Lettere øvet nybegynner :) (side 67)

Finner du ikke hang on filteret mitt
Det er jo yndlingsfilteret, for det tar verken plass på benken eller i karret. Det bare henger der som en utvendig sump, veldig enkelt å holde på med, rense osv..

Men men tar til takke med et lite utvendig filter å jeg, også har du kanskje bitte litte granne javamose.
Reker er det vel tomt for regner jeg med, men kanskje du kjenner noen med noen biereker?

Men først og fremst er det jo å sette opp karret og kjøre det inn.
Tror Bengt blir med, men iallefal meg og mamma.

*Glede seg masse*
Galemor
Finner du ikke hang on filteret mitt :( Det er jo yndlingsfilteret, for det tar verken plass på benken eller i karret. Det bare henger der som en utvendig sump, veldig enkelt å holde på med, rense osv.. :) Men men tar til takke med et lite utvendig filter å jeg, også har du kanskje bitte litte granne javamose. ;) Reker er det vel tomt for regner jeg med, men kanskje du kjenner noen med noen biereker? Men først og fremst er det jo å sette opp karret og kjøre det inn. :D Tror Bengt blir med, men iallefal meg og mamma. :) *Glede seg masse*

Hellu vennen!

Lei for det, men det kan ha gått med i en av ryddesjauene her. Mulig jeg finner det igjen. Skal ikke gi opp letinga her.

Reker har jeg ikke akurat så mye av sjøl, men javamose kan du alltids få litt av.

Mvh Jan rune
Da er 38 liter'n oppi og går, er nok ikke mer enn kanskje 34 liter i det hele, men så delig det bare er å ha det oppe.
Også var jeg hos Bengt en tur og fikk med et helt likt akvarium JA.

Så nå har jeg det også, der har jeg tatt en svart hardplast bakgrunn med noen steinformer i. Den er ca 5 cm for høy, men istedetfor å kappe den helt av har jeg bare kappet to hakk i sidene så jeg kan dytte den inn likevel.
Litt plass mellom glass og bakgrunn ble tettet med svart mellomgrov svamp.

Nå er det klart for sand og vann.
Jeg fikk jo også med en utvendig pumpe fra Bengt som har stått å gått, og er ferdig innkjørt.
Men den er da stor nok til å drive begge akvariene, blir jo bare litt over 70 liter til sammen, og veldig liten belastning.

Trenger bare to Y greier jeg kan bruke for å dele innsuget og utblåset, da går det vel fint med to akvarier.
Må sjekke litt med forskjellige butikker, er det best med mindre slanger som går inn i akvariene?
Stor slange inn og ut fra filteret og mindre slanger ut fra Y koblingen og til akvariene??
Må jo også ha en mulighet til å justere vannstrømmen inn begge akvariene, finnes det Y kobling med justeringsmuligheter tro??

Hvor finner man egentlig en sånn Y kobling tro??

Alltid gøy å planlegge, skriver barnebok på fritiden, kanskje den blir utgitt en gang også. Det ville vært gøy.
Lurer på om jeg har sett slike y koblinger som er justerbare (altså trykket) på både europris og biltema, der dem har slange dupeditter til hage redskap. Hvis du bruker det filteret på to kar som du har tenkt, så tror jeg det er lurt å ha like lange slanger til begge karene og muligens også ha dem i samme høyde, da er det ikke sikkert du trenger justere. Men lar seg sikkert gjøre å ha karene i forskjellig høyde. Du får prøve
Se her vettu, det er alltid kjekt å skrive om det man tenker på, så er det alltid noen som har svar til hjelp.

Skulle ønske jeg kunne hatt begge akvariene i samme høyde, men det er vanskelig slik det står nå, så da må jeg nok heller ha noe for å justere trykket med, sånn at det blir likt i begge karra.

Fått eksem eller allergi utbrudd eller hva faen i ansiktet, masse bittesmå klumper, klør og har blitt mer siden igår...
Hadde jeg bare vist hva det kom av.....

Hatt det før, men aldri så ille som dette. Ikke fått utbrudd en eneste gang de to årene jeg oppholdt meg i thailand, så dette er typisk noe jeg plages med ved å være her i norge. Får det to- tre ganger i året, men som sagt da bare littegrann.

Før har det hjulpet å klemme ut "vannet" og så la de tørke ut, da er de gjerne borte iløpet av to dager, nå er det altså på andre dagen og bare blitt verre. Ringe legen imorgen tenker jeg....

Jeg sitter på hendene mine sånn at jeg ikke skal begynne og putte sand og vann i det nye akvariet før jeg er klar... Burde kanskje teste at det er tett da..
Anne!

Vær så snill å slå fra deg den ideen. Det er ikke greit å dele et filter med 2 Y kobblinger til hvert akvarie. Dette kommer til å gå galt. "Thrust me on that". Har et bøttefilter til her du kan få isteden, så slipper du sånne dumme ideer.

Mvh JRR

Hm... Det utslettet ditt høres ut som noe jeg har innimellom. Legene skjønner ingenting, men jeg har funnet ut at det hjelper med Antix, som egentlig er mot munnsår...
Jan Rune Røed
Anne! Vær så snill å slå fra deg den ideen. Det er ikke greit å dele et filter med 2 Y kobblinger til hvert akvarie. Dette kommer til å gå galt. "Thrust me on that". Har et bøttefilter til her du kan få isteden, så slipper du sånne dumme ideer. Mvh JRR

Er det no spesiell grunn til at det ikke skal gå?

Jeg har jo tenkt på at det kan bli vanskelig med innsuget, men hvis man kan stille vanngjennomstrømningen, så burde det jo fungere, iallefal i teorien.

Jeg har jo egentlig ikke lyst på bøttefiltre, bare hang on. De er best på sånne småkarr som jeg bedriver med.
Enkle å rense, enkle å sette opp, enkle i drift og tar ikke spesielt stor plass i karret.

Jeg ser at uannsett, burde jeg gjøre noe med slangeløsningen til filteret som er i bruk idag.

[/QUOTE=Sissimor]
Hm... Det utslettet ditt høres ut som noe jeg har innimellom. Legene skjønner ingenting, men jeg har funnet ut at det hjelper med Antix, som egentlig er mot munnsår...

Så dette er et utslett som ligger i herpesfamilien da kanskje..?
Elveblest er et ord som slår meg, men det kommer gjerne i forbindelse med stress og stresset, det kan jeg ikke si jeg er, mer tiltaksløs kanskje..

Huff jeg kan ikke fordra når sånt som dette skjer, burde også fjerne neglene på storetåa, da jeg ser at begge vokser på en slik måte at jeg mest sannsynlig får inngrodde tånegler igjen. Blitt operert for det en gang allerede.. :P

Galemor
[QUOTE=Jan Rune Røed]Anne! Vær så snill å slå fra deg den ideen. Det er ikke greit å dele et filter med 2 Y kobblinger til hvert akvarie. Dette kommer til å gå galt. "Thrust me on that". Har et bøttefilter til her du kan få isteden, så slipper du sånne dumme ideer. Mvh JRR

Er det no spesiell grunn til at det ikke skal gå?

Er ikke helt sikker på hvorfor, men da jeg som helt grønn med stort filter foreslo løsningen jeg på de erfarne akvaristene at det ikke var noe mer å tenke på. De grøsset så høylytt at jeg valgte å ikke forfølge saken ;o)
Hm... Jeg har et luftfilter, og en EB-boks som deler luftslange ved hjelp av y-stykke. Har reguleringsskrue på begge deler, og det ser ut til å fungere utmerket. Men nå blir jeg alikevel skeptisk her...

Regner med de mener at om det ene filteret blir tett, så vil lufta ta den enkleste veien, og gå bare gjennom det minst tette. Men dette må da motvirkes mye med de stilleskruene, eller?
Luftdrevet filter er det ingen som rister tvilende på hodet over at kan drive flere kar, det er når du nevner vann i full fart de blir sånn litt dratt og hoderystende. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor jeg heller, men velger å tro på dem som har forsøkt når de blir sånn i fjeset ;o)
Finnes det de som har forsøkt??
Jeg ville nå tro at det er tanken på to akvarier som deler samme filter som er grunnen til hoderystningen. Det er jo som å gå ned i filterstørrelse, og det er jo noe de fleste akvarister frabes å gjøre, gå heller opp..

Men mine akvarier vil på ingen måte sitte med en belastning som krever særlig filterkapasitet, fremdeles går det ene akvariet kun med vann og planter. Dette med innkjørt filter.
Det er fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg ønsker å ha, reker selvfølgelig, men noe mer???

Kampfiskhunnene jeg dro hjem fra thailand er vel ikke akkurat det beste og holde med små rekearter, de burde nok ikke trykkes sammen 2 stykker i knappe 35 liter uten en god del gjemmeplasser. En er sjef og den andre blir hundset, 100liter'n til mamma blir for liten til tider.
Det til fisk man knapt seg skyggen av blant alle de andre svære beista.

Jeg skulle nok ikke sagt det med tåa igår, idag våknet jeg opp fordi tåa er øm. Ringe legen og finne ut hva jeg skal gjøre nå.
Penger er det lite av, hva skal man da gjøre med evnt utgifter til ny operasjon og hva med søknad på jobber. Det er noe vanskelig å være mobil i etterkant av operasjonen.
Det er godt jeg ikke ble stoppet på vei hjem fra forrige operasjon. Opererte i sandefjord, forte seg å kjøre hjem før lokalbedøvelsen ga seg. Ca 5 minutters kjøring hjemmefra skrek det i dekkene, lokalbedøvelsen gikk ut og nå var det bare å komme seg hjem og få slengt beinet på bordet.

Utslettet fortsetter å spre seg, nå har det dukket opp små prikker både på armer og ben...
Jeg er allergisk mot amoxylline, men det har jeg da ikke vært i nærheten av det siste året. Ikke har jeg tatt noen andre former for pencilin eller antibiotika som kunne vært en årsak.

Jeg har heller ikke spist noe utenom det vanlige, ting jeg har spist før uten å få noen form for utslett.

Kan det være eksem?
Nei dette får bli et oppdrag for legen å finne ut av.

Men akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde penger i hue og ræva slik at jeg kunne justert alle problemene uten tanker på kostnader.
Men hadde jeg hatt det ville jeg nok ikke hatt noen problemer, for da hadde jeg fremdeles vært på andre siden av kloden, i sol og varme... :/
Vil tro at du risikerer oversvømmelse i ett av karene ved ett eller annet tidspunkt ved å dele ett filter mellom to kar. Jeg har aldri forsøkt, men det virker for meg meget sannsynlig at dette blir utfallet..
Diskuterte ett filter til to kar med Amundsen på Aquamanias, og han sa som "Heidisen" at det er fare for at det pumpes mer vann over i det ene karet enn det andre, med oversvømmelse som resultat. Men dersom du har mulighet til og lage overrenning mellom de to karene vil det fungere i følge han!
MVH Pål
Selv om man bruker koblinger hvor man kan stille vannstrømmen...?
Hmm.. Jo forsåvidt.

Kanskje det er en idè, mekke overrenning fra den ene akvariet til det andre og dermed ha utblåset i det ene og innsuget i det andre...

Ikke at jeg tror noe særlig på det prosjektet, det blir vel noen billige hang on hos dalhs når det blir turmøte dit. Svampfilter er også fine greier, men de trenger luftpumpe og bobler bråker. Dessuten tar de masse plass og er stygge, rett og slett stygge.
En svart klump med bobler...

De er nydelige som filter i yngelkarr, da det er vanskelig for yngel å bli "sugd" inn noe sted. Dessuten er det plass til masse bakterier i dem, stor overflate i forhold til størrelse.

Hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg nok tatt med mye mer akvariegreier fra sør. Hadde jo hang on filter, hadde svampfilter, hadde luftpumpe som duret minimalt. Men jeg tok med lys som kan senkes under vann, blått og greier.
Det er sikkert dritkult i et akvarie med malawi og steinformasjoner.
Blått lys som lyser opp bak formasjonen.

Men det får bli senere.

Hadde jeg hatt jobb hvor jeg var noen uker på og noen uker av, så hadde jeg sporens kjøpt meg drømmebolig i sverige.
Fy flate så billig, hus til over 3 mill her hjemme, ligger på rundt millionen der.
Med min beskjedene kapital på BSU kontoen, kan jeg plutselig betale halve beløpet selv, og det på et hus som går langt over millionen her.

Hus som ligger like under milliongrensa, som er levelige, men må renoveres med tid og stunder, de ligger på knappe 200 000 i sverige...
Hallo, bli svenske.... Hvorfor ikke lissom.

Galemor
Hus som ligger like under milliongrensa, som er levelige, men må renoveres med tid og stunder, de ligger på knappe 200 000 i sverige... Hallo, bli svenske.... Hvorfor ikke lissom. :D

Sjekk nøye at det ikke er like lavt nivå på jobbmulighetene som husprisene i slike områder. Det er gjerne en grunn til at noe er svært billig....
Finner så billige boliger i Norge også, bare litt usentralt.
Det er bare i tanken, men hvis jeg hadde en jobb i nordsjøen feks, eller noe annet hvor man kun jobber et par uker av gangen, så er det noe jeg vil vurdere meget sterkt.

Noen jeg kjenner som så på hus, og jeg må si det er flotte hus til en svensk halv million.
For meg som egentlig er hestejente, så er det jo drømmen å ha et lite småbruk med store områder til. Ikke nødvendigvis så mye bygningsmasse, bare fine beite- og turmuligheter.

Dessuten eget akvarierom
Hei galefrøken!

Har du plass til en stk meg i den garasjen også?? Begynner å bli noe drittlei ex`ns øvelseskjøringsferdigheter. Pokker at hu skulle ta lappen sånn plutselig a

Har ikke tålmodighet til å fortsette dette her lenger. Parkering er noe hu aldri kommer til å klare hvis hu ikke hører etter hva jeg sier!! (Grrr!!)

Det var litt utblåsing, over til noe akvarielelatert

Har et hangonfilter liggende her( aquaeel ) du kan få av meg.

Ser at flere har svart på problematikken rundt denne y kobblingsgreia di, så da behøver jeg ikke å svare ytterligere på den annet enn at det blir garantert jæ*** vått på gulvet etterhvert om du prøver

Vi trenger ikke gå noe i dybden på den

Ja den kjærligheten, det er noe rare greier JRR ;P
Tålmod er en ting, prøve og feile metoden fungerer best som læringskurve. Seffer'n kan hun lytte til deg, men da lærer hun jo ikke selv..
Bare len deg tilbake i bilen og la henne prøve sjøl, ikke si noe med mindre hun spør.

Utslett på vei tilbake, heldigvis.
Men det er jo typisk når jeg ikke skal til legen før imorgen. Men smarte jenter har vært borte i slik problemastik før, bilde på kamera, så kan han få se selv.

Lånt mamma's kamera, nå skal det deles bilder.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap