måtte jeg bare øke temperaturen igjen for å se om det var en tilfeldighet men det samme skjedde igjen, like mange egg og ingen befruktede så da er det bare å skru tempen ned igjen
Postet 14.04.11 kl 10:25
Endret: 20.04.11 kl 11:39
Postet 14.04.11 kl 10:58
Det er nok mange slike små detaljer som man rett og slett ikke tenker på, og så er det litt begrenset info å finne på nettet om oppdrett av mange coryarter. Jeg fant forresten en utrolig spennende side i går, der står det mye interessant om regntid og hvordan simulere den i akvariet. Gjett om equesene skal få oppleve det forsøket
Postet 14.04.11 kl 11:16
Er bokmerket! Med hele to ukers erfaring som Coryoppdretter - men selv om ikke oppdrett av vanskelige arter er målet, er det absolutt noe å tenke på, tror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!
Postet 14.04.11 kl 12:26
Postet 14.04.11 kl 12:29
Postet 14.04.11 kl 13:02
Postet 14.04.11 kl 13:22
Linda & Ovetror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!
Tenk deg hvor sterilt, "rent og ryddig" våre akvariefisker egentlig har det i forhold til i naturen. Noen kommer jo fra skikkelige gjørmepytter uten særlig tilgang til mat og rent vann på evigheter og så skal de da trives og formere seg i et skinnende rent akvarie med nytt vann hver torsdag og en tilmålt mengde mat hver dag ))
Postet 14.04.11 kl 13:28
Postet 14.04.11 kl 13:28
Endret: 14.04.11 kl 13:29
Postet 14.04.11 kl 13:31
Rita Revestrek[QUOTE=Linda & Ove]tror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!
Tenk deg hvor sterilt, "rent og ryddig" våre akvariefisker egentlig har det i forhold til i naturen. Noen kommer jo fra skikkelige gjørmepytter uten særlig tilgang til mat og rent vann på evigheter og så skal de da trives og formere seg i et skinnende rent akvarie med nytt vann hver torsdag og en tilmålt mengde mat hver dag ))
Og min nonsjolante omgang med Coryegg ble jo larver! Ikke det mest utfordrende oppdrettet i verden kanskje, men ifølge oppskrifter jeg har lest skulle det gått rett på dunken. En bøtte med bunnen dekket av næringsrikt filterslam og reker - gudene spyler da vel ikke elvebunnen før eggene klekker? Hmmm...
Nå er jeg plutselig ikke så urolig for småttingene likevel!
Postet 14.04.11 kl 15:25
Favorittcoryene mine er noen skikkelige matvrak. De oppfører seg som guppyer når vi nærmer oss karet og stimer frem i påvente av mat. Noen av hunnene er skikkelig trillrunde og burde kanskje gå på grønntfór en periode ))
Postet 19.04.11 kl 23:23
Endret: 20.04.11 kl 00:11
Postet 19.04.11 kl 23:34
Postet 19.04.11 kl 23:36
Postet 19.04.11 kl 23:40
Postet 19.04.11 kl 23:48
Postet 19.04.11 kl 23:59
Den enslige otto'en lever i beste velgående og driver med det ottoer pleier å gjøre, gnafser alger Vi må nok prøve å få tak i flere artsfrender til den.
Postet 20.04.11 kl 11:33
Endret: 20.04.11 kl 11:35
Postet 20.04.11 kl 11:44