Marens akvarieverden (side 61)

For meg ser det ut som coryene dine er dekket av noe hvitt noe, masse små hvite prikker ser det ut som, tett i tett.
Jeg har funnet en skullel sykdom som Gyrodactylus og bakteriell infeksjon, men jeg vet ikke om det er dette...??

Jeg tror de prikkene er de som skal være i mønsteret på huden?
De så mere ut som de satt utenpå, om du skjønner. Men noen andre med mer peil får se over bildene og si hva de mener, men jeg tror du kanskje har no på dem.
Off, ja. Håper dette ikke er alvorlig og at det kan behandles. Jeg får vel ikke gjort så mye med det i natt, så jeg tror jeg skal slukke lyset og prøve å sove på det.
MarenB
[QUOTE=Lisbeth] Men jeg skal faktisk leie meg et[URLBLOCK1]. 219 kr mnd er grei pris å betale for å prøve ut et kamera før jeg evt kjøper :)


Hva med å prøve slikt kamera som jeg har. Det er ikke speilrefleks, men det nærmeste man kommer med et kompaktkamera. Jeg er svært fornøyd med videofunksjonen på den og bildene blir bedre enn med et mindre kamera, så den funker for meg
Den har også sunket i pris

Link her

Nei jeg kan ikke bruke mere penger på sånt. Kjøpte jo meg et speilrefleks for over et år siden for å ta bilder av fiskene, men det klarer jeg ikke bruke. 7000 rett ut av vindu Jeg har tatt det med meg på jobb i dag, en kollega som har peil på duppeditter og programmer sa seg villig til å låne det og lære seg det og lære meg hvordan jeg skal bruke det

Men jeg prøvde å filme med mitt lille kompaktkamera i går og det så egentlig ikke så galt ut. Prøver nå å opprette meg en youtubekonto, men venter og venter på bekreftelse i e-post som aldri kommer. Sikkert spamfilteret som stopper den. Har skjedd før at sånne bekreftelses e-poster som skal komme med en gang ikke kommer før dagen etter.

Har aldri lagt noe ut på youtube så hvis jeg ikke får det til kommer jeg til å mase litt på deg om hjelp Man må laste opp filmsnutten på youtube før man kan legge den inn på akvaforum, ikke sant?
Hehe. Jeg likte den at kolegaen din skulle lære kameraet ditt før han skal lære deg det Jeg har det også sånn, så det er godt å vite at jeg ikke er alene

Jeg tror kompaktkameraet er mer en bra nok til filminga!
Du må legge den ut på Youtube først ja og så i forumet. Du kopierer bare alt som står under "Embed" på Youtube og limer det inn i innlegget, så slipper du å linke selv
Jeg trodde dette skulle være kjempekomplisert (ikke så mye som skal til for meg), men det er veldig enkelt
Cory
Jeg kan ike se at det er noe alvorlig galt på coryene. De er svært aktive, spes duplicareusen og er på konstant leting etter mat. Jeg tror jeg vil medisinere dette karet med Esha 2000 og Esha Exit for å se om det har noe for seg.
Jeg har jo ikke peiling på om noe er galt og hva som er galt så jeg gjør det for sikkerhets skyld.

Jeg har svært mye sykdom i assistentstabeln min også, så jeg får ikke tatt noen vannbytte i dag, men jeg skiftet 1/3 på søndag m anti-alge middel og gødsel. Coryene er og snapper luft en gang i blandt, ikke veldig ofte, men mulig litt mer enn vanlig. Jeg har satt pumpene på litt høyere hastighet og håper å få mer oksygen i vannet.

I 62Litern er det også mye snapping av luft av Ottoene, så jeg skulle gjerne ha hatt vannbytte der også!
UTROLIG frustrerende å sitte her og ikke ha anledning til å til å ta vannbyttene!!

Jeg skal klare å få medisnert karene i alle fall, men da blir det med aqualife i vannet (skal jo egentlig være uten men).
Perleguramien
Jeg har fått mail fra han med sjokkoene på NA om at perlene og sjokoladene ikke går sammen i akvariume... Jeg må nesten prøve, men nå gruer jeg meg enda mer
Enn om det ikke går....
MarenB
UTROLIG frustrerende å sitte her og ikke ha anledning til å til å ta vannbyttene!!:(


Jeg kan levende forestille meg frustrasjonen du føler nå, ja Ikke lett å være avhengig av andre til mye, det skjønner jeg godt at du blir stresset over. Hadde vi bodd i samme by, skulle jeg stukket innom deg og hjulpet deg med vannbyttene

Har du forresten sittet i rullestol siden barndommen, dvs er du født med det? Eller er det sykdom i senere år som gjorde det? Ikke meningen og spørre og grave om private anliggender altså, så du må gjerne si fra hvis du ikke vil svare på sånne spørsmål Full forståelse for det

Husker du forresten hva det stod på YouTube ang. maks grense (i antall KB eller MB) for størrelsen på videosnuttene man kan legge ut? Jeg skulle gjerne prøvd det der selv en gang... f.eks. når en Corydoras-art er i lek eller noe. Hadde vært morsomt. Men den ene gangen jeg prøvde fikk jeg bare beskjed om at filen var for stor. Aner ikke hva den bør ligge på...?

Kan godt komme å bytte vann om du vil.


-Tim
mona o
Jeg kan levende forestille meg frustrasjonen du føler nå, ja :( Ikke lett å være avhengig av andre til mye, det skjønner jeg godt at du blir stresset over. Hadde vi bodd i samme by, skulle jeg stukket innom deg og hjulpet deg med vannbyttene :) Har du forresten sittet i rullestol siden barndommen, dvs er du født med det? Eller er det sykdom i senere år som gjorde det? Ikke meningen og spørre og grave om private anliggender altså, så du må gjerne si fra hvis du ikke vil svare på sånne spørsmål :-) Full forståelse for det :) Husker du forresten hva det stod på YouTube ang. maks grense (i antall KB eller MB) for størrelsen på videosnuttene man kan legge ut? Jeg skulle gjerne prøvd det der selv en gang... f.eks. når en Corydoras-art er i lek eller noe. Hadde vært morsomt. Men den ene gangen jeg prøvde fikk jeg bare beskjed om at filen var for stor. Aner ikke hva den bør ligge på...?

Jeg har sittet i rullestol siden 1998, så da blir det kjapt regnet 11 år:P Da var jeg 14 år. Jeg har en muskelsykdom (Limb Girdle Muskeldystrofi) som er en progredierende muskelsykdom dvs at jeg gradvis blir svakere og musklene blir omdannet noe jeg ikke husker hva er. De forsvinner i alle fall og kan ikke trenes opp igjen.

Når jeg var yngre var jeg som alle andre som ikke er funksjonshemmet, og drev mye med sykling, ridning og svømming. Jeg har aldri vært rask eller spretten, men veldig seig og min styrke var mer utholdenhet

Det var ved en tilfeldighet at denne sykdommen ble oppdaget (var 9-10år da) og da testet de også lillesøsteren min og fant ut at vi begge hadde samme diagnose.
Den er derfor gen-relatert, men ikke via arv. Bare uheldig gen-kobling mellom mamma og pappa:p
Dette er veldig skjeldent og om jeg samenligner det med lotto hadde jeg vunnet 7 rette mange ganger

Jeg begynte å merke at jeg hadde sykdommen da jeg var i 11-12 års alderen og når jeg var 13 gikk jeg fra å fungere helt fint til å ikke kunne gå eller stå 1 år senere.
Det gikk veldig fort, men når jeg tenker på det er det egentlig helt greit Jeg blir svakere og svakere enda, men det blir ikke så synlig når jeg har blitt såpass svak som jeg er nå. Det er mer jeg som merker progresjonen da den ikke blir så synlig som når man slutter å gå f.eks.

Jeg svarer mer enn gjerne på sprøsmål, så for all del ikke vær redd for å spørre!

Når det gjelder YouTube så kan du laste ned 2GB eller 10 minutter, så det blir en bra Cory-film av det!

Tim
Kan godt komme å bytte vann om du vil. :) -Tim


Tusen takk for det! Jeg har ikke hatt anledning til å være hjemme i hele kveld (pga ass mangel), så jeg så ikke innlegget før nå. Men tusen takk likevell!
Medisinering
Selv om det ikke ble vannbytte i dag, så startet jeg medisinering av Esha 2000 og Esha Exit i 240Litern. Håpet er at det ikke trengs noe mer enn Esha 2000 behandling før de blir friske, noe de neste dagene vil vise.

Kryss fingrene folkens! XX

Jeg medisinerer 62Litern m Ottoene enda, men i kveld ser jeg bare 4 stk (skal være 5), så mulig en har gått bort. Har heller ikke sett noe til den lakrisen eller yngelet, men jeg tror lakrisen er der enda.
Jeg må få tatt et vannbytte m slamsuging i dette karet i morgen, men det kan bli en utfordring da det er en assistent som har sin første arbeidsdag etter endt opplæring i dagtidlig som skal jobbe... Det er jo ikke så vanskelig, så det bør jo gå fint Hun må jo lære det en gang!
MarenB
Jeg har fått mail fra han med sjokkoene på NA om at perlene og sjokoladene ikke går sammen i akvariume... Jeg må nesten prøve, men nå gruer jeg meg enda mer:( Enn om det ikke går....


Hvorfor mente han at de ikke gikk sammen? Hva kan skje?

Ang. din sykdom, du virker som en veldig sterk person! Tror jeg bare ville lagt meg ned og gitt opp. Men man reagerer kanskje helt motsatt når noe sånt skjer med en selv? Jeg skjønner godt at det er frustrerende å ikke kunne gjøre enkelte ting på egen hånd. Håper i alle fall du får i gang litt enklere vannbytte som du ble tipset om i Elin sin tråd, hjelper litt det
Jeg er litt usikker på hva han mener, men han sier bl.a.

Sjokoladeguramiene har hos meg gått alene så lenge at jeg husker ikke hvem
de gikk sammen da je kjøpte dem. Mulig det var perleguramiene og annen
gurami, men det først etter ar sjokoladeguramiene fik gå alene at de begynte
å vise sine evner som art. De fikk mer ro og fred.


Det er ikke sikkert han mener at de har fightet noe særlig, men at han rett og slett synes det er bedre med artskar for sjokoladene for at de skal vise seg fra sin naturlige side?
Hans sjokolader gikks sammen med mine på TAM.

Når det gjelder det å plutselig få beskjed om at man har en sykdom, så tror jeg de fleste takler det bra med tida. Det kommer jo litt an på hvilken sykdom det er snakk om, men veien blir til mens man går og man tilpasser seg det utroligste!
Pygmeene blir hentet:)
.... og glad er jeg for det! I dag har de virkelig herjet i karet! Tim har vært hær i dag og observerte at de nappet sjokkoene i halen!:O *Grrr*
Nå skal det jo sies at jeg er veldig glad i sjokolade og at jeg muligens favoriserer de, men bare pittelitt:p

Det skal likevel bli godt å få flyttet pygmeguramiene. Jeg liker ikke å si det, men det er slik jeg føler det nå.
I det siste har det bare ballet på seg veldig og jeg må ødelegge reir nesten hver dag da en annen hanne også gjerne vil ha avkom:S
2 reir på hver side av akvariet samtidig går ikke for de andre beboerne som skal leve sammen med disse! De blir bare kjeppjaget frem og tilbake og finnene blir mer og mer fillete

Det er en ting jeg håper vil ordne seg, men jeg er i sterk tvil. En del av Coryene har litt fillete finner på "ryggen" som jeg virkelig håper vil vokse seg fine igjen!
Det litt rart, for jeg ser veldig skjeldent at pygmeene har gått etter coryer, men mulig dette har hendt på den tiden av døgnet når jeg ligger og sover. Det er jo da de er aktive og mulig forstyrrer disse hissige hannene som passer reirene sine. De høres godt fra stua kan man vel trygt si

Jeg er ikke sikker på når kjøper kommer i morgen, men jeg har satt en assistent på saken når dete gjelder å få fanget de inn. Hun begynner 07.00, så jeg tenkte det ville være en passende oppgave for trøtte øyne

En dunk på ca 30L fra IKEA, tidligere brukt til oppbevaring av røtter i vann, står nå full med vann på badet. Jeg skal prøve å få vekk litt av den brune fargen røttene har farget på innsiden.
Jeg tenker å få tappet vann fra 240Litern i morgen over i denne dunken og sette en luftesten oppi sammen med røttene og flyteplanter. Dette må jo gå an som en mellomløsning for fiskene til de blir hentet?
Jeg har med hensikt ikke fôret de i dag, så de er vel litt grettne for det også
Nok en Otto er død, så da har jeg 4stk igjen. Disse har jo overlevd den første kritiske uka, så jeg håper de holder seg friske og fine nå fremover! Jeg har jo nesten mistet ovrsikten over hvor mange som har havnet i "fiskehimmelen", så dette er virkelig en fisk som man ikke må ta for gitt at den vil klare seg uten frafall!

Jeg fikk en nydelig eplesnegle av Tim i dag! Det er en stor, lilla og svært pen hann-snegle! Den falt i smak med en gang!
Jeg ble litt bekymret et øyeblikk da den gikk til overflata i kveld og var der en god stund. Jeg medisinerer jo dette karet, så kanskje det var en reaksjon på det. Nå er den på bunnen igjen, forhåpentligvis i fin form!

Kom på nå at jeg glemte å gi den fôr i kveld *banke hodet i veggen*
Jaja. Får ikke gjort stort med det nå, så det får bli i morgentidlig! Lurer på hva snegler gjør om natta egentlig. Snegler seg vel av gåre tenker jeg:p
Coryene
Coryene har lekt besett etter at det kom medisin i karet i går kveld! De har vært opp og ned glassene med bare korte pauser i mellom. Jeg var veldig spent en stund for det kunne se ut til at 2 Sterbaier begynte å komme i T-stillingen
Om det sulle komme noe egg så blir de spist med en gang uansett, men jeg tror ikke det var noen heller. Håper at de snart skal klare å trykke ut noe snart!
MarenB
En dunk på ca 30L fra IKEA, tidligere brukt til oppbevaring av røtter i vann, står nå full med vann på badet. Jeg skal prøve å få vekk litt av den brune fargen røttene har farget på innsiden. Jeg tenker å få tappet vann fra 240Litern i morgen over i denne dunken og sette en luftesten oppi sammen med røttene og flyteplanter. Dette må jo gå an som en mellomløsning for fiskene til de blir hentet? Jeg har med hensikt ikke fôret de i dag, så de er vel litt grettne for det også;)


Akkurat sånn gjør jeg det også når jeg skal selge fisk. Prøver å fange inn fiskene i god tid, så jeg slipper stress og evt problemer mens kjøper står her. Det blir så mye søl når jeg veiver rundt med en klissvåt håv eller to, så det er greit å få ryddet opp og tørket opp etter seg i fred og ro
Jeg bruker blanke plast-kar, kjøpt HER hos Aquaristikshop (som vanlig, hehe) og de er virkelig nyttige. Jeg har et par 11 litere og et par 22 litere. Bruker dem mest til yngeloppdrett, men som sagt også til midlertidig opphold av fisk f.eks. en dag, noen timer... eller over natten, for den delen. Har også brukt dem til medisinering av en enkelt fisk som trenger isolasjon og ro (hvis sykdommen ikke er av smittsom type).
En luftestein oppi koblet til en luftpumpe er alt. Blir fisken der i flere dager så bytter jeg alt vannet hver dag (med nøye ph-justert og mellomlagret vann).

Bare husk å dekke til plasttanken godt, så du ikke finner tørrfisk på gulvet.
Jeg bruker å legge et mørkt håndkle over, som henger ned på sidene til gulvet. Fisk roer seg mere ned når det er mørkt og de slipper å se folk bevege seg rundt dem og kanskje skarpt lys i tillegg fra alle kanter.


PS!
Jeg så for noen innlegg siden at du viste bilde av en C. duplicareus som du var bekymret for. Den hadde mistet svart-fargen på ryggstripa og var blitt grå istedet. Hvordan går det med den?
Du skriver at den oppfører seg helt normalt og spiser osv.

Saken er at jeg har et par C. adolfoi med akkurat samme symptom. Gudene vet hvor lenge de har hatt det, men det er lenge! Minst et halvt år. Jeg aner ikke hva det kommer av, men fiskene er runde og fine, spiser som hester, leker og legger egg hver uke, kort sagt; lever et godt fiskeliv og viser på ingen måte noe som helst tegn til sykdom... ikke annet enn at ryggstripa er gråaktig til gråsvart, ikke kullsvart som før.

Jeg aner virkelig ikke hva det kommer av, men tør ikke medisinere mot noe jeg ikke vet hva er. Og så lenge fiskene ikke ser ut til å bry seg så....
Jeg har et tjuetalls yngel i ulike aldere i samme kar også, og ingen av disse har dette symptomet, så jeg kan egentlig ikke helt skjønne at det er en sykdom. I så fall er den særdeles lite smittsom, hvis den er det i det hele tatt. For om den var det, hadde yngelen garantert hatt det.
MarenB
Nok en Otto er død, så da har jeg 4stk igjen. Disse har jo overlevd den første kritiske uka, så jeg håper de holder seg friske og fine nå fremover!:) Jeg har jo nesten mistet ovrsikten over hvor mange som har havnet i "fiskehimmelen", så dette [I]er[/I] [I]virkelig[/I] en fisk som man ikke må ta for gitt at den vil klare seg uten frafall! Jeg fikk en nydelig eplesnegle av Tim i dag!:D Det er en stor, lilla og svært pen hann-snegle! Den falt i smak med en gang!:) Jeg ble litt bekymret et øyeblikk da den gikk til overflata i kveld og var der en god stund. Jeg medisinerer jo dette karet, så kanskje det var en reaksjon på det. Nå er den på bunnen igjen, forhåpentligvis i fin form!:) Kom på nå at jeg glemte å gi den fôr i kveld *banke hodet i veggen* Jaja. Får ikke gjort stort med det nå, så det får bli i morgentidlig! Lurer på hva snegler gjør om natta egentlig. Snegler seg vel av gåre tenker jeg:p


Med såpass med alger du har trenger du ikke bekymre deg. Eplesneglene gjør som coryene og leter rundt i sanden etter småting. Klatrer også rundt på blader og røtter og dytter i seg hva det skal være.

At den henger øverst på glasset er helt normalt. Kan henge der i timevis for så å finne på noe nytt.

Trist med ottoen. Var det den som satt stille hele tiden som var død?


-Tim
Dette med fargen på Adolfoiene.

Jeg har 2 teorier (merk teorier)

Det ene er at de kanskje får litt lite fargefremhevende i fòret. Karoten og Astaxantin.

Den andre er at det kan være en rangting. Mange fisker bruker jo utfarging av ulik grad til å markere rang. Vil tro dette er mest synlig i akvarier der det foregår lek.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap