Lettere øvet nybegynner :) (side 70)

Mmm! trykker på "liker" knappen her nå Sier ikke neitakk til litt lettvint og ikke fullt så usunn middag

Selvsagt har jeg alltid tid til deg vøtt

Da tar jeg med little fishy til deg senere idag

Skulle du ha karret de går i også?

Mvh JRR
Har kun læst en smule af tråden din, men du skriver utrolig levende og fortællende, det kan jeg godt lide. Din ide med velopdragne hunde til "psykisk syge" er en veldig god ide. Lidt ligesom besøgshunde til plejehjem hvor de ældre virkelig nyder godt af at kunne sidde og klappe hunden og kose sig med den oppe ved sig. Jeg vet at jeg nyder godt af at há en hund og slapper helt anderledes af når den er i nærheden men hvis ikke man har en handicap hund, så kan den jo ikke være med alle steder. Jeg kan nu også godt forstå at der er steder hvor de ikke ønsker hunde men en handicap hund er jo meget velopdragen og stille. Sådan en hund ville jeg gerne have, men da er vores lidt for uopdragen Det er svært at opdrage en hund med et lille barn i huset når hunden er hendes. åh ja gad vide hva som skal til for at få sådan et kræ med til USA?
Tak fordi du kiggede indenom i min akvarietråd
Fulgt med på akvarietråden din lenge jeg Inge, du heter det samme som min farmor, som faktisk er dansk.
Hun flyttet hit med min farfar da min far var 2-3 år, for å dyrke sjampinjong (eller hvordan det nå skrives.)
Sånn ble jeg til.

Det burde gå greit å ta med hunden til amerika, de er nok mer strenge ang å ta med hund til norge. Her er det jo karantentid osv..

Skulle gjerne trent opp hunden til min venninne som et prøveprosjekt, eller forskningsprosjekt. Men så er det å få den støtte man trenger for å kunne ta med hunden inn i forskjellige bygg, som egentlig er hundefri soner.
Feks norsk blindeforbund har jo sele på hundene som sier noe om hva de driver med, og en ferdig utlært blindeførerhund i bruk har jo dette karakteriske "håndtaket".
Så om jeg skulle søkt fra norsk folkehelse (eller noe slikt) om å få et dekken som feks sier: Under opplæring, med logoen til feks norsk folkehelse..
Og når den er utlært: I arbeid, med logoen også.

På den måten viser man at dette er en hund som er i bruk/arbeid og ikke bare en kosehund du tar med inn fordi det er kaldt ute.
Det vil også være viktig å opplyse forskjellige butikker osv, om disse hundene.
Slik at man ikke blir nektet å ta de med inn.

Ellers er alt fryd og gammen i akvariene fremdeles.
Ikveld eller imorgen skal jeg flytte den utvendige pumpen over til galaxyene.
Kjøpte frossentfor til fiskene igår, tubifex. Jeg trodde disse ville være som røde mygglarver, bare lysere og tynnere. Ja de er lysere og de er tynnere, men de er jo kjempelange.....
Fikk litt sjokk når jeg puttet de oppi.
Men de falt i smak hos fiskene og endelig fikk galaxyene i seg no mat de og..

Vi ble nærmest kastet ut fra kurset igår da de som leder oss var opptatt og dørene ble stengt kloken 12.
Så da dro jeg like så godt bort til krizoo og tok med meg 4 habrosuser hjem.
Forhåpentligvis bruker Torstein og Tor forskjellige leverandører, slik at de ikke er fra samme sted.
Liker å variere i genmateriell når jeg har planer om å drive avl.
Men før det blir noen unger, så må jeg seriøst fore dem opp, selv om jeg liker dem når de er så små og skjønne.

Så nå har jeg 10 habrosuser, 8 boraras brigittae, 4 crystalreker, 8 sandsnegler med farget fot og 2 tigersnegler i det ene karret.
I den andre karret går det: 20 galaxy, 1 bettahunn av ett eller annet slag, 2 batmannsnegler og 1 tigersnegle.

Kjøpte også en sjelden vannlilje art, jeg håper jeg får den til. Jeg hadde rød og grønn lotus, + 2 andre typer vannliljer når jeg dro. Hvor alle de har blitt av husker jeg ikke.
Jeg hadde lissom samlet meg opp et godt arsenal av forskjellige planter jeg ville ha og røttene hadde deilige lysegrønne algedusker. Sånne alger som er fine og ikke sprer seg så mye...

Så nå er det egentlig bare å la ting gro seg til og håpe jeg får de algene igjen. Torstein hadde de i habrosuskarret sitt nemlig. De er så fine.

Ellers var det middag med Jrr igår, jeg håper han overlevde den dårlige kokkeleringen min, litt ute av trening kjenner jeg. Jeg synes burgeren ble vellykket, men så har jeg litt annerledes smak enn Jrr og da.
Men etter mat plukket vi opp en melsomviker til også dro vi til larvik.
Det var litt kjedelig møte, rommet de bruker har blitt fylt med kopimaskiner, så det ble møte i kantina, der var det kjølig.
Men vi skravlet om forskjellige fisker og fiskehold, leste litt i bøker som var tatt med og kjøpte frossentfor.
Som sagt kjøpte jeg en plate med tubifex.

Hellu vennen!

Var bare såvidt jeg overlevde på den middagen Annemor

Det går nok bra skal du se. Snart er du i gang med kokkeleringen på alvor

Var litt "småfrøsen" igår også jeg da, misunte deg den kjele/varmedressen igår kveld igjen skal jeg si deg

Trur nesten jeg må få meg en sjøl

Ellers så hamstra jeg frossenfor så det "gjomet" etter i kjøleboksen til Dan
Det ble med blandt annet: mye Artemia, Mysis, Bosmider, Hakket mussling og noe annet for som jeg ikke husker navnet på i farta

Nå er det heldigvis en liten stund til neste akvariemøte rundt omkring, så da blir det litt hvile på den fronten.

Skal ut på Sentral sykehuset i TBG og tømme saltvannskarret der i helga. Det blir en "total makeover" som de sier i disse frisørreality tvseriene

Følg gjerne med på bloggen på min hjemmeside her: http://reefer.no/

Her legger jeg ut fortløpende oppdateringer for dette prosjektet. lover at det skal bli bra etterhvert

Mvh Jan Rune
Ja jeg så at det ble litt lite for deg når jeg var ferdig, men nå har jo du ikke vondt av litt mindre mat heller. ;P
Du vet jo hvor flink jeg er til å "sulte" fiskene mine, heller underfore enn overfore sier jeg.

Idag har jeg fått vasket det store hang on filteret, fylt det med de keramikk rørene og svamp på toppen. Så skal jeg få satt igang det så fort jeg finner en kontakt jeg kan bruke. Skjønner ikke hvor alle skjøteledningene mine har blitt av, jeg synes jeg kjøpte skjøteledninger i eninga når jeg bodde på hytta.
(mamma har sikkert lagt dem et lurt sted, men spør jeg henne kan det være hun skjønner at jeg skal sette igang ennå et akvarie) O.o

Ellers driver borarasene og stimer rundt i karret nå, små fisk i et innredningsmessig tomt akvarie, gjør at akvariet ser så stort ut.
Habrosusene mopper rundt over alt, de benytter seg også av rota som ligger der, med deilig slakk oppoverbakke.

En bordlampe med sparepære ligger å hviler på kanten av akvariet. Er jo ingen planter som krever lys oppi der så.
Mekket skjerm av sølvfolie, det fungerer fint fint det.

[External Image]
Jeg lurer på om det er litt overkill med både den store rota og den svarte bakgrunnen, tror det er nok med bare rota og en utvendig bakgrunn av litt malt og krøllet papir, eller no sånt.
Ikke for det, fiskene mopper opp og ned på bakgrunnen å de.
Den har jo mange fine skyggefulle steder osv. *gruble*

Må jo nesten sette igang og vaske eheim hang on filteret også. Det er et tykt størknet lag med gugge inni der.
*Note to myself* - Vask alltid hang on filtere før de settes vekk.
Det gjelder vel egentlig alle filtere.

Jrr: reken har fått tilbake fargene sine og er riktig så fine, masse tusen takk for de.
He,he! Blei jo mett alikvel da Anne Smakte bra, men jeg savna litt grillkrydder som det eneste jeg hadde å utsette på maten din

Jeg har jo ikke den helt store apetitten på mat om dagen heller da

Godt å høre at "reiksa" blei fargerike igjen, litt kjedlig å se de så bleike når jeg putta de oppi karret ditt Glad for å gjøre deg litt glad også vettu
Det var jo ikke mer enn 4 røde krystallreker og 8 boraraser, men så jo på deg at du var ganske så fornøyd med det. Tenkte at det var bedre å komme til deg på middagsbesøk med noe fiskerelatert enn blomster Det er vel litt ut med blomster i våre kretser

Fikk vært en tur på sykehuset igår da. Kjente at jeg blei litt sliten igår kan du trygt si. Lå helt utslått her på soffaen når jeg kom hjem, med vondt i håndleddet av all løftinga. Det var litt mye jobb med akvariet og bæring av over 200 liter saltvann på 25 liters plastkanner, men forhåpentligvis blir det bedre oppi her når det blir ferdig.

Skal tilbake på tirsdag og sette inn litt ny levende stein i det. Da må jeg en tur ut på Krizoo og hente litt. Vil du være med?. Lover å kjøre deg hjem igjen etterpå

Mvh JRR

Jan Rune Røed
...... Tenkte at det var bedre å komme til deg på middagsbesøk med noe fiskerelatert enn blomster :-) Det er vel litt ut med blomster i våre kretser :-).....

Denne hører vel hjemme i akvaholikertråden....eller? Klarte så vidt å skrive denne setningen mens jeg skrattlo.
Tove H
[QUOTE=Jan Rune Røed]...... Tenkte at det var bedre å komme til deg på middagsbesøk med noe fiskerelatert enn blomster :-) Det er vel litt ut med blomster i våre kretser :-).....

Denne hører vel hjemme i akvaholikertråden....eller? Klarte så vidt å skrive denne setningen mens jeg skrattlo.

Ja,ja! Godt at du syntes det var humor i det da

Mvh Jan Rune
Tove H
[QUOTE=Jan Rune Røed]...... Tenkte at det var bedre å komme til deg på middagsbesøk med noe fiskerelatert enn blomster :-) Det er vel litt ut med blomster i våre kretser :-).....

Det kommer da helt ann på blomstene det?
Kan jo være sumpplanter jeg kan ha hengene med røttene i akvariene feks, eller noen vannplanter, en dott med mose er jo bestandig et kjærkomment syn.

Akvarister er litt våtere mellom ørene enn andre folk. ;D
Hellu vennen! Skal prøve å huske det til neste gang

Mvh JRR
Ikke noe stress, vannliljer er vel mere mitt hjerte nær.

Hadde en koselig tur med Jrr til sykehuset igår, nå er det stein i akvariet på barneavdelingen, så kommer det vel fisk og greier med tiden.
Sånn er det bedre med ferskvann, der kan du bare putte oppi, så lenge filteret er klart.

Spise mye før men legger seg er ikke lurt, våknet flere ganger inatt, skikkelig ekkelt mareritt som ikke ville slippe taket med engang. Så fremdeles bildene når jeg åpnet øynene. Ikke rart noen tror på spøkelser og ånder etter en sånn opplevelse.

Fytti jeg var trøtt igår, men pga varmen de siste dagene hadde det dampet godt fra akvariene, så når jeg endelig kom meg opp i leiligheten og var klar for senga måtte jeg vist inn igjen for å hente vann.
Så da var det bare å ta med seg de to 25liters dunkene, fylle opp hver sin halvfull og bære dem tilbake.

Ja ja jeg har iallefal litt vann nå, hvis det skulle trenges med påfyll igjen.

Hvor skal man gå videre?
Ja da har jeg bestemt meg for å få tatt generell studiekompetanse, det er ikke bare bare, men ser ut som jeg kun trenger 3 fag.
- Norsk
- Historie
- Matte
Men det kommer likevel på godt over 30 000 for et år og det er kveldskurs, på dagtid koster det faktisk mer, men så får man flere timer med lærer osv.

Men så må jeg jo vite hva jeg skal velge videre, for kanskje jeg trenger påbygning i feks matte og fysikk. Jeg vil helst slippe å bruke to år bare for å komme inn på høyskole, ett år er nok.

Utålmodig... jeg??

Jeg vil helst studere mennesker relasjon med dyr og natur, og det nærmeste jeg kom er da sosialantropolog.
Så da blir det bachlor der og så master innen det samme eller en liten vinkling, så doktorgrad så jeg kan begynne å forske på sånne temaer som interesserer meg.
Dermed snakker vi om ..... ja 3 + 2 + 2, eller no + dette året først. Det er iallefal 8 år forran meg med skole.... :P
Dette blir dyrt.....

Ja ja ifølge 23/5 regelen får jeg i det minste 8 alderspoeng, helt gratis.

Men det er ingen universiteter i nærheten som gir dette, så da blir det flytting på meg.
Men da er det godt jeg kun har små fisker i små akvarier.
(lett å ta med seg og ha på et sted med lite plass).
Galemor
Jeg vil helst studere mennesker relasjon med dyr og natur, og det nærmeste jeg kom er da sosialantropolog. Så da blir det bachlor der og så master innen det samme eller en liten vinkling, så doktorgrad så jeg kan begynne å forske på sånne temaer som interesserer meg. Dermed snakker vi om ..... ja 3 + 2 + 2, eller no + dette året først. Det er iallefal 8 år forran meg med skole.... :P Dette blir dyrt.....

Dette hørtes veldig spennende ut, og selv om 8 år virker som lang tid så er det jo verdt det når man etterpå kan jobbe med noe man virkelig interresserer seg for
Ja er spennende og tenke på alt man kan bli, 8 år virker skremmende, men når man deler det opp, så er det ikke så ille likevel.
1 år for å få generell studiekompetanse, så 3 år for å få bachelor, så 2 år for å få master, dermed kan jeg begynne å forske og sånn og etterhvert få doktorgrad. ;D

Gikk gjennom Tønsberg på fredag og under brua på farmandstredet ligger en blomster/ dekorbutikk. I vinduet sto en vase full med grener som vridde seg i masse små snirkler, hjertet banket litt fortere, men gikk forbi da jeg vet at lommeboken ikke har godt av slike fristelser.
Men jeg tenker som så, at det ville vært perfekt med noen slike vridde herligheter i det ene akvariet som for tiden kun har sand og pumpe.

Også har du meg i et nøtteskall da, handlet en pakke med 3 sånne minitimere på clas ohlson, men da jeg skulle sette dem på idag fikk jeg dem ikke ned i kontakten, jammen svarte da..... prøve litt til......neida....hva er galt her da...... de har jo ikke jording. :P
Jeg tok bare for gitt at alt har jording nå for tiden atte jeg ikke sjekket engang, så nå sitter jeg med 3 timere jeg ikke får brukt. :P

Søkt på jobb i larvik, for Celcius markise og persienne fabrikk på Hegdal industriområdet.
Får jeg den blir det nok flytting, er kun sesongjobb.

Blitt veldig usikker ang hva jeg ønsker å gjøre videre, skal jeg studere, eller skal jeg jobbe, skal jeg flytte til utlandet igjen? De søker fremdeles folk til å jobbe på Disney World i florida, ett år engasjemang.

Næ, vet fremdeles ikke hva jeg skal finne på. Ikke lett det her.

Galaxyene trenger en real slamsuging, jeg fatter ikke helt hvor alt grumset kommer fra, de dumme fiskene spiser ikke veldig godt heller. De er altfor opptatt med å være vimsete og redde. :P
Men betta hunnen som går oppi der begynner å bli tjukk, hun samfaurer bunnen etter mat også hun.
Bettaer er rimelig smarte fisker, ikke rart man får et spesielt forhold til dem.
Igår var en herlig dag, vi ble sendt hjem fra kurset tidlig. Litt teit synes jeg, men været var så flott. Når jeg kom hjem hadde jeg masse energi.
Det var jo bare å sette igang.

Galaxyene fikk en slamsuging og halvparten av vannet ble byttet ut i samme slengen. Da jeg satte på pumpa kom nok en sky med møkk ut, så nå er det nesten like ille igjen. Må sette inn litt filtervatt ved utløpet på filteret skjønner jeg..

Jeg får ikke helt gleden av galaxyene i det akvariet, har jo den mørke bakgrunnen som de forsvinner litt mot, dessuten er de rimelig pinglete. :P
Noen begynner å bli litt tynne for det de ikke spiser skikkelig, selv om jeg forer godt. Men når de virrer rundt før de fatter at det som suser rundt ørene deres er mat, så rekker mesteparten av maten og synke til bunnen hvor kampfisken oppfører seg som en bunnfisk og støvsuger bunnen.

Den er så skjønn, der den smyger seg frem med magen langs bunnen, vrir hodet fra side til side og gransker hver flekk nøye. Bøyer seg ned og napper opp maten med den største grasiøsitet. Blir glad inni meg når jeg ser på den fisken. Tenk den har vært med meg helt fra Thailand.
Men jeg skulle ønske jeg viste hvilken gren av betta artene den tilhører..

For alt jeg vet er det en helt vanlig betta splendens hunn, eller det kan være en hittil ubeskrevet art.. :P

Habrosusene mine gir meg også varme følelser når jeg ser på dem, jeg teller 9 om gangen, men de vimser så rundt at det er vanskelig å vite om man har telt riktig. En kan være skjult for mine øyne mens en annen kommer vimsende frem fra samme plassen.

Borarasene har sluttet og stime, de føler seg trygge og har fordelt seg utover hele karret, sånn svømmer de rundt. Samles, spres og svømmer hver for seg. Så søker noen plutselig sammen igjen, for så å svømme fra hverandre igjen like etterpå. Skjønne småfiskene.

Det utvendige filteret jeg har fått låne er det en skikkelig irriterende lyd på, kan ikke forklare lyden, men det bråker. Har prøvd og riste, kanskje det er luft, men nei, lyden går lissom ikke vekk.
Kan nesten høre som det er noe inni pumpa som svirrer rundt ved roteren...
Ser for meg ei sandsnegle som har fått sniki seg inn og nå slenges rundt inne ved rotoren og lager denne himla irriterende lyden...
Lyden er rimelig høy også, ikke sånn lyd man kune hører når det er stille, nei det er en sånn evigvarende lyd som trenger igjennom alt....
Gleder meg til jeg kan slå den av og slipper denne lyden igjen.

Men nå bruker jeg den som en sikkerhetsgreie, bytter mellom de to akvariene mine, så er jeg sikker på at alt går ordentlig for seg.
Hvis jeg skulle oppdage nitritt i det ene karret kan jeg bare koble til denne pumpa også vil bakteriene her gjøre jobben med å rydde opp, uten at jeg trenger å stresse med vannbytter osv..
Men rett meg om jeg tenker feil.

Tenk om jeg bare kunne fortalt galaxyene at de er trygge, at de kan stole på meg.
Nei får vel bare ta tida til hjelp og håpe de oppfatter det etterhvert likevel.

Det virker iallefal som de trives når de er i fred, for da benytter de hele akvariet og deler seg litt opp.
Men hvis jeg beveger meg (blir bevegelser i gulvet som forplanter seg videre til akvariet), eller kommer bort for å fore, så blir plutselig akvariet tomt.
Da stimler de sammen bak noe. Så bruker de evigheter på å komme frem igjen og da er plutselig maten allerede på bunn.. :P

Jeg tror nok jeg burde sette inn ennå en ditherfish som kan gjøre dem tryggere. Kanskje jeg skal prøve meg med en kampfiskhann og se hva som skjer??
Men hvis hun ikke er en splendens blir det vel hybrider..
Ja ja..

Nei beste hadde vært om jeg hadde hatt noe levendefor å gi dem, noe som kunne levd i akvariet med fiskene.
Vente på våren, så kanskje jeg kan bestille noe i posten.

Regner med å høre fra Celsius i uka som kommer, har en magefølelse av at jobben er bankers der. Så egentlig burde jeg se etter leiligheter i Helgedalområdet.
Er jo kun sesongarbeid, så fra mars til september trenger jeg et sted å bo.
Har jo ikke bil og å skulle kjøre Stokke - Larvik to ganger hver dag... Det er unødvendig bruk av tid, iallefal når man har mulighet til å være mobil, slik som meg.

du er så utrolig flink å skrive .-)) blir enda mer glad og vill etter den nye hobbyen min,, har lest hele tråden din og kost meg.-)) tusen takk .-))
Tusen takk, det er så koselig å høre. Kult bilde.
Skriver jo mest for min egen del og tenker ikke alltid over at noen leser det. Kan jo til tider bli vel uakvaristisk.

For min del er det å sitte her inne og lese andres tråder, skrive litt om ditt og datt og holde på med fiskene veldig terapi.

Mens jeg er her, må huske å kjøpe salmi, har et akvarie hvor filteret står og går, men det er jo ikke noe i akvariet som kan kjøre inn filteret.
Det med å bruke salmiakk til innkjøring er veldig smart. Det er en ren måte å gjøre det på, man går rett på grunnstoffene bakteriene trenger.

Dessuten, når man har et fiskeløst akvarie, så kan man bare holde filterene ved like ved å dumpe oppi en skvett nå og da. Så enkelt.

Men helt satt inn i akkurat det er jeg ikke. Men heldigvis har noen smarte hoder satt opp en tabell som gjør det litt lettere for andre å gjennomføre det samme.
Det går fortest om man holder optimale forhold for bakteriene å utvikle seg i, med ph på 7 og temperatur på 28 grader, husk oksygen. Men det beste er å kjøre inn bakteriene i de vannverdier du skal holde fiskene i, så slipper man å omstille bakteriene.
Det er iallefal sånn jeg har skjønt det.

Vært en tur på AEG idag og tittet på standene. Jammen lærte jeg noe idag også, nemlig om bitt til hestene. Jeg som har tenkt at todelt bitt er ubehagelig for hesten, at det presser opp mot ganen, så er det egentlig tungefrihet som er viktigst.

For å forklare hvor viktig tungefrihet er kan man ta en test:
Ta fingeren og press tungen ned, prøv så å løpe.

Nå fant du sikkert ut at det var rimelig vanskelig etterhvert.
En hest trenger å kunne løfte tungen for å svelge, akkurat som oss.
Det har jeg lissom ikke tenkt over.

I tillegg er det flere punkter enn kun munnvikene en hest blir påvirket når man har på hodelag og noen hester trenger kun en støtte, mens andre hester fungerer bedre når de har flere støttepunkter.

Hvis hesten underdrar seg bittet(bøyer seg for mye), går igjennom bittet (ikke stopper når man drar i tøylene), gaper, osv, så kan det være en ide og faktisk skaffe seg et mildere bitt, eller et bitt som gir flere støttepunkter for hesten å forholde seg til.
Jeg har tenkt mye på dette med bitt. Og vi mennesker påfører hester utrolig mye smerte i munnen. Todelte bitt, presser opp mot ganen. Hesten vil da gjerne dempe smerten ved å legge tungen over bittet, mellom gane og bitt.

Den tygger på bittet, og mange blir da irritert, og setter på ekstra nesereim så den ikke kan åpne munnen.

Bittet presser mot det sårbare området mellom tennene. Der er det rett ned på beinet, og beinet er svært skarpt der.

Så vi gir den smerte i gane, og gjevebein.

Det jeg tror er mildest er et "rett over bitt", ikke helt sikker på hva det heter. Tror også at om bittet er litt tykkt, så vil det ikke få samme smertefulle effekt på kjevebeinet. Og vil virke mer i munnvikene, og ikke opp i ganen.

Bittløse hodelag er mildest, men man må jo være forsiktig og ikke bruke tøylene for hardt.

Dette er mine tanker om bitt. Jeg liker å ri, men liker ikke tanken på at hesten jeg rir skal få smerter i munnen. Synes det er så fint å se på sammarbeid der rytter og hest kommuniserer uten bitt Hester er jo inteligente dyr, og kan lære masse uten smerter og tvang.

Stemmer også det med å svelge og ikke kunne bevege tungen. Blir som å ligge i tannlegestolen med alle mulige remedier og flere hender inni på en gang, da er det ikke lett å få bevege tungen, eller svelge. På travere binder de fast tungen så de ikke skal svelge den, ble ganske sjokkert første gang jeg hørte det .

Dette ble langt, ikke meningen å kuppe tråden din , sorry
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap