Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 69)

Ja nei altså, lykken bedre enn forstanden nå igjen. Og denne gangen "tok jeg ikke en Sølvi" engang, jeg fant opp øvelsen helt av meg selv! Kunne jo ikke godt slippe stakkaren oppi karet igjen full av skum heller, så den ble abrupt knepet i halen, dyppet i et plastbeger, opp igjen, rask svømmetur i en bakebolle og så hjem. Cory på spa i kjøkkenvasken - tror de foretrekker muddermaske eller gytjebad skal jeg være helt ærlig :o)

Er forresten veldig glad min kjære bare kattevasket hendene, han lot ikke vannet renne lenge for å bli skikkelig varmt *grøss*
Ha brukt de siste dagene på å rasere Juwelen fullstendig, den digre Echinodorus horemaniien er forvist til et hjørne, Nessaeaen som ikke tålte livet uten Carbo er fjernet, litt nye stengelplanter plassert i bakgrunnen, og nyinnkjøpte Cryptocoryner på plass. Har ryddet ut en del enkelteksemplarer for å få plass, og nå kom den vakre Echinodorus parviflorus 'peruensis' virkelig til sin rett. Stien min fant jeg igjen, og Maritas vakre påfuglmose ble heklet fast på noen sammenskrudde redmoorkvister og hengt i tomrommet etter stengelplantene med sugekopp. Det syntes yngelen var en helt aldeles strålende ide, og det var ikke tomt for yngel likevel.

Fremre lys avslått, månelyset på, blir litt dunkel aftenstemning den siste timen...
[External Image]

Men ingen har tenkt å legge seg, for det kom artemiaegg fra himmelen! Lar noen fnugg flyte med vitende og vilje, så små knøtt ikke risikerer livet på bunnen, og virginiaene får litt fred til å rote. Mosen har såvidt rettet seg ut, noe så vakkert! Håper den ikke blir slitt istykker av ivrige SAEr...
[External Image]

Pelliaen fra Sissimor trenger ingen redningsaksjon, den har det aldeles utmerket i boksen sin faktisk. Så utmerket at den hvert øyeblikk tar kverken på sine medbeboere. Den skal jeg få til!
Så vakkert! *Sukker henført*
Saer spiser peacock moss! grrrrrrrrr
Sissimor
Så vakkert! *Sukker henført*


Første februar ja! Da så den skjønne Taxiphyllum barbieri 'peacock' sånn ut:

[External Image]

I dag sto seks fullvoksne SAEr rett opp og ned som utropstegn og nufset på mosen. Lenge. "Det var rart" tenkte jeg, "den kom helt algefri og vakker, yngelen bor jo i den, så der kan det da ikke være stort å spise?"

Fram med makroen, og dermed er det bevist, Siamesiske AlgeEtere spiser mose. Selv om de har et salatblad og en agurkskive hengende på frontglasset. Det er fem dager mellom bildene. Den så ikke sånn ut i går. Grrrrrrr...
[External Image]

Da vet jeg hvorfor den vakre Weeping Mossen endte sine dager som sytråd også. Ikke mer av det slaget, for alger spiser bandittene, det er det ikke noen tvil om, og de må bli der de er. Mosen er reddet ut og dupper i en bøtte til i morgen, så får den flytte på rekreasjon mens jeg krysser fingrene for at det er igjen nok i bunnen til at den tar seg opp. Grrrrrrr
Ja usj, ja. Er nokså sikker på at det er dem som koser seg så fælt med Hydrocotyle også, det blir en laaang stilk med nesten ingenting på. Og Eusteralis stellata spses helt til bunns, og sikkert mye annet jeg ikke husker at skulle stå der. For ta en oppdatering av plantelista når de siste sørgelige rester er pukket ut og nye planter dandert...

Jaja, de gjør en kjempejobb med å holde røtter og planter de ikke liker vakre, så da får delikatessene bo andre steder...

I dag fant jeg forøvrig C. venezuelanusegg pent dandert i rosett på et Hydrocotyleblad. Kunne ikke dy meg helt, knep det av og slapp det nedi til pygmeene. Det kan jo aldri gå bra, men de blir ikke aftens i kveld tror jeg ;o)
Venezuelanusyngel - igjen
Det myldrer med ørsmåttinger i pygmaeuskaret! Med rekebabyer også, kanskje det blir noen nye på Kaja likevel. Hjelp. Godt jeg skiftet mye vann i går, angrer jo nesten litt på den bladpukkingen, for det er rett og slett ikke plass til veldig mye liv i en 12-liter, og det myldrer med sandsneglebabyer også. Gøy da, venezuelanus må jeg jo før eller siden få oppdrett på!

Nå ble jeg skeptisk altså... Veldig skeptisk...

Har nettopp solgt 19 flaggtetra og 2 Ottoer. Ottoene sugde alt vekk fra bladene, så de ble tynne og gjennomsiktige. Flaggtetraen spiste på alle plantene. Men har fortsatt 3 SAE oppi der.... Ser jeg de spise på plantene så ryker de ut!!!
*Krysser fingrene* og studerer SAE med argusøyne fremover....
Er litt svimete av forkjølelse og litt fortvilet over at en sending fra Aquaristikshop tar urimelig lang tid, så jeg durte ned til Dahls da en dag til uten HappyLife Carbo er en dag lenger enn plantene klarer. Hadde nødlista klar: JBL kugeln til krisekaret i kjelleren, HappyLife Carbo, levendeforkultur i fall noen mikroCoryer har overlevd, og en bitteliten powerhead til. Kom selvfølgelig til butikken før de hadde pakket ut plantesendingen. Og kom selvfølgelig hjem uten mikromark. Så hvis noen av de mange myldrende småttingene fortsatt lever håper jeg inderlig det er nok godteri i mosen...

Sendte purremail til Aquaristikshop i går. Har ikke fått svar, men nå er sendinga på tur over heldigvis. Mye spennende jeg venter på, blant annet den nesten lydløse luftpumpen fra JBL. Filterfleece, mye bedre enn vatten synes jeg. Innsugsrør og slange til vannskift haster jo ikke, men næringssubstratet håper jeg haster litt, akvariene burde nærme seg ferdige. Noen krokete rotraringer som kostet nesten ingenting er jeg litt spent på. Og Carbo i 5-liters dunk, kan ikke holde på med disse desiliterne, det varer ikke uka ut engang ;o)

Har unnskyldning for å stikke innom Dahls igjen i morgen da, har jo fortsatt plass til kanskje en plante i nødkaret i kjelleren. Som forøvrig snart er innkjørt. Er det fra samme leverandør som sist er det ingen grunn til å nøle, for det var virkelig morsom kvalitet på de plantene! Store porsjoner med friske røtter, og det ser ut til at til og med stengelplantene skal klare seg i halvinnkjørt kar!

Snublet forøvrig over Cryptocoryne undulata 'broad leaf' i pedagogiske tilstander under en utflukt over grensen, har fortsatt dette planteforedraget mitt i bakhodet. Og når Cryptocoryner er så stusselige at jeg får dem med gratis er de akkurat passe for meg...

De tre innkjøringsbøttene med diverse tilsetninger viser ingen tegn til endring, tror det har med temperatur å gjøre. 12-literen oppe er klar, og i plantekaret bruker plantene opp alt som tilsettes nesten før det tilsettes. Må få tatt bilder av myriophyllumen i morgen, den ble liksom bare undervannsform helt i tuppen med overvannsblader nederst! Underlig plante...

Har skåret glass igjen med forferdelige konsekvenser for husets beholdning av plaster. Det er sikkert en grunn til at det fulgte med hansker, men de har jeg lagt et annet sted. Har kuttet til lister til resten av 12-literne, og dekkglass til 85-literen, der trengs det litt pussing for å si det forsiktig. Bryne var tingen for å slipe bort farlige kanter, må bare finne ut hvor de grove brynene har havnet. Silikonering har jeg fått dreisen på da, hjalp litt å kutte stor åpning på tuben og legge silikon på glasslita isteden for å skjelve seg ned langs glasset. Øvelse gjør mester! Men aldri glassmester ;o)
Innkjøringsforsøket avsluttet, et forsøk på konklusjon
Har ryddet bort luftesteinakvariet i dag, og har derfor avsluttet forsøket. Dette blir en lang serie kjedelige bilder, men det er sånn jeg husker hva som skjedde når:

26.01.12
Omstart eller hva det nå skal kalles, 4 blåsvamper med nitritt langt utenfor alle grenser plassert i 3 bøtter a 30 liter, med powerhead uten varme, og en som et hjørnefilter i en tett beplantet 85-liter med lys og 24 grader. Av en eller annen grunn datt nitrat øyeblikkelig i 85-literen, så jeg byttet ut med en svamp som gikk straka vegen ned i karet. Tok litt tid å få virret ledninger forbi symaskinen...

Tilsatte Absolut i en bøtte, NaCl i nr to, ingenting i den tredje, kun litt plantenæring i karet.
[External Image]

28.01.12
Skulle ikke ha skjedd noe som helst, men det har det. pH har steget i Absolut-bøtta, og nitrat sunket i plantekaret. Nitratfall var ventet. Tilsatte mer salt og vodka for å se om pH-endringen var tilfeldig...
[External Image]

29.01.12
Det var nok ikke bare tilfeldig slums fra min side, pH har nå sunket i salt- og ingentingbøtta, det ville vært rart ellers. I Absolutbøtta har den steget, i karet holdt seg stabil.
[External Image]

01.02.12
Og sånn har det tuslet. 1 ml Salmi over alt, ingen store endringer å spore...
[External Image]

08.02.12
Nå takker 85-literen for følget. Det samme skjer i en liten 12-liter med verdens nusseligste lille hjørnefilter som ble igangsatt omtrent samtidig...
[External Image]

10.02.12
pH er nå så lav både i salt- og vannbøtta at jeg ikke tror noe kommer til å skje heller, øker pH i begge, og øker temperaturen i vannbøtta til 28 grader. Absolutbøtta har fortsatt ikke noe pH-fall.
[External Image]

13.10.12
I dag valgte jeg å rydde litt plass til andre øvelser, for nå er det i alle fall mulig å se forskjell på kaldt og varmt vann. Det er tydelig forskjell på nitrittfargen. Det er også tydelig at nitrat ikke utvikler seg like fort i Absolut-karet, se på "bunnfallet" som ligger i toppen. Nitritt er i ferd med å synke i saltbøtta, i vannbøtta er den snart innenfor JBL-skjemaet takket være varmen.
[External Image]

For å oppsummere hva jeg tror jeg har lært av å løpe huset rundt med Salmisprøyter:

NaCl har ikke gjort store utslag her, nå har tilsetningen vært på slums, en spiseskje i ny og ne kan godt være for lite. Hadde egentlig ventet at pH skulle stige hvis kloriden stakk av fra natriumen uten at jeg kan si sikkert hvorfor jeg venter det, ingenting jeg er i stand til å måle har endret seg, rent vann og svakt saltet vann har gått hånd i hanke hele tiden...

Absolut-myten kan være noe som henger igjen fra før skikkelige tester ettersom pH steg og har holdt seg veldig jevn. Tenker at natron kanskje er billigere for å justere pH, og den bøtta henger fortsatt igjen på nitritt-toppen når de andre har begynt nedturen...

Temperatur er helt sikkert nokså avgjørende, årsaken til at ting har gått i stå her er mangelen på varmekolber og under 20 grader i bøttene natterstid. Et par dager på 28 grader og ting skjøt fart. Velger å holde temperaturen der den skal ligge etter innkjøring i plantekar, så slipper de å justere seg en gang til...

Tror det kan være lurt å vente med planting til NH4-fasen er forbi og nitritt-toppen er nådd. Har ikke kunnet finne en eneste liten alge i 85-literen, plantene spiser det de vil ha og får micronæring uten Carbo. Det ville antagelig gått fortere med temperaturøkning, her slår plantedilla inn, velger å ha etablerte planter i karet når fisken introduseres og heller bruke litt lenger tid.
Spennende forsøk, og godt forklart konklusjon
Det med temperatur, er det ikke sånn at bakterier generelt formerer seg raskere i høyere temperatur?
Takk Sissimor! Ifølge det 530 har lest seg til er ideell temperatur for bakteriekulturen vi vil ha 28 grader StineMari, derfor valgte jeg det. Ikke nødvendigvis ideelt for planter, derfor har jeg satt kolben lavere i plantekaret...

Kan godt være at høyere temperatur ikke er dumt heller, men varmt vann blir mer oksygenfattig, og denne øvelsen jeg har stullet med siden i fjor en gang har lært meg at uten oksygen blir det denitrifikasjon. Selv ved 28 grader tror jeg jeg hadde spandert en luftestein hvis jeg ikke hadde hatt svampen i en bøtte på et baderom med ganske kraftig powerhead...

Og når jeg skriver det; glemte jo helt at jeg satt ned farten på vannet også sånn midt i, tror det gikk litt fort rundt nedi der ;o)
Når du snakker om Absolut, er det vodka-metoden du snakker om? I så fall er det vel egentlig nitrat den skal kunne fjerne. Jeg har ikke hørt om bruk av denne i ferskvann - det er vel i hovedsak saltvann man bruker dette.
Jeg ble anbefalt det under innkjøring av ferskvannsakvarium for å få fart på nitraten Inger Anne, drikker ikke vodka og hadde en flaske stående, så jeg kjørte på for å avlive ryktet når jeg nå hadde åtte svamper og tre bøtter og ingen kar å ha dem i. Og så kunne jeg bare ha snakket med deg! Vodkafolket vrir seg i kramper nå sikkert. Sorry milo, neste gang får du flaska!

Det forklarer jo manglende nitrat, det virker antagelig i ferskavann også på et vis. Og bufre gjorde den så det holdt!
Ikke bare milo som vrir seg der Linda Passer utmerket til å lage tyrker...

Fra spøk til revolver. Må innrømme jeg ikke har lest hele tråden din, men deler av den og i kveld så snubler jeg over din erfaring med SAE vs. planter.
Hadde en kortvarig karierer med Pogostemon helferi som virket som Helstrøm skulle stått bak. Makan til middag. Med andre ord, agurk, joda, greit nok, men derimot Pogostemon helferi , mmmmmmmmmmm, gourmet...

Mvh
Tennessee
Akkurat den planter er nammenam for levendefødere også. Og reker. Forsøkte ikke å redde den over i Ancistruskaret, er blond, men ikke totalt åndsforlatt...

Må nok bare gi opp disse lysegrønne plantene i grønnsakspisernes kar. Heldigvis finnes det vakre planter som ikke smaler så nyyyydelig også :o)
Linda W
Akkurat den planter er nammenam for levendefødere også.

Takk for tipset.
Ikke noe mere Helstrøm heretter.
Fra nå av blir det Burger King ala. det som kommer fra oven tredd på en skje
Flott eksperiment Linda. Det man vel kan si om resultatet er, heldigvis, at det ikke er nødvendig med noen dikkdarer, vann, salmiakk, normalt oksygen, 28 grader C og 3-5 ukers tålmodighet. Enklere kan det nesten ikke bli. Dessuten kan man bruke vodkaen til noe annet...

Sitat fra Inger Anne: "Når du snakker om Absolut, er det vodka-metoden du snakker om? I så fall er det vel egentlig nitrat den skal kunne fjerne. Jeg har ikke hørt om bruk av denne i ferskvann - det er vel i hovedsak saltvann man bruker dette." Neppe...;o

Stine Mari: Bakterier gror fortere ved høyere temperatur, men innen visse genser. Feber er et av kroppens forsvar mot bakterier, men de undersøkelsene jeg har lest peker på 28 grader som optimalt ved nitrifikasjon i vann. Ellers lever jo enkelte bakterier i ekstreme forhold, fra minus mange til noen hundre pluss.

Kom over denne på Practikal fish keeping. Sikkert interessang lesning for deg
Er så dårlig i engelsk, så forstod ikke alt..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap