Liv's vannverden (side 53)

ElinH
Hehe Sølvi! Er vi heldige rekker Liv å strikke bartevarmere til dine også før hun går konkurs ;-) Hun er visst både flink og rask (ja - en ekspert) på bartevarmere. Kommer godt med, med så mange barnebarn :o




Det hadde vært noe du ,kaldt her og
I dag står det ommøblering av 96 liter på programmet. Lotusen har tett helt overhånd, så jeg må flytte litt rundt på ting. Har også lyst å få litt mer svømmeplass der.

Har nå tømt karet, og det jeg trodde var 10-12 dvergtannkarper viste seg å være nærmere 40 totalt Så nå selger jeg unna noen av de små. Utrolig morsom fisk, liker vanligvis ikke så godt levendefødende, men syns disse er fine og morsomme. Imponert over hvor godt yngelen klarer seg i et selskapskar også

Har forøvrig klart en skikkelig brøler i dag og oser av dårlig samvittighet. Skulle ta ut uv filteret fra 110 literen pga jeg skal levere det tilbake (hatt på lån) Bare plukker det ut uten å tenke meg om, og i det jeg skal løfte det opp fra gulvet etter å ha tatt ut stikkontakten så detter to små ancistrus babyer av Kanskje 2 cm lange. Fikk fiska den ene opp greit, men den andre ble nok litt klemt. Ikke spesielt lett å fiske ganske flate fisk fra gulvet
Da er karet satt opp igjen, venter på at det skal bli kart vanns å jeg får gjort noen suste justeringer og sjøsatt fiskene igjen

Lotusen hadde ikke mindre enn 3 avlegger, plantet dem for seg selv nå. Her er FØR bilde av karet. ETTER bilde kommer om et par timer.

Vannet er ennå ikke helt klart, men her kommer nå ETTER bilder
Ble en mini make-over i 54 literen og.

1. Før
2. Etter

Tror jeg skal døpe om det karet til "Fangarmer" De crinumene ser ut som fangarmer når de beveger seg i strømmen. Flott plante som er veldig lett å få til (og som ikke vokser ut av karet)
Som vanlig er det vakre kar hos deg

Må si jeg hadde fått litt noia av de fangarmene da
Godt å få litt mer svømmeplass i 96-en, håper å få se litt mer til cory blackene også nå Skal ta nye bilder når vannet har klarnet helt.

Fangarmer og edderkoppaktige reker i samme kar, mangler bare noen kuhlii nå så hadde ikke jeg turt putte fingrene oppi Fantarmene har heldigvis oppført seg anstendig frem til nå, har ennå ikke sittet fast i dem Ingen sugekopper på dem - tror de først kommer ved 2-3 års alder

Skikkelig i gang her i dag. Har nå tatt ut den minste redmoor rota av 110 literen. Ble litt for mye røtter der, og har lyst å få fjerna alle penselalgene fra den. Skylt den godt og satt den til tørk nå. Antar de er lettest å fjerne når rota er tørr. Har også plantet litt om i karet. Masse ancistrus yngel i 3-4 størrelser der nå, morsomt å se dem vokse opp. Må vel kvitte meg med noen etter hvert.

I morgen blir det litt ominnredning i 128 literen (Asia) Ser ikke ut som det blir noe mer ut av redebyggingen til dvergguramien så da tar jeg sjansen. Vurderer å bruke redmoor rota der. Får planlegge litt i kveld.

I 180-en leker kurvciklidene igjen i kveld, håper det går bra denne gangen En stim mindre med tetra der nå enn sist så får håpe det hjelper.

Hei

Jeg leste nylig om et skikkelig bra tips for fjerning av penselalger på trerøtter! Helt merkelig egentlig, men sant:
man tar rota opp av vannet og gnir den inn med vanlig Aquasafe! Etter en stund dør penselalgene, og så er det bare å skylle av. Nå husker jeg ikke hvor lenge det skulle ligge innsauset med Aquasafen, men om man lar den ligge til dagen etter burde det være mer enn nok.

Jeg har ikke fått sjansen til å prøve ut dette selv enda, men det skal jeg sannelig prøve.
Takker Det var et godt tips, da skal jeg jamen gni den inn med aquasafe med en gang (Godt det stoffet kan gjøre nytte til noe )

Skal rapportere resultatet

mona o
Hei Jeg leste nylig om et skikkelig bra tips for fjerning av penselalger på trerøtter! Helt merkelig egentlig, men sant: man tar rota opp av vannet og gnir den inn med vanlig Aquasafe! Etter en stund dør penselalgene, og så er det bare å skylle av. Nå husker jeg ikke hvor lenge det skulle ligge innsauset med Aquasafen, men om man lar den ligge til dagen etter burde det være mer enn nok. Jeg har ikke fått sjansen til å prøve ut dette selv enda, men det skal jeg sannelig prøve.


Jøss, det var noe nytt! Jeg ble kvitt mine penselalger i sommer av en eller annen grunn, gjorde ingen ting, kanskje det var varmen i sommer. Men får jeg tilbakefall en gang skal jeg jammen meg huske på dette tipset!

Liv, du må fortelle hvordan det funker hos deg
Det er mulig rota hadde tørket for mye allerede da jeg hadde på aquasafe, eller at natta over før skylling var for lenge - men var i alle fall ikke et gram med alger som lot seg skylle bort i morges.

Hvis andre skal forsøke så bruk hansker når du gnir den inn. Dumme meg tenkte ikke på det siden dette er en vannforbedring, men ble for det første blåhvit i hendene av fargestoff og det prikket veldig i huden etterpå. Siden det er farge som smitter så pass også på å skylle alt i nærheten så det ikke setter seg farge i dusj osv.

Men..... en god oppvaskkost fikk fjernet en del av det, og antar algene er døde siden de både har tørka inn og fått seg en omgang med aquasafe - så jeg har nå tatt sjansen på å dytte rota over i et annet kar.
Vannet i 96 er helt klart igjen nå så da ble det et par bilder. Tatt et bilde av 110-literen etter jeg fjerna ene rota også. Fortsatt veldig mye flyteplanter der for å "kvele" penselalgene. Det ser faktisk ut til å fungere!
Liv H
men var i alle fall ikke et gram med alger som lot seg skylle bort i morges. Men..... en god oppvaskkost fikk fjernet en del av det, og antar algene er døde siden de både har tørka inn og fått seg en omgang med aquasafe - så jeg har nå tatt sjansen på å dytte rota over i et annet kar.


Etter behandling med aquasafe her hos meg, ble algene røde - og forsvant så etter noen dager av seg selv. Jeg fjernet ikke noe manuelt. Så regner med du vil oppleve at de blir borte, ja
Da satser jeg på det. Kan godt være jeg ikke så noe siden algene var tørket inn da jeg tok behandlingen
Puh! Da var ukas bannbytte gjort. Kan ikke fatte hvordan jeg skulle orka uten den halvautomatiske hageslangeløsningen min. Det ville blitt en usannsynlig mengde bøtter med mine dårlige armer.

Vanen tro så ble det sølt godt med vann på gulver. Min sikreste metode for å søle godt med vann er multitasking. Holde hageslangen i ene hånden mens jeg fyller vann og så gjøre forefallende arbeid med den andre - rette på et filter, ordne en sugekopp, flytte en plante, få på plass igjen midtstaget på 180 liter Juwelen (som jeg klarer å rive ned hver gang) osv..... Nesten 100 % sølerate på de triksene der. Blir fort litt vann selv om refleksene er gode. Jaja... viktig å holde reflekser ved like heter det (tror jeg)

128 Asia er satt opp igjen på nytt, tok ut alle planter og røtter, men fiskene fikk bli igjen - prøvde å rote minst mulig opp sanda - litt tåkete ble det likevel, men går to kraftige filtre i det karet så det er nok snart klart igjen. Ble litt "ryddigere" inntrykk og mer åpen plass sånn jeg liker. Bilder kommer så snart vannet er helt klart igjen.

Så... nok en søndag viet min våte hobby - søndagene har en lei tendens til å gå med store deler av dagen. Men.... snøstorm ute så det er jo like greit.
Jeg er forresten med i fotokonken denne måneden, men skal ikke oppfordre noen til å stemme på bildet mitt da jeg strengt tatt ikke syns det er blant de fineste. Den sneglen fortjener nok å vinne denne gangen. Men... morsomt å være med da!
Det klarner i asia
Begynner å bli klarere vann nå, helt 100 % er det sikkert ikke på noen timer ennå. Rart med de fineste partiklene.
Små channoides tasser
De er utrolig søte når de er 1-2 cm store Mørke flotte farger!

De 3 største er nå flyttet over i Asia karet. Ganske store blitt, men klarer ikke se kjønnsforskjell (Alternativt er det 3 hunner)
Og litt dvergtannkarpeyngel
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap