Lettere øvet nybegynner :) (side 64)

Ja dærsken, her er det kaldt.
Stakkars huden min som nesten har hatt det som en fisk med 80% luftfuktighet, tørket nesten inn på reisen, tørr aircondition luft på flyet og ikke mange varmegrader når jeg kom frem.
Så glad jeg kjøpte en god fuktighetskrem, men må nok drikke mere vann her enn jeg gjør i sør.

Fiskene til mamma har faktisk overlevd og vokst, og det verste, akvariet er faktisk ikke gjengrodd. Hun har hatt hendene nedi der og fikset opp innimellom. Men jeg må nok til med en hjelpende hånd når det kommer til pumpa.
Den virker rimelig treg nå.

Nett har de også skaffet seg, så det er deilig. Kanskje jeg kan få henne inn her da vettu
Meg og van, jeg måtte bare nedi med fingrene i mitt mors akvarium.
Flytte bytte på plantene, Kjempevalisinerian hadde jo nærmere to meter lange blader. De måtte stusses, dessuten flyttet jeg den. Samme med sverdplantene. Stusse og flytte. En har jo sendt ut avleggere.
Cryptocorynene har også formert seg.

Fiskene ble helt i hundre.

Vet ikke helt hva det er for noe men sand sneglene hos mamma bare dør. Så det hadde blitt alger mot glasset, under sandlinja, en finger og skrape vekk det.

Ble en fin stimulering av regnsesong, nye gjemmeplasser, masse grums/mat i vannet, mer strøm, lysere, mer vann.
Fylte nemlig på med nærmere 5 cm vann, så de fikk den dypde følelsen. Fylte også på med noe kjøligere vann.
Coryene spratt iallefal rundt som yre små kaniner, skinte i nydelig grønnskjær og antydning til flørt.
Sae (eller hva det nå er) koste seg med algene jeg hadde dratt opp.
Ansitriusen svømte rundt og sjekket ut.
Palettciklide hannen ble mørkere og finere i fargen, stakkaren burde få seg ei dame kanskje.
Ikke sikker på om han er blue line, men tror det. Husker jeg kjøpte en gjeng med palettyngel og mener de var merket blue line. At det var derfor jeg kjøpte dem. Og at han da er siste overlevende fra dem.

Men karret ble bedre det og fiskene koser seg.

Innholdet i den 200l er da:
2 Dronning rasbora
2 Gullbarber
2 Ancistrius hunner, en stor og en liten.
1 Paletciklide hann
1 Liten L177, ukjent kjønn ennå
En gjeng med coryer 6-8 stk
En blandet gjeng med neon tetra og kardinal neon, rundt 10 tror jeg.

Ikke så mye fisk med andre ord.

Så skal vi hente 3 gulfisk hos JRR iløpet av uka, som skal være på sommerferie i dammen her. Den ene har vært på vinterferie hos JRR og er oprinnelig mamma sin.
Dessuten gleder jeg meg til å se Silver igjen. Den har vist vokst og blitt veldig vakker, så det gleder jeg meg vilt til.
Det er deilig å ha en jeg stoler på til å passe på den for meg og det er JRR best til.

Inaktiv bruker
Morsom tråd du har
Tusen takk

I helga var det jo den berømte grillfesten for akvarieintereserte i vestfold og omegn. Men som vanlig var vi kun en håndfull personer. Men like trivelig for det.
Selv om været gjorde sitt for å blåse vekk hele grillfesten, hadde vi et billig partytelt fra europris med 4 vegger som holdt stand, spikret fast i plattingen som det var.

Vi puttet like så godt gasgrillen inn i teltet og endte med å lage litt lufting, men det vakke så farlig. Da ble trykket inni teltet mindre og vi merket nesten ikkenoe til vinden lenger.

Vi hadde som vanlig mat nok, bakt potet, pølser av forskjelige slag og pepperbiff. SKal si vi var mette etterpå. Festen trultet og gikk i godt oppimot 5 timer. Sånn går det når man er en pratesjuk gjeng med masse å ta opp. Er ikke bare fisker vi snakker om da nei. ;D
Kan si at å delte på et av VAK sine møter er som å se på en dokumenter på discovery, mye nyttig man får med seg, desuten noe unyttig men veldig morro.

Her nede i sør er det jo kjempevår, selv om det blåser så en skulle tru storeulv har gått berserk. Men det gjøkke meg no, jeg flykter likevel tilbake til sør den 6 juni

Mens jeg er her har jeg fått 3 store fugleunger og ta meg av, ikke sikker om det er kråke eller skjære, men de skriker og åpner sine store munner når man nærmer seg. Mat vil de gjerne ha. Det er ikke lurt å kutte ned store trær sånn på senvåren, når det fremdeles er fugler som hekker. 1 falt ut av redet og døde, de 3 andre lever og skriker på mat.

Men hva skal egentlig slike fugler fores på?
Meitemark og pølsebrød bløtet i vann er det de har måttet overleve på her og bæsje gjør de, så at det fungerer er det vel ingen tvil om
Hadde jeg vært fugl hadde jeg vel egentlig fjernet møkka, men det er jeg ikke og de bæsjer jo på utsiden av redet...
Dessuten står de trygt i en bod med lukket dør og da jeg prøvde om pus ville hilse styrtet han ut igjen så fort han klarte. Nei store fuglunger som skriker er skummelt, det er jo gjerne ennå større foreldre i nærheten, mamma's innprenting på at fuglene hun forer ikke skal røres har vel også satt seg. Så knotter er tryggest og best.

Gullfiskene flyttet inn i dammen og plutselig så dammen så mye større ut. MEn nå kan vi ikke lenger se til bunnen, gullfisk og også koi leter rundt i gjørma som legger seg på bunnen, slik at dette virvles opp og grumser til hele vannet. Dessuten bæsjer de jo en del og dermed blomstrer alger opp, det hjelper vel ikke at de roter opp næringen som ligger i slammet på bunnen heller. :P
Så ei pumpe med stort filter og UVlys er nødvendighet skal man holde fisk i dam. Iallefal hvis man ønsker å kunne se fiskene og ikke bare grums.

Det var koselig å høre du har tatt på deg adoptiv rollen, men da kan du nesten ikke reise til Thailand før dem er på vingene he he
Ellers så må jeg si meg helt enig, det var en fin grillaften vi hadde, mye god mat og trivelige folk.
Tenkte nå kanskje det var en jobb for deg nå som mor mi har forstuet ankelen og knapt kan gå.
De er så søte, store munner som ivrig gaper høyt når du kommer, dessuten lager de ikke så mye lyd, selvom avføringa kan være litt kjip til tider.
De må jo også vingetrenes. Opp på handa og holde balansen mens jeg tar de opp og ned og vipper de ut av likevekt.
Men det gjør da ingenting, så lenge de blir mette i magen
Jeg foret opp en kråkeunge når jeg var fjortis. Det gikk i kjøtteig, meitemark og sånt. Tror jeg kjøpte no for for insektetende fugler (beostær feks) i dyrebutikken også, for å få i litt mer næring. Men hvor langt har de kommet i utviklinga? Tror jeg hadde kontaktet en smådyrsveterinær som kunne gitt noen foringsråd. Eller kontaktet Norsk ornitologisk forening. De kan nok gi god hjelp
har jo mulighet til å ha dem ute på verandaen jeg, men bare fram til 8. juli, de er vel ikke uavhengige til det antar jeg.

hadde kråkeunger på taket ifjor, var mye piping.. i år har det ikke vært piping, bare bråk... fra de store kråkene :p
Den ene er nok klar til å forlate reiret iløpet av uka tenker jeg, men den største ser jeg sliter med at den ene vingen henger ned, den kan røre på den, men ikke flakse. Den minste er mye mindre enn de to andre og dermed også senere ute i utviklingen. Den sliter med ene benet. Men det lærer den seg jo å klare seg uten, så lenge den kan balansere med vingene og fly.
Men hva skal jeg gjøre med de to sjuklingene?
hadde kontakta veterinær om de to syklingene, eller som noen sa, ortologiforenina
Vi valgte å avlive de to skaddede, siden de sannsynligvis hadde vondt. Staten dekker slike avlivninger, så vet man det hvis man kommer over et skadet vilt dyr.

Ja ja, da sitter jeg med en forkjølet kråke som ikke har pust til å fly. Kastet den opp i lufta for å trene den, men etter 4-5 kast peip og surklet det så fælt når den pustet at jeg ble rent redd.
Dakarn sovnet av utmattelse, men jeg reiser jo imorgen og mamma er syk. Så jeg trenger noen som kan ta seg av kråka til den er frisk og da endelig kan puste normalt.
Den er veldig bortskjemt og spiser heller ikke selv.
Redd den blir kjørt til dyrlegen for avlivning etter jeg har reist imorgen.
Trist, men sånn er nå livet.
Ikke alle som gidder å ha en bortskjemt kråke å fore på. :/

Ellers er jeg litt middels begeistret for å dra, flyturer er kjedelig, komme seg til flyplassen er stress osv. Håpe jeg får jobb da, så slipper jeg stress med penger.
Kommer og henter den imorgen kvled jeg

Så slipper den avlivning

Mvh Jan Rune
Tror ikke det trengs, idag fant jeg den oppi et tre på andre siden av veien og de to andre kråkene passer fremdeles på
Da har jeg faatt fiskene mine tilbake inn paa rommet og idag skal jeg stikke innom for aa se om jeg skal ta med noen flere fisker hjem
Selv om levendefoedere egentlig er noe bannlyst hos meg, lurer jeg paa aa skaffe to guppyhanner for utseendes skyld.

De indiske glassmallene er det bare 2 igjen av og 7 av borarasene, de bor naa i det lille karret. Kirsebaer rekene lever fremdeles, men vifterekene har tatt kvelden.
Glassmallene bor alene i det store karret med noen kirsebaer, de holder seg mest gjemt, derfor lurer jeg paa aa skaffe noe annet aa fylle paa med.
Da har storekarret faatt 5 corydoras aneus "high fin" type. De suser lykkelig rundt paa jakt, endelig sand, noe de utnytter til det meste, stapper hodet dypt nedi.
Barteloese pga barbunn i butikken, ikke noe problem, svinse svinse.

Har ogsaa kjoept 3 humlegobyer, de har ryddet karret for smaareker, ser kun en stor kirsebaer igjen. Saa igaar var det innkjoep av artemia, gobyer og coryer i vill jakt. Mye liv i det karret naa ja.

Kjoepte ogsaa de siste 9 borarasene, saa pluss de 7 jeg hadde fra foer ble det en fin stim i lillekarret.

Her nede er det som vanlig varmt, men mye overskyet i det siste. Det er litt kjedelig, blir saa slapp i saann graavaer. ;P
Hei! Stikker bare så snarest innom for å tipse om denne tråden som jeg akkurat så på forumet. Kanskje dere kan utveksle noen erfaringer
Flott Tusen takk.

Har hatt en kjempfeiring natt til idag, siden alt er stengt inatt. Ingen kake paa bursdagen min, men mange fine hilsener.
Gode venner er godt aa ha
Oj, har du hatt bursdag! Gratulerer så mye!
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Talmoen
Reklame for plussmedlemskap