Marens akvarieverden (side 59)

Ååå 3 mnd er lenge uten hunden sin! Jeg har vært vekke fra min hund 2 ganger 2 uker i løpet av hennes 12 år (som du skjønner reiser jeg ikke mye...) og jeg blir jo helt tullete av det. Hun har det som plummen i egget og har ingen ting i mot å skifte flokk så lenge det er mat å få, mens jeg går jo rundt og savner den lille bustebikkja og lurer på om hun har det bra... men vi mennesker er jo litt spesielt sydd sammen :p

Nydelig den bustebikkja di og
Måtte jo bare ta et bilde av bustebikkja mi nå. Hun sørger alltid for å holde stolen min varm når jeg er ute av kontoret en tur (hun har egen seng på kontoret men det er så mye bedre å ligge på MIN stol)
Å så søt! Ikke mye bustete hun der, hun ser så utrolig snill ut og har stor utstrålinig!
Utrolig at dere bare har vært borte hele 2x2uker i løped 12 år, Lisbeth!! Tar av meg hatten for det!

Jeg har vært uheldig og vært innlagt på sykehus i de siste 3mnd, så Sara har vært på "ferie" hos foreldrene mine 3mnd er laaaang tid! Det positive er at jeg vet hvor stor pris jeg setter på henne og hvor glad jeg er i henne når hun kommer hjem igjen

Jeg holder meg stort sett hjemme jeg også. Mamma maser om at jeg må reise bort hver gang ferien kommer, men jeg liker å heller bruke pengene mine på hund og fisk! Det betyr mere for meg og da prioriterer jeg det fremfor reising. Søsstersen er motsat, - der er det reising som virkelig teller!
Da er den enslige sjokoladen død og jeg tror jammen den ene av de 3 i 22Litern har bukket under også Jeg håper den i 62Litern overlever i alle fall i tillegg til de 2 i 22Litern.

Om jeg ender med 1-2stk (kanskje 0) så vurderer jeg å bestille flere gjennom Tom (akvariestikkk) og ikke TAM. Håper IMAZO fortsatt har de på listene da...
Kan liksom ikke helt skjønne at jeg har gjort så mye galt heller, men men...

De 6 ottoene ser ut til å overleve i alle fall Desverre har denne soppen eller hva det kan være den ene har, blitt smittet over til en annen. Esha 2000 tar tydligvis ikke knekken på dette.
MarenB
Å så søt!:) Ikke mye bustete hun der, hun ser så utrolig snill ut og har stor utstrålinig!:) Utrolig at dere bare har vært borte hele 2x2uker i løped 12 år, Lisbeth!! Tar av meg hatten for det!:) Jeg har vært uheldig og vært innlagt på sykehus i de siste 3mnd, så Sara har vært på "ferie" hos foreldrene mine:) 3mnd er laaaang tid! Det positive er at jeg vet hvor stor pris jeg setter på henne og hvor glad jeg er i henne når hun kommer hjem igjen:) Jeg holder meg stort sett hjemme jeg også. Mamma maser om at jeg må reise bort hver gang ferien kommer, men jeg liker å heller bruke pengene mine på hund og fisk!:) Det betyr mere for meg og da prioriterer jeg det fremfor reising. Søsstersen er motsat, - der er det reising som virkelig teller!;)


Har satt bikkja vekk noen helger, men 2 uker er det lengste jeg har vært borte fra henne ja :p

Så lenge hun lever blir det ikke noe mer reising på meg, er liv redd hun plutselig skal bli sjuk eller noe mens andre har ansvaret for henne, kjipt gjort mot de som passer henne. Hun er jo gammel og har kreft. Men da blir jeg hjemme og kjøper feks et 450 literskar for feriepengene istedet

Hmm, lurer på hva jeg skal kjøpe neste ferie hi hi
MarenB
Da er den enslige sjokoladen død og jeg tror jammen den ene av de 3 i 22Litern har bukket under også:( Jeg håper den i 62Litern overlever i alle fall i tillegg til de 2 i 22Litern..


Det er lakrisene du snakker om her? Så trist det var med disse da. Kanskje de jeg har er mer hardføre? Parosphromenus deissneri
MarenB
Om jeg ender med 1-2stk (kanskje 0) så vurderer jeg å bestille flere gjennom Tom (akvariestikkk) og ikke TAM. Håper IMAZO fortsatt har de på listene da... Kan liksom ikke helt skjønne at jeg har gjort så mye galt heller, men men...

Tror ikke jeg heller, alle andre fisk du har trives og yngler! Det må være noe med de lakrisene du har fått tak i
Synes jammen jeg har lite positivt å bidra med på akvariefronten for tida gitt:S
I dag fant jeg den savnede lakrisen i 22Litern, men de 2 andre ser ut til å ha det bra Den i 62Litern lever fortsatt og har selskap av de 3 ynglene ,som jeg er sikker på er pygméyngel, og ottoene. Den ottoen med sopp på hodet døde i natt og jeg ser soppen har smittet 1, kanskje 2 stk til så jeg fortsetter med Esha 2000 en gang til.
Om denne soppen ikke hadde dukket opp tror jeg faktisk jeg ville ha sittet med ei gruppe på 6stk som er friske, fine og....levende *må nesten se det tragikomiske i alt for tida*

Det er litt irriterende at den ene gangen jeg ikke så på fiskene som ble puttet i posen så hadde den ene fisken sopp:S

Jeg har snakket med Tom ang bestilling av Lakriser og de er fortsatt på lista. Om det blir bestilling blir det i såfall ikke før om 1 1/2 uke, men det passer jo bra da jeg kan se hvordan ståa er da.
Det som gjør at jeg ikke har bestemt meg er at jeg tror muligens han må bestille 10stk som minimum og det blir jo litt mange Lakriser på en gang:P Men, jeg har ikke fått bekreftet dette enda, så det er håp

Om det hadde vært noen andre i Trondheim som hadde vært interesert i disse fiskene kunne jeg jo ha bestilt kanskje 15-20stk og latt de gå i 62Litern i den kritiske fasen.

Mulig du har rett ang fiskene, Lisbeth, at P. Deissneri er mer hardføre. Rart at de tar frem akkurat det at:
"This is a more robust species than P. deissneri and therefore an easier subject to keep" i guramiboka ang P. filamentosus...

Jeg må jo bare tenke på den artikkelen jeg leste om hvor vanskelig det var å få riktig fisk når man skal kjøpe Lakriser.
Har en mulig kjøper på Pygmeguramien

Det betyr flytting av Perlene i nærmeste fremtid!
Jeg prøvde å håndfôre de med oksehjerte, men ga opp etter en god stund. Hadde aldri tenkt at de ville ta mat fra hendene mine 1. dag, men det viser seg at maten rett og slett ikke falt i smak, så da var jo prosjektet dømt til å mislykkes:p
Sjokoladedamen tygger igjen:)
For 2. gang på kort tid er det en hunne som tygger blandt Sjokoladeguramiene.
Denne gangen er hun frem i karet omtrent hele tida og hannen passer godt på henne! Jeg tror hun er veldig sulten og har flere ganger vært på grensa til å ta seg en mygglarve, men hannen kommer henne til unnsetning i siste liten!
Han må altså passe på henne og de andre sjokkoene:S Tror ikke denne hunnen klarer hele "svangerskapet" nei:p
Jeg har filmet en liten snutt her:<embed src="http://www.youtube.com/v/slv_KF3rRaA&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Jeg har tatt noen bilder jeg er godt fornøyd med i kveld. Tenker spesielt på det nye labyrintforumet når jeg knipser for tida Kanskje er jeg heldig og får noen i basen også om jeg får til redigeringa (hvor jeg suger!:S).

3 Lakriser er fortsatt i live Soppen har virkelig tatt over hos den ene ottoen! Jeg håper ikke alle blir smittet for det ser ikke ut til at Esha har noen funksjon i det hele tatt
Kjører du lett eller hard dosering av eSHA? eSHA 2000 er relativt mild, så kanskje du skal prøve noe kraftigere på den ottoen som er angrepet?

-Tim
Kul videosnutt av sjokoladene! For en bul under haka! Men jeg ble overrasket over å se hannen "redde" henne fra matfatet, jeg visste ikke at hannen var involvert mens hun tygger. Men dine sjokolader er virkelig flotte altså, skikkelig flotte haler :O sånn er ikke mine. Jeg tror ikke mine er helt voksne ennå, det ser jeg jo når jeg sammenligner med dine.

Jeg må få lånt meg et videokamera så jeg får filma litt jeg også!
Oj, så spennende å se sjokoladegurami-videoen! Hadde ingen anelse om at hannen er så beskyttende overfor en "gravid" partner. Det var fascinerende å se på!

Det var en real kul på haka når hun går og "tygger". Ingen tvil der, nei.
Tim
Jeg har tenkt på å doble dosen med Esha og se om det hjelper.
Medisin er ikke akkurat mitt felt, så jeg vet ikke hva ev annen medisin jeg skulle ha brukt...?


Lisbeth og Mona
Ingen tvil med den haka nei!
Hannen tar virkelig jobben sin seriøst, men kan av og til miste oversikten da jeg tror han blir veldig sliten.

Tidligere har de jo trukket seg tilbake når hunnen tygger og ting har vært mye roligere. Jeg tror muligens den lille ommøblingen jeg hadde for ei lita uke siden har ført til at de nå holder seg mer blandt de andre. Det eneste jeg gjorde var å flytte en plante:p

Jeg får vondt av hunnen der hun driver og lukter på mygglarvene og ser ut til å virkelig å være midt i en svangerskapsdepresjon! De andre jager henne også om ikke hannen er der hele tida. Det er jo 5 andre sjokkisbeboere i tillegg til de 2 i karet, så det er mye å holde styr på for han.
Flyteplanter blir flittig brukt som oppholdsted når de trekker seg tilbake

Jeg synes sjokoladene virkelig har vokst siden jeg kjøpte de! De begynner å bli voksne tror jeg, Lisbeth Litt rart, for de var så unge når jeg kjopte de og du har hatt dine lengere?
Fargen varierer litt, men nå fortiden er de virkelig flotte med de halene! Jeg kan stå med haka i gulvet og bare måpe mens jeg stirrer inni karet og klokka går uten at jeg legger merke til det:O Der er virkelig fasinerende å se så flotte fisker!

Det er det jeg liker med fisker, det å prøve å legge til rette slik at man kan få studere den "naturlige" adferden dems! Og det er jo så forskjellig fra art til art og hvilket opphav de kommer fra (riktig formulert?) så man blir heldigvis aldri utlært!
Sjokkisene skal vissnok være litt vanskelig å holde, men det tror jeg er en smule overdrevet.

Er du sikker på at du ikke har en video-funksjon på kameraet ditt, Lisbeth?
Du har iallefall deler av æren for at jeg går rundt og små-ønsker meg sjokkiser nå De er utrolig fine, og det at de er kjent for å være litt "vanskelige" tar jeg som en spennende utfordring.

PS!
Trenger du antibakteriell medisin til noen fisk, eller er det sopp du medisinerer mot (du nevner noe om Esha ovenfor)
Jeg håper det blir noen sjokkiser i dine kar/-rr etter hvert, Mona! De gjør i alle fall ikke coryene noe vondt så du kan gjerne ha de sammen! Jeg liker "litt vanskelige" fisker selv

Tror det er sopp det er snakk om blandt Ottoene. Det er hvitt og ligger utenpå "huden" i et eget, kanskje porøst dottlignende lag...
Jeg skal prøve å få tatt bilde i morgen Hadde vært greit å få diagnostisert ordentlig.

Fra artikkel om sykdom:
Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000


Det ser ut som hvite, vattlignenede "dotter", men Esha 2000 vanlig dosering funker ikke. Er skeptisk til bruk av salt...
Jeg kan ta hyppigere vannbytter etter medisineringa.
MarenB
Jeg synes sjokoladene virkelig har vokst siden jeg kjøpte de! De begynner å bli voksne tror jeg, Lisbeth:) Litt rart, for de var så unge når jeg kjopte de og du har hatt dine lengere?


Jupp, hatt de litt lengre enn dine, men mine må ha vært yngre enn dine. Men det er nesten så jeg begynte å lure på om du hadde Sphaerichthys selatanensis et øyeblikk..

MarenB
Jeg kan stå med haka i gulvet og bare måpe mens jeg stirrer inni karet og klokka går uten at jeg legger merke til det:O Der er virkelig fasinerende å se så flotte fisker!:)


HAHA dette fikk meg virkelig til å le! Kjenner meg igjen

MarenB
Sjokkisene skal vissnok være litt vanskelig å holde, men det tror jeg er en smule overdrevet.?


Det er det jeg også har kommet fram til
MarenB
Er du sikker på at du ikke har en video-funksjon på kameraet ditt, Lisbeth?


Joda, jeg har kamera både på mitt digitale kompaktkamera og mobil, men begge er helt umulig å filme små fisk i bevegelse. Har prøvd!

Men jeg skal faktisk leie meg et filmkamera hos Thorn. 219 kr mnd er grei pris å betale for å prøve ut et kamera før jeg evt kjøper
mona o
Du har iallefall deler av æren for at jeg går rundt og små-ønsker meg sjokkiser nå :) De er utrolig fine, og det at de er kjent for å være litt "vanskelige" tar jeg som en spennende utfordring.


Ja skaff deg noen sjokkiser mona! Tror nok du kommer til å like disse fiskene. Og da gleder jeg meg til å se skikkelig kvalitetsbilder av fisk som får helt ypperlig stell
Lisbeth
[QUOTE=mona o]Du har iallefall deler av æren for at jeg går rundt og små-ønsker meg sjokkiser nå :) De er utrolig fine, og det at de er kjent for å være litt "vanskelige" tar jeg som en spennende utfordring.


Ja skaff deg noen sjokkiser mona! Tror nok du kommer til å like disse fiskene. Og da gleder jeg meg til å se skikkelig kvalitetsbilder av fisk som får helt ypperlig stell
Ja, kom igjen! Passer perfekt i ett av 128Literne dine!
Jeg fikk hjerte i halsen for 1time siden. Den ene Perleguramien, hunnen, lå sidelengs på bunnen og pustet dårlig!:O Det var midt i det STORE vannbyttet i 240L med 80L og algemiddel, så jeg hadde ikke noe vann igjen.
Siden gode råd var dyre ble det 30L temperert vann rett fra karana m aqualife og Amtra eikebarkeekstrakt.
Nå er hun heldigvis, bank i bordet(!), opp og svømmer normalt igjen!
Perlene mine altså *sukkk*

Hva som skjedde vet jeg ikke. Jeg rakk ikke å teste vannet i det store kaoset (12 bøtter m vann, middel, hånduker, hund osv på gulvet og testene i boden), så jeg vet ikke om det var noe der. Jeg testet vannet i går, men da var det helt fint. Mulig min kortidshukommelse blander i går eller forrigårs, men det var i alle fall helt fint da.
Jeg har holdt øye med dette karet, da bryteren til stikkontakten filteret er koblet til var slått av 12 timer for forrige søndag natt 00.00-12.00.
Det har sett ut til å ha gått bra, men etter dette blir det nok noen ekstra vannbytter fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap