Silje og marens "betta-tråd" (side 5)

MarenB
Bare husk dette med bakterier på bunnen når det gjelder coryene, da hjelper ikke bare "vanlige" vannbytter!?!

Bruker en frostveskemåler [External Image] som er vasket og rengjort godt. Får opp all skitt og ingen yngel blir med ut. Tar litt tid, men er en stor versjon av pippete.

MarenB
Film og bilder kommer selvfølgelig!:) Hvordan går det med dine betta-prosjekt?

De får ikke inn fisken før om tidligst 14 dager. Så vi får se da.
Håper jeg får det nye karet først da.
Fint, du kan lide akvarieviden.dk. AV er kendt for at tonen altid er yderst sober, hvis nogen viser tendens til dårlig tone, bliver vedkommende ikke lukket ude, men bliver af alle andre bedt om at tænke sig om. Det er altid en fordel med flere fora at besøge. Dels får man nye input, men vigtigst af alt, udvider man sin kontaktflade.

Kan du huske hvem det var, med channoides og simplex sammen? Jeg kender ikke channoides af personlig erfaring. Du kan have yngel og voksne fisk sammen af visse arter, men så vil jeg anbefale at du kun holder én art i det pågældende akvarium, og akvariet bør være yderst tæt beplantet....ikke tænke på hvordan det ser ud, men på hvordan fiskene/ungerne trives. Det er den opdrætsmetode, jeg kalder ekstensivt opdræt. Jeg har selv opdrættet Trichopsis pumila, Trichopsis vittata, Parosphromenus harveyi samt Betta mahachai efter den metode. Som udgangspunkt kan du regne med at des tættere beplantning og god fodring af avlsfiskene, des flere unger overlever. Jeg har vistnok vist det før, men der kommer et billede af et akvarium med trichopsis vittata yngel i sådan et akvarium. Plantevækst er hovedsagelig hornblad.

#79: Jeg ville ikke tilsætte gødning, men vor akvariekultur er forskellig, så det afgør du bedst selv .
Mener det var "Stinchen" på AV
Jeg har faktisk en god mengde hornblad igjen også, så det er bra!
Channoideene kommer i hvert øyeblikk! Jeg vet ikke om jeg kan dusje i fall de kommer når jeg dusjer og jeg ikke hører ringeklokka:P
Får utsette det til senere i dag!
Ja her skjer det saker og ting skjønner jeg! Jeg syns hjørnekaret ditt så veldig fint ut
Litt vanskelig å se på bildene, men jeg syns det så mere ut som cabomba enn hornblad?
Silje og Maren tillad mig at mixe lidt info i jeres tråd. Til de besøgende som ikke kender Ph.D. Robert J. Goldsteins bog "The Betta Handbook", kan jeg anbefale den varmt
Tror nok det er cabomba ja

Du må mer enn gjerne skrive, John! Setter bare pris på at det skjer noe i tråden! Kunnskap er noe jeg ikke får nok av når det gjelder dette!
Den boka hadde det sikkert ikke vært dumt av meg å skaffe.

Jeg har ikke fått Channoidene enda, men har store forhåptninger om at de kommer i morgen!
Karet står i alle fall klart.

Jeg har kjøpt meg 2 terrakotta-potter på 7cm. Den minste var bare på 5, men jeg tror den blir litt for liten til fiskene.
Jeg hadde håpet at hullet bak skulle være litt større, slik at fiskene kunne komme gjennom det, men den er veldig liten... Noen som har råd om hvordan jeg ev kan "kappe" av slik at den blir delt i 2 på en grei måte (uten å ødelegge hele potta..)?
Hvis du skal dele sådanne potter, skal du vel nærmest slibe dem med en vinkelsliber? En anden mulighed er, at du kan købe nogle små potter af presset spaghnum, i plantecenteret. De findes i forskellige størrelser, kan nemt klippes til, og har en pH sænkende virkning. Jeg indsætter et foto fra Karsten Keibel (panda+), hvor han har brugt den til Parosphromenus - der er æg i reden også. Jeg har selv brugt dem til både paro og knurrende gurami (vittata), og fandt ud af at de knurrende gerne ville bygge rede deri. De bygger ellerst for det meste i overfladen.
Jeg må bare spørre...er "spaghnum" det samme som "torv" på norsk?
Karsten nevnte det ordet for meg også og jeg tenkte det var det sammen som "torv" på norsk...
Vi har begge begreber på dansk. Ja, det er stort set det samme. Hvis jeg på stående fod skal forklare forskellen på tørv og spaghnum, mener jeg at spaghnum stammer fra århundreders nedbrydning at nogle specifikke mosser (spaghnummosser), hvor tørv er nedbrydningsrester af andre vækster. Anyway, uanset hvad de hedder, er de egnede, og du kan klippe og skære i dem. Du skal sørge for at de er uden tilsætning af næringsberigende stoffer. Hvis du lader dem suge væde i et døgns tid eller to, vil de synke, ellers må du fylde noget ballast i dem
Ja dette ser ut som sånne små torvpotter man kjøper i hagesentrene på våren. bare drukne dem skikkelig så synker de. varer nok ikke så veldig lenge under vann vil jeg tro? Men sikkert mer enn lenge nok for en guramilek eller to
Skal dra og se etter de i morgen. Det er jo bare å skifte de ut når de forsvinner

Ellers så begynner jeg å få kalde føtter for alle bettaene jeg skal ha:/
Jeg får ikke opp en reol... Jeg har et par tråder liggende der ute:
1. Home made varianten
2. Butikkvarianten som jeg prøver å få en pris på og om det lar seg gjøre å kjøpe en passelig stor en.

Men, om jeg ikke får til noe før de andre bettaene kommer, så fant jeg ut at det går an å få til dekkglass både på 22Litern og 62Litern, så da har jeg noe midlertidig i alle fall! Dette kom jeg på for en time siden i kveld og ble...Puh, lettet!!! Jeg er jo en veldig bekymret person av natur og går rundt og grubler på ting hele tida:p

Håper på napp i de trådene uansett!! Det hadde vært greit å få ordnet det i tide likevel!

I morgen kommer fiskene antagelig kl 18.00, så det blir jo alt for spennende!!! "Det skal bli riktig så show!" (dette er et forsøk "liksom-dansk", John

Hmmm Lurer på om det er noe mer jeg skulle ha hatt i Channoides karet?
Jeg driver og forsker på mer info om B. Channoides. Jeg har meldt meg inni et par danske forum også. Jeg oppdaget akkurat at jeg skriver litt for norsk... De har faktisk oversatt #9 her:P
Litt flaut kan man vel si. Mulig jeg blir å lese mer enn å skrive på disse sidene
#92: Jeg tror ikke du behøver mere i dit channoides akvarium ud over fiskene Maren. Hvis jeg boede i Trondheim ville jeg komme og lave disse hylder/reoler for dig....det gør jeg så blot ikke. Det ville være enkelt at skrue nogle korte stykker lægte ind i væggen, skære nogle trekanter ud af en mdf plade, som så igen blev skruet fast ned i overkanten af disse lægtstykker. Du kunne godt lave sådan et par trekantede hylder i dette hjørne.

De omtalte potter holder sig faktisk overraskende godt. Jeg har et akvarium med dem i øjeblikket, og de er stadigvæk formstabile efter nu 3-4 måneder.

Jeg ved ikke hvad der er sket med dit indlæg på as.dk, som du henviser til, men du skal ikke holde dig tilbage med at skrive. De fleste læser norsk uden store vanskeligheder.
Channoides!:D
Nå har jeg endelig fått Channoidesene! Skal snart slippe de i karet
Gratulerer så masse, Maren! De er noen ordentlig flott fisker
Takk!
Nå er jeg litt bekymret her.. Jeg har sluppet de ut og hannen er i frontglasset og kikker ut hele tiden (ser ut som en kulefisk forran), mens hua så litt svimmel ut og har søkt dekning etter et øyeblikk oppå grusen. jeg finner henne ikke:O
MarenB
Takk!:) Nå er jeg litt bekymret her.. Jeg har sluppet de ut og hannen er i frontglasset og kikker ut hele tiden (ser ut som en kulefisk forran), mens hua så litt svimmel ut og har søkt dekning etter et øyeblikk oppå grusen. jeg finner henne [I]ikke[/I]:O

Hmm, skrudd av lyset? Det pleier å roe ned fisken. Vi gjør det alltid når vi introduserer ny fisk i karene.
Ho er litt mere sky enn hannen, ikke bare litt heller. Hun dukket opp ja, men jeg skrudde av lyset nesten med en gang. Blir spennende å se om de har forandret seg noe til i morgen, om de har fått mer farge

Jeg drøyer fôringa til i morgen slik at roen senker seg i karet og de kan bli mer kjent.
Jeg håper bare de er gode og runde slik at de takler å ikke ha mat i 4 døgn fra søndag... Kanskje kan jeg få noen til å komme og mate de. Får se hvordan det blir.
Tror det blir frossne artemia hver dag frem til søndag
1. channoidesblide
Jeg fikk tatt noen bilder av hannen og fant et som var brukbar. Jeg er spent på om han egentlig ser bra ut, for det ser ikke slik ut på bildet... Bilde er forresten ikke redigert noe...
I karet så holder de seg mer sammen nå og svømmer rundt og rundt karet som et ektepar[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap