Marens akvarieverden (side 46)

Jeg har en Pygmegurami-hann som hele tiden lager kvalm i karet stakkar. Han er bare helt utrolig! Rett og slett helt besatt av livsoppgaven hans hvor han bygger reir og lokker hunner for så å ha ett rede med egg å passe på! Gang på gang på gang, om og om og om igjen! Det ser ut til at det er kùn dette han tenker på og gir aldri opp!

Jeg måtte nylig ta ut den store flyteplanten i 240L da det gikk litt over styr i det karet da han hadde reir under den planta. Nå har han valgt 2pistia-planter hvor ett lite nett reir er laget omtrent på samme plassen som sist. Dermed gjør han krav på 1/3 av karet, den delen helt til venstre.
Det er også Sjokoladeguramiens "hjem" hvor de trives best når de skal slappe av. Dermed er det duket for nok en stor konflikt! Hannen jager sjokoladene med livet som innsats, sjokoladene blir forvirret og sint og jager hverandre. Noen ganger blir de delt, 3 sjokolader på den ene siden av reiret og 4 på den andre og det er litt kinkig.

Det er tydelig at det største problemet er at Pygmeguramiene bygger reir i vannflata og dermed gjør karet mindre i den øverste delen for andre fisker. Coryene gjør bryr han og andre hanner seg ikke om da de er så langt nede at han ikke ser de som noen trussel.

Det jeg lurer litt på er hvordan Lakrisgurami går sammen med Cory da begge er litt lengere nedi karet? Hvor hissig er lakrisene vs pygmeene?

Om det er noen som har vanskeligheter med å få pygmegurami i lek er det i alle fall bare å ta kontakt!
Jeg puttet lakrisene mine over i 450L i kveld så nå får jeg sett litt mer hvordan de fungerer sammen med andre fisk. Det som skjedde med en gang de kom oppi karet var at knurreguramiene mine begynte å jage dem... Knurreguramiene mine har aldri brydd seg om andre fisk så det overrasket meg. Heldigvis gikk det raskt over og lakrisene er nå og smyger i de samme favorittplantene som knurreguramiene har. Siden lakrisene er så små tror jeg ikke de har noe de skulle ha sagt mot de andre, så dine pygme sammen med lakris hadde nok ikke vært så lurt..

Forresten mine lakriser er absolutt ikke kresne i matveien, de tar stort sett alt jeg gir av frossentfor. Tørrfor virker totalt uinteressant men de ville feks ikke ha røde mygg i starten, det går ned på høykant nå
MarenB
Jeg har en Pygmegurami-hann som hele tiden lager kvalm i karet stakkar. Han er bare helt utrolig! Rett og slett helt besatt av livsoppgaven hans hvor han bygger reir og lokker hunner for så å ha ett rede med egg å passe på! Gang på gang på gang, om og om og om igjen! Det ser ut til at det er kùn dette han tenker på og gir [I]aldri[/I] opp! Jeg måtte nylig ta ut den store flyteplanten i 240L da det gikk litt over styr i det karet da han hadde reir under den planta. Nå har han valgt 2pistia-planter hvor ett lite nett reir er laget omtrent på samme plassen som sist. Dermed gjør han krav på 1/3 av karet, den delen helt til venstre. Det er også Sjokoladeguramiens "hjem" hvor de trives best når de skal slappe av. Dermed er det duket for nok en stor konflikt! Hannen jager sjokoladene med livet som innsats, sjokoladene blir forvirret og sint og jager hverandre. Noen ganger blir de delt, 3 sjokolader på den ene siden av reiret og 4 på den andre og det er litt kinkig.



Kanskje han er i puberteten??


Du har mail.



-Tim
Sånn var den ene Honning-guramien min og ,den tok knekken på begge hunnene og en han til slutt
Så nå er han alene og det er fred i karet ,ingen flere honning-guramier kommer i mitt kar .
Sølvi Gullaksen
Sånn var den ene Honning-guramien min og ,den tok knekken på begge hunnene og en han til slutt :( Så nå er han alene og det er fred i karet ,ingen flere honning-guramier kommer i mitt kar .



Er dette ett generelt problem med Guramier?

Vurderer selv gurami i neste omgang, men ikke dersom dette er "normalen"


-Tim
Lisbeth
Jeg puttet lakrisene mine over i 450L i kveld så nå får jeg sett litt mer hvordan de fungerer sammen med andre fisk. Det som skjedde med en gang de kom oppi karet var at knurreguramiene mine begynte å jage dem... Knurreguramiene mine har aldri brydd seg om andre fisk så det overrasket meg. Heldigvis gikk det raskt over og lakrisene er nå og smyger i de samme favorittplantene som knurreguramiene har. Siden lakrisene er så små tror jeg ikke de har noe de skulle ha sagt mot de andre, så dine pygme sammen med lakris hadde nok ikke vært så lurt.. Forresten mine lakriser er absolutt ikke kresne i matveien, de tar stort sett alt jeg gir av frossentfor. Tørrfor virker totalt uinteressant men de ville feks ikke ha røde mygg i starten, det går ned på høykant nå :)


Tror du pygmeene ville tatt de eller at det ville ha blitt en real fight? Hvordan er størrelsen på Lakrisene sammenlignet med pygmeene? Det er mange som sier de "smyger" seg eller er veldig elegant, men er de raske? Jeg vil så gjerne se disse i levnede live!!!

Det med røde myggiser er litt morsomt, for nå går de ned på høykant hos både sjokoladene og pygmeene her! Når de fikk det i sitt eget kar ble det liggende urørt på bunnen:S
Nå spiser alle litt av alt som blir servert og jeg serverer gjerne med frossen artemia, myggiser, cycklops(?) og microorm samtidig, men Mysis er lite poppulært blandt samtilige her.


Jeg følger spent på fortsettelsen til lakrisene dine, Lisbeth!
Sølvi Gullaksen
Sånn var den ene Honning-guramien min og ,den tok knekken på begge hunnene og en han til slutt :( Så nå er han alene og det er fred i karet ,ingen flere honning-guramier kommer i mitt kar .

Tok han knekken på hele honning-gurami flokken?:O
Tim
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Sånn var den ene Honning-guramien min og ,den tok knekken på begge hunnene og en han til slutt :( Så nå er han alene og det er fred i karet ,ingen flere honning-guramier kommer i mitt kar .



Er dette ett generelt problem med Guramier?

Vurderer selv gurami i neste omgang, men ikke dersom dette er "normalen"


-Tim
Det høres jo sikkert ut som at det er rene "Guramisommer 1" (ala "haisommer"), men det er ikke derfor jeg liker dem Det er flotte fisker som fasinerer meg veldig! Pene å se på også! Jeg har ikke fått vannskrekk heldigvis, enda
Du har sikkert pløyd gjennom alle de labyrintfisk som finnes nå, Maren Hehe.
Men har du sett P. nagyi ? Du snakker... for en liten juvel!
For et slikt par kunne jeg vært villig til å sette opp et kar til dem alene...tenk det, jeg med et akvarium UTEN Corydoras i! Hehe!

PS!
Du som har dilla på asiatiske guramier... hadde det ikke vært kult å dekorere et akvarium med svart bambus for eksempel?
Ja du snakker om Juvel i Juwel-karet! *trøtt-humor*
Den er nok ganske umulig å få tak i og jeg må sikkert vinne i lotto om jeg skulle kjøpe den!
Begynner du å få en aldri så liten interesse for guramier, Mona?
Jeg håper du skaffer deg flere betta eller andre labyrinter som du kan ha sammen med coryene

Den svarte bambusen må jo være knall for Lakrisgurami!! Tror jeg må se litt nærmere på den nettsia. Jeg setter pris på å få tips til ting

Ellers så har rekene , amanorekene og viftereka, gått helt bananas i karrene i dag. De har pilt frem og tilbake, opp og ned i en fart som jeg ikke kan huske å ha sett tidligere!
Viftereka har problemer med å slå seg til ro i 240Litern, så jeg skal få laget en plass til den i løped av de neste dagene. Kompisene kommer på tirsdag også så...
Jeg filmet den litt i karet i dag for slik har jeg ikke sett den før:O Den har nettopp skiftet skall og er knall-orange!

<embed src="http://www.youtube.com/v/bygxCmqlok8&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Dreier det seg om svartlakkert/malt bambus?
Hadde jeg hatt like bra kamera som deg skulle jeg filmet lakrisene så du kunne sett hvordan de oppfører seg. Lakrisene beveger seg helt annerledes enn mine andre guramier. Det var det som var litt skummelt å sitte og se på når jeg slapp oppi lakrisene for de klarte bare gjøre et lite byks for å komme seg unna knurreguramiene. Hadde knurreguramiene virkelig ville ta dem hadde de klart det uten problem. Jeg leste på panda + sin side at man aldri ser en lakris svømme raskt avgårde og det stemmer nok godt. Pygme og lakris skal begge bli 4 cm så sånn størelsesmessig skulle de kunne stå like sterkt mot hverandre. Men jeg har en følelse av at pymeene ville ha vunnet...
Mine er ikke mer enn 3 cm. Har ikke sett større enn det i butikkene heller.

Viftereka er så flott når den har skiftet skall. Tror nok den bare er litt bajas etter skallbytte. Mine 3 viftereker har også blitt mye mer aktive etter at de flyttet til 450L. Når jeg mater i 450L må jeg slå av pumpa, ellers forsvinner alt inn i pumpa.. Vifterekene gidder ikke sitte på plassen sin i strømmen når det ikke er noen strøm, så da kommer de ned og plukker i seg mat. Det gjorde de aldri i 250L, der trengte jeg aldri slå av pumpa under foring.
Svømmer lakrisene mer som sjokoladene enn pygmeene? Litt mer i "slow motion"? Det hadde i alle fall passet bra når alle de andre fiskene gjør det.
Humunuku
Dreier det seg om svartlakkert/malt bambus?


Nei, fargen er plantens egen. Bambus finnes det mange arter av, og det er flere arter som har svart stamme.

Lurte faktisk på å kjøpe meg svart bambus-plante da jeg var på hagesenteret i sommer, de solgte dem i svære potter. Lekkert! Helt naturlig, svartstammet bambus med vaiende grønt løv i toppen - utrolig fine!
En del bambus-arter kan faktisk overvintre i Norge.
MarenB
Svømmer lakrisene mer som sjokoladene enn pygmeene? Litt mer i "slow motion"? Det hadde i alle fall passet bra når alle de andre fiskene gjør det.


De svømmer egentlig mer som knurreguramiene bare ikke fort
Kanskje jeg kan finne bambus jeg kan bruke på et hagesenter da? Det kan jo bli en del billigere enn å kjøpe på en nettbutikk. Så det var 5kg frakt på de....

Jeg var og skjekket om TAM får inn Lakrisgurami eller Perlegurami i morgen, men ingen av de var oppført på bestillingslista. De kan bestille neste uke om jeg vil, Lakrisguramien altså, mens perlegurami er enda ikke oppført på noen liste. Håper selvfølgelig på VF om det ev blir Lakris

De hadde 3 store karr overbefolket med blågurami-ungfisk! Det er sikkert en eller annen privatperson som har hatt oppdrett på de og ikke lengre har plass i noen karr hjemme:P

Jeg sa at de skulle få mye perlegurami fra meg med tida når jeg begynner med oppdrett!;D De er jo ganske poppulære og tar seg fint ut i butikken.
Når jeg sto og så på blåguramien tenkte jeg; "søren, jeg trenger virkelig 110Litern til oppdrett"!!!
Det blir nok en slags IKEA-løsning om jeg får oppdrett med baljer og ikke vanlig akvarium etter som de vokser til, men det funker sikkert fint det!

Lakrisguramien tenker jeg forresten å ha i 33Litern i første omgang. Om det blir som karantene eller fast boplass vet jeg ikke. Hvordan bør jeg gjøre det rent kjønnsmessig og hvor mange skal jeg ev kjøpe?

Jeg ser at jeg må komme meg en tur på "pytt og panne" for å se etter glass for å ha dafina i og la det glasset godgjøre seg med jord og snegler før jeg bestiller selve "dyret"
Hjelp til bestilling av lakrisgurami (parosphromenus deissneri)
TAM har Lakrisgurami VF på lista si nå. De bestiller i morgen, så da må jeg gi lyd fra meg før kl 16.00. De hadde 4 forskjellige Lakrisguramier, men det er vel Parosphromenus deissneri..?)

Jeg trenger litt hjelp her. Hvor mange skal jeg kjøpe? Hvordan skal jeg innrede? Jeg er litt redd for å ta feile avgjørelser (selv om jeg tror jeg kansje er i stand til det:P), så litt moralsk støtte hadde vært fint her....

Håper noen dumper over tråden før i morgen formiddag og kan komme med forslag, blir jeg svæææært takknemlig!

Ellers så har jeg hatt veldig hyggelig besøk i dag og fikk masse hjelp når varene fra akvaristikk kom på døra, nemlig Tim Kjempekar!!
Jeg fikk levert en del planter i dag, 2 asiatiske brunreker og 14 eller 15 kirsebærreker.

Vi fant ei kirsebærreke delt i 2 på bunnen v ett av cattappaløv Slemme fisker!

Jeg har tatt en beslutning på at pygmeguramiene skal få nye hjem....
Tidligere i kveld tenkte jeg motsatt, men i 21-22-tia var det flere episoder som har ført at jeg nå har tatt en endelig beslutning. Dette haster ikke, men jeg håper jegklarer å finne ett fint nytt hjem for de!
Jeg tar gjerne imot tips om noen snille mennesker som ønsker de


Jeg tok bilde av noen snegler i 110Litern. Det kan se ut til at det har kommet noen nye typer snegler (ikke pestsnegler) i 110Litern?
[External Image]
MarenB
Jeg tok bilde av noen snegler i 110Litern. Det kan se ut til at det har kommet noen nye typer snegler (ikke pestsnegler) i 110Litern?


Der der er en sandsnegle
Da har jeg kommet meg hjem. Kjempekoselig å besøke Maren, og se akvariene hennes.

Har lyst på større kar nå :P

Plutselig så 170 literen min liten ut....



-Tim
ElinH
[QUOTE=MarenB] Jeg tok bilde av noen snegler i 110Litern. Det kan se ut til at det har kommet noen nye typer snegler (ikke pestsnegler) i 110Litern?


Der der er en sandsnegle
Det var nok det Tim mente også:P Da har jeg fått de også, foreløbig bare noen få da
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap