Marens akvarieverden (side 63)

Hvis det bare er hovent og gjør fryktelig vondt når du svelger kan det være streptokokker, det vil du oxo merke på at det blir verre for hver dag, sprer seg på en måte.
Det jeg har sitter på samme plassen og kjennes som noe som sitter fast i svelget, virkelig ubehagelig :P
Ville bare vise deg akklimatiseringsboksen jeg bruker med gitterlokk. Ikke dyre saken, får tak i over alt Ingen som får hoppet ut av denne!
Da har jeg vært til legen. Fikk en oppringning fra sykehuset i morgest og ble beordret til å dra til legen.
Pga den muskelsykdommen har jeg nedsatt lungekapasitet osv og bruker oksygen om natta og har en skikkelig morsom "hoste-maskin". Hostemaskina står og støver ned, så den blir stort sett bare brukt når jeg har opplæring på nye assistenter:p Pga sykdommen er det ganske viktig å oppdage ev svineifluensa tidlig.

Jeg dro i alle fall til legen og fikk konstantert at jeg ikke hadde streptokokker. Tok en del andre tester på svineinfluensa, men jeg tror neppe jeg har det. Har no i alle fall gjort min plikt, jeg renner ikke akkurat ned dørene på legekontoret for å si det slik!:p

Når det gjelder Perlenene så tenkte jeg å bruke et slikt "terrarie" til akklimatiseringa, er ikke det noe av det samme som du bruker, Lisbeth?
Jeg må få rotet meg til å få flyttet de. Er bare så nærvøs for hvordan det skal gå...:/
Det funker så bra slik 240Litern er nå, så egentlig hadde det vært nok med lakriser oppi og latt karet være slik det er blir da. Jeg prøver å legge til rette fror disse perleguramiene skal trives også, men vi får se om de dør av stress e.l., noe som hadde vært tragisk!

1 Otto til døde forresten i dag. De begynner å dø igjen etter at jeg avslutter medisineringa, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... De kan jo ikke leve på Esha 2000 heller...
jeg har vel en otto igjen, av de ca 10 som jeg har kjøpt tilsammen. aner ikke hva som kverker dem, de er ikke tynne, karet er godt innkjørt og de var i god stand da jeg kjøpte de. men de dør etter en stund sånn helt uten videre.... stakkars små =/
Ja, skulle ønsken det var noen her på AF som hadde litt peiling på disse fiskene. Mine er heller ikke tynne og virker som de i god form for så plutselig ligge død på bunnen!?! skjønner ingenting jeg??.... Skulle ønske disse stakkar fiskene kunne ha fortalt hva jeg skal gjøre. Hvor lenge har du hatt 1 Otto? Jeg lurer på om de kan dø av ensomhet?
Ottoenes rykte for å falle fra så lett, er den eneste grunnen til at jeg aldri har kjøpt meg noen :p Det er så frustrerende når man ikke aner hva det er som gjør det.
nå har jeg faktisk ikke sett likene av de to siste som døde, jeg bare ser at det er kun en igjen. den virker litt mutt og stille på en måte, ikke det samme kjøret som når de var 5 (to forskjellige typer, men de hang sammen)

vil vel tro den har vært alene sånn ca en 4-5 uker... kanskje mer.
Jeg vurderer å kjøpe meg en ancistrus av ett eller annet slag i stedet. Ev gi den bort om den blir for stor. Jeg takler ikke dette med at fisker dør i hytt og pine uten noen forklaring Føler jeg forsømmer fiskene.
hos meg så vil ikke ancistruser heller. mistet to, da ga jeg opp for en stund. vel, l010a'en min har jo overlevd (solgte henne søndag) men ellers så virker det som det er coryer som er de mallene som trives hos meg...
jeg skulle gjerne ha hatt hjelp til å holde algene i sjakk og kirsebærrekene klarer ikke det alene... PH`n kan bli litt for lav for snegler.
Glem ancistrus i 240 literen din. Den vil kverke det meste av plantene sansynligvis.

Hvordan går det med den lilla?


-Tim
Den lilla sneglen seg majestetisk i karet! Utrolig flott å se på!
Jeg vet ikke hvordan den har det, men fin er den
Hvis den er aktiv har den nok helt fint. Har forstått det slik at de går i dvalemodus dersom ting ikker er helt bra. Da venter de på bedre tider.



-Tim
Høres bra ut! Likte det at de går i dvale og venter på bedre tider! Skulle ønske det gikk an i menneskeverden også!
Bare sånn appropo...fikk du gjort bestillingen i går? Hvor mye skal jeg overføre?



-Tim
Fant ikke penger jeg kunne bruke i går, så skal prøve å trikse-mixe i nettbanken i dag og sendt bestillinga. Beklager at jeg er så treiig!!

Tenker også litt på auksjonene. Litt kipt å være blakk der, men men. Jeg har aldri vært på det, så jeg vet ikke om man får gjort noe varp der?
Ja har tenkt på auksjonen jeg også. Ser også ut til at økonomien kan ordne seg i løpet av en måned eller to. Da blir det forhåpentligvis flytting før jul, og kjøpe av stooooort akvarium etter jul


Dersom du ikke har råd til å bestille nå så kan jeg fint kjøpe den reservedelen jeg trenger hos TAM. Kan da ikke koste sååååå mye mer.......


-Tim
Virkelig synd med ottoene dine men som sagt fikk jeg de heller ikke til før tredje gang. Etter at alle de siste 6 hadde levd et par uker måtte jeg bare si i fra i butikken at disse var sterke og fine! De kunne også fortelle at de hadde hatt veldig lite svinn på ottoene i den forsendinga. Egentlig fantastisk å klare å få 6 av 6 kjøpte til å overleve! de har vel gått hos meg i snart 2 år nå tror jeg. Trivselen deres økte betraktelig når de flyttet over i 450L fra 85L. Livlig som bare det

Ellers vil jeg vel si meg enig med Tim ang å skaffe deg ancistrus. hadde 2 i 250L, de ødela ingen planter hos meg men de var noen skikkelig bøller i matfatet og akvariet ellers. kunne ikke vært gladere når jeg ble kvitt dem!

He he, men kan jo tipse deg om at de gobyene jeg har skaffa meg er noen resere på alger tydeligvis. Lest en del på nett om dem det siste døgnet og folk som har disse dyrker fram alger til dem! De bildene jeg har sett med gobi, er akvariene full av alger. Mine satte med en gang i og gnafse alger, men sa absolutt ikke nei takk til frossen artemia og rød mygg

ikke bare er den fantastisk flott og "rar" men den spiser algene vi ikke vil ha

Håper du blir frisk snart, aldri morsomt å være syk!
Hvilken Goby har du skaffet deg Lisbeth?

Selv har jeg stått å siklet etter noen Purpurgoby på TAM


-Tim
Tim
Hvilken Goby har du skaffet deg Lisbeth? Selv har jeg stått å siklet etter noen Purpurgoby på TAM -Tim


Kan du finne ut her, fra innlegg 956 :)

Jeg sier det bare: vannvittig flott goby!
Tilfeldig bekjentskap
© Marita H
Reklame for plussmedlemskap