Marens akvarieverden (side 45)

Forresten, skulle ikke du legge ned 110 literen når du fikk 250 literen i hus?
He he mye bedre å bruke det som karantenekar Tenkte nok at du ikke kom til å klare å redusere antall akvarier, heller øke
Off... *sukk* Jeg synes jeg gjør så mye feil med fisk og sammensetning osv....
Jeg tror pygmeguramien stresser sjokoladene, noe jeg ikke ønkser pga at de lett får sykdom osv av stress. De blir også mer hissig på hverandre når pygmeene driver som verst...

Jeg ser at jeg har 3 valg...
- Ta ut halve pygmegruppa og sette de andre i ett annet kar som da må bli 33Litern, for da å se om ting bedrer seg.
- Ta ut halve gruppa og selge de som blir tatt ut
- Ta ut hele gruppa og selge de

Jeg tror ikke disse egner seg i samme kar som Perleguramien slik jeg ser det. De er utrolig tøffe av seg og overhode ikke redd andre fisker. Perlene vi jo ha det rolig og det vil sjokoladene også.

Det var egentlig aldri meningen at Pygmeguramiene skulle gå i akvarium sammen med de andre guramiene, men pga disse algene tok jeg en beslutning på å flytte de. Nå har jeg lite lyst til å sette alle tilbake da de har blitt litt for mange.

Jeg hadde vel egentlig tenkt litt på å ha Lakrisgurami oppi sammen med Sjokoladene, men her må jeg undersøke mer om hvordan lakrisene er. Kan jo ikke risikere at det samme problemet oppstår igjen, slik som det er med pygmeene.

Jeg er glad i pygmeguramien og vil helst ikke kvitte meg med de og jeg liker slett ikke å skaffe fisk for så å se at det ikke gikk slik jeg hadde tenkt og må kvitte meg med de.
Noen ganger blir det kanskje litt slik likevell, litt prøving og feiling. Det innser jeg nå *sukk* Det er ikke enkelt dette!
Lisbeth
Forresten, skulle ikke du legge ned 110 literen når du fikk 250 literen i hus? He he mye bedre å bruke det som karantenekar ;) Tenkte nok at du ikke kom til å klare å redusere antall akvarier, heller øke :)

Du er nok ikke alene om tanken om at jeg ikke blir å ha mer enn de 3 karrene, men 110Litern er noe bare til låns i en måned Det passet så bra da hun som skal karet helst ikke vil ha det før om en måneds tid, for da har jeg ett fint karantenekar for Perlene. 62Litern blir litt for liten føler jeg.

Hehe. Skulle veldig gjerne ha hatt 110Litern videre,men har ett løfte til mamma om å ikke skaffe flere kar og må nok holde det.
MarenB
Hehe. Skulle veldig gjerne ha hatt 110Litern videre,men har ett løfte til mamma om å ikke skaffe flere kar og må nok holde det.


Åja, det var bare til låns ja. Søren da, jeg trodde du hadde fått skikkelig litersyke. Jeg syns det er så morsomt å lese om de som har det, mens jeg selv kan sitte trygt og bedagelig med bare mine 3 Har lyst på et lite et nå da, 30-40 liter kanskje. Hvis jeg skal prøve meg på noe oppdrett av noe slag.. Men det må være et pent helglasskar med lokk. Ikke plastlokk... vet ikke helt hva det skulle blitt
Hva er det som gjør at du syns pygmeene stresser sjokoladene? Er de etter dem og maser eller? Jeg har på følelsen av at pygmeene er veldig lik knurreguramien i oppførsel og mine bryr seg overhodet ikke om sjokoladene eller andre fisk for den sags skyld. Kun om hverandre, både med aggresjon og utfordring.

Lakrisen kan det kanskje gå bedre med, dessuten er de jo bittesmå i forhold til sjokoladene. De er tøff nok i matfatet mot klovnkilliene de går sammen med men ellers ser jeg heller ikke de bry seg om andre enn sine egne.
Det er spesielt når det er reder, teriitorium og mat.
De går nok mest på hverandre pygmer i mellom, men når det er snakk om disse tre tingene blir de veldig så hissig og da bruker de aggresjonen på sjokoladene også. Jeg skjønner jo at de vil beskytte redet, noe som er svært naturlig!
Jeg ser at når de går på sjokoladene, så blir gjerne sjokoladene hissige seg i mellom også. Virker nesten som en slags stress-reaksjon! Jeg er litt skeptisk på hvordan det skal gå med perlene oppi....
De pirker litt på sjokoladene hele tida, de er tydelig er en stor fisk i en liten kropp!

Hvordan vil du beskrive lakrisene om du kan det? Jeg ser at det er 4 karr med lakriser oppi som er registrert på AF, noen har de med pygmegurami også.
Er de forresten vanskelig å få tak i?
Det står fire arter på siste liste fra zoovaruhuset en den er snart en måned gammel så det kan se anderledes ut nå. Regner med at den listen blir oppdatert i løpet av få dager. Varenumrene på denne er IMAZOs som du kan få dinTAM til å bestille for deg.
Så da sier jeg nr (0320308) og ber de bestille?

Jeg må få bestemt meg når det gjelder pygméene først og høre litt rundt hvordan lakrisene er vs pygmeene. Bare søkefunksjonen her på AF kunne ha blitt ordnet... Jeg får vel prøve NA og Google

Jeg aner ikke hvilken prisklasse VF Parosphromenus deissneri ligger på heller, ås jeg må ev rote litt rundt nedi pengboka.
Som jeg skrev over ang min erfaring med lakrisene hittil:

Lakrisen kan det kanskje gå bedre med, dessuten er de jo bittesmå i forhold til sjokoladene. De er tøff nok i matfatet mot klovnkilliene de går sammen med men ellers ser jeg heller ikke de bry seg om andre enn sine egne.

Tror ikke jeg betalte mer enn 50-60 kr pr stk
Pandaplus.dk er stedet for info om lakrisgurami.
Beklager! Jeg er litt småstressa og distre for tida. Jeg har selvfølgelig lest det du skrev, Lisbeth!
Jeg bruker også Pana+ sine sider mye, men kanskje er det noe jeg har oversett?
Noen ganger blir jeg ikke mettet av nok informasjon og når jeg, som sagt, er småstressa og distre kan jeg bli litt vel intens!
Lurer på om jeg skal ta meg noen dager fri fra forumet og heller se hvordan ting går og prøve å tenke litt mindre

Takk for all hjelp så langt!
"I`ll be back!"
MarenB
Lurer på om jeg skal ta meg noen dager fri fra forumet og heller se hvordan ting går og prøve å tenke litt mindre:)


He he he )
Hei Maren B!
Søndag er ryddedag i akvariet mitt.
Bare kom å hent planter ut på ettermiddagen.
Supert! Det skal bli godt med mer planter i 110Litern! Jeg er spent på hvilke planter det er, så det blir artig! Hadde håpet at jeg kommer inn til det også, men jeg vet ikke hvordan huset ditt er i forhold til å komme inn med rullestol?
Mamma vil kjøpe fisk til meg!:D
Mamma var innom for å hjelpe meg med noe i kveld. Vi snakket litt om det nye akvariet, viste bilder osv. Hun sa faktisk at hun hadde veldig lyst til å KJØPE en FISK til meg!! Kan du tro det? Dette er mamma altså, min største skeptiker i forhold til akvariene!
Jeg har dårlig samvittighet fordi jeg har bestilt de Asiatiske brunrekene, for ellers så kunne hun ha kjøpt de. Nå vet jeg ikke helt hva hun skal få kjøpe til meg? Det bør jo være noe som vises i akvariet, noe hun kan være stolt over! Helst en fisk...!
Om det dukker opp noen forslag der ute blir jeg veldig glad for det! Det hadde vært gøy om det var noe hun kan kjøpe, kjenner det faktisk helt inni hjerterota!

Ellers lite nytt... Var bare så vidt innom leiligheta i dag, matet og studerte fiskene litt. Perleguramiene er fortsatt svært sky! Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror den knekken på halen er bedre, men jeg fikk ikke sett helt ordentlig...

Pygmeguramien driver fortsatt med sitt i 240Litern. Jeg lurer på om det er noe med innredninga som kan forandres slik at det blir litt enklere å få det til å fungere som et "samfunn" oppi der?
Den rota som flyter oppi det karet passer faktisk til å være der. Fiskene liker den godt og bruker den mye, så jeg vurderer å bare la den henge

Jeg ønsker fortsatt å hente mer opplysninger om Lakrisguramien, men jeg ser at det jeg stort sett leser på nettet er mye generell info hvor opplysningene går igjen.
Jeg skulle gjerne ha hørt litt mer om folks erfaringer rundt denne fisken. Lisbeth har jo fortalt meg om sine og det virker lovende! Jeg tenker å se hvordan det går med hennes når hun skal ha de i 450Litern før jeg gjør noe mer. Jeg bør jo ta med i betraktning at hun har dobbelt så stort kar da

Jeg vurderer å legge ut en egen tråd ang Lakrisene, kanskje vs pygmeene, men ser at det kun er 4 karr som er registret med denne fisken. Da er det sikkert litt begrenset hvor mye info jeg får.

Jeg kunne egentlig ha tenkt meg flere sjokolader også, men det får ev vente for å se om det blir plass... 240Liter er myyye mer enn jeg hadde, men det er likevell ikke digert
Må bare nevne at jeg syntes den knekken så helt normal ut jeg, men det skal være nevnt at jeg kan svært lite om guramier, og har mest kunnskap om bettaer. Men hos meg er det hvertfall slik at underlegne hunner ofte knekker halen nedover på den måten.

Så jeg tror ikke jeg ville bekyrmet meg, men som sagt, guramier er ikke noe jeg kan voldsomt mye om
Noen ganger er bettaer og guramier litt like synes jeg, så det kan godt være det er noe i det. Hannen har nemlit "riktig" hale. Han jager også hunnen en del, så jeg skulle gjerne ha hatt 1 hunn til så hun kunne få litt avlastning.
MarenB
Jeg ønsker fortsatt å hente mer opplysninger om Lakrisguramien, men jeg ser at det jeg stort sett leser på nettet er mye generell info hvor opplysningene går igjen.

Kanskje du har lest deg opp og er klar for å gjøre dine egne erfaringer.
Essensen er å holde de i surt nok vann, skjulesteder og levendefôr.
Jeg har et par P. deissneri som jeg holder i et veldig lite kar med et karbonbambusrør, litt mose, hornblad, og etterhvert en god del humus på bunnen fra gamle catappablader etc.. De har vært med siden april. Jeg fôrer med levende nyklekt artemia og levende dafnier, men de ser ut til å ta litt frossen artemia nå som de har vokst seg til.
Skifter kun litt vann og passer på at det nye er tilnærmet det i karet o form av torvvann eller kranvann justert med syre og catappaekstrakt.
Hvor surt vann har du de i? Kan ikke huske å ha sett karbonbabusrør noe sted, hvor får du tak i slikt?
Det finnes jo forskjellige dafnier, så jeg vet ikke helt hvilken jeg skal prøve meg på først.... Jeg må kanskje få igang levende dafnier som formerer seg før jeg skaffer disse fiskene. Bare jeg klarer å holde de i live, dafnierne altså (også fiskene, selvfølgelig )!

Jeg er vel en av flere som må undersøke mest mulig før jeg går til anskaffelse av ny fisk, med noen få unntak Gjør vel ting egentlig mer komplisert enn det som regel egentlig er.
Jeg ser jeg nå er på oversiden av Ph5, men skulle gjerne vært litt under. Akkurat nå bruker jeg vann fra en kanne som jeg hadde litt hagetorv og en luftestein i og lot stå en stund. Med resultat Ph langt nede mot 4.

Jeg synes jeg så et sånt rør i et av bildene dine, så jeg trodde du kjente til disse. Det er forkullet bambus som blir fine huler for fisken i tillegg til å absorbere en del "skit". Tror de har sånt i nettsjappene. Selges bla. som reketilbehør der flere rør er buntet sammen, men det er det bare å pelle fra hverandre. Ellers er ebay tingen. Søk på: bamboo shrimp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap