Marens akvarieverden (side 44)

Har også erfart at plantene skranter med sortvannsekstrakt og derfor kuttet det ut. Men det har en super effekt på nye røtter som angripes av sopp så jeg har en del stående til å bruke til sånt. Har også lyst å sette opp et lite sortvannskar, men da kun flyteplanter som planter og røtter og cattapablader under som kan erstatte gjemmestedene bunnplantene ellers ville gitt. jeg er litt i den retninga i karantenekaret og det ser faktisk ganske stilig ut. Jeg har hittil vært helt avhengig av å ha planter på bunnen, men man trenger ikke det med litt fantasi

pene perler du har fått deg. jeg vet ikke hva den haleknekken er for noe, men skulle nesten tro den er skadet eller deformert fra fødselen? Trenger sikkert ikke være være hemmende for fisken
Perleguramiene var mye finere i fargen i dag! De ser riktig så fine ut og de var ikke særlig sky av seg når de oppdaget den frosne artemian jeg hadde gitt de 1 min tidligere! De var helt ville og fikk ikke spist for nok!! Fiskene går sammen som om de var et nyforlovet par og ser svært så forelsket ut
[External Image]


Som skrevet tidligere så døde den 2. hunnen de hadde på TAM, sansynligvis pga av et rift hun hadde i langs siden. De har en annen hann også, som har en sort flekk ved munnpartiet. Jeg lurer fælt på hva dette kan være? Dette er jo VF, så det kommer jo ikke av avl heller. Flekken vises godt på dette bildet som ble tatt på TAM. Det kan se ut som at de også har denne knekken i halen?
[External Image]
Lisbeth
Har også erfart at plantene skranter med sortvannsekstrakt og derfor kuttet det ut. Men det har en super effekt på nye røtter som angripes av sopp så jeg har en del stående til å bruke til sånt. Har også lyst å sette opp et lite sortvannskar, men da kun flyteplanter som planter og røtter og cattapablader under som kan erstatte gjemmestedene bunnplantene ellers ville gitt. jeg er litt i den retninga i karantenekaret og det ser faktisk ganske stilig ut. Jeg har hittil vært helt avhengig av å ha planter på bunnen, men man trenger ikke det med litt fantasi :)


Kan ikke fisker som går i sortvanns-karantene bli syke når de kommer i vann uten?
Tror jeg skal skaffe meg ei flaske med ekstrakt, greit å ha Jeg liker jo røtter også!
Det kunne jo være en tanke å bruke det v oppdrett, at jeg tilsetter det i 62Litern når jeg vil ha lek på guramiene der?
MarenB
Kan ikke fisker som går i sortvanns-karantene bli syke når de kommer i vann uten?


Som sagt bruker jeg ikke sortvannsekstrakt i akvariene lengre, men karantenekaret mitt ser ut som sortvannskar pga faringa fra cattapabladene. Har cattapablader i storkaret som lakrisene skal flytte til også, ikke så farget av bladene, men blir ikke noen forskjell på vannverdier dem i mellom. Sortvannekstrakten endrer heller ikke ph verdi så det går nok greit med flytting det også
Flotte perler du har fått Maren!


-Tim
Jeg bruker cattapabladene og får farge i vannet av de, men hos meg senker bladene PH`n i tillegg. Mulig det har noe med størrelsen på karene da Du har jo tross alt noen flere liter enn meg


Jeg synes perlene er pene jeg også, Tim! De er veldig sky av seg og gjemmer seg så fort de ser meg!

Jeg sliter med temperaturen i 240Litern. Den er på 29 grader og jeg får ikke senket den da jeg ikke kan ha lokket til armaturen åpen ved tanke på guramiene:/

Hvorfor kan du ikke ha armatruen åpen? Hopper de så høyt?

Du kan jo eventuelt kjøpe litt sånn netting som fiskehåvene er laget av og feste under luka. Borrelås gjør det enkelt å fjerne.

Men 29 grader? Da må du ha det veldig varmt i rommet.


-Tim
Labyrintfisker må ha samme temperatur i lufta som det er i vannet for å ikke bli syke. De henter jo i blant oksygen fra overflata.

Akkurat nå er det ganske varmt i leligheta, men temperaturen ligger faktisk på 27 til vanlig når jeg har ca 25 i rommet.
Jeg vet ikke om det har noe for seg å sette opp vifte heller, vifta går jo ikke inni karet:P Mulig reflektorene gjør det enda varmere?
Reflektorene er med på å øke tempen ja.

Sant det med labyrintene men dersom du har 25 grader i leiligheten så er ikke forskjelle så stor at det betyr noe. Noe grader går fint. Husk at lyset og vannet er med på å konstant varme opp lufta over vannet.


-Tim
Er du helt sikker på at det går bra? Ikke at jeg ikke tror deg, men jeg vil ikke gi noe risk her...
Det går bra så lenge ikke temperaturforskjellen blir for stor. Eksakt hvor mange grader vet jeg ikke, men kan ikke tro at 25/27 grader skulle være problem.

Sikkert andre som kan svare på det.


-Tim
Jeg dro til JULA og kjøpte myggnetting før jeg åpnet lokket i 240Litern. Håper temperaturen har sunket nå etter noen timer med netting over åpninga. Vurderer forresten å senke PH til 6 fremover. Det er vel det laveste jeg kan gå ved tanke på Coryene.

Ellers så har jeg registrert mitt første oppdrett! Vet ikke om det ble skrevet på den riktige måten, men jeg har i alle fall gjort det

Pygmeguramiene diver på så busta fyker i 240Litern!! Det er nesten slik at det går bedre med dem, mindre aggresiv, i f.eks. ett kar som 33Litern. Merkelig. Jeg må nesten vurdere å flytte noen om det ikke blir fred etter hvert.
Jeg flyttet faktisk den store flyteplanta som den ene hannen har kapra i ei uke nå (med egg og haler på..) over i karet til Perleguramien. Det ble en svært hissig hann rett etterpå! Da ble det vel slutt på den yngelen. Det roet seg mer i karet etter hvert da det ble ett mindre rede å passe på.

Jeg har ei rot som ikke vil synke enda som ligger øverst i vannet i 240Litern. Der er den noen av de små (pygmeene) som har funnet ut at dette er deres rot og jager de andre. Jaja. Jeg får se hvordan det går fremover.
Har ikke du et juwelkar? Er det noen som klarer å hoppe over den lyskabinettkanten der da? Hos meg er den så høy at det ikke er noe jeg bekymrer meg over i alle fall..

Den "krøllerota" jeg la til trutning tror jeg brukte i overkant av en mnd før den endelig sank! Så tålmodighet skal man jaggu meg ha på enkelte røtter
Jeg er faktisk så "lav", dvs jeg blir så lav når jeg sitter i stolen (enda jeg heiser den opp max) at jeg nesten ikke klarer å se oppå topplokket og i alle fall ikke nedi karet Det er ikke umulig du har rett nei
Lurer på hvordan det hadde vært for meg å ha hatt en 450L med den høyden det blir da!?!

Den rota har faktisk sunket før. Jeg kjøpte den på TAM fra ett kar de har der og da sank den. Jeg var selvfølgelig så dum at jeg ikke satte den i vann når jeg kom hjem:S
Lisbeth
Den planta du lurte på om er en lotus; Den kan se ut som det på bladformen men den var så utrolig frisk-grønn, minner meg om en annen knollplante jeg ikke finner igjen nå. Men for alt jeg vet finnes det kanskje en helt grønn lotus? For selv med veldig dårlig lys tror jeg ikke [URLBLOCK1]kan bli helt grønn som den du har

Nymphea lotus finnes i to fargevarianter, en rød og en grønn. Mulig du har den grønne Maren.

Må forresten gratulere så mye med perleguramiene. Utrolig fine fisk synes jeg. At den henger med halen kan kanskje skyldes at den ikke er helt i toppform. Har sett det på syke perlegurami, men det kan jo like gjerne skyldes stress etter trasporten og nye forhold.

Skal bli spennende å følge med hvordan det går
Jeg har bestilt ny Lotus i dag, så da blir det spennende å se hvordan som kommer denne gangen Jeg vil gjerne ha den mørke.

Takk for gratulasjonen! Jeg synes de er utrolig fine selv, blir helt fasinert når jeg sitter i mørke noen meter fra karet og ser de komme frem fra røttene når de mener det er trygt å komme frem! Flotte farger! Egentlig så synes jeg alle fiskene jeg har er fasinerende å studere! Coryene og Guramier er jo helt forskjellige fisker, men det gjør ingenting. Det blir litt at fiskene jeg studerer følger litt humøret kanskje?

Pygmeguramiene er jo de som lager fart i karet og krangler med hverandre. De har sitt eget språk som er den samme som sjokkisene har (sikkert alle guramier) men bare 10 ganger hurtigere! Veldig opptatt av territorium og lek. De er også veldig nysgerrige, men ikke særlig redd av seg. Nydelige farger får jeg se og den naturlge adferden de har er veldig spennende å følge med på!


Coryene er så snille mot alle og de ser så glad ut når de svømmer opp og ned, frem og tilbake på glasset. De bartene er jo utrolig sjarmerende også og måten de spiser mygglarver får meg til å tenke på Lady og Landstrykeren De er bare gode tvers igjennom!

Sjokoladeguramien er snille fisker de også! Men de ER virkelg helt utrolig PEN når de tar på seg den mørke sjokolade-fargen og får gullstriper!! INGEN fisk har vært så spesiell for meg, men ikke bare pga fargen. Nå har jeg jo bare holdt på ett lite år, men likevel! Jeg tror de andre som har denne guramien vil si seg enige i at de er spesielle om de har sett de fargene og studert fiskene!
De er fasinerende å studere og har virkelig personlighet! Kontaktsøkende er de også


Jeg håper ikke fisken er syk, jeg så at de som er på TAM har samme hale. Det er jo veldig stille hos de nå da jeg ikke bor hjemme, men jeg kan ikke gjemme meg hver gang skal se de i karet. Må jo slamsuge osv også.

Jeg har også begynt å tenke på å medisinere de med div snille medisiner da de er viltfangete..... Jeg skulle gjerne ha hatt hjelp her fra andre som har VF fisk og fått høre hvordan de gjør det.
Jeg har sendt inn en liten plantebestilling i kveld, så nå skal det bli bedre for perlene i karantenekaret Forhåpentligvis kommer de mer frem også etter hvert.

2 asiatiske brunreker ble det også, så nå får viftereka endelig kompiser i karet Jeg er spent på størrelsen på disse, men jeg må uansett ordne en egen rot til de igjen med plass til 3!
De slangene jeg prøver å få tak i til fluval 305 fikk jeg også bestilt, så her blir det en ordnings!
Varene kommer på tirsdag.

Jeg har googlet litt og lurer veldig på hva det engelske ordet "hydra" er på norsk? se her. Mulig det er veldig enkelt, men for meg er det mest irriterende!
Takk for linken! Jeg har aldri vært god i naturfag, så litt vanskelig er det å skjønne helt hva det er. Det blir så komplisert... Men det var litt skummel lesning også, at slike finnes i akvariene. Heldigvis har jeg nå perlegurami som kan ta seg av den saken fremover

Æsj ja, hydra er en ekkel sak! He he, men du er jo trygg da. Kan aldri huske at jeg har vært borti hydra verken i egne akvarier eller de åra jeg jobba i dyrebutikk så vanlig tror jeg det heldigvis ikke er
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap