Lisbeth sine småfisk :) (side 49)

Spennende med ny fisk, spes når man oppdager slike ting! Lurer på hvordan det går med 4 hanner? Kan ingenting om denne fisken jeg, men fin er den er i alle fall!
Ja virkelig nydelig fisk
Ekke klokka mer enn 10? Er jo så mørkt at jeg var sikker på at den var nærmere 11 O.o
MarenB
Spennende med ny fisk, spes når man oppdager slike ting!;) Lurer på hvordan det går med 4 hanner? Kan ingenting om denne fisken jeg, [B]men fin er den er i alle fall[/B]!:D


"fin?" Det er det værste jeg har hørt! Det er den flotteste, peneste fisken jeg har sett på mange år :P Jo, egentlig, seriøst så er den det. Ikke bare er den prangende vakker, men den beveger seg og svømmer helt corny, noe som gjør den til en veldig intressang fisk. Det skulle ikke forundre meg om jeg får gobi-dilla nådda i tillegg til gurami-dilla.......... akk hvor skal dette ende...
Galemor
Ja virkelig nydelig fisk :D Ekke klokka mer enn 10? Er jo så mørkt at jeg var sikker på at den var nærmere 11 O.o


Det er den mørke hausten det ja

"nydelig" var mere passende beskrivelse av denne gobien ja
Lisbeth
"fin?" Det er det værste jeg har hørt! Det er den flotteste, peneste fisken jeg har sett på mange år :P Jo, egentlig, seriøst så er den det. Ikke bare er den prangende vakker, men den beveger seg og svømmer helt corny, noe som gjør den til en veldig intressang fisk. Det skulle ikke forundre meg om jeg får gobi-dilla nådda i tillegg til gurami-dilla.......... akk hvor skal dette ende...


I mangel på en normalt middels fungerende hjerne i kveld, så havnet jeg på "fin i mangel på noe bedre:P
På de siste bildene er den umåtelig vakker!! Hva er forskjell på gobi og goby, eller hva er spes med denne fiske-"typen"? Er ikke helt i google-form *beklager!*
MarenB
I mangel på en normalt middels fungerende hjerne i kveld, så havnet jeg på "fin i mangel på noe bedre:P På de siste bildene er den [B][I]umåtelig[/I][/B] vakker!! Hva er forskjell på gobi og goby, eller hva er spes med denne fiske-"typen"? Er ikke helt i google-form *beklager!*


he he, du er unnskyldt

Goby, Gobi, jeg hakke peil. Jeg kalte den for goby i tråden til Humunu og han svarte med gobi så jeg tenkte det var riktig osv. Googler du goby og gobi kommer det treff på begge deler. Jeg ser det er flere egne forumssteder for disse fiskene. Finnes et vannvittig "utvalg" av disse, både i salt, brakk og ferskvann. Noen har helt vannvittige farger, spes de som lever i saltvann seff
Engelskspråklige sier sikkert goby da det faller mest naturlig for dem, for meg er gobi lett å skrive og å si.
Det kommer fra Gobiidae. Minifiche.de har en fin samling små gobiidaeer.

Saltvannsgobiier er faktisk en grunn til å overdosere akvariersaltet, og blant de som faktisk kan fungere i små kar.
Noen bilder fra fangsten i går Jeg ser jo allerede at de har begynt å jage hverandre, så dette blir nok gøy! Jeg vet jo ikke om de kommer til å jage hverandre mer eller mindre hvis de får en dame hver, ei heller har jeg klart å finne ut om akkurat disse skal gå i gruppe eller par. Jeg fant noe info om noen andre gobier og de skulle gå i gruppe så jeg har sånn generelt gått ut i fra det...
I går fant jeg ut jeg ikke var så herdet likevel når det kommer til sjokolader og krangling. Møkka lei av å se på den ene tyne de andre tre selatanensiene fikk jeg fanget den opp og putta i et yngelnett! Det tok ikke mange minuttene før de stakkars tre som har vært gråhvite av angst farget ut til brunt igjen. De begynte å bruse finnene mot hverandre og så flotte ut. Men det skal bli spennede å se om en av de tre nå tar over kommandoen, da er jeg vel like langt.

Hvor lenge kan jeg ha en stakkars fisk i dette nettet da? Jeg er i begynnelsen av karantenetida, kan jo ikke ha den der i 3 uker?!
Ut fra det jeg så av adferd på gobiene i karet i butikken, så de ut til å være en gruppefisk.

Om sjokkiser: Hvis vi tar med Pandaplus sin teori om at det fungerer best med større grupper, vil du kanskje ende opp med nytt krøll blant de tre, løsningen er kanskje å fylle på med fler. Kanskje minst fire til.
Jeg har kun erfaring med å ha drept de sjokoladeguramiene jeg har holdt så langt, og venter med nytt forsøk inntil det er anledning til å gå for en bønsj.

Hvis ikke fisken dør av ensomhet kan den kanskje funke i nettet i noen uker, sleng oppi noe inngrodd mose og litt flyteplante for å skape skygee. Jeg har holdt annen fisk i nett ukesvis. Det kan være lurt å legge en luftestein med et par bobler i sekundet for å holde unna proteinhinnen, da det ellers ikke er bevegelse i vannflaten. En liten snegle inne i nettet kan være fint for økosystemet.
Humunuku
Om sjokkiser: Hvis vi tar med Pandaplus sin teori om at det fungerer best med større grupper, vil du kanskje ende opp med nytt krøll blant de tre, løsningen er kanskje å fylle på med fler. Kanskje minst fire til. Hvis ikke fisken dør av ensomhet kan den kanskje funke i nettet i noen uker, sleng oppi noe inngrodd mose og litt flyteplante for å skape skygee. Jeg har holdt annen fisk i nett ukesvis. Det kan være lurt å legge en luftestein med et par bobler i sekundet for å holde unna proteinhinnen, da det ellers ikke er bevegelse i vannflaten. En liten snegle inne i nettet kan være fint for økosystemet.


Jeg tror panda+ sin teori ganske sikkert er løsninga.
Jeg hadde det akkurat slik som deg når jeg hadde 4stk gående i karantene. Det ende jo opp med at de begynte å dø etter hvert, de som ble jaget (sikkert av mistrivsel).

Etter å ha satt inn en 4-5 stk i tillegg ble det med en gang harmoni i karet! Jeg ble helt stum av overraskelse, for de nye var jo halvparten av størrelsen på de jeg hadde fra før og ingen jaget dem!

Kan ikke gi noe garanti, men det panda+ sier om min 6 stk sammen har jeg stor tro på!

Det å ha en i yngelnett tror jeg i værstefall kan føre til at han dør av ensomhet, noe jeg sier etter å ha hatt 1 enslig sjokkis i karantene som døde... Men se den an, du kjenner jo disse fiskene godt nok til det!
Lisbeth
Noen bilder fra fangsten i går :) Jeg ser jo allerede at de har begynt å jage hverandre, så dette blir nok gøy! Jeg vet jo ikke om de kommer til å jage hverandre mer eller mindre hvis de får en dame hver, ei heller har jeg klart å finne ut om akkurat disse skal gå i gruppe eller par. Jeg fant noe info om noen andre gobier og de skulle gå i gruppe så jeg har sånn generelt gått ut i fra det...


oi så nydelige... *vil* ha hehe :p får vel sette meg opp en ønskeliste :p
Sanne
[QUOTE=Lisbeth]Noen bilder fra fangsten i går :) Jeg ser jo allerede at de har begynt å jage hverandre, så dette blir nok gøy! Jeg vet jo ikke om de kommer til å jage hverandre mer eller mindre hvis de får en dame hver, ei heller har jeg klart å finne ut om akkurat disse skal gå i gruppe eller par. Jeg fant noe info om noen andre gobier og de skulle gå i gruppe så jeg har sånn generelt gått ut i fra det...


oi så nydelige... *vil* ha hehe :p får vel sette meg opp en ønskeliste :p
Samme her! De er jo noen juweler å ha i akvariumet. Tipper jeg har for lite kar med "feil" fisk oppi. Skulle gjerne ha visst litt mer om de...*hint hint*
Ang panda+ sin teori så er jeg helt enig med dere. Det hadde vært det lureste å gjøre! Men nå mener jeg at det absolutt overhodet ikke er plass til flere guramier i min 450L. Det ville vært smart å sette inn flere i karantenekaret for å roe gemyttene der, men det blir for mange å sette over i 450L -det blir maaange guramier.

Det jeg tenker er jo at disse 4 skal sveise seg sammen med de sjokkisene jeg har fra før og på den måten skal de bli mange nok i flokken. Altså jeg er garantert sikker på at Sphaerichthys osphromenoides kommer til å menge seg med Sphaerichthys selatanensis, for disse er ekstremt lik i både oppførsel og utseende. Det er den store planen
Men det at de syker hverandre sånn ut i karantenekaret gjør at jeg kommer til å ta en veldig kort variant av karantene på disse også. Begynte med esha 2000 i går, lar det gå 3 dager og ser an litt et par dager etter endt kur. Disse klør litt som vaillantiene gjorde. En vanlig kur med esha 2000 satte en stopper for det og de har ikke hatt problemer siden.

Ang gobyene. Jeg tror faktisk jeg fikk tak i 2 hunner i dag. De er til akklimatisering nå. Fryktelig spent/redd for å se hva de 4 hannene gjør når de kommer oppi karet :O jeg vet jo ennå ikke om dette er helt riv ruskende gærn fordeling av kjønn. Jeg lærer på den harde måten for tiden :P

Det var akkurat samme de hadde fått inn på Oslo city, måtte innom for å dobbeltsjekke om de hadde hunner og kjøpe frossenfor. Når jeg sa til butikksjefen at jeg var ute etter hunner til gobyene svarte han -ja det er vi alle.. haha, søren heller... Jeg kommer til å få litt av en jobb med å få samla inn hunner til disse mannfolka jeg har i tanken!

Jeg har prøvd å finne ut hvorfor det bare kommer hanner i handelen, i de utenlandske fora på nett, men bare fått konstatert at det kommer bare hanner..

Men jeg ser på de bildene som ligger på nett. Nesten alle hunnene ser jo dønn like ut. Så kanskje de ikke tar inn hunnene fordi de ikke vet hvilke hunner som hører til hvilken art? Jeg vet ikke, bare min bittelille teori
Lisbeth
Jeg har prøvd å finne ut [I]hvorfor[/I] det bare kommer hanner i handelen, i de utenlandske fora på nett, men bare fått konstatert at det [I]kommer bare hanner.. [/I] Men jeg ser på de bildene som ligger på nett. Nesten alle hunnene ser jo dønn like ut. Så kanskje de ikke tar inn hunnene fordi de ikke vet hvilke hunner som hører til hvilken art? Jeg vet ikke, bare min bittelille teori

Det kan være at hunnen holdes tilbake fra markedet fordi de som fanger dem bare fanger de peneste og ikke vet at folk vil ha de som ikke er så pene også. At det er overvekt av hanner på fangststedet, eller at de drettes og manipuleres til hanner med alt fra naturlige ting som vannforhold til hormoner.
Veldig god teori der Humunu! Om hvorfor bare damer av gobien kommer til butikkene
Vet du om det er spesielt at de var på lista til IMAZO denne uka eller om de er "vanlige" å ha på lista?

Jeg har akkurat sluppet perlene oppi 240Litern og du hadde rett, Lisbeth Det ser ut til at de blomstrer mer nå og de er fremme hele tida (15 min ,men men). Karet ser for lite ut nå, men jeg har hatt oppi ekstra mye planter for anledningen, så jeg blir nok å fjerne noen. Jeg må i alle fall kvitte meg med coryene om gobiene skal inn. Hvor i karet går de?
Stiphodon atratus står i hvertfall på den nylig oppdaterte listen til zoovaruhuset.
MarenB
Vet du om det er spesielt at de var på lista til IMAZO denne uka eller om de er "vanlige" å ha på lista? Jeg har akkurat sluppet perlene oppi 240Litern og du hadde rett, Lisbeth:) Det ser ut til at de blomstrer mer nå og de er fremme hele tida (15 min ,men men). Karet ser for lite ut nå, men jeg har hatt oppi ekstra mye planter for anledningen, så jeg blir nok å fjerne noen. Jeg må i alle fall kvitte meg med coryene om gobiene skal inn. Hvor i karet går de?


De er nok ikke vanlige å ha på lista, men tydeligvis et parti som er å få tak i for tiden, håper det ikke bare gjelder for en kort periode. Jeg har ikke sett denne i butikkene de 3 åra jeg har vært akvarist og den ene sjappa som hadde den inne mente også det var første gang de hadde hatt den inne mens han jobba der (over 3 år)

Gobiene er på bunnen, men også på høyder som røtter, klatrer i plantene og gnafser alger og klatrer på klasset. De svømmer av og til i de frie vannmassene, nesten loddrett flapper de avgårde med brystfinnene sine. Ser helt corny ut. Så en bunnfisk som er litt over alt!
Humunuku
Stiphodon atratus står i hvertfall på den nylig oppdaterte listen til zoovaruhuset.


Tam Alna fant den på lista, skulle bestille neste uke og holde av hunner til meg hvis de fikk tak i
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap