Marens akvarieverden (side 51)

Yey! Så kult at du endte med P. filamentosus -kjempespennende! Gleder meg til å høre dine erfaringer og se bilder av dem.

Ha ha, fikk et lite sug i magen når jeg leste at du hadde bestilt den! Snakker om å bli litt rar av å være hekta på labyrinter

hehe. Ja jeg hadde rimelig adrenalin-sug i magen da jeg sto der forran kassa og ba de prøve å ringe IMAZO og sende en etter-bestilling! De hadde jo sendt inn bestillinga dagen før kl 16, så jeg så for meg 2 uker før jeg fikk disse Lakrisene! Jeg håper bare de kommer på tirsdag nå og at det ikke har skjedd en feil!

Man blir jo en smule hekta ja! Dt er rart at det ikke er mange flere her som har det slik!?! De vet ikke hva de går glipp av i alle fall!
Jeg håper ikke disse Lakrisene er veldig sky av seg, så jeg får tatt en del bilder. Det er spennende å leke "paparatsi" (skrives det slik) med perlene, men man blir litt lei etter en viss tid.

Jeg har tenkt litt på dette at de er VF og funnet ut at det er de sikkert 99% av tilfellene der de blir solgt da det virker som at disse ikke er veldig vanlig i handelen. Det er jo veldig begrenset med info på nettet også. Men det gjør det jo bare mer gøy om man får de til, og spennende når det kommer til oppdrett!
Skal du prøve deg på oppdrett på dine, Lisbeth?

Det hadde jo vært gøy med "klubbmøter" for labyrintfisk-elskere, slik Humunuku prøver å få til! Jeg tror møtene dere skal ha i Oslo får en rimelig høy standard!
MarenB
Skal du prøve deg på oppdrett på dine, Lisbeth?


Problemet er jo at de befinner seg i 450 literen. Skal jeg få til noe oppdrett må de ut derifra og det tror jeg ikke lar seg gjøre uten å tømme akvariet helt... Men jeg har lyst å sette opp et lite kar for å prøve meg på et oppdrett, men kjøpe nye fisk for det formål. Men time will show. Det er jo litt mere omfattende enn å bare sette opp et akvarie til så jeg driver og kjenner skikkelig etter om jeg er klar for sånt "styr" som det er med oppdrett. Foreløpig koser jeg meg bare med å se fiskene leve sitt daglige liv i storpytten min
MarenB
Det hadde jo vært gøy med "klubbmøter" for labyrintfisk-elskere, slik Humunuku prøver å få til!:) Jeg tror møtene dere skal ha i Oslo får en rimelig høy standard!

Nå er det foreløpig bare prat, og mangt har forblitt med bare å være prat tidligere, så vi får se.
Høy standard blir det vel eventuelt ikke før neste sommers Oklungen-treff, da kommer, visstnok iflg. Thor, Horst Linke og flere andre labyrintfolk. Så da er det bare å vente på at det dukker opp en dato ut på vårparten slik at man får satt av en helg i juni til telt-tur.
22liter?
I dag var jeg på nippen til å kjøpe et 22Liters kar. Det er det karet som selges under kampanjen som tropehagen-kjeden kjører for tida. Det følger med kun lys, dermed trenger jeg både pumpe og varmekolbe. Jeg tenkte på fluval 1+ som pumpe og det er mulig en venn av meg har ei kolbe på 25W som jeg kan få

Jeg har akkurat mottatt den siste pakken jeg bestilte på Webzoo og har ikke lyst til å sende inn bestilling kun på den pumpa, en pakke fra aquamanias er også underveis....
I butikken koster den jo det dobbelte og det er ikke særlig fristende det heller:/ Derfor har jeg satt inn annonse på rubrikken om fluval 1+ nå og tenker å kanskje gjøre det på NA også Håper på positv svar der!

Jeg tok meg en titt i karene med "micro"-fiskene også og oppdaget noen små juweler! Jeg har aldri sett noe særlig i disse karene tidligere og jeg har vært litt kritisk til å ha fisker i 20Liter ved tanke på at de skal trives og ha det bra. Jeg har vel skiftet mening etter å ha studert disse utrolig små fiskene!
Jeg kan ikke skjønne at man ikke kan tilrettelegge karet for disse og lage et miljø de trives i til tross for størrelsen på karet?

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe Stjernedanino, men det var en annen fisk jeg ble nysgjerrig på! Den var litt lys med rosa/rød lodrett stripete mønster. Ca 1 1/2 cm vi jeg tro.. Kanskje en killiart? Han som jobber på TAM som kanskje kunne vite hva det var for en fisk måtte jeg gi opp etter å ha ventet over 1t på hjelp:P

Jeg har veldig lyst på killi-art. Men kan alt for lite om de enda. Har kun vært borti "klovn-killi"/"rakett-killi", men skal se om det finnes noen som er enda mindre enn de
Først må jeg jo selvfølgelig ha pumpe og kolbe, så jeg må passe på å ikke ta helt av her!;D
Jeg har en Fluval 1+ du kan låne på ubestemt tid.


-Tim
Tim
Jeg har en Fluval 1+ du kan låne på ubestemt tid. -Tim

Har du???
Ubestemt tid, vet du ca hvor lenge (uker,måned)?
Til jeg får råd til å flytte regner jeg med. Blir nok minst 3 måneder.


-Tim
Lån Tim sin så lenge, så skal jeg skrike dersom jeg får min fluval 1+ til overs. Har bestilt filter, men vet ikke når de kommer, så jeg aner ikke hvor lenge jeg evt. må ha fluvalen min selv. Men jeg kan huske på deg og si fra når det blir aktuelt.

Innmaten i min er borte siden jeg har modifisert den. Sender med blåsvamp slik at filteret er klart til bruk (minus bakterier, men kickstart funker jo det)
Jeg har allrede blåsvamp i mitt, så det enkleste er sikker om Maren bare beholder den biten og bytter om.

Svampen er nettopp vasket, så den har bare gått ett par dager. Har brukt det som ekstra mekanisk filtrering bare, så vasket svampen 100%


-Tim
MarenB
... det var en annen fisk jeg ble nysgjerrig på! Den var litt lys med rosa/rød lodrett stripete mønster. Ca 1 1/2 cm vi jeg tro.

Er du sikker på at det ikke var [URL=http://images.google.com/images?oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=dario dario]Dario dario[/URL]?
Dario dario
Selvfølgelig!! Skjønner ikke hvordan jeg klarer det!:S Jeg har jo drevet og sett etter hunner til denne fisken flere ganger, men sikkert ikke lagt særlig merke til hvordan hannen ser ut:P

De er uansett helt nydelige! Synd det er så vanskelig å finne hunner til disse små.... Jeg skjønner godt at Tante Astrid gjerne vil ha hunner til disse herremennene! Det litt "femi"-utseende synes jeg er litt søtt
Kjipt av deg å kalle gutta femi bare fordi de ble født med rosa grilldress.
Tusen takk, Tim og Elin!
Da vet dere sikkert hva det betyr???!;D Fishy fishy! *gni meg i hånda og big smile*
Valgets kval er hva jeg skal ha i dette karet. Tror jeg skal gjennom tråden til mona med de små fiskene
Minifische.de finner du mye fint smått, noen er litt begrenset omtalt på engelsk, men siden er utmerket til å finne småfisker i de fleste slektene.
Så er det bare å gogle/fishbase etc. etterpå.
MarenB
Tusen takk, Tim og Elin!:D Da vet dere sikkert hva det betyr???!;D Fishy fishy! *gni meg i hånda og big smile* Valgets kval er hva jeg skal ha i dette karet. Tror jeg skal gjennom tråden til mona med de små fiskene:)



Jeg skal en runde i byen i morgen. Skal jeg komme innom med filteret?


-Tim
Tim
[QUOTE=MarenB]Tusen takk, Tim og Elin!:D Da vet dere sikkert hva det betyr???!;D Fishy fishy! *gni meg i hånda og big smile* Valgets kval er hva jeg skal ha i dette karet. Tror jeg skal gjennom tråden til mona med de små fiskene:)



Jeg skal en runde i byen i morgen. Skal jeg komme innom med filteret?

-Tim
Gjerne det! Om du har ca tidspunkt, så får jeg noen til å hente det om jeg selv ikke er helt på nett enda Du kan bare ta kontakt på mobilen om du vil!
Vet ikke helt når jeg er klar. Kan ringe deg.


-Tim
Humunuku
På [URLBLOCK1] finner du mye fint smått, noen er litt begrenset omtalt på engelsk, men siden er utmerket til å finne småfisker i de fleste slektene. Så er det bare å gogle/fishbase etc. etterpå.

Dumt spørsmål, men hva er "killi" på tysk? Blir sittende her i kveld ser jeg
Jeg skal se "Kill Bill vol 1" etterpå, men det blir vel med PC`n i fanget:P
Så vidt jeg kan se er Killi på tysk Killi.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap