Lisbeth sine småfisk :) (side 67)

Ting tar fryktelig lang tid med meg, men nå har jeg endelig fått testet om jeg kan få hulene i kuhliilandsbyen rene med klor, uten at hulene blir ødelagt.
Disse hulene er porøse, ikke glasert så jeg har fått advarsel om at hulene kunne smuldre i stykker. Men det gjør de ikke, like sterke og fine etter et par døgn i en ganske svak oppløsning med klorin.

Dette er jeg veldig glad for. Jeg hadde nok kommet til å kaste hulene hvis jeg ikke hadde fått dem rene igjen...

Sånn så den ut da jeg la den i klorin:

[External Image]

Etter 1 døgn:

[External Image]


Etter 2 døgn:

[External Image]
Vaillanti
Fantastiske bilder og ikke minst filmsnutt, det er vel på tide at damene også hevder revir!Du vurderer ikke å sette ned "vannstrømmen" for at det "magiske" skal skje ? Hilsen Terje.
Ang klor og disse porøse greiene. Vi har vel så vidt snakket om det tidligere, men jeg tillater meg å spørre igjen; Vil man bli kvitt alle forekomster av klor inne i porene?

Etter endret:
Lisbeth
Jeg mener Humunuku også bare bruker vanlig blomsterjord

Jepp, vanlig torvbasert blomsterjord uten tilsatt gjødning og uten sand.
Jeg har faktisk i den ene lagt i noen fnugg skjellsand, for å ha litt buffer og kalk til sneglene.
Humunuku: jepp, dette har vi snakket om før Det jeg har forstått er at mange bruker klorin for å vaske utstyr før man feks setter en tappeslange fra det ene karet til det andre. Det jeg også har hørt er at dette midlet man bruker for å definsere håver osv ( som de selger i butikk) rett og slett er klor, men middelet heter seff noe helt annet en klorin..

Det jeg også har hørt er at klorin fordamper hurtig sånn at man visstnok bare ved lufting skal kunne bli kvitt klorrester.. Jeg stoler ikke helt på akkurat det, så derfor har jeg nå i et par døgn latt hula få vannbytte i bollen flere ganger om dagen. Det lukter ikke lengre klorin og skulle derfor tro at alt er borte, men for sikkerhetsskyld vanner jeg ut noen dager til
fjell reven
Fantastiske bilder og ikke minst filmsnutt, det er vel på tide at damene også hevder revir!Du vurderer ikke å sette ned "vannstrømmen" for at det "magiske" skal skje ? Hilsen Terje.


Jeg har faktisk snøret igjen pumpa til nesten det halve av det den kan kjøre, nettopp for å få roligere vann. men selv om det er ganske god rotasjon der pumpa blåser ut er faktisk over halve akvariet veldig rolig. Vannstrømmen når ikke så godt bort i andre enden, og det er der jeg har flyteplantene og der det er mørkest. Akvariet er jo 150 cm langt så det skal litt til for at det er like sterk strøm over alt

Jeg trodde jo også at alle guramiene ville holde seg i den rolige delen, men de farter like mye rundt i den delen vannet strømmer på som i den mørke rolige delen! Jeg kan ikke se at de misliker vannstrømmen i det hele tatt ut i fra deres valg av oppholdssted. Og det som er så kult med et så stort kar, der vannstrømmene er forskjellige, er at man kan få studert sånne ting -hva foretrekker de liksom? Og på meg virker det veldig som at hvis de har et godt beplantet kar med mange trygge plasser, godt vannmiljø så er de egentlig ikke så kresne som mange tror
Hei Lisbeth!
Jeg lurer litt på fôringsrutinene du har på dafnian. Altså hvor mye og ofte fôrer du dem?
Så gøy å se at du fikk vekk algene på hulene.
Lisbeth
Humunuku: jepp, dette har vi snakket om før :) Det jeg har forstått er at mange bruker klorin for å vaske utstyr før man feks setter en tappeslange fra det ene karet til det andre. Det jeg også har hørt er at dette midlet man bruker for å definsere håver osv ( som de selger i butikk) rett og slett er klor, men middelet heter seff noe helt annet en klorin.. Det jeg også har hørt er at klorin fordamper hurtig sånn at man visstnok bare ved lufting skal kunne bli kvitt klorrester.. Jeg stoler ikke helt på akkurat det, så derfor har jeg nå i et par døgn latt hula få vannbytte i bollen flere ganger om dagen. Det lukter ikke lengre klorin og skulle derfor tro at alt er borte, men for sikkerhetsskyld vanner jeg ut noen dager til


Tanken slo meg at kanskje aquasafe kunne være noe akkurat i dette tilfellet. Den er vel laget for å bl.a. nøytralisere klor? Det er jo klor tilsatt i kranvannet mange steder, så ville heller ikke vært så redd for dette. Sleng i en dash aquasafe sånn for sikkerhets skyld.
Liv H
Tanken slo meg at kanskje aquasafe kunne være noe akkurat i dette tilfellet. Den er vel laget for å bl.a. nøytralisere klor? Det er jo klor tilsatt i kranvannet mange steder, så ville heller ikke vært så redd for dette. Sleng i en dash aquasafe sånn for sikkerhets skyld.


Ja, selvfølgelig, det var lurt! Bruker jo det ved hvert vannbytte, tenkte ikke på at jeg kunne la de stå i en bøtte med det i vannet .)
Vet ikke om du så svaret mitt ang. andematen: "Det er ikke verdt bryet. Brukte flere timer en gang på å rense flyteplanter for andemat, bit for bit ble skylt - men...... dritten hadde gjemt seg unna et sted og i løpet av uker så var det like ille igjen Andepest skulle det hett, ekle greiene!!"
Liv H
Andepest skulle det hett, ekle greiene!!"


Plantepest.

Har Pistia stratiotes som har utkonkurrert andematen. Har ikke noe andemat igjen.

Espen
Da skal jeg skaffe meg pistia
Leste svaret i din tråd Liv. Jeg gjorde et forsøk på å luke ut så mye som mulig ved vannbytte i dag, men herregud, det tar sin tid i en 450L... Det er masse igjen.

Og jeg har både pistia og Salvinia minima som det vokser tett av, men andematen får jo plass på hver minste flekk -utkonkurrere andemat du liksom

Bilder av den tette skogen med flyteplanter, innlegg 1279
Huff, skikkelig svineri er det. Hørt det er noen fisker som spiser det, men det er kanskje bare gullfisk?
Med god/sterk strømning i vannoverflata så dør de, i allefall mine I noen kar så dør ikke alle, men de holdes under kontroll og det er bare små områder med andemat, som man nesten ikke merker.

Eplesnegler er kjent for å spise andemat, og gullfisk som nevnt. Hvis jeg går skikkelig lei, så tar jeg 2-3 dager hvor jeg tar alt jeg ser, flere ganger om dagen. Da får jeg det bort, men det er alltids noe på planter jeg kjøper o.l. Ofte går jeg rundt med andemat oppover armen, og merker at folk ser litt rart på meg... :p

Det er gøy å lese tråden din, Lisbeth. Kommer mange innlegg og fine bilder og filmer her
Tror nok det bare er gullfisk ja...
Ikke det at det er/blir aktuelt, men jeg kan love deg at det finnes ciklider som beiter disse
Har stadig andemat oppover armene, så klør en i ansiktet og vips... en skjønnhetsflekk, har til og med funnet andemat i pastaen min en gang - ikke helt den pestoen jeg liker :-S
Det er liksom bare guramiene mine som får oppmerksomhet i denne tråden, så på tide med litt såkalte "bunnfisk" Jeg har et par typer coryer, en type aspidoras og ottoer

Jeg vet ikke hvorfor, men alle mallene mine går i sort, hvitt og grått...

<embed src="http://www.youtube.com/v/0usRsvlykTs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Planen min er jo å fjerne alle bunnfisk som ikke er asiatisk, og det betyr jo alle jeg har. Jeg begynner å lure litt på C. habrosus da... de er jeg så glad i... også er de framme og tuller hele tiden, ikke som arcuatusene eller aspidorasene som jeg aldri ser annet enn under foring. Ottoene har jeg aldri planlagt å gi fra meg. Selv om de ikke er asiatere kommer de til å bli. Jeg elsker disse fiskene, og har dessuten brukt et par runder på å få en liten stim til å overleve og bli sterke

De gikk i 85L jeg hadde før og der bodde de vel et år eller noe. Der var det ikke så mye futt i dem. Men for meg virker det som de har blomstret etter at de kom i 450L. De er aktive og holder mye mere sammen de 6 jeg har.

Jeg lurer også litt på en av dem som i det siste har blitt veldig svær? Disse kan få litt kulemage når de har spist mye, men denne ene er diger. Og den er frisk og sprek altså, ikke noe utstående skjell eller noe sånt. Vises kanskje ikke på bildet men den lå på sanda og vippet fra høyre til venstre, magen er så stor at hun ikke ligger flat ned på sanda liksom

[External Image]

[External Image]


Også litt hund.. Sånn kan hun bli stående å glo når jeg sitter og filmer/knipser fiskene. Vil ha litt oppmerksomhet ja

[External Image]
I perioder kan noen av knurreguramiene være nokså bleke. Jeg aner ikke hva det kommer av? De er aktive og friske alle sammen så tror ikke det er noe galt, men hadde vært intressant å vite hvorfor de toner ned fargene helt noen ganger. Disse bildene er tatt av forskjellige fisk på samme dag

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap