Marens akvarieverden (side 62)

Bra du får pygmeene ut av karet nå, det vil nok sjokoladene sette pris på.

Men så synd med ottoene dine, skal du kjøpe noen fler? Jeg sleit selv med å få ottoene til å overleve. Måtte prøve 3 ganger selv om jeg satte de inn i et godt innkjørt kar. tredje gangen overlevde alle 6 jeg kjøpte, jeg tror de var i en helt annen form enn de forrige jeg prøvde. Rett og slett ikke så utslitt og tynn som de forrige.
Kan vel også være lite O2 i vannet når sneglene henger oppe på glasset med snabelen sin over vann, eller at de slapper av som Tim skriver.

Ang rang til adolfoier så er jo "silver back" i andre dyresammenhenger ensbetydende med "the boss". Som feks til Gorilaer. Hehe. Usikker på om dette kan overføres til fisk da. Kan også være noe så enkelt som at de mangler litt pigmenter i huden? Tenker på at det er ikke alle som har farge eller er albinoer. Noen mellomting kanskje.!?

Etter at jeg kjøpte adolfoiene var de ganske blasse i huden det første døgnet, men nå har fargene kommet tilbake. En morsom cory som er høyt og lavt og leker konstant i vannstrømmen. Lang lang rekke.. hehe
mona o
PS! Jeg så for noen innlegg siden at du viste bilde av en C. duplicareus som du var bekymret for. Den hadde mistet svart-fargen på ryggstripa og var blitt grå istedet. Hvordan går det med den? Du skriver at den oppfører seg helt normalt og spiser osv. Saken er at jeg har et par C. adolfoi med akkurat samme symptom. Gudene vet hvor lenge de har hatt det, men det er lenge! Minst et halvt år. Jeg aner ikke hva det kommer av, men fiskene er runde og fine, spiser som hester, leker og legger egg hver uke, kort sagt; lever et godt fiskeliv og viser på ingen måte noe som helst tegn til sykdom... ikke annet enn at ryggstripa er gråaktig til gråsvart, ikke kullsvart som før. Jeg aner virkelig ikke hva det kommer av, men tør ikke medisinere mot noe jeg ikke vet hva er. Og så lenge fiskene ikke ser ut til å bry seg så.... Jeg har et tjuetalls yngel i ulike aldere i samme kar også, og ingen av disse har dette symptomet, så jeg kan egentlig ikke helt skjønne at det er en sykdom. I så fall er den særdeles lite smittsom, hvis den er det i det hele tatt. For om den var det, hadde yngelen garantert hatt det.

Hmmm. Dette var merkelig. Jeg oppdaget egentlig ikke at den har blitt så fargeløs før ei lita uke siden, men det er kun den ene det er snakk om og han er helt fin ellers, spiser godt og er nesten mer aktiv enn de andre duplicareusene! Det eneste jeg kanskje kan sette fingeren på er at den kanskje klør seg mer enn de andre, men det er mulig jeg bare ser for mye etter symptomer:p

Det jeg lurer på er om noen av Sterbaiene kan ha et lag av ett eller annet (se bilde) som denne duplicareusen har blitt smittet av, men etter laaang tid. Detter er som du sier, absolutt ikke veldig smittefarlig og jeg synes det er rart at det ikke er noe tegn til misfarge i det hele tatt på de andre. Det er heller ikke sikkert at noen av sterbaiene har noe lag, for det er kun de små jeg tenker på da og mønsteret dems er ganske tett enda på hodet.

Jeg prøver nå med Esha, men tror ikke det tar knekken. Jeg kan jo ikke se noe utenpå fisken heller (belegg), så hva dette er må gudene vite.

Tim
Med såpass med alger du har trenger du ikke bekymre deg. Eplesneglene gjør som coryene og leter rundt i sanden etter småting. Klatrer også rundt på blader og røtter og dytter i seg hva det skal være. At den henger øverst på glasset er helt normalt. Kan henge der i timevis for så å finne på noe nytt. Trist med ottoen. Var det den som satt stille hele tiden som var død?

Ja, alger er ikke mangelvare her i huset:p Bra jeg ikke trenger å bekymre meg for den sneglen, jeg har jo ikke peiling på disse... Den er i alle fall utrolig pen i karet, både som pynt og nyttedyr!

Det var nok den ottoen som satt stille ja, men når den viste tegn til at noe var galt svømte den rundt som en tulling uten kontroll. Det samme har hendt med andre ottoer også og da har fanget de med hov i vannet til jeg har fått kokt vann for å avlive de.

Tim
Dette med fargen på Adolfoiene. Jeg har 2 teorier (merk teorier) Det ene er at de kanskje får litt lite fargefremhevende i fòret. Karoten og Astaxantin. Den andre er at det kan være en rangting. Mange fisker bruker jo utfarging av ulik grad til å markere rang. Vil tro dette er mest synlig i akvarier der det foregår lek.

Her føler jeg mona o kanskje kan svare bedre enn meg, men jeg har noen tanker om meninger (veldig fint fortalt:p).

Hvorfor ha fargefremhevende i fôret? Det får de ikke i naturen og om jeg ikke tar helt feil er det ikke forskjell på dem og de vi har i karet. Hvorfor er det bare 1 fisk som da er blitt "blek"?...
Jeg er generelt skeptisk til fôr som fargefremhevende. Høres ikke bra ut. Hvorfor tukle med fargene på fiskene? *skeptisk*

Når deg gjelder rang så er Mona ekspert. Men generell rangordning blandt Coryene har jeg ikke hørt om. Selvfølgelig lønner deg seg sikkert å være den beste hannen v lek, men jeg har ikke sett noe tegn til noe rang-ordning ellers hos meg.
De ser ut til å være veldig sammensveiset de 2 forskjellige gruppene (sterbai, duplicareus) og aldri noe knuffing der i gården som jeg har sett Det er det som er så hærlig med disse fiskene!

Black_Flys
Kan også være noe så enkelt som at de mangler litt pigmenter i huden? Tenker på at det er ikke alle som har farge eller er albinoer. Noen mellomting kanskje.!? Etter at jeg kjøpte adolfoiene var de ganske blasse i huden det første døgnet, men nå har fargene kommet tilbake. En morsom cory som er høyt og lavt og leker konstant i vannstrømmen. Lang lang rekke.. hehe

Greia er at den har hatt helt fine friske farger før, men plutselig blitt mer fargeløs, så det med pigmenter høres ikke veldig sansynlig ut?
Jeg har også hatt de en god stund nå så det er ikke flyttinga sin feil.

Jeg elsker disse coryene og akkurat at de er høyt og lavt synes jeg er morsomt med denne coryen Sterbaiene holder seg mer på bunnen, men svømmer en del på glasset da
Jeg skulle egentlig ønske jeg hadde hatt adolfi, men jeg har blitt så glad i de jeg har nå, så noe bytte blir det ikke! Jeg vil heller utvide gruppa jeg har og prøve å få de i "ordentlig" lek etter hvert
Dine er skikkelig nusselige! Hvor gamle er de ca?
Lisbeth
Bra du får pygmeene ut av karet nå, det vil nok sjokoladene sette pris på. Men så synd med ottoene dine, skal du kjøpe noen fler? Jeg sleit selv med å få ottoene til å overleve. Måtte prøve 3 ganger selv om jeg satte de inn i et godt innkjørt kar. tredje gangen overlevde alle 6 jeg kjøpte, jeg tror de var i en helt annen form enn de forrige jeg prøvde. Rett og slett ikke så utslitt og tynn som de forrige.

Ja, nå klarer jeg å slappe mye mer av etter at de har blitt hentet Det gikk hardt for seg etter at lyset ble slått av og flere sjokolader har skader i halefinnen etter napping Jeg tror ikke de er noe særlig beslektet med betta på noe vis,så jeg tviler på at de vokser seg fine igjen (som hos betta).
Jeg regner med sjokkisene setter pris på å slippe å forholde seg til disse hissigproppene ja!!

Det var ikke enkelt å få fanget pygmeguramien! Den siste var ei skikkelig hard nøtt å knekke! Den ble tilslutt helt utslitt etter mange timer(!) på flukt fra håven og dermed fikk vi endelig fanget den ca 1 time etter at kjøper kom Ungfisken/yngelet ble også med, så da slipper jeg å tenke mer på den

Jeg håper fiskene som er igjen i 240Litern vil komme seg etter alt styret i dag over natta.
Jeg har tenkt å gjøre noen små endringer i karet og har vel bestemt meg for å kvitte meg med det jeg har med Hydrocotyle leucocephala.
Jeg begynner å bli lei av den og mange av bladene er ikke fine lengre. Om noen vil ha den så er det bare å si fra

Jeg trenger uansett mer planter i karet. Ser sjokoladen mistrives litt pga plantemangel og perlene vil vel også ha mye planter når de kommer, så jeg får se hva jeg finner.
Ei ny rot til Coryene må jeg også kjøpe. De har alt for dårlig skyggeplass slik det er nå. De ligger mest under skyggen fra plantene når de hviler slik det er nå.

Slik det er med Ottoene nå, så vil jeg ikke kjøpe nye om de siste 4 klarer seg. Jeg synes jeg har tatt livet av nok fisk for en stund og kjøper heller noen senere når de får inn nytt parti, med forhåpentligvis litt mer hardføre ottoer. De bør jo være fler enn 4stk, men jeg orker rett og slett ikke mye mer fiskedød på ei stund... Men om det blir mer frafall har jeg selvfølgelig ikke noe valg og må prøve meg på nye
Lakrisgurami
De 3 Lakrisene som det fortsatt er liv i ser ut til å klare seg bra De er jo bare 3 stk, så jeg er i tvil om jeg skal skaffe flere.
Jeg er svært spent på hvordan de vil være i 240Litern! Kommer de til å ta etter pygmeene eller er de av den snille sorten osv.
Skjønner godt du venter med fiskekjøp for en stund. Det er virkelig kjipt når man mister fisk. Men angående de skada sjokolandene så tror jeg da finnene vokser ut igjen?! Den ene knurreguramien min fikk jo skikkelig juling av en annen som passa redet sitt, og finner er hele og fine igjen

Du har ikke lagt ut helhetsbilde av 250L i profilen din?
Hvis det var meg du spurte om adolfoiene, så har jeg hatt de siden den 28/08-09. Er ca 2-3cm lange. Ja de er skjønne. Anbefaler andre å skaffe seg de. De leker hele tiden og da ikke parringslek, men feks lang lang rekke. Opp i vannstrømmen for så å bli sendt bortover og gjenta dette. Virkelig søt og morsom.
Lisbeth
Skjønner godt du venter med fiskekjøp for en stund. Det er virkelig kjipt når man mister fisk. Men angående de skada sjokolandene så tror jeg da finnene vokser ut igjen?! Den ene knurreguramien min fikk jo skikkelig juling av en annen som passa redet sitt, og finner er hele og fine igjen :) Du har ikke lagt ut helhetsbilde av 250L i profilen din?

Ja, det blir litt...blæh! Det skal liksom være litt artig og stas med nye fisker, så det er litt demotiverende å miste så mye fisk Jeg tror jeg har mistet 5 Lakriser og tilsvarende på Otto og 1 sjokolade. Ottoene visste jeg at det kom til å bli mye frafall også med sjokoladen for den saks skyld, men etter alt styret med Lakrisene har gjort til at jeg har mistet smaken på nye fisk akkurat nå.

Profilen holder jeg på med, men må ta det litt smått om sen. Jeg er i gang i alle fall
Jeg ser at også Bjornik på NA har hatt problemer med P. filamentosus, den samme gruppen jeg kjøpte av på TAM han også. Da føler jeg at det ikke bare var min skyld at jeg mistet så mange, for han er dyktig på guramier!
Les i innlegg 114 at hans var tynne og avkreftet de også.
Han skriver også at han vil ha flere, så kanskje det kommer en bestilling på de etter hvert
Endelig har den 1-årige "hundetrener"-utdanninga begynt!
Det er lenge siden jeg har gått skole nå, så det var litt rart å sitte der og notere under fårelesning. Men dette ga absolutt medsmak! Vi har teori fra kl 9 *gjesp* til 13.00 og praksis fra 13.00-16.00.

Det har vært en laaaang dag!
Det var jo ikke over kl 16.00. Jeg måtte jo gå en god tur med Sara (i plaskregn!), en god middagshvil før jeg dro for å kjøpe pizza på "pizzabakeren" som har kampanje, 145kr for stor pizza og 1,5L brus. God pizza forresten!

Jeg er absolutt helt utslitt og skal stå opp kl 7.00 i morgen igjen. Jeg må prøve å ta tidlig kveld så assistenten ikke må dra meg opp av senga i morgen! Hun skal gå til kl 11 i morgen, så hun er vel ikke mindre trøtt hun heller:S

Fiskene får korte dager, lys fra 17-24, men de lider vel ikke Kom forresten på at jeg ikke har matet de.... Hmmm. Tror jeg gjør det enkelt med tørrfôr og microorm til de små, orker ikke å styre i fryseren etter frossenfôr *sukk*

Jeg har fått henvendelse ang nye Lakriser som jeg må vurdere å bestille. Vet ikke om jeg er helt klar enda, men skal tenke sterkt på saken
MarenB
Jeg har tenkt å gjøre noen små endringer i karet og har vel bestemt meg for å kvitte meg med det jeg har med [URLBLOCK1]. Jeg begynner å bli lei av den og mange av bladene er ikke fine lengre

Jeg ser godt at H. leucocephala ikke trives like godt i de varmeste sommerperiodene hos meg også, den liker åpenbart ikke for varmt vann. Hver sommer så krymper den i omfang, men tar seg fort opp igjen når høsten kommer.
Siden du har det såpass varmt hjemme og i akvariene dine, så er nok det hovedårsaken til at du sliter litt med denne planten og at bladene ikke er så fine lenger.
Tim
Dette med fargen på Adolfoiene. Jeg har 2 teorier (merk teorier) Det ene er at de kanskje får litt lite fargefremhevende i fòret. Karoten og Astaxantin. Den andre er at det kan være en rangting. Mange fisker bruker jo utfarging av ulik grad til å markere rang. Vil tro dette er mest synlig i akvarier der det foregår lek.

Teorien passer dessverre ikke helt i tilfellene hos meg, men det hadde vært herlig om det var så enkelt Men jeg hadde hatt denne gruppen i flere år før dette fargetapet i ryggstripen oppstod på et par av dem.
Alt jeg vet, er at det umulig kan være smittsomt, for da hadde det vært yngel som ville fått dette for lenge siden.
Kan det da være alder som gjør at fargene blir svakere? Er de fargesvake fortsatt lekne?

-Tim
Så spennende å ha begynt på hundetreninga! Du blir nok en flink trener

Duhh, har du ikke gidda å koble koble timer på akvarielysene? He he, siden det står på så kort tid? Fiskene dine bryr seg ikke om kort lystid, men plantene dine...
Tim
Kan det da være alder som gjør at fargene blir svakere? Er de fargesvake fortsatt lekne? -Tim

Tror ikke det. Mine er ikke mer enn max 1 1/2år tipper jeg.

Lisbeth
Duhh, har du ikke gidda å koble koble timer på akvarielysene? He he, siden det står på så kort tid? Fiskene dine bryr seg ikke om kort lystid, men plantene dine..

Joda, jeg bruker timer til vanlig Tim var her om dagen og stilte inn de nye digitale, men jeg tror noe ble feilstilt for de virket ikke som de skulle.
Jeg skal sette på de gamle igjen, men har bare vært og er så utrooolig sliten etter kurset:O
Det er seriøst hardt arbeid å sitte forran PC`n nå!:p

Lyset har stått på ca fra kl 18-02, så de har fått litt lys da

I morgen tenker jeg å flytte perleguramien om jeg får tak i mer planter og mulig røtter. Dette blir priorietert som nr 2 da sove lenger er på 1.!

Jeg lurer på en ting, Lisbeth. Hvordan er Lakrisene vs Pygmeguramien? Er de like tøffe mot andre fisker? Jeg synes de virker så mye snillere og litt mer "usynlig"... De går jo bare i karantene enda, 2stk (mulig av forskjellige kjønn) i 22Litern og 1stk i 62Litern og virker veldig fredfull foreløbig

Jeg spør siden jeg er i tenkeboksen på å skaffe fler
MarenB
Jeg lurer på en ting, Lisbeth. Hvordan er Lakrisene vs Pygmeguramien? Er de like tøffe mot andre fisker? Jeg synes de virker så mye snillere og litt mer "usynlig"... De går jo bare i karantene enda, 2stk (mulig av forskjellige kjønn) i 22Litern og 1stk i 62Litern og virker veldig fredfull foreløbig:) Jeg spør siden jeg er i tenkeboksen på å skaffe fler:)

Mine lakriser bryr seg overhodet ikke om de andre fiskene, men så har de ikke begynt å leke i dette karet. Eller som jeg kan se i allefall. De bor inni windelløven i den mørke kroken, hva de driver med der aner jeg ikke.
Men mine knurreguramier bryr seg heller ikke med de andre fiskene, ikke når de hadde reir å passe på i 250 literen heller. Var kun sine egne som fikk pryl. Jeg har selv lyst på flere lakriser, et par av de 4 jeg har blir bare penere og penere. Den ene har køla sorte striper og sorte finner med skinnende isblå rand på finnene og den andre har også kølsorte striper og lilla finner med isblå rander. De er så vanvittig PENE, begynner å ligne på de flotte som er på Panda+ sin nettside Håper jeg skal få lært meg kameraet mitt snart så jeg får tatt noen bra bilder av dem!
Kanskje de med best farge er blandt Lakrisene er "alfa"-paret blandt de 4?

Jeg dro på TAM i dag, men de hadde ikke akkurat fått inn vanvittig mye planter nei:P Det så heller stusselig ut oppi plantekaret og nesten bare bittesmå planter. Ikke noe for mine perler nei

Jeg sitter og vurderer å få flyttet Perlene etterpå uten akklimatisering. PH-forskjellen på de 2 karene er litt under 1/2 PH og temp ca 1 grad eller litt mindre. Skal jeg ta sjangsen tro? Om jeg akklimatiserer de er jeg rett og slett redd for at de skal gjøre som de har prøvd så mange ganger i det siste, hoppe ut av vannet:O

Jeg har ikke fått stemt i dag. Ble plutselig syk i ettermiddag og har ikke krefter til å dra ut.
Typisk når jeg for en gangs skyld har funnet ut hvilket parti jeg skulle stemme på Har alltid tatt SV om/når jeg har stemt i mangel på politikk-interesse, men den tid er over (å stemme på SV altså).

Pappa var og hentet Sara (hunden) i stad og hadde med div halstabletter, smertestillende, nesespray og termometer, så nå er jeg er godt rustet!!
Stakkars deg som er syk. ja ja, i disse svineinfluensatider Har en sambo som sitter og snufser nede i 1 etg her..

Jeg har faktisk ikke satt meg inn i hva som er hva på lakrisene, jeg har tenkt at de brune er hunner og de sorte er hanner. Må finne ut av det der

Litt under en halv grad i ph forskjell? Tja, det tror jeg at jeg kanskje hadde tatt sjansen på. Men jeg har aldri faktisk gjort det hvis det er litt forskjell, så jeg er nok litt mer pysete på hjemmebane. Jeg har kjøpt meg sånt lite plastakvarie med lokk for å unngå akkurat det at de hopper ut. Men en akvariebøtte er vel høy nok så de ikke kommer ut? Håndkle over kanskje?

Jeg begynner endelig å bli bedre i halsen etter flere dager vondt å svelge, kjentes ut som jeg hadde en stein eller flis sittende i halsen, skikkelig irriterende :P

Jeg valgte å ikke stemme i år, skulle egentlig stemme demokratene tenkte jeg, men så ombestemte jeg meg etter litt prat på søndag. Jeg orker ikke å sette meg inn i denne politikken jeg, det får noen som har peiling gjøre.
Tror jeg venter med perlene til i morgen. Har ikke energi til at assistenten kan gjøre det, selv om det egentlig ikke koster meg en kalori
Jeg har jo disse plastkarene som brukes til yngel som kanskje kan brukes...

Jeg lurer på om jeg kan ha noe slikt som du har hatt, Galemor. Det er noe ubehalgelig som sitter fast i halsen og sperrer for det som skal gjennom svelget. *dakkar meg*

Politikk har jeg ingen interesse for, men har fått med meg noen små detaljer etter å ha hatt TV`n på i bakgrunnen som jeg har merket meg. Tenker da spes på helse, hund osv
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap