Sissis våte drømmer (side 42)

Næ de luene var dødskule! Du som har laga dem?
Lisbeth
Næ de luene var dødskule! Du som har laga dem?


Nei desverre. Har ikke prøvd meg enda, men kanskje... Fikk linken fra ei jeg kjenner som driver en liten garnbutikk, og da måtte jeg jo legge ut på AF
Registrere oppdrett?
Lurer på om jeg skal driste meg til å registrere oppdrett på honninggurami. De minste var jo akkurat frittsvømmende da de ble oppdaget 22/6, og de største er ihvertfall 3 uker eldre. De største har forresten blitt over 2cm lange. Hvor gamle må de bli før en ser forskjell på kjønn tro? Nå ser alle ut som hunner, med veldig kraftig stripe, og orange finnekanter. De er så søte der de jakter dafnier ;D
[External Image]
[External Image]

Og så har jeg hele 3 mørkeblå tigerreke-damer med egg! Det er jo helt fantastisk
Men jeg har ikke sett noen gule med egg enda, det er jo litt pussig...?
Det må du da trygt kunne gjøre vel? Gøy å holde orden på alt avkommet :o)
Da er det gjordt! Har jo bildebevis og greier ;D
Skikkelig feite og friske honningguramier du har der
Heisann!
Er innom AF for å titte litt på karrene dine da ikke kommer jeg på besøk til deg!
Karrene dine er imponerende!:O Og så spennende fisker da, mangler bare sjokoladene nå!
Tusen takk Maren! Blir nok sjokolader etterhvert ja ;D
Genetisk defekt?
Til Rio`n har jeg jo kjøpt inn 13 fantomtetraer, og nå har jeg igjen 9 (5 hanner og 4 hoer, var 7+6) . Men ser nå at et par av dem har fått fortykninger ved finnefestene. Dette har også de som har gått bort hatt. Det starter ved halefestet, og etterhvert kommer det på resten. Minner om svulster egentlig. Den første som fikk det avlivet jeg, og sjakka da klumpene. De såg ut som brusk inni. Dette rammer kun fantomene, så tviler på at det er smittsomt. En form for arvelig disposisjon kanskje? Er vel ihjelavlet i asia disse også... Sukk...

Og så sturer den ene platy-damen. Hun ble kjøpt utvokst, og har fått mange kull her, så kan vel ikke vente at hun skal leve så lenge... Sukk igjen...
Usj, det masseoppdrettet har mye å svare for føler jeg, følger med i 530's tråd om agressivitet hos snille ciklider, og har selv en sterk mistanke om at de gjør noen sprell med levendeføderne. Ikke moro. Platy er vel ikke av de aller lengstlevende uansett, i tante Astrids tråd er rekorden 1 år og 11 måneder. Uansett fælt å miste dem, våre eldste er nå 1 år og 9 måneder gamle...
Litt impulsiv kanskje?
På vei inn til byen i dag, så hoppet jeg av på Tiller, siden noen skulle av så lell. Tok turen innom Akvasia, og kom ut igjen med en otto. Ja da, EN otto! Den danset forran meg, midt i karet, som om den ropte: "Se på meg a!" Tittet på den jeg, smilte litt og gikk videre...

Hm, kanskje jeg burde kjøpe otto, passer fint i Trollskogen det. Gikk tilbake til karet, og så ikke flere. Men denne ene "tråkket vannet" igjen, og nærmes ba om å få bli med. En ensom otto har det sikkert bedre i Trollskogen enn sammen med en haug dverggurami i butikk, eller? Må skaffe flere etterhvert...

Skal være en Hoppei forresten. Kanskje derfor den danset så fint?
Operasjon fiskeflytt...
Når jeg førs skulle bytte masse vann, og luke i dag, så bestemte jeg meg for å flytte diverse fisk.

Flyttet neontetraene, som fortsatt er 11 stk, over i Rio`n. Blir riktigere vannverdier for dem der, og så får jeg justert verdiene i Ungdomsklubben opp. Dit flyttet jeg 7 unge platy fra Asylet, og 6 fra Rio`n.

Tror de 3 gamle platydamene skal få bli igjen i Rio`n, og flytte ut alle ungdommer så fort de blir store nok. Inger, babs og Katrine fortjener ro nå, og ikke bli trakassert av innpåslitne unggutter... Katrine virker fortsatt litt pjusk, men jeg krysser fingrene for henne.
Påfyll...
Kjøpte tre ottoer til i dag, så stakkaren slipper å være aleine. Fant desverre ikke hoppei, så det ble macrospilus istedet. Veldig like arter, så håper det går greit.

Plukket også med meg ei nydelig gul-orange wagtail-platydame. Tar sjangsen på å slippe henne direkte i Ungdomsklubben, for å være helt aleine i karantene kan umulig være noe særlig for ei drektig dame.
Alle fire ottoene virrer nå rundt i samlet flokk, og to rosa rasbora stimer sammen med dem! De er så søte atte ;D
Gladmelding
Den platy-damen som virket tufs svømmer rundt og spiser myggisser med stor appetitt! Og det gjør den nye damen også

Og så virrer det glade coryer rundt i tre kar. Blir så glad av å se på dem atte ;D
Så bra, Sissimor! Da sier vi at alle mystiske angrep av hva-det-nå-var er over, og veien forover er humpefri. Platydamer blir av og til litt sjuskete i frakken når de har født, særlig hvis det av en eller annen grunn blir noe mas akkurat midt i utklemmingen av gresselige antall barn. Men de kommer seg som oftest, har gang på gang tenkt "ånei" og blitt gledelig overrasket. Etter at jeg begynte med disse mineralsteinene har det vært færre fillete-frue-episoder når jeg tenker meg om, selv om GH holdes jevnt litt lav...

Gratulerer med Ottoer, de er jo så utrolig nydelige! Små hvalper nærmest, må holde meg fast i virkeligheten når jeg snubler over dem innimellom, den akvarieveggen er ikke helt godkjent enda ;o)
Har mistet en fantomtetra til. Denne hadde også fortykninger/ svulster ved finnefestene. Lurer på hva jeg skal gjøre; burde jeg avlive alle med disse fortykningene? De oppfører seg normalt, men de dør jo av dette tilslutt...
Åhh, grattis med ottoer, hihi de er så nusselige!

Men kjedelig med fantomtetraen da, usj! :\ Vet ikke annet råd enn å bare se det ann? Ser det ut til at de lider?
sissimor
Har mistet en fantomtetra til. Denne hadde også fortykninger/ svulster ved finnefestene. Lurer på hva jeg skal gjøre; burde jeg avlive alle med disse fortykningene? De oppfører seg normalt, men de dør jo av dette tilslutt...



Uffda, dette var leit
Er alltid så kjedelig når det oppstår ting med fisk som man ikke får gjort noe med. Det skulle helst gått an å medisinere alt..
Jeg tror, hvis det var mine fisk og jeg visste at det bare gikk en vei, at jeg ville avlivet de med disse fortykningene.
Hvis de allikevel dør til sist, så ville jeg heller bli ferdig med det enn å oppdage en og en om gangen som synger på siste verset liksom :/

Gratulerer med de nye ottoene, de er supersjarmerende skapninger! De må jo være de søteste av fisk, nest etter cory såklart
Så søte ;)
For noen dager siden fikk jeg en meget hyggelig mail fra vår alles kjære Ohr. Han hadde fått tak i masse flotte coryer, men med på dealen fulgte noen guramier og noen asiatiske stimfisk. Siden han kjører reint sør-amerika, så lurte han på om jeg var interessert i asiatene ;D

Så nå har jeg satt opp Poteten som karantene for 5 pygmeguramier og 2 lakriser (anjunganensis). Tror begge lakrisene er damer, og de er store til å være lakriser, så da er det vel en annen art? Pygmeene begynner å få fram de flotte fargene sine, men er fortsatt ganske sky. Masse blader, mose og ferskvannstang, pluss hullete rot og små potter oppi, så det er masse gjemmesteder. Ph 6,4 er slik det var i posevannet, så håper de finner seg tilrette...

Stimfiskene fikk komme oppi Trollskogen, så nå er det ikke bare 2 ukjente rosa rasbora, men også
4 Boraras brigittae
7 Microrasbora erytromicron
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap