Revestrekenes akvarieverden (side 41)

Trond13
OMG! Er du fotograf av yrke eller? Det er absolutt noen av de festeste bildene jeg har sett på lenge. Om jeg må velge en favoritt blir det eneren, men alle er jo superbe... Si fra om du skal holde akvafotokurs... 8-O


Hehe, nei jeg er ikke fotograf og vet egentlig ikke hva jeg driver med i det hele tatt, har bare funnet ut at skrur man noe hit og noe dit ved manuelle innstillinger så blir det ok Og så fikk jeg en makrolinse av gubben til jul og den er flittig i bruk kan man si ))
I dag er de små nannostomusene 6 uker og 1 dag, og 3 av 4 yngel er ihvertfall i full vigør Nå oppfører de seg mer som stimfisk og står i samme hjørne i karet, tidligere holdt de seg på hver sin plass. De spiser alt som er smått nok (og det må være virkelig smått) som ramler ned foran dem. Bunnstøvet i fórtablettbokser for omnivore fisk fungerer bra, de tar microorm også skjønt de små ormene fortsatt ser store ut i forhold til de små munnene.

[External Image]
C. sp C134 har vært veldig så flittige denne våren og lekt stadig vekk, en god del egg men mye ubefruktet. Jeg senket temperaturen i karet fra 25 grader til 20-21 grader og det gjorde susen, stort sett bare gode egg etter det. For ett par uker siden måtte jeg bare øke temperaturen igjen for å se om det var en tilfeldighet men det samme skjedde igjen, like mange egg og ingen befruktede så da er det bare å skru tempen ned igjen
Det var jammen noen å tenke på .dette har aldri slått meg. Har jo noen coryer som ikke er flinke til å legge befruktete egg ,så det er kanskje årsaken. Men problemet mitt er å få ned temperaturen da stuetemperaturen er ganskje høy .
Uansett ,det ga meg noe å tenke på
Det er nok mange slike små detaljer som man rett og slett ikke tenker på, og så er det litt begrenset info å finne på nettet om oppdrett av mange coryarter. Jeg fant forresten en utrolig spennende side i går, der står det mye interessant om regntid og hvordan simulere den i akvariet. Gjett om equesene skal få oppleve det forsøket
Er bokmerket! Med hele to ukers erfaring som Coryoppdretter - men selv om ikke oppdrett av vanskelige arter er målet, er det absolutt noe å tenke på, tror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!
Veldig interessant artikkel ,legger den som favoritt

Håper du klarer å sette Equesène i gang med denne metoden da ,hadde vært utrolig gøy om du fikk det til
Den artikkelen måtte jeg også legge som favoritt. Kunne tenkt meg og prøve å lage en anordning som kan gi regndråper over mine labyrinter

Viltfanga hele gjengen, så de hadde sikkert satt pris på litt regn!
Hva med en plexiplate med 1-2 cm høye kanter og masse små hull i bunnen, litt mindre enn karets mål, festet øverst i karet og så la vannet fra pumpa renne ut på platen... da kunne det blitt regn i karet. Jeg må nok sette Atle i sving, han kan være ganske så kreativ til tider ))
Linda & Ove
tror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!


Tenk deg hvor sterilt, "rent og ryddig" våre akvariefisker egentlig har det i forhold til i naturen. Noen kommer jo fra skikkelige gjørmepytter uten særlig tilgang til mat og rent vann på evigheter og så skal de da trives og formere seg i et skinnende rent akvarie med nytt vann hver torsdag og en tilmålt mengde mat hver dag ))
Ja det var lurt! (pleksi-regn-brett) Det hadde nok mine fisk digget, som ikke skal ha så mye strøm i vannet. Da hadde vannet blitt mykt fordelt over alt. Men jeg lurer på hvor mye lyd det hadde blitt av noe sånt? Kan jo bli smågal av konstant dryppelyd. Spesielt når man har karene i stua
Lydnivået er vel litt avhengig av størrelsen på hullene og avstanden fra platen til overflaten. Jeg er heller ikke så veldig glad i plaskelyder men jeg tror kanskje dette ville kunne fungere
Rita Revestrek
[QUOTE=Linda & Ove]tror det er fort gjort å teste og stabilisere seg bort fra mer naturlige forhold, litt ståk og rot og plasking må man jo kunne få til for å øke trivselen. Tankevekkende!


Tenk deg hvor sterilt, "rent og ryddig" våre akvariefisker egentlig har det i forhold til i naturen. Noen kommer jo fra skikkelige gjørmepytter uten særlig tilgang til mat og rent vann på evigheter og så skal de da trives og formere seg i et skinnende rent akvarie med nytt vann hver torsdag og en tilmålt mengde mat hver dag ))

Og min nonsjolante omgang med Coryegg ble jo larver! Ikke det mest utfordrende oppdrettet i verden kanskje, men ifølge oppskrifter jeg har lest skulle det gått rett på dunken. En bøtte med bunnen dekket av næringsrikt filterslam og reker - gudene spyler da vel ikke elvebunnen før eggene klekker? Hmmm...

Nå er jeg plutselig ikke så urolig for småttingene likevel!
[External Image]
Favorittcoryene mine er noen skikkelige matvrak. De oppfører seg som guppyer når vi nærmer oss karet og stimer frem i påvente av mat. Noen av hunnene er skikkelig trillrunde og burde kanskje gå på grønntfór en periode ))

[External Image]
Det var noen ordentlige trulter! Kanskje de brygger på noe?
De har nok sett slik ut en stund og hannene viser stor interesse til tider... men damene tenker bare på mat
[External Image]
Når vi først er inne på trulter så må jeg bare legge inn et bildet av lille Andrine som er 1 mnd gammel nå. Hun har også blitt en skikkelig trulte på disse ukene
Så fort det går, det er da bare et kvarter siden hun ble født... Hva tenker hun på tror du? Kanskje så heldig hun er som har en mormor som tar bilder med så fint lys?
Ja tiden flyr, og hva hun tenker er ikke godt å si
[External Image]
Den enslige otto'en lever i beste velgående og driver med det ottoer pleier å gjøre, gnafser alger Vi må nok prøve å få tak i flere artsfrender til den.
Den var sabla fin! Gikk rett på ønskelista
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap