Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 6)

Gratulerer! =)
En ting jeg lurer på, hvordan er atferden deres i forhold til oppdrettsvariantene? Jeg tenker mest på aggresiviteten og slikt.
Takk

Aggressiviteten er fremavlet, så jeg har forstått det slik at en hann og en hunn kan bo sammen, evt en hann og flere hunner. Tviler på at man kan ha to hanner sammen, med mindre karet er ganske stort og man har flere hunner enn hanner.

I følge selgeren er paret ganske sky.
Mvjnz
Det var noen som sa at de ikke skal ha rødt i ryggfinnen
Eg har et bilde av naturformen fra Horst Linke, og der er det i hvert fall endel rødt i ryggfinnen.
Noen mulighet for at du kan poste bildet her? Ligner han på den jeg kjøpte?
Eg skal se om eg får det til, Marianne.

Ja, den ligner helt klart. Men kroppen er mye mørkere; nærmest svart med endel islett av blått. Og ryggfinnen er mye mer avrundet. Den er blå med rødt ytterst. Halefinnen har blå stråler utover med rødt imellom. Bukfinnen er motsatt farget.

Beskrivelsen på bildet: "wild form".

Det er muligens forskjeller i fargetegninger grunnet lokasjon?
Du må bare skaffe deg denne, Marianne
Han høres ganske lik ut da Er helt sikkert en del variasjoner på dem, siden de opprinnelig fantes i et stort område..
Donald
Du må bare skaffe deg [URLBLOCK1], Marianne :-)

Jeg har faktisk aldri lest en akvariebok Jeg er stor tilhenger av å google ting når jeg vil vite noe, og finner da masse forskjellige sider med info om det jeg vil vite.

Har bladd igjennom en del akvariebøker i bokhandelen, men har så langt ikke funnet noe jeg ikke kan finne på nettet - helt gratis
Bare vær sær, og gå glipp av det ypperste du, Marianne

Internett er genialt, men hva er egentlig til å stole på
Nja, er klart det er mye feilinformasjon ute og går på nettet, men utifra det jeg har lest her inne står det mye rart i bøker også:p

Fordelen med internett er at man kan sjekke mange forskjellige sider på kort tid, og sammenligne infoen og bruke sin egen logiske sans og finne ut hva som mest sannsynlig er riktig.

Når jeg leter gjennom ei bok for å finne spesifikk info, sitter jeg alltid og tenker at "finnes det ikke noen søkefunksjon hvor jeg bare kan skrive inn hva jeg leter etter??"

Tilbringer mye tid foran pc'en ja....
Mye sant i det, Marianne

Likevel vil eg råde deg til å kjøpe boken. Bedre, pålitelig info finner du ikke på nettet, siden boka er skrevet av verdens fremste ekspert på temaet. Dersom noe likevel skulle være mer korrekt på nettet, hvordan skal du kunne vurdere det? Så bruk heller boka i samspill med nettet.

Rett før eg sender deg mitt eksemplar nå, og kjøper en ny selv
Hehe, åkæi, du har overtalt meg Skal sjekke i bokhandelen neste gang jeg er der
Noen i et annet forum postet bilde av en vill betta splendens, så jeg poster dem her for å sammenligne.

Helt klart mange likheter, men mange forskjeller også, men personen som postet bildet sa at det finnes mange variasjoner innen samme art. Min største bekymring akkurat nå er at det muligens er en hybrid jeg har kjøpt, men min ligner egentlig ikke på imbellis, som er den vanligste blandingen. Imbellis har blågrønne striper på gjellene, mens splendens har røde. På min er ikke disse stripene så veldig tydelige, men de er helt klart mer røde enn turkise, og jeg ble fortalt at disse ikke alltid er godt synlige, spesielt den nærmest øyet.

Min er muligens litt blek også, jeg vet ikke hvaslags kar selger har den i...

Min:

[External Image]

Den andre:

[External Image]
Donald
Du må bare skaffe deg [URLBLOCK1], Marianne :-)

Jeg har denne boka selv og den er utrolig bra! Den inneholder mye info du faktisk ikke finner på nettett til tross for at den er ny. Ble litt overrasket selv når jeg fikk den!
Den skal kjøpes inn i nær fremtid

Sendte inn et bilde av Betta smaragdina for et par dager siden. Fisken var veldig pen, men bildet var så som så. Det var en anelse mørkt, og halefinnen var litt utydelig. Men jeg syntes ikke de andre bildene på profilen viser fisken på sitt beste, spesielt ikke hovedbildet, så jeg tenkte at det skader ikke å prøve.

I dag fikk jeg to eposter, en som sa at bildet ikke var bra nok, og en annen som sa at det var publisert. Og det er publisert, det er det siste bildet.

Det viser definitivt fisken på sitt beste og peneste, men jeg ser jo med en gang at det kunne vært et mye bedre bilde. Dessverre har jeg ikke fisken lenger, og sønnen hans er ikke like pen, så jeg kan ikke ta nytt bilde:/
Mvjnz
Noen i et annet forum postet bilde av en vill Betta splendens
Den er klin lik den eg har bilde av...

MarenB
Den inneholder mye info du faktisk ikke finner på nettet til tross for at den er ny.
Eg vet du mener "gammel" (1991/92), Maren
Donald
[QUOTE=Mvjnz]Noen i et annet forum postet bilde av en vill Betta splendens
Den er klin lik den eg har bilde av...

Hmm, da blir jeg litt skeptisk på hva jeg har kjøpt. En annen vanlig hybrid skal visstnok være splendens/mahachai, men mahachai har også turkise striper på gjellene, ikke røde.

Kanskje han jeg har kjøpt bare er ung og ikke ferdig utfarget?
Mvjnz
I dag fikk jeg to eposter, en som sa at bildet ikke var bra nok, og en annen som sa at det var publisert. Og det er publisert, det er det siste bildet.

Akkurat det der skjer meg noen ganger når jeg sender inn bilder. Skulle tro at en og samme person sender ut melding om avgjørelsen, men kan virke som to forskjellige uenige personer sitter og sender ut melding. Jeg har i alle fall fått inn bildene i basen som de har sendt mail om ikke er bra nok
Hehe, kan virke slik Det som også var snodig var at jeg fikk beskjed om at bildet mitt av Colisa lalia har blitt publisert, men jeg sendte ikke inn noe bilde av dem, og jeg har ikke den arten engang.
Jeg synes denne så mye mere vill ut enn den på det andre bildet.
Rett og slett for de den andre så altfor utfarget ut, fiskene pleier jo gjerne og være vakkert utfarget i naturen, men ikke sååå ekstremt.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap