- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Den forvirrede amatør (side 6)
Den forvirrede amatør (side 6)
Og her er noen bilder av scalarer. Etter at jeg fikk nytt kamera blir det sikkert alt for mye bilder her inne....
Jeg har litt problemer med at de krangler og biter hverandre i finnene. Også juvelciklidene ser ut til å pynte litt på dem av og til.
Lurer på om de har for liten plass? Juvelciklidene skal jeg kvitte meg med så snart jeg finner et godt hjem til dem. Men bør jeg også selge scalarene tro? De er jo så fine. I utgangspunktet da jeg skaffet dem som små tenkte jeg å bare ha dem til de ble voksne for så å selge dem. Men jeg har jo nesten blitt glad i disse fiskene jo!
Hvor får jeg solgt fisker? Et voksent par juvelciklider og scalarer som jeg ikke aner kjønnet på.
Hvordan finner jeg egentlig ut kjønnet på scalarer?
Jeg har litt problemer med at de krangler og biter hverandre i finnene. Også juvelciklidene ser ut til å pynte litt på dem av og til.
Lurer på om de har for liten plass? Juvelciklidene skal jeg kvitte meg med så snart jeg finner et godt hjem til dem. Men bør jeg også selge scalarene tro? De er jo så fine. I utgangspunktet da jeg skaffet dem som små tenkte jeg å bare ha dem til de ble voksne for så å selge dem. Men jeg har jo nesten blitt glad i disse fiskene jo!
Hvor får jeg solgt fisker? Et voksent par juvelciklider og scalarer som jeg ikke aner kjønnet på.
Hvordan finner jeg egentlig ut kjønnet på scalarer?
Postet 10.03.12 kl 21:13
Inspirert av Sissimors kjøkken har jeg nå vært i kontakt med ei dame i nærheten som skal selge alle akvariene sine - og hun hadde mange i forskjellige størrelser. Billig. Har som nevnt en kjøkkenbenk som kun brukes til mobilladere, batterier, skrutrekkere, tull og tøys og et vinstativ. Der hadde det vært flott med noen fisker tror jeg.... Men gubben fikk apoplektisk anfall da jeg nevnte det. Lurer på om jeg skal liste meg av gårde mens han er på jobb? Lurer på om han flytter eller kaster meg ut eller slår i stykker karet hvis jeg kjøper et?
Hmmmmmm. Jeg har så lyst! Hun har flere størrelser, men jeg tror bare det blir plass til en 60-liter. Hva kan jeg ha oppi der da tro? Paradisfisker? Hmmmmmmm.
Nei, ta deg sammen jente - det er vann nok her nå! (Snakker strengt til meg selv!)
Hmmmmmm. Jeg har så lyst! Hun har flere størrelser, men jeg tror bare det blir plass til en 60-liter. Hva kan jeg ha oppi der da tro? Paradisfisker? Hmmmmmmm.
Nei, ta deg sammen jente - det er vann nok her nå! (Snakker strengt til meg selv!)
Postet 12.03.12 kl 13:20
Postet 12.03.12 kl 17:17
Postet 12.03.12 kl 17:33
tanteOg her er noen bilder av scalarer. Etter at jeg fikk nytt kamera blir det sikkert alt for mye bilder her inne....
Jeg har aldri hørt at noen har klaget over for mye bilder, så bare last opp!
Scalarer er vanskelig å bestemme kjønnet på, så du må bare følge med når de begynner å leke. Eggleggingsorganet til hunnen er litt tjukkere enn det tilsvarende organet til hannen, og det stikker ut av fisken mens de er i lek.
Løp og kjøp akvarium, smi mens gubben er i ja-humør.
Postet 12.03.12 kl 18:09
Postet 12.03.12 kl 20:11
Postet 12.03.12 kl 20:24
Postet 13.03.12 kl 11:45
I begge akvariene mine er det en båt. Jeg er ikke så glad i dem, men gubben påstår at det er det som "gjør" akvariet i hans øyne. Ettersom han er så tålmodig med meg og kattene og fiskene og mye annet tull jeg driver med synes jeg han må få sine ønsker oppfylt hvis det kan la seg gjøre. Og ikke bare gubben liker båtene, det er tydelig at fiskene også setter pris på dem. Det er rene bofellesskapene inni dem.
Postet 13.03.12 kl 18:15
Postet 13.03.12 kl 18:18
Postet 13.03.12 kl 19:28
Jeg er veldig fascinert av disse her. Men lett å ta bilde av er dem ikke. Sukk.
Det er to i ene karet her, og samme hvor små og "usynlige" de er så legger nesten alle gjester som er her merke til dem og bemerker hvor morsomme de er.
Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hva de heter. Har de noe norsk og enkelt navn?
Det er to i ene karet her, og samme hvor små og "usynlige" de er så legger nesten alle gjester som er her merke til dem og bemerker hvor morsomme de er.
Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hva de heter. Har de noe norsk og enkelt navn?
Postet 14.03.12 kl 00:41
Jeg fikk etter hvert kontakt med damen som selger akvariene sine i kveld. Så nå blir det spennende. Er de brukbare? Passer de inn på kjøkkenbenken her? Hvor mange kjøper jeg?
Her er noen andre som jeg sliter med å få tatt bilde av. Jeg synes dette er av de fineste stimfiskene. Og disse vet jeg faktisk hva heter.... ;ø)
Her er noen andre som jeg sliter med å få tatt bilde av. Jeg synes dette er av de fineste stimfiskene. Og disse vet jeg faktisk hva heter.... ;ø)
Postet 14.03.12 kl 00:45
Postet 14.03.12 kl 00:53
Postet 14.03.12 kl 01:09
Postet 14.03.12 kl 13:38
Postet 14.03.12 kl 14:32
I dag har jeg pyntet litt i 180 literen. Det karet sliter jeg med alger i, og det ser sjelden pent ut. Nå er det litt uorden på planter/ røtter, men det begynner å bli mindre alger. Fiskene koser seg i masse ferskt vann. Jeg skulle hatt ut og skrubbet båt og renset mer alger fra plantene osv, men det blir vel en dag i morgen også?
Jeg har begynt å tenke på prosjekt vann på kjøkkenet. Da jeg fortalte gubben hvor jeg hadde tenkt å sette karet fikk han alle piggene ute - det er HANS kjøkkenbenk. Der har han masse rot. Og han påstår han ikke har noe annet sted å lade mobiler og jaktradioer, oppbevare brukte lyspærer, skrutrekkere, lommelykta osv. Men kampen er ikke over. Av en eller annen grunn får jeg ofte viljen min. Jeg må bare tenke ut en enkel plass hvor han kan oppbevare guttegreiene sine.
Jeg har begynt å tenke på prosjekt vann på kjøkkenet. Da jeg fortalte gubben hvor jeg hadde tenkt å sette karet fikk han alle piggene ute - det er HANS kjøkkenbenk. Der har han masse rot. Og han påstår han ikke har noe annet sted å lade mobiler og jaktradioer, oppbevare brukte lyspærer, skrutrekkere, lommelykta osv. Men kampen er ikke over. Av en eller annen grunn får jeg ofte viljen min. Jeg må bare tenke ut en enkel plass hvor han kan oppbevare guttegreiene sine.
Postet 17.03.12 kl 15:59
Postet 18.03.12 kl 22:59
Postet 18.03.12 kl 23:01