Lettere øvet nybegynner :) (side 65)

Tusen takk, idag er dagen. Hele 27 aar naa, foeles ganske surrealistisk. Jeg er aldeles ikke 27 aar oppi hodet mitt.
Kan "trøste" deg med at hodet alltid vil være ungt selv når "skallet" er godt brukt.

Jeg har en eldre venninne, snart 80 år, som ikke kunne skjønne at hun var blitt så gammel: "Jeg er da fremdeles 30 oppi hodet mitt". Samme damen angret veldig på at hun tok operasjon for grå stær. Hun så plutselig alle rynkene nå
He he. Skjoenner den.
Det beste med aa ikke kunne se er at du slipper bekymre deg over hvordan du ser ut... Bare nyte livet med alle de andre sansene, de vi ikke bruker nok
Da er operasjon flytting utfört og jeg må si det trengtes. Fiskene svömte jo i dritt og sanda ble vasket i flere små omganger för jeg lempet den tilbake til akvariet.
Fiskene overlevde turen fint og jeg begynner slå meg til ro i det nye rommet, det er ikke like vakkert som det gamle, men har mye mer sjel og jeg elsker å ha uteplass. Jeg föler meg friere enn da jeg bodde 5 etasjer oppe.

Ikke trenger jeg aircon heller siden det er kjellerkjölig i rommet og bare jeg får tida på meg tror jeg nok det vil bli kjempefint ute.
Jeg elsker og ha noe jeg kan planlegge, hva burde jeg gjöre og sånn. Selv om jeg ikke nödvendigvis trenger og utföre det.

Hodet får brukt seg og jeg har plass til blomster, fisker og mer..
Akvariene gaar sine vante gang, fyller paa med vann ettersom det fordamper og maa nok ta et skikkelig vannbytte igjen snart, den teite sanda de har her suger moekk som en svamp.

Fant ut at det var vann paa gulvet et sted det absolutt ikke burde vaere vann og idag hakket de opp veggen paa badet, har lekki fra roeret inni veggen. Forhaapentligvis faar de ordnet det ferdig imorgen..

Ny kjaereste har jeg faat meg aa, kun 22 aar, men en grei fyr, bedre enn de andre jeg har moett her nede, men faar jo se med tiden om det varer. :P
Man blir noe kald i sjelen av aa bo her nede, vanskelig aa vite om foelelser er ekte eller om det er noe annet de planlegger naar de sier at de elsker deg.

Ble sjekket opp av en halfhalf paa homsediscoen, veldig pent ansikt og nye pupper som hun/han ville vise frem. Bra size nedentil ogsaa, det ville hun ogsaa gjerne vise frem. Men at hun var stupfull var nok bare en takktikk, for senere var telefonen min gone. Jeg sier ikke at hun tok den, men det skulle ikke forundre meg.
Jeg faar bare holde meg unna den discoen, kjedelig der, gaar bare fordi vennen min liker yngre gutter som ikke er gamle nok til aa komme inn paa det andre stedet.

Men vaeret er saa deilig, kan gaa paa stranda naar som helst, slipper aa fryse, kan kle meg i det jeg vil. Vel nesten, gjerne for varmt for bukser og slikt.

Fiskene staar naa plassert ute, men likevel ligger gjerne tempen paa 28-30 grader, mens i det andre rommet mitt laa det gjerne konstant paa 30-32. De staar skjermet under tak og vekk fra sola, dessuten trekker det godt der.

Har for tiden 2 glassmaller, 5 c. aneuser og 3 humlegoby, i det lille gaar stimen med 16 boraras, pluss ukjent antall reker. Savner et stoerre utvalg av smaa fisk og reker.

Begynner aa jobbe for et svensk firma som driver med bedriftundersoekelser innen IT og sikkerhet, saa gaar det bra kan jeg nok ta en tur til Bangkok og kjoepe inn litt mer reker.

Er jeg heldig virker det som jeg kommer til aa faa besoek i november og igjen i januar fra norge. Familie er det ikke, men det ekke saa farlig. De har sine liv og ikke tid eller raad til aa feriere. Litt av grunnen til at det var saa enkelt aa reise, foelte meg paa en maate overfloedig.

Treffer mange interessante mennesker her nede fra all over the world. Kan si jeg paa en maate har skaffet en ny familie her nede, to stykk gaar nemlig for aa vaere mine eldre broedre naar vi gaar ut.

Det verste med aa vaere her nede er usikkerheten ang hvor lenge jeg blir. Hadde jeg vist med sikkerhet at jeg ikke trengte reise igjen ever, saa hadde jeg skaffet mer fisk og gjort litt mer ut av droemmen min.

Men gaar det greit med jobben, kanskje jeg skal satse paa reker og finne et marked for det her nede.
Plussmedlem
Høres ut som en spennende hverdag i Thailand, og spennende planer du har
Hyggelig å høre fra deg og gratulere med ny kjæreste
Håper det går bra med den nye jobben.
Her går alt bare bra, Malawiene yngler som bare det, Blue Moscow guppyene har jeg sliti litt med, men ser bedre ut, begynner og få en liten stamme.
I kjellerdammen vokser koiene over all forventning, dammen ble på 2300 liter og så kører jeg med et powerbed 200 filter, det er vel rundt 200 liter.
KJøpte jo 10 stk små Japanske Koi samtidig som J R kjøpte seg 4 stk, mine har faktisk vokst like mye og faktisk mere en 2 av hannes koi, enda hannes har gått ute hele tiden. MEn han har jo noen fantastiske fine og store rugger som står først i mat køen. Den Koien din som går der, synnes jeg er veldig fin.
Jeg mater hardt for og få dem til å vokse bra, må jo få litt størrelse på dem før jeg slipper dem ut i hagedamen som blir gravd ut til våren.
Tester for amoniak og bytter vann jevnlig.

Ellers så har jeg bygd meg et fugle volier nede i Koi/ akvarie rommet, skal ha Blåhoda papegøyeamadine Gouldsamadine og måkefinker, sånn til og begynne med, så får vi se om jeg blir bitt av fugle basilla

Håper du får fast jobb der nede, men du må jo komme innom lille vakre Norge og besøke oss av og til
Spennende og spennende, er blitt hverdag her nede naa

Fuglebasillen, det hoeres skumlere ut enn litersyken. Fugler braaker for mye for min smak, selv om jeg liker og se paa dem. De er jo utrolig vakre.

Jeg savner Silver, men jeg vet at han har det fin fint hos JRR.

Kommer nok paa besoek til norge ja, om alt gaar greit her nede. Men det frister ikke saann med det foerste ennaa. Var hjemme i 5 uker naa i mai og det var tilsammen 1 uke med fint vaer... Det sier sitt..

Det regner her nede idag, men likevel svetter man. Da gjoer det ikke saa mye om man blir vaat vettu

Ble litt size paa den dammen din da ja.
Hei Anne!

Silver har det flott her i dammen skal jeg si deg. Blitt stor og fin
Fått noen nye kompiser siden sist også

Skal bygge ny og større innedam nede i kjelleren her, så får karpene bedre boltreplass. Må jo ha større innedam enn Bengt

Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder av han i løpet av uka her.

Hvis jeg får fri så vil jeg komme på besøk til deg i november.

Mvh JRR
Jeg haaper du faar fri, saa skal jeg vise deg rundt vettu.
Vil bli deilig og ha en annen fiskeinteressert aa prate med.
Naa begynner jeg aa skjoenne hvordan man kan finne fisker i vannpytter som er langt unna naermeste vann. Var kraftig regnvaer i forrige uke og da jeg syklet yndlingsveien min (som selvfoelgelig gaar forbi noen vann) var det fremdeles oversvoemt og fiskene svoemte for livet forran sykkelen min. Det var en opplevelse.

Naa er det desverre toerket ut, men neste gang skal jeg ta med hov og fiske i veikanten
Fange og ta bilder, lyst til aa finne ut hva slags fisk de har der. Kjente igjen guppier og noen stripete som sikkert er yngler, antagelig en slags matfisk. Dessuten tror jeg at jeg saa en catmalle.
Skulle oenske jeg kunne hatt noen andre "gaerninger" med meg, noen som ogsaa deler min interesse for fisk.

Kan tenke meg thaiene vil snakke naar en fallang loeper rundt med hov og tar bilder av fiskene foer hun slipper de ut igjen.
Alt det rare vi fallanger gjoer i thaienes oyne.

Ellers skulle jeg oenske det fantes en organisasjon som avlivet soihunder paa en human maate. Thaiene mener nemlig at man ikke skal drepe, saa mange hunder som lider i mnder foer de endelig tar sitt siste sukk.
Er en i gata hvor jeg boer og den har et godt ben igjen, resten er brukket etter utallige paakjoersler, den er saa utmagret at det like saa godt kunne vaere et skjelett. Den er saa full av skabb at den ikke har pels igjen, annet et litt oppe paa hodet mellom oerene.
Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg avlivet den selv, den er for daarlig til aa kunne taes til veterinaer. Skulle oenske veterinaeren kunne kommet og avlivet der den "bor" slik at det ville vaert minst mulig stress for den.

Artig tanke å plukke akvariefisk i veikanten! I Norge må vi nøye oss med å plukke blomster i veikanten, som også kalles Norges lengste blomsterbed.

Det er vondt å høre om hunder som lider slik du beskriver, men dyrevern er desverre fraværende i mange kulturer, og vanskelig å gjøre noe for den som kommer utenfra.

Hei Anne
Da jeg var i Laos så fisket vi småfisk i vannpytter, kanskje på størrelse med kardinaltetra. Dem ble det lagd fiskesuppe av (lokalbefolkningen gjorde)
Når ddet hdde regnet mye og oppstått vannpytter så tok dem f.ex plast talerkner, å brukte til å måkke/ sope vannet opp på land. Så stod vi på land å fanget småfisken som fulgte med vannet, det før den sprellet seg uti igjen
Deretter klemte man av hode og magesekk, skylte dem og hadde oppi suppa, satte god smak
Ja mye trasige eksempel på hundehold, både i Thailand, Laos og Philippinene.
Men også mye fælt å se når det gjelder sykdom og fattigdom, mange triste skjebner, man må bare stålsette seg Thailand er vel ikke av di værste landene, synnes spesielt det var mye fælt å se i Laos. Vet ikke om du er enig, du har jo også hvert i Laos? Bruker dere reise over grensa fra Nong Kai? det gjorde jeg.
Plussmedlem
Guppyer? I Thailand? DET må vel være feil?
Neida, di finnes i alle typer krukker man har vann i, mest for aa holde mygg unna, naar da det blir oversvoemmelser blir disse fiskene vasket med og de som overlever slaar seg ned der de kan, guppier har jo ikke vanskelig for aa formere seg, saa ville bestander av oppdretsguppy finnes i alle vann rundt om her.
Sikkert en del platy og molly ogsaa hvis man tenker over det.

Guppy, platy og molly er typisk krukkefisk. Krukker med vannliljer er fine hekkeplasser for mygg, saa man maa nesten ha mygglarvespisende fisk i dem.
Dessuten hindrer disse fiskene spredning av malaria vettu.
Hjemlengsel
Det begynner å röyne på pengene nå, og det begynner bli kjedelig her nede i sör.

Det er utrolig lite spennende når det kommer til fiskefronten, iallefal for en som liker såpass små fiskearter som det jeg gjör.
En lösning er jo selvölgelig å dra ut og samle fisk selv, men så bor jeg jo i byen da og det er ikke mange steder jeg tror jeg kan finne interessante fisker. Som sagt synser jeg bare, for hvem vet hva som skjuler seg i vannene jeg sykler forbi til og fra Jomtien.

Jeg er bare for usikker på hvordan jeg skal gå frem i det hele tatt, til å begynne utforske alene.
Men etter morsomt syn nå etter oversvömmelser er busker pyntet med rosa eplesnegle eggklaser. De er sånn ca 5-10 cm over vannstanden ettersom vannet har sunket.

Utrolig synd at jeg ikke fikk tatt bilde av det, dessuten har ikke mobilen minnekort, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått bildene over på pc'n uansett.
Savner et skikkelig kamera noen ganger.

Det ser ut til at bestanden med engang 19 boraraser har krympet til 11 eller no, vanskelig å telle fisk som ikke står stille. Savner en dott med mose de kunne ynglet i.

Faktisk skulle jeg önske jeg kunne satt opp en reol av den typen Rita revestrek har, to kar i höyden og bredden, med et langt som dekker hele toppen.

Värt sammen med samme fyren nå i 4 mnd og fra hans side er det skremmende seriöst, det er snakk om å gifte seg osv, men akkurat nå kunne jeg bare tenkt meg å dra tilbake til enkelheten i norge.
Jobbe og tjene noen penger för jeg evnt reiser ned igjen, jeg er så himla redd for å bli stuck. Hvis jeg gifter meg, så vil jeg lissom ikke at det skal bare väre en lösning for å väre her nede, men en faktisk forpliktelse, at jeg skal dele resten av livet med han og akkurat nå skremmer det vettet av meg.

Hadde det ikke värt for han, hadde jeg kanskje värt på vai hjem til norge allerede.
Men så kommer mine foreldre nedover nå den 31 og det er kanskje mye av grunnen til at jeg har hjemlengsel. Det og pengemangel.

Jeg har en slags jobb for et svenskt firma hvor jeg skal ringe til pensjonister og informere dem om möter hvor de får informasjon på hvordan spare penger på pensjon og skatt.
Ikke så veldig ille egentlig, men jeg må betale tlfregninga selv, ringer da på skype, internett må jeg betale selv og handle inn headset og sånn går på eiga lomme. Det som bekymrer meg mest er å forstå svenskene. Nå er det jo lettere for oss norske og forstå svenskt enn for svenskene og forstå norskt, men likevel.
Det er bare det å komme igang.

Heldigvis fått låne minipc av "sjefen", men den ekke större enn at mine to små hender dekker hele skjermen.
Litt vanskelig å ha masse informasjon oppe samtidig, blir mye blaing, men godt jeg er langsynt, små bokstaver er lettere eller mindre slitsomt for öynene mine å lese.

Mye å tenke på ang hva jeg vil gjöre med fremtiden.
Väre her eller reise tilbake til kulda for en periode, eller kanskje reise til australia og jobbe der. Gifte meg, ikke gifte meg, flytte til annen kant av thailand, bli i pattaya. .... Mange valg.

Men jeg må si jeg savner å styre med fiskene, ha muligheten til å handle inn og holde på med akvariene. De blir litt oversett siden jeg får så lyst til å gjöre forandringer oppi der. Forandringer som koster penger. :P

Valgets kvaler.
Hei Anne
Du får ta deg en tur hjem til den kommende kulda, så skal du se det går ikke lenge før du lengter nedover igjen
Neida sikkert ikke lett å velge hva man skal gjøre, med kjæreste der nede, dårlig med jobb og greier.
Ja og ikke ha god nok økonomi til å kose seg med akvarie hobbyen må være kjedelig.

Skjer mye i akvarie miljøet for tiden, kom i natt fra Alborg etter ei kjempe fin helg med akvarie messe og utstilling, Aalborg akvarieklubb feiret sitt 75 års jubileum.
Jeg Jan Rune og noen flere tok turen ilag. Masse bra foredrag og for ikke å glemme festmidddagen med f.ex helstekt gris ja og så fikk vi handlet litt.
Jeg fikk kjøpt meg to nye stammer med utstillings guppy på auksjonen, som var når utstillingen var ferdig. Tror det var nermere 100 utstuillings kar med forskjellige typer guppy
Kjøpte også noen bra bøker om blandt annet guppy og korydoras.
Tenker det blir koselig og få familiebesøk, kos dere.
Jeg skulle jo egentlig väre med för eg reiste ned hit for 2 år siden, men det ble ikke helt sånn gitt. Reiste för turen og har veldig lyst til å bli med på en tur senere. Men må jo först finne ut av hva jeg skal gjöre her, ser etter jobb på koh chang, som er en turist öy like utenfor Trat.
Dessuten ser det ut til at jeg har blitt adopert av en kattunge, ca 10 mnd vil jeg gjette, meget kjälen og menneskevant. Ikke sikker på hva som kan ha skjedd, men den var alene og nå sover den her. Selvfölgelig virker ikke webcammen så jeg får tatt et bilde.

Men det er ei helgrå jente med knekk ytterst på halen, sikkert blitt utsatt for en dör eller så kan det väre bob tail blod som flyter i mange av kattene rundt her og dermed lager misformede haler.

Til og med villkatter som ikke har noe med mennesker å gjöre har de samme halene og det er det som får meg til å tenke at det er noe annet enn menneskelig påvirkning.

I tillegg til å ha blitt adopert, forer jeg en kattefamilie på 3 som vi måtte redde under et forferdelig regnvär hvor ungene ble skylt av taket de bodde på. Det er en siamesermor og hennes to sönner, de var ca 3-4 uker da vi reddet dem og de har bodd utenfor rommet mitt, men de er langt fra tamme, de respekterer mitt närvär fordi jeg gir de mat. Men å röre dem kan jeg bare glemme.

Typen er sjalu på dyra, han trenger ikke min oppmerksomhet, men det vakke helt greit da jeg koste med pusen tidligere. Han dyttet en vekk og la seg inntil meg istedet. Ble litt krangel ut av hans håndtering av katten.
Ikke alle thaier har samme oppfatning av dyr som vi har, han virker veldig skolert, men visse ting må han fremdeles läre og akseptere.
Der han kommer fra plukker de seg kun en höne fra tunet, vrir halsen om og ribber den og der har de dagens middag.
Katter er irriterende saker som holder plassen fri for mus og slikt og hunder er det overalt, passer de seg ikke blir de kjört på/over.
Ikke rart mange hunder blir agresive og jager mopeder og annet. De ha jo ikke akkurat blitt behandlet pent.
Ser det til og med dems egne unger, det er ikke en kjärlig klem, men ett sint ansiktsutrykk og et truende klapp på hodet som er deres måte og vise kjärlighet. Ikke rart de får et litt forskrudd syn på hvordan å behandle dyr på.

Sitter og ser på the league of extra ordinari men. Digger den filmen.

Jo man kan fiske i mange av gatene rundt om i landet nå for tiden, er rene amazonas i regntiden her nede. Ikke her jeg bor da, her merker vi det kun på enkelte byger innimellom og varemangel i 7/11.
Ellers går ting som normalt.

Jeg gleder meg veldig til å få mine foreldre ned hit, bedt de ta med litt norske greier. Jarlsberg ost feks og knekkebroed, gröt og mer.
Kanskje vise hvordan det ser ut her nede, Först akvariene og uteplassen de står på.
Det er dekt med tak over hele, så de får kun sol på seg en times tid på ettermiddagen. Jeg bruker uteplassen til å vaske opp og henge klär til törk og jeg har noen planter der. Men myggen gjör at jeg ikke sitter noe särlig der ute.
1. Storetanken [External Image]

2. Lillekarret som er plassert på hylla under det store. [External Image]

3. Uteplassen [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap