Lettere øvet nybegynner :) (side 45)

Nå holder jeg på å justere opp GH i 85l, fiskene syntes først det var skikkelig ille, iallefal da det la seg som et grått slør langs bunnen. De sa tydelig ifra at dette er ubehagelig ved å klø seg, legge ned ryggfinnen og stå stille.
Så da tok jeg slamsugeren og blåste i vannet for å blande det bedre. Først syntes fiskene det var skummelt, men nå da jeg gikk hit var de veldig aktive og lette etter mat. Så skal jeg sjekke GH og begynne behandle med esha.

Babbos er heller ikke i form, det har skjedd noe med foten hennes og jeg lurer på om den er brukket i ankelen. Hun har slitt med den foten før, så jeg håper det bare er en muskel, men nå er det tredje dagen og ingen forbedring. Så må ringe dyrlegen og få det sjekket, selv om hun klarer seg fint kan det være best å sjekke om det må amputeres eller noe slikt. Huff.

Men alt er ikke bare sorgen, jeg har nemlig lagt planer for 12l med mosevegg og lotus. Så må bare til innkjøp av små sugekopper (hvis jeg ikke har da) og sette igang. Veldig lyst til å lage et skikkelig plantekarr oxo, men ting får vente til etter Oklungen og hva jeg finner ut der.
Ikke rart fiskene reagerte når jeg justerte GH, fra være på 3 var den på 11 o_O
Men det ser ikke ut til å plage dem, tvertimot. Det kan virke som justering av vannet + esha ga dem det lille kicket de trengte.

For plutselig ble hannene helt ville, de tilbydde sine tjenester i øst og vest, svømte forvirret rundt og sjekket opp hverandre. Har ikke sett no T stilling, for hvis det har skjedd har det skjedd bak ene rota så jeg ikke så det. Men ikke sett no egg heller, så da så. Nå har de roet seg litt, men må si at sp.'ene mine har en utrolig interesann oppførsel.
Sjefshannen begynte nemlig å jage unna paradis makropoaden og ellers alt annet å. "hold deg unna" virket det som han sa, mens resten av gruppa slappet av inne i skyggene mellom grenene.

Coryer virker som de reagerer veldig positivt på esha
Næmmen oi, hvordan kom det akvariet hit da??
Helglass med buet front og greier, lurer på hvor mye det rommer jeg.

Det blir sikkert flott som planteakvarie og yngleplass for stjernene. Happy.

Men nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal gjøre dette her da, lyst til å gjøre det skikkelig for en gangs skyld. Kjøpt torvplater jeg skal ha under sanda/grusen, så tenkte jeg på å ha næring under torva igjen. Må jo fikse til no filtersystem oxo, om jeg ikke skal satse på at plantene skal ta unna alt avfallet?
Hmm......

Karret er 60lx30hx22b=39,6l, med buet front blir dette da 40l sånn ca, kjøpte det som 60l men denne strl passer meg perfekt
Liker lange lave karr og 40l er akkurat passe som både plante og stjerne karr.
Wiiiiiiiiiii
*snufs* Kom hjem til en pumpe som sto stille i 85l, dette er en eheim pumpe som jeg stoler fullt og fast på, så jeg viste noe var galt. Løfter opp, åpner og helt riktig der ligger min pangio shelfordii død.

Igår kveld oppdaget jeg oxo skall fra viftereka, så jeg blir jo litt usikker. Er den død eller er det bare skallbytte. Litt mistenkelig at det skjedde i forbindelse med esha kuren. Flyttet den jo sist sånn for sikkerthets skyld. Svarte om den er død, viste jo likevel ikke om den levde lenger, men håpet jo. Så kan det være jeg nå har drept den. :S *blarg*

Vel imorgen har jeg gjennomført 6 dager med esha, så er det vannbytte og sommerfest. For meg med jobben
Lørdag er det nedover til Oklungen, wohoo, en helg med fisk og fine folk.

Heldigvis har jeg fri imorgen, så da blir det shoppings, må jo ha mat
Bestilt time hos hypnotisør i juli å, så da kanskje jeg endelig blir kvitt tvangshandlinga mi (kviseplukking).
Livet er herlig. Fant oxo ut at de 20 000 jeg hadde fått på konto ikke var skatten alikevel, men feriepengene. Så da får jeg enda mer penger om ikke for lenge. Blir jo nesten rik jo :P

Igår var jeg med Babbos hos dyrlegen og hun har brekt benet, så nå er det å vente 5 uker for å se om hun blir bra, hvis ikke er det inn å avslutte hennes liv
Nå holder hun seg heldigvis i ro, det må hun fortsette med, da kan nemlig bruddet gro i fred. Men igårkveld og idagmorges var hun mere aktiv en siden skaden skjedde, det var på en måte godt å se, men likevel ikke, siden bruddet da ikke fikk fred. Håper det går bra med henne mens jeg er borte, skal legge masse mat rett forran der hun sover, slik at hun ikke trenger bevege seg stort. Har allerede flyttet vannet dit.

Heldigvis spiser hun, hadde vært ille om hun ikke hadde gjort det, men hun skal likevel veies en gang i uka ca.

Hun fikk masse skryt av dyrlegen fordi hun var så grei å ha med å gjøre, ikke bet hun eller noe annet tull. Dette selv om legen kjente nøye på benet for å finne ut om det var brudd. Det måtte jo ha gjort vondt, men likevel, ikke et nafs engang. Snille skjønne Babbos.
Æsj da er den andre knurreguramien død. nå har jeg bare 2 igjen.
Som om ikke det er nok, makropoden i 85l har grått øye , ser ut som den kan ha fått en skade på høyre øye.

Fikk juletremose i posten torsdag, hentet fredag og puttet oppi til rekene i 12l, SKUFFA. Den så fin og grønn ut i posen, bare møkkete, men da jeg puttet det i karret var over halvparten brunt.

Tålte de 3 dager i pose så dårlig?
[External Image]

Noe morsomt jeg oppdaget på sneglene mine, er at de har tatt barnepass et skritt videre, utvikler de seg tro?
[External Image]

Morsomt det med snegla
Mosen kan godt bli fin igjen etter at rekene har gått løs på den, bare den ikke har vært tørr og tørket inn..
Hvem er Babbos? Kjipt med brukket bein i alle fall
Babbos er hamsteren til venninna mi som hun ikke kunne ta med da hun flyttet til england, derfor bor den nå hos meg.
Hun er rolig igjen, men når hun er ute virker hun bedre enn før vi var hos dyrlegen, så håper dette blir bra.

Denne helga har vært heftig, det er noe av grunnen til at jeg sitter på jobben en halv time før jeg egentlig begynner. Trøtt og susete har jeg trodd jeg begynte 8, stresser avgårde. Halvveis kommer jeg på at jeg egentlig begynner halv 9 idag, men da fikk jeg jo tid til å stikke innom her da.

Kommer til å legge ut referat på vak sidene av turen til oklungen, fytti så gøy jeg hadde det, dette er virkelig en tur jeg kan anbefale. Sosialt til tusen og så deilig det var der.
Var til og med på fangsstur i farrisvannet med Morten Ask og fanget feks gjeddeyngel.

Jo jammen kom jeg hjem med 4 crs reker.
Koi har jeg blitt eier av oxo, på vei opp måtte vi nemlig innom jysk for å kjøpe bord, der ligger jo oxo villmark, ihugga akvarister som vi er måtte vi innom for å se på fiskene.
Litt dårlig kvalitet, men mye forskjellig fisk.

Plutselig forelsker Jan rune seg i en gullfisk, den er sånn tansho som det heter på koi, hvit med rød runding på hodet. Den ville han ha, mens jeg hadde sett meg ut en nydelig koi.
Dermed ble det til at både koien og gullfisken ble med hjem. ;D

Koien er nydelig metalikk sølv med metalikk hvitt hode med svart markeing på nese og rundt øynene. Den er flott.

Nå er det ikke lenge til jeg skal hilse på silver igjen, han svømmer med gullfiskene i sumpdammen til Jan R, hmm tror jeg må forkorte navnet hans litt, så heretter heter han JRR (forkortelse av Jan Rune Røed)
Alle fått med seg det? .. . . ... . . Fint Da fortsetter jeg.

Hmm ... jo gleder meg til å hilse på silver igjen
Lørdag er det jo grillfest som avslutning før sommerferien for klubben, bare å komme, er jo meldt nydelig vær, men blir vi for mange må man ta med stoler, dessuten er det ikke store flekken vi kan bevege oss på, er jo tross alt en dam som tar halve hagen hans. Men går jo ann å være på fremsiden av huset oxo

Det blir deilig vettu.

Makropodene har flyttet til Sem, i en leilighet over Radio Tønsberg, hos en polsk familie. Der tenker jeg de får det fint Så liten Kåre var i forhold til madammen, der ser man hvor stor forskjell det er på leveforholdene.
Kåre i en liten balje alene, fikk jo mat men sikkert ikke like mye som madammen. Dessuten var hun jo nærmest svart i forhold til han i fargen.
Rart.

Nå er det så deilig å varmt at jeg kan gå i shorts, det liker jeg, fryser fremdeles om morran før sola får tatt skikkelig, men det hjelper på.

Fikk melding av sanne når jeg var ferdig på jobben om at hun var på krizoo, så da dro jeg jammen rett dit, etterpå satt hun på til jarlsberg, for jeg måtte ha no mat. Så da spiste vi og koste oss, alltid gøy å prate fisk ++.
Så jeg har spist is idag, det er jammen godt
Blir nok mye is fremover ja

Jo på krizoo fikk jeg kjøpt sånn substrat næring til plantekarret mitt, så nå kan jeg jo bare begynne sette det opp. Gleder meg, crs rekene klarer seg fint i det 1l glasset de står i, trodde de skulle være vanskelige jeg ;P

Helluvennen!

Bare hyggli å få kallenavn av deg vettu. Helt greit å hete JRR

Jeg hadde igrunn tenkt at vi kunne være på framsiden da den bakre hagen hvor karpene og gullfiskene går er noe trang og liten til så mange folk.

Har sitteplasser til iallefall 14-15 stykker, men jeg skal ut å kjøpe mer stablestoler på jysk imorra.

Mvh JRR
Idag har jeg vært hos mor og sluppet ut gullfiskene i dammen. Kan tro de ble lykkelige eller?

Måtte såklart rydde litt, dammen var så overgrodd at den nesten ikke syntes.
Mens jeg holdt på med det kom jeg jo over noen planter JRR kunne få, ble en nydelig bukett. Kommer hjem og hey, jeg glemte de.
Så imorgen er det ned til melsom for å hente de før jeg skal til horten. Usj og jeg som hater å kjøre, iallefal sånne turer, ned dit for å kjøre tilbake igjen, nei huff.

Men gleder meg til grillinga imorgen, tar med potetsalat og noen kyllingvinger, oxo har jeg en kotelett hos JRR, tar med no salat å jeg, hvis noen har lyst på det.
Pottis til Sanne tar jeg med å
Oh ja jeg må huske å ta ut penger, skal nemlig kjøpe stativ av sanne til kamera og jeg skal kjøpe gruppen hennes med crs reker. Dessuten må JRR få pengene for silver og rekene jeg kjøpte på oklungen.

Hmm tenke og skrive ned hvor mye jeg må ha med.
Tror det blir en del peng ja, må sjekke kontoen oxo, slik at jeg har nok.

hæ? skal jeg få poteter? har kjøpt litt potetsalat jeg da :p pluss biff og pølse. og jeg som skal på fatcamp neste uke, jeg starter bra! :p
Ikke poteter, pottis/potetgull.
Kan da droppe det hvis du synes det blir feil? No biggi for me.
hehe, greit for meg, jeg må jo ikke spise hele posen :p
Sanne
hehe, greit for meg, jeg må jo ikke spise hele posen :p

Jeg kan hjelpe deg med posen jeg

Mvh Jan Rune eh! jeg mener JRR
ok, da spiser vi posen, og anne potetgullet!
jeg spiser anne da :P
Forresten, noen som vet om noen som har lyst på noen spesielle tannkoier til hagedammen sin? Så kan jeg ta med i morra
Å du mener de vi fanget sist helg
Satt og tenkte nå, hmm tannkoier, hvor kommer de fra tro??

Tar med posen jeg da, oxo kan vi hjelpe hverandre med å tømme den
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap