Lisbeth sine småfisk :) (side 61)

Black_Flys
[QUOTE=Lisbeth] Jeg må lære meg hvordan jeg legger inn store bilder istedet for disse man må klikke på.


etter at du har lagt inn bildet som nå. Gjør du følgende. Som plussmedlem kan du trykke på admin knappen under og trykke på redigere innlegget.
Da kommer bildene under teksten. Trykk på det første bildet. Som kommer opp som egen side. Høyreklikk inni bildet og kopier bildeadresse. Så går du tilbake til innlegget du holder på å redigerer. Trykk på sett inn bilde knappen som er i menyen ved siden av: fet skrift, kursiv, sett inn lenke, bilde, spørsmåltegn.
Lim inn bildeadressen du kopierte istad og gjenta denne prosessen på alle bildene.

Lykke til.

Espen

Takk! Gikk ikke å gjøre det helt på den måten du beskriver, men litt sjøltenkning fikk bildene store i alle fall![External Image]
så flott at du fant det ut.
hvordan gjør du det?
Kan være andre måter som er raskere enn min måte vettu.
Du kan fortsatt legge inn 3 bilder og få de i samme innlegg.

Espen
Jeg hadde oppi en del cattapablader i går som hadde ligget i bløt et par dager sånn at de synker med en gang de kommer i karet. De forrige hadde blitt helt borte. Fiskene setter så stor pris på disse bladene, er rundt, under og over.

Til og med c. arcuatus må ut og sjekke litt

<embed src="http://www.youtube.com/v/RyGlFDM77hw&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

En liten lakris setter også stor pris på bladene!

<embed src="http://www.youtube.com/v/D11-zuT0kOM&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Og en snutt av hele karet i går kveld

<embed src="http://www.youtube.com/v/m0rsD2I8uuc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Black_Flys
så flott at du fant det ut. hvordan gjør du det? Kan være andre måter som er raskere enn min måte vettu. Du kan fortsatt legge inn 3 bilder og få de i samme innlegg. Espen


Jeg la ut bildet i et innlegg, gikk på adminrullegardin, endre innlegg, klikka på bildet, kopierte tekst over bildet og trykket på den firkanta bildeknappen ved siden av lenkeknappen. Kopierte bildeteksten inn i boksen som kom opp og posta innlegget på nytt
Næmmen hva er dette for et slags rart dyr? Og hvem kan ha sånt som kjæledyr?

<embed src="http://www.youtube.com/v/oetv48S3MCY&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Lisbeth
[QUOTE=Black_Flys]så flott at du fant det ut. hvordan gjør du det? Kan være andre måter som er raskere enn min måte vettu. Du kan fortsatt legge inn 3 bilder og få de i samme innlegg. Espen


Jeg la ut bildet i et innlegg, gikk på adminrullegardin, endre innlegg, klikka på bildet, kopierte tekst over bildet og trykket på den firkanta bildeknappen ved siden av lenkeknappen. Kopierte bildeteksten inn i boksen som kom opp og posta innlegget på nytt

Kanskje dårlig forklart, men nesten sånn jeg gjør det.
Jeg kopierer bildeadressen ved bruk av høyremuseknapp og du kopierer internettsida på nettleseren.

Det viktigste er at du får det til.
Flotte bilder.

Edit: Er sikkert et australsk pungdyr av et eller annet slag. Nydelig, men mest sannsynlig ulovlig å holde.

Espen
Hey, hvordan fikk du til å legge ut film på YouTube??? (idiotforklaring trengs) Hva brukte du å filme med? Jeg forsøkte en gang for lenge siden, og brukte videofunksjonen på Olympus-kameraet mitt. Men da fikk jeg bare beskjed om at filmen var altfor stor, enda den var bare på et minutt.

Hva gjør man da?
mona o
Hey, hvordan fikk du til å legge ut film på YouTube??? (idiotforklaring trengs) Hva brukte du å filme med? Jeg forsøkte en gang for lenge siden, og brukte videofunksjonen på Olympus-kameraet mitt. Men da fikk jeg bare beskjed om at filmen var altfor stor, enda den var bare på et minutt. Hva gjør man da?


Jeg tror mine korte snutter er ganske store også, bruker et gammelt kompaktkamera. Jeg klikker bare på uploadknappen og henter opp fila i den mappa filmen ligger også er den lasta opp på noen få strakser. Det er faktisk ikke noe mer enn det
Du må selvfølgelig ha konto der, men det vet du nok ,)
I dag møtte jeg Silje på oslo zoosenter for å gi henne vaillantihunnen. Samtidig fikk jeg levert tilbake 2 gobyhanner. Og disse gobyene håper jeg aldri i mitt liv jeg skal behøve å fange igjen. Værre sleip anti-håv-fisk skal du leite lenge etter. Og jeg er sikker på at jeg hadde 4 hanner, tømte karet helt men fant bare 3. Nåde hvis den tredje dukker opp fra sanda eller noe (har leita der og...) da må karet tømmes igjen. Jeg går ut i fra, og unnskyld meg -HÅPER AT DEN ER DAU!!! Det ble til at jeg tok vare på en hann og en hunn som er sluppet ut i 450 literen. Får håpe hunnen får lagt på seg litt mer nå som hannen ikke kan få tak i henne hele tiden.

Fra dyresjappa ble det 3 Sphaerichthys selatanensis med meg hjem
Så nå har jeg 7 stk. jeg skulle gjerne tatt med meg et par stk til, men jeg har bare ikke råd. Håper det blir roligere mellom dem med en gruppe på 7.

Hehe Silje kunne gått der i fra med mye mer enn den vaillantihannen hun kjøpte til dama hun fikk av meg. Det lyste impulskjøp av henne. Knurregurami, pygmegurami, kampfisk og kulefisk hadde hun veldig lyst på. Haha, men gikk flink derifra uten God smak på fisk da!

selatanensisene står til akklimatisering nå. Gud jeg grue-gleder meg til å slippe dem ut til de andre. Skikkelig spennende!

Foreløpig går det veldig bra med de nye selantensisene. Disse er fra samme sending som de jeg har fra før. Har gått i butikken en mnd nå, så ikke det største salget på denne type fisk. Men det er ganske stor forskjell på mine og de nye. Mine er større. Så det har tydeligvis mye å si å ha tilgang på god mat, stor vokseplass og godt stell Er jo litt godt å se sånt
Sjokkisene mine vokste enormt mye på kort tid etter butikken, så jeg fikk sjokk da jeg var der og så de siste 2 som gikk der. Mine var nesten utvokst og de andre 2 var ca 1/2veis:o
De får nok godt stell til deg ja, så de kommer nok fort etter de andre i størrelse!

Det er ikke sikkert at selantensisene dine vil se så mye på størrelsen når det gjelder dem i mellom. Det gjorde ikke mine når de kom sammen. Bare fryd og gammen fra 1. minutt Holder de seg for seg selv?
Den hannen du plukket ut Lisbeth, han er allerede en Don Juan og hun er helt sjarmert!
MarenB
Det er ikke sikkert at selantensisene dine vil se så mye på størrelsen når det gjelder dem i mellom. Det gjorde ikke mine når de kom sammen. Bare fryd og gammen fra 1. minutt:) Holder de seg for seg selv?


Nei nå virker det ikke som størelsen har noe å si, de svømmer sammen alle sammen og splittes opp i mindre grupper blanda både små og store. Men det er en jævel i den flokken jeg hadde fra før og den jager fortsatt både liten og stor. Håper den gir seg
Siljee
Den hannen du plukket ut Lisbeth, han er allerede en Don Juan og hun er helt sjarmert!


Hærlig! Da ble det en lykkelig slutt på den visa også. Nå har jeg vel egentlig ingen fisk hjemme jeg trenger å bekymre meg spesielt mye over. Det føles veldig godt

Gobyparet tilpasset seg også veldig raskt i sitt nye hjem, og hver gang hannen prøver å mase på hunnen, svømmer hun bare kjapt vekk og han gir seg med en gang! Det kan nok også ha mye å si at han har henne alene nå, slipper å prøve å komme til henne før de andre hannene. Må være utrolig deilig for frøkna. Spiste masse mat -i fred i kveld, fikk hun også
Et aldri så lite videodryss

Gobyparet mitt vel flyttet fra 63L til 450L. Virker som de fant seg veldig godt til rette i sitt nye hjem

<embed src="http://www.youtube.com/v/Om2XhUc88Qg&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>



Ble litt kaos da de nye selatanensis kom i karet. De er en del mindre enn de jeg hadde. Her ser man også hvor mye lysere selatanensis er i forhold til osphromenoides!

<embed src="http://www.youtube.com/v/QA1477-nlEA&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>



selatanensisene mener jeg er yngre enn mine osphromenoides. Likevel er
selatanensisene mye tøffere med hverandre og flæsher mye mot hverandre.


<embed src="http://www.youtube.com/v/HiDEkhyjI2Y&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>



I begynnelsen av denne snutten kan man se at osphromenoidesene har så vidt begynt å få hvite tupper på halefinnene. Disse blir bare så pene når de blir voksne!

<embed src="http://www.youtube.com/v/Z9OIb3GC3cY&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Fine filmer!

Når det gjelder "Sphaerichthys selatanensis flashing", så var det første jeg tenkte at dette var en hanne som viste seg frem for madamen. Mulig jeg tar feil, men om det hadde vært mine sjokkiser som gjorde slik ville det som regel ha vært for å vise hvor fine de er for hunnen min
Du har ikke fått noen nye damer i karet da?
MarenB
Fine filmer!:) Når det gjelder "Sphaerichthys selatanensis flashing", så var det første jeg tenkte at dette var en hanne som viste seg frem for madamen. Mulig jeg tar feil, men om det hadde vært mine sjokkiser som gjorde slik ville det som regel ha vært for å vise hvor fine de er for hunnen min:) Du har ikke fått noen nye damer i karet da?;)


Jeg aner ikke hva som er hunner og hanner... Jeg er skikkelig dårlig på å se forskjell på kjønn Men godt at du sier det er hannene som flasher.

Jeg trodde feks ikke jeg hadde hanner blandt de 4 osphromenoidesene, men i det siste har noen av de også begynt å flashe litt. Men de gjør det så veldig kort at jeg aldri rekker å filme (de er jo så flotte når de flasher!) At jeg har en hunn er jeg bombesikker på siden hun har tygget 2 ganger
Jeg kommer ikke med noen særlig oppdateringer på hva som skjer i de andre kara. Må ærlig innrømme at 450 literen troner øverst på interesseskalaen min. Kan ikke sammenlignes, opplevelsen av å se fisk i "fritt" svøm på 1,5m i forhold til et lite kar på 60cm...

Karantenekaret er tomt for fisk akkurat nå og kuhliilandsbyen er fortsatt ei algemølje! Men nå til neste lønn SKAL jeg få det tømt og satt opp på nytt. Da retter jeg nok mer oppmerksomhet dit ja. (de får sine ukentlige vannbytter og godt stell selv om jeg ikke ser så mye på dem. Måtte bare si det hehe)

Og forresten, i disse dager driver Mr. vakker (kampfisken min) og lager skumrede, stakkars fisken. Jeg syns litt synd på han at han ikke får seg et "nyp"...

Når jeg er ferdig med å bruke karantenekaret på en stund (er fortsatt noen fisk som skal inn i 450L og må i karantene først) har jeg lyst å sette en eller annen gurami i lek der. Aner ikke hvilken jeg skal prøve meg på, men kjenner det begynner å rykke i interessen for å utforske denne hobbyen litt mer

Kom gjerne med forslag, så har jeg litt å tygge på framover til en beslutning tas. Jeg har faktisk tenkt på lakrisgurami, men vet ikke om det kan bli litt stor utfordring for en nybegynner som meg. Karet er på 63L
Lakrisgurami blir bare barnegrøten for deg! Prøv noen sjokkoer da vel!?!
MarenB
Lakrisgurami blir bare barnegrøten for deg!;) Prøv noen sjokkoer da vel!?!:)


Barnegrøten du liksom! men kanskje ja... men det hadde vært kult med en liten gurami (nå syns jeg sjokkisene begynner å bli svære...) i det lille karet. Men hvis mine sjokkiser blir kjønnsmoden en gang kan jeg jo ta opp hunnen og la henne slippe yngelen i et lite akvarie. og så passe på derfra. Men da blir det liksom ikke et leksakvarie.

Jeg tenkte det kunne gå et par med et eller annet og ta hele leken der. Men fader! Hva med de to "dumme" vaillantiene mine? De farget faktisk bedre ut mens de gikk i karantene i 63L enn de gjør nå i 450L. Kanskje de kunne gjøre noe lurt i 63 literen? Men faren for å bli sittende igjen med all yngel selv er ekstremt stor. Jeg fikk INGEN napp på min annonse på verken NA eller AF, når jeg måtte omplassere en vaillantihunn. (den var gratis og koster 200 -nesten i butikk...) Og Dyrego oslo city tok inn mange for en god stund siden og de er like mange igjen et par uker etter... Nei nei, jeg vil ikke yngle på noe jeg ikke kan finne gode eiere til. Huff, så vanskelig å ha interesse for en type fisk som nesten ingen andre i norge er interssert i. Det er jo helt tragisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap