- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- (...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 7)
(...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 7)
Postet 08.11.09 kl 15:06
Postet 08.11.09 kl 17:05
Leste det i annet forum ja. Nå må du bare krysse fingrene for at de lever, for her er det beinhard konkurranse på å få frem F2(?) yngel!
Neida, bare spøkte. Veldig leit det med hunnen din, men kanskje ynglen i det minste har overlevd. Du får bare fôre masse så får vi krysse fingrene og se om det dukker opp noen mini-varianter!
Neida, bare spøkte. Veldig leit det med hunnen din, men kanskje ynglen i det minste har overlevd. Du får bare fôre masse så får vi krysse fingrene og se om det dukker opp noen mini-varianter!
Postet 08.11.09 kl 17:08
flyvefiskjeg fik indtryk af at det mest var en fortælletråd fra en berettiget glad og stolt opdrætter. Nu skal det siges, at der kan have været tale om en vanskeligere stamme,
Du har kanskje rett i det
-----------------
Veldig synd å høre uhellet med din tyggende Sphaerichthys selatanensis..
Siden du har peil på disse lurer jeg på om du kan prøve å forklare meg kjønnsforskjellen på dem? Pandaplus har prøvd å forklare meg dette tidligere i min tråd. At hunnen har buet linje og hannen rett. men er det linjen som går midt på fisken eller under buken? Bilder i innlegg nr 534
Postet 08.11.09 kl 18:13
Postet 08.11.09 kl 20:52
Forresten Sphaerichthys osphromenoides hunnen min stod og tygget i går igjen. Hun blir nesten helt svart når hun gjør det og holder seg for seg selv i den mørkeste kroken av karet. Nå vet jeg ikke om hannen som hun har slått seg sammen med er moden nok til at dette blir noe av, men spennende likevel. De forrige gangene har hun begynt å spise og tydeligvis svelget eggene så hun er kanskje ikke helt klar hun heller. De er jo fortsatt ganske unge. Men øvelse gjør vel mester?
Postet 09.11.09 kl 10:56
#123: Da jeg tømte den døde hun, sank alle ungerne til bunden, og de så slet ikke færdigudviklede ud. Jeg vil næsten tro, at det er normalt, de er tungere end vandet, for ellers ville de jo flyde ud af hunnens mund, hver gang hun åbner munden for at tage luft. Når ungerne var mindre udviklede, end jeg havde forventet, hænger det sikkert sammen med det jeg konstaterede ved flytningen, og som inddirekte var årsagen til uheldet: Forældrenes akvarium var kun 23 grader, og derfor var det nødvendigt med temperaturudligning. Havde jeg gjort som jeg plejer, havde jeg hældt hende direkte over, og hun havde stadig været i live ;-(.
#124: Lisbeth jeg holder øje med flere ting, når jeg forsøger at kønsbestemme dem. Som du nævner fra Karstens indlæg er der strubelinien, altså undersiden af hovedet. Hunnen som skal ruge, har en dybere profil på undersiden af hovedet, strubepartiet, hannens er mere lige, og hans hoved kommer til at virke mere spidst. Det andet, jeg kigger efter er halens overkant, hvor hannen har en lille forlængelse, der går i en lille spids, som også kan blive rød. Hvis du sammenholder disse observationer, skulle du kunne få et nogenlunde sikkert billede.
#125: Der var lidt ironi i min bemærkning Maren .
#126: Der er noget, der tyder på at chokoerne er ret aktive i øjeblikket Lisbeth, så hold godt øje med hende. Du skriver, at hun tygger, kan du se, at hendes strubesæk er udvidet med æg også? Ved du, hvor gamle de cirka er? Jeg vil mene, at de skal være omkring et år, for at være kønsmodne.
#124: Lisbeth jeg holder øje med flere ting, når jeg forsøger at kønsbestemme dem. Som du nævner fra Karstens indlæg er der strubelinien, altså undersiden af hovedet. Hunnen som skal ruge, har en dybere profil på undersiden af hovedet, strubepartiet, hannens er mere lige, og hans hoved kommer til at virke mere spidst. Det andet, jeg kigger efter er halens overkant, hvor hannen har en lille forlængelse, der går i en lille spids, som også kan blive rød. Hvis du sammenholder disse observationer, skulle du kunne få et nogenlunde sikkert billede.
#125: Der var lidt ironi i min bemærkning Maren .
#126: Der er noget, der tyder på at chokoerne er ret aktive i øjeblikket Lisbeth, så hold godt øje med hende. Du skriver, at hun tygger, kan du se, at hendes strubesæk er udvidet med æg også? Ved du, hvor gamle de cirka er? Jeg vil mene, at de skal være omkring et år, for at være kønsmodne.
Postet 09.11.09 kl 12:09
flyvefisk#126: Der er noget, der tyder på at chokoerne er ret aktive i øjeblikket Lisbeth, så hold godt øje med hende. Du skriver, at hun tygger, kan du se, at hendes strubesæk er udvidet med æg også? Ved du, hvor gamle de cirka er? Jeg vil mene, at de skal være omkring et år, for at være kønsmodne.
Ja hun har en liten "skuff". Jeg har hatt dem i nøyaktig 8 mnd og de er først nå utvokst. Når jeg kjøpte dem var de vel halvparten så store som nå. Jeg vil tro at de er nærmere ett år.
Postet 09.11.09 kl 12:13
#128: Jamen så er de jo også omkring kønsmodenhed. Mine selatanensis er omkring samme alder, og er som bekendt ved at gå i gang. Det kan se ud, som om sortvandsarterne er lidt senere til at opnå kønsmodenhed. Dværgguramierne er modne allerede omkring 6 måneder, makropoderne allerede ved 4 månderesalderen, forudsat de har fået godt foder og har udviklet sig normalt. Trichopsis pumila yngler allerede ved 3 månedersalderen. Selvfølgelig er det også indrettet sådan, at de fisk, som har det korteste liv, er kønsmodne hurtigst. Jeg håber inderligt, at du og Maren snart skal opleve glæden over små "chokobabes".
Postet 10.11.09 kl 15:19
Veldig intressant å høre om hvor forskjellig de forskjellige guramiene blir kjønnsmoden. Men du mener altså at selatanensis er like sent ute som osphromenoides? Da er kanskje selatanensis litt mindre enn osphromenoides når de er utvokst?
Mine osphromenoides har ikke startet å flashe mot hverandre før nå i det siste, nå som de er utvokst. Mens mine selatanensis har holdt på med det hele tiden, og de er fortsatt små.
Jeg syns i det hele tatt selatanensis virker mye mere intens seg i mellom enn osphromenoides!
Tidligere var jeg redd disse to skulle krysse seg, men det tror jeg aldri kommer til å skje. De vet veldig godt hvem som er hvem og viser ingen interresse for den andre arten annet enn å svømme i flokk av og til
Mine osphromenoides har ikke startet å flashe mot hverandre før nå i det siste, nå som de er utvokst. Mens mine selatanensis har holdt på med det hele tiden, og de er fortsatt små.
Jeg syns i det hele tatt selatanensis virker mye mere intens seg i mellom enn osphromenoides!
Tidligere var jeg redd disse to skulle krysse seg, men det tror jeg aldri kommer til å skje. De vet veldig godt hvem som er hvem og viser ingen interresse for den andre arten annet enn å svømme i flokk av og til
Postet 10.11.09 kl 15:50
Endret: 10.11.09 kl 15:53
Jeg har så smått begynt å teke hvordan jeg skal gjøre det med "yngelkaret" til sjokkisene. Jeg tenker i første omgang å sette henne i en 9L til hun har fått spyttet. Der skal det være BB og lite av det meste bortsett fra mose o.l.. Disse sjokkis-barna, holder de seg mest i flyteplantene?
Jeg har tenkt litt på at det må jo være suverent om man da kan "slamsuge" med en luftpumpeslange på bunnen om de ikke holder se der
Men, problemet mitt:
Et kar på 9L holdre ikke noe særlig på varmen. Jeg har en liten Hobby-varmekolbe på 5 eller 7w (husker ikke helt), men de øker temen et par grader, altså ikke optimalt.
Jeg har tenkt så smått på varmekabler.... kan det være en mulighet? Karet er jo for lite for vanlige varmekolber:/
Noen tips her? Jeg tenkte å flytte de i 22Litern med lav vannstand ganske snart etterpå.
Jeg har tenkt litt på at det må jo være suverent om man da kan "slamsuge" med en luftpumpeslange på bunnen om de ikke holder se der
Men, problemet mitt:
Et kar på 9L holdre ikke noe særlig på varmen. Jeg har en liten Hobby-varmekolbe på 5 eller 7w (husker ikke helt), men de øker temen et par grader, altså ikke optimalt.
Jeg har tenkt så smått på varmekabler.... kan det være en mulighet? Karet er jo for lite for vanlige varmekolber:/
Noen tips her? Jeg tenkte å flytte de i 22Litern med lav vannstand ganske snart etterpå.
Postet 10.11.09 kl 15:59
Postet 10.11.09 kl 16:03
Postet 10.11.09 kl 16:06
Maren hvad betyder BB?
Jeg ville absolut ikke kalkulere med at skulle flytte unger de første måneder. Det er noget af det, de absolut ikke bryder sig om. Jeg gjorde det med de første kuld, men er helt gået fra det. Det sikreste, og dermed også bedste, er at holde ungerne ved nøjagtig samme temperatur, som forældrene går ved. Jeg ville heller ikke selv tænke på slamsugning Maren. I mine spytbakker har jeg som regel sænket vandstanden en smule, og det eneste jeg foretager mig er, at jeg når ungerne er nogle uger gamle, at stille en 1,5 liters colaflaske ovenpå deres akvarium, hvor jeg har fyldt frisk RO vand. med en lille luftslange som hævert får de så tilført dette vand. når der nogle uger senere atter er fordampet noget vand, gentager jeg det. Når ungerne er nogle måneder (3-4) flytter jeg dem til deres opvækstakvarium.
Det kan lyde som et lille vandvolumet, de skal opholde sig i i så lang tid, men det er jo ikke ligefrem fisk, som har stort behov for svømmeplads, de spiser, hviler og venter på at de skal spise igen. ved 4-5 måneders alderen begynder de deres små indbyrdes "kampe" om rangordenen.
Jeg kan kun give mine egne erfaringer videre, og selvfølgelig er der flere andre veje, som fører til målet, og det er kun en fordel, hvis andre forfølger disse. Jeg vil alligevel igen advare mod at flytte unger for tidligt.
STORE ønsker om et lykkeligt udfald herfra .
Jeg ville absolut ikke kalkulere med at skulle flytte unger de første måneder. Det er noget af det, de absolut ikke bryder sig om. Jeg gjorde det med de første kuld, men er helt gået fra det. Det sikreste, og dermed også bedste, er at holde ungerne ved nøjagtig samme temperatur, som forældrene går ved. Jeg ville heller ikke selv tænke på slamsugning Maren. I mine spytbakker har jeg som regel sænket vandstanden en smule, og det eneste jeg foretager mig er, at jeg når ungerne er nogle uger gamle, at stille en 1,5 liters colaflaske ovenpå deres akvarium, hvor jeg har fyldt frisk RO vand. med en lille luftslange som hævert får de så tilført dette vand. når der nogle uger senere atter er fordampet noget vand, gentager jeg det. Når ungerne er nogle måneder (3-4) flytter jeg dem til deres opvækstakvarium.
Det kan lyde som et lille vandvolumet, de skal opholde sig i i så lang tid, men det er jo ikke ligefrem fisk, som har stort behov for svømmeplads, de spiser, hviler og venter på at de skal spise igen. ved 4-5 måneders alderen begynder de deres små indbyrdes "kampe" om rangordenen.
Jeg kan kun give mine egne erfaringer videre, og selvfølgelig er der flere andre veje, som fører til målet, og det er kun en fordel, hvis andre forfølger disse. Jeg vil alligevel igen advare mod at flytte unger for tidligt.
STORE ønsker om et lykkeligt udfald herfra .
Postet 10.11.09 kl 16:21
...glemte lige at skrive lidt omkring fodringen:
De små tager nyklækket artemia fra første dag. Jeg mener at I begge har kulturer af microorm? det er også fint til dem. både microorm og artemia har det med ret hurtigt at synke ned mod bunden. Hvis ikke ungerne lærer at følge med ret hurtigt, er det en fordel, at fodre hyppigt og småt (det er det nu altid med yngel). Mit foretrukne foder er cyclops nauplier, hvis det er tilgængeligt, ellers sorterede dafnier, tilstrækkeligt små til at fiskene kan gabe over dem.
De små tager nyklækket artemia fra første dag. Jeg mener at I begge har kulturer af microorm? det er også fint til dem. både microorm og artemia har det med ret hurtigt at synke ned mod bunden. Hvis ikke ungerne lærer at følge med ret hurtigt, er det en fordel, at fodre hyppigt og småt (det er det nu altid med yngel). Mit foretrukne foder er cyclops nauplier, hvis det er tilgængeligt, ellers sorterede dafnier, tilstrækkeligt små til at fiskene kan gabe over dem.
Postet 10.11.09 kl 16:29
BB betyr Bar Bund, altså ikke noe sand på bunnen.
Jeg tror ikke jeg klarer å holde liv i ungene uten å få nitritt i et lite kar som 9L...
Da må jeg nok prøve å få ordnet 22Litern. Problemet er at jeg ikke hardekkglass slik det er nå, så jeg må ta det med til glassmester. Mini-pygmeen er der og en del reker, så de må flyttes.
Planen da er å bruke samme vann som foreldrene hele tida om jeg må ta vannbytte pga nitritt. Regner med å måtte ha snegler der om jeg får tak i, men kan kirsebærreker gå der, ev amanoreker? Jeg trenger jo noen som kan være renholdere
Microormen vil jo dø i løped av et lite døgn og da blir de jo bare å mugle:/
Jeg har en bestilling på Dafnia Magna hos springhalen, men kanskje jeg skal bestille cyclops nauplier også... Nå må jeg bare finne ut hvor lenge det er siden hunnen begynte å tygge, se hvor travelt jeg har det
Jeg tror ikke jeg klarer å holde liv i ungene uten å få nitritt i et lite kar som 9L...
Da må jeg nok prøve å få ordnet 22Litern. Problemet er at jeg ikke hardekkglass slik det er nå, så jeg må ta det med til glassmester. Mini-pygmeen er der og en del reker, så de må flyttes.
Planen da er å bruke samme vann som foreldrene hele tida om jeg må ta vannbytte pga nitritt. Regner med å måtte ha snegler der om jeg får tak i, men kan kirsebærreker gå der, ev amanoreker? Jeg trenger jo noen som kan være renholdere
Microormen vil jo dø i løped av et lite døgn og da blir de jo bare å mugle:/
Jeg har en bestilling på Dafnia Magna hos springhalen, men kanskje jeg skal bestille cyclops nauplier også... Nå må jeg bare finne ut hvor lenge det er siden hunnen begynte å tygge, se hvor travelt jeg har det
Postet 10.11.09 kl 17:55
Endret: 10.11.09 kl 17:56
...bar bund, så blev jeg så meget klogere . Maren jeg kan ikke sige, om fiskenes naturlige forhold er et liv uden nitrit. Nu er jeg så priviligeret, at jeg ikke har noget som helst vandanalyseudstyr indenfor mine vægge, måske det er derfor jeg tager tingene så roligt, som tilfældet er. Er forskellen på 9 liter og 22 liter ikke blot at nitritkoncentrationen i det store stiger langsommere, for der vil vel også dannes nitrit. Rejerne har jeg ikke erfaring med, men pumilaen må under alle omstændigheder ud.
At planter og smådyr dør, er en naturlig effekt i alle naturlige vande, så at det sker i et akvarium er jo bare en naturlig del. Foruden fisk, planter og vand, indeholder vandet også en stor bakterieflore, og hvordan blandt andet den den indvirker på vandet ved jeg ikke, blot tror jeg at man ikke behøver tilstræbe et fuldstændigt klinisk miljø i sine akvarier, for det er de færreste fisk, der kommer fra sådanne miljøer i naturen.
Jeg tror ikke du kan købe cyclops hos springhalen, det er noget, jeg fanger i de fodersøer, jeg bruger. Jeg ved ikke, om eddikeål er bedre til at holde sig i live, og måske at holde sig oppe i vandet, men det kan du måske spørge springhalen om.
At planter og smådyr dør, er en naturlig effekt i alle naturlige vande, så at det sker i et akvarium er jo bare en naturlig del. Foruden fisk, planter og vand, indeholder vandet også en stor bakterieflore, og hvordan blandt andet den den indvirker på vandet ved jeg ikke, blot tror jeg at man ikke behøver tilstræbe et fuldstændigt klinisk miljø i sine akvarier, for det er de færreste fisk, der kommer fra sådanne miljøer i naturen.
Jeg tror ikke du kan købe cyclops hos springhalen, det er noget, jeg fanger i de fodersøer, jeg bruger. Jeg ved ikke, om eddikeål er bedre til at holde sig i live, og måske at holde sig oppe i vandet, men det kan du måske spørge springhalen om.
Postet 10.11.09 kl 18:34
flyvefisk...bar bund, så blev jeg så meget klogere ;-). Maren jeg kan ikke sige, om fiskenes naturlige forhold er et liv uden nitrit. Nu er jeg så priviligeret, at jeg ikke har noget som helst vandanalyseudstyr indenfor mine vægge, måske det er derfor jeg tager tingene så roligt, som tilfældet er. Er forskellen på 9 liter og 22 liter ikke blot at nitritkoncentrationen i det store stiger langsommere, for der vil vel også dannes nitrit. Rejerne har jeg ikke erfaring med,[B] men pumilaen må under alle omstændigheder ud.[/B] At planter og smådyr dør, er en naturlig effekt i alle naturlige vande, så at det sker i et akvarium er jo bare en naturlig del. Foruden fisk, planter og vand, indeholder vandet også en stor bakterieflore, og hvordan blandt andet den den indvirker på vandet ved jeg ikke, blot tror jeg at man ikke behøver tilstræbe et fuldstændigt klinisk miljø i sine akvarier, for det er de færreste fisk, der kommer fra sådanne miljøer i naturen.
Skjønte ikke helt det jeg har uthevet i teksten. Mener du pygmegurami, at den må ut om det blir nitritt?
Jeg skulle så veldig gjerne ha sett karrene dine, hvordan de er "satt opp" og ser ut! Hadde vært gøy med en tur til DK
Postet 10.11.09 kl 20:23
Det jeg mente var, at pumila ikke skåner chokoladeyngel, og den må derfor ud, hvis du vil have chokoladeunger i det akvarium. Jeg har ingen erfaring med rejer, men de kan vel ikke skade ungerne?
Jamen jeg synes også det ville være hyggeligt, at vi kunne få vores chokosnak her i Danmark, og du skal til enhver tid være velkommen Maren. Du vil uden tvivl blive skuffet, men på den anden side vil jeg så godt som 100% sikkert give dig et "kulturchok". Jeg har nogle få dogmer i mit akvariehold, og de står endda ikke klippefaste. Alt foregår pr. "fingerspitzgefühl", og er fuldstændig uvidenskabeligt. Planter er et sammensurium fra alle verdensdele, men fælles for dem er, at de tolererer mig. Jeg har forholdsmæssigt mange planter i akvarierne, ofte bare smidt løst ned, selvom det er planter som måske skulle være sat i bunden. Linien i det hele er, at der kun er en usynlig linie. Hvis du stadigvæk kunne tænke dig at se mine akvarier og fisk, skal du blot nævne et tidspunkt.
Sætter nogle fotos ind. Det første viser spytbakke og nu opvækstakvarium for de yngste S. osphromenoides, dernæst kommer et udsnit af mine F1 S. selatanensis´ akvarium. Til sidst akvariet for 20-30 af mine største F1 S. osphromenoides, man ser ingen fisk, de gemmer sig i planterne.
Jamen jeg synes også det ville være hyggeligt, at vi kunne få vores chokosnak her i Danmark, og du skal til enhver tid være velkommen Maren. Du vil uden tvivl blive skuffet, men på den anden side vil jeg så godt som 100% sikkert give dig et "kulturchok". Jeg har nogle få dogmer i mit akvariehold, og de står endda ikke klippefaste. Alt foregår pr. "fingerspitzgefühl", og er fuldstændig uvidenskabeligt. Planter er et sammensurium fra alle verdensdele, men fælles for dem er, at de tolererer mig. Jeg har forholdsmæssigt mange planter i akvarierne, ofte bare smidt løst ned, selvom det er planter som måske skulle være sat i bunden. Linien i det hele er, at der kun er en usynlig linie. Hvis du stadigvæk kunne tænke dig at se mine akvarier og fisk, skal du blot nævne et tidspunkt.
Sætter nogle fotos ind. Det første viser spytbakke og nu opvækstakvarium for de yngste S. osphromenoides, dernæst kommer et udsnit af mine F1 S. selatanensis´ akvarium. Til sidst akvariet for 20-30 af mine største F1 S. osphromenoides, man ser ingen fisk, de gemmer sig i planterne.
Postet 10.11.09 kl 21:17
Postet 10.11.09 kl 21:24