Lisbeth sine småfisk :) (side 70)

Må komme med en anbefaling rundt asiatiske maller: Hara Jerdoni. De blir ikke store, og er snille mot andre fisker. Hos oss går de foreløbig med en C. Green Laser gruppe og de stimer faktisk sammen med coryene når det er mygglarveforing Generelt finnes det mange fine maller i Hara-familien.
Hara jerdoni har jeg allerede på ønskelista Men har ikke tenkt på å sjekke ut de andre i familien! Takk for tips
Oi! Jeg håper vallisneriane mine også blir så fine og lange en gang.

Har du fått testet videokameraet ditt nå?
De vallisneriane begynner å bli litt vel lange nå. Godt over en meter nå, dekker til så mye av vannflata. Er ikke så lett å klippe ned og fortsatt få det til å se naturlig ut heller...

Nei, ikke testet kamera enda, men legger ut en testsnutt så fort jeg har gjort det
Lisbeth
Hara jerdoni har jeg allerede på ønskelista ;)

Jeg også, men den vil ha litt for høy PH og temperaturen passer ikke hos meg. Mulig det ikke gjør så mye...?? Vet du forresten hva disse koster?
Lisbeth
Jeg er på utkikk etter noen nye maller, Asiatiske, som skal erstatte mine coryer og aspidoraser når den tid kommer. Og jeg har forelsket meg: [URLBLOCK1] Se mønsteret på de nederste bildene. For en vakker malle! Eneste problemet kan bli tempen. Den foretrekker mellom 22-24 grader. I 450 literen holder det seg mellom 25-27 grader... Virker ikke lett og få tak i heller...



ååå den var fin! ser jo nesten ut som en kuhlii :p de hara mallene er også ganske snodige, var på en forelesning om de for ett år siden, rare styggpene fisk :p
Si ifra hvis du har noen små-mellomstore avleggere av vallisneria som du ønsker å selge. Skulle gjerne ha hatt litt mer i karene våre. Fantastisk fin plante, og enkel å ha med å gjøre er den også
MarenB
[QUOTE=Lisbeth]Hara jerdoni har jeg allerede på ønskelista ;)

Jeg også, men den vil ha litt for høy PH og temperaturen passer ikke hos meg. Mulig det ikke gjør så mye...?? Vet du forresten hva disse koster?

Jeg tenker at ph skal gå greit, min ligger rundt 6-6,5, men det er værre med tempen...

Koster 39 kr stk på dyrego oslo city. Absolutt ingen dyr malle i alle fall
Sanne
[QUOTE=Lisbeth] Og jeg har forelsket meg: [URLBLOCK1] Se mønsteret på de nederste bildene. For en vakker malle!



ååå den var fin! ser jo nesten ut som en kuhlii :p

Ja, ikke sant, de ser ut som en blanding av kuhlii og værål syns jeg!
Joanna & Pål
Si ifra hvis du har noen små-mellomstore avleggere av vallisneria som du ønsker å selge. Skulle gjerne ha hatt litt mer i karene våre. Fantastisk fin plante, og enkel å ha med å gjøre er den også :-)


Jeg har helt slutta å selge overskudd av plantene mine. Siden jeg har penselalger vil du nesten garantert få smitte.. Det er veldig synd, du skulle bare visst hvor mye jeg må kaste av flotte planter
Lisbeth
[QUOTE=MarenB][QUOTE=Lisbeth]Hara jerdoni har jeg allerede på ønskelista ;)

Jeg også, men den vil ha litt for høy PH og temperaturen passer ikke hos meg. Mulig det ikke gjør så mye...?? Vet du forresten hva disse koster?

Jeg tenker at ph skal gå greit, min ligger rundt 6-6,5, men det er værre med tempen...

Koster 39 kr stk på dyrego oslo city. Absolutt ingen dyr malle i alle fall

Beklager, skrev litt feil:S Tenkte på oksygenopptaket, at det kan bli vanskelig i 240L med ganske stille vann? Om de er så rimelige, så koster det jo ikke mye å prøve da
Har dere sett de fantastisk flotte kampfiskene Heidi har dretta? De er bare helt WOW!!

Kunne godt ha tenkt noen sånne altså, og da helst sånn som de er nå -uten slør
Ja de kampfiskene til Heidi er helt fantastiske!!

Nå er asiatisk kommet inn på Dahls. Uhu Er blakk som en kirkerotte, men siden jeg har bursdag neste søndag sa han at han kunne sponse et par til med Coccina.

Du kan forresten gjerne komme hit med de grønne fingrene dine og lage slik plantevekst her også!
Må forresten legge inn en herlig søt liten malle, Aksis prashadi. Flere bilder her.

bare trist den ikke tåler høyrer temperatur....... Dobbeltsjekket med Planet Catfish, men den liker seg ikke over 22 grader.
Siljee
Må forresten legge inn en herlig søt liten malle, [URLBLOCK1]. Flere bilder [URLBLOCK2]. bare trist den ikke tåler høyrer temperatur....... Dobbeltsjekket med Planet Catfish, men den liker seg ikke over 22 grader.


Åja, den var fin! Det er det som er så vanskelig, enten skal de mallene jeg liker ha kjølig vann eller oksigenrikt vann med mye bevegelse i... Jeg kan for så vidt ha noen som skal ha mye bevegelse for det er det i den ene delen av storkaret.

Jeg skulle gjerne vært og titta hos dahls nå, men jeg er også blakk. Dessuten må jeg prioritere å få gjort om den ene 63L (begge helst) og få fanget ut søramerikanerne før jeg skaffer meg noe som helst... Men så kan jeg jo også satse på at jeg får gjort alt dette i løpet av en mnd, det er jo så lenge (minst) evt nyskaffede fisk må gå i karantene

Men jeg har funnet noen flere maller jeg liker:
Se på den orangebrune, nydelig! Men blir for stor for meg...
Vaillantella maassi

Denne syns jeg var kjempefin:
Pangio cuneovirgata

Denne er skikkelig søt og passer både i temp og ph hos meg:
Yunnanilus cruciatus

Og denne, kjempefin bitteliten malle:
Barbucca diabolica

Da gjenstår det bare å se om det er mulig å skaffe noe av dette. Har aldri sett disse i butikke før i alle fall.....
Av ymse grunner måtte den store kulturen med dafnier og tanglopper stå uten lys og føde i 2 dager. Jeg skjønner nå hvor sårbar en sånn kultur er. Jeg hadde en stor sverm med dafnier oppi der, men etter de to dagene var det en nokså liten sverm igjen. Jeg forer dem forsiktig opp igjen nå, i håp om at de kommer seg igjen.

Tangloppene hadde ikke tatt noen skade av dette. De kan jo også gnafse på flyteplantene og cattapabladene. I går fikk de squash, det var veldig populært!
De ser ut som små reker..

[External Image]


[External Image]
(Ååhh nå begynner denne tråden å bli treg for meg å legge inn nye innlegg i...)

Jeg har fulgt med på Sphaerichthys vaillantiene de har hatt på Dyrego oslo city og Buddy i bernt ankersgate. Buddy har solgt alle sine og Dyrego har mange igjen men også solgt mange. Men ingen har registrert denne fisken på AF. Det er fortsatt bare meg, Liv, Silje og Fjellreven som har registrert. De andre som har den er vel ikke på dette forumet da. Synd for jeg er veldig nyskjerrig på hva slags akvarier disse havner i
Var innom Dyrego Oslo city i dag. Og fankern at jeg bare skal drive med Asia nå da! Jeg fant to bittesmå tetra jeg aldri har sett før og som jeg falt PLADASK for! Hadde det ikke vært for at jeg prøver å renske UT innvandrere fra 450L hadde jeg hatt noen med meg hjem.

Den ene var ikke noe man egentlig legger merke til, men jeg ser jo etter litt spesielle fisk og spottet den med en gang: Odontocharacidium aphanes 'picaflor' i butikken så den ut som på dette bildet, men jeg merket meg den fordi den svømte ikke rundt som en typisk stimfisk. Det lå en rot i karet og de suste rundt den, krøyp liksom hit og dit på rota -helt spesiell oppførsel. Men nå fant jeg reisebrev av Tom C på NA. Å himmel for en nydelig fisk dette blir da!!!

Jeg sier det bare, løp og kjøp hvis du har plass til denne juvelen i et kar. 79 kr syns jeg fadern meg den var verdt!

Den andre stod det ikke noe annet enn Hypressobrycon sp. på... Kanskje de ikke hadde fått noe annet navn enn det på den? Den var ikke mye farge på og var vel 1,5 cm, men den lyste lang vei mot meg. Den hadde selvlysende oppstykkede striper langs kroppen også tror jeg den hadde noen på finnene også. Den stimet tett. 25 kr bare, per stk.

Holdt på å gå ut med 20 stk, men måtte bare styre meg unna. Er utrolig frustrerende å ikke ha et stort søramerika-biotop stående hjemme.. Derfor driver jeg med reklame i min tråd. Vær så snill og kjøp en stor stim av denne og fortell meg at du har gjort det Så kan jeg kanskje få høre hvordan den er å ha i alle fall

men som spennende liten fisk er nok førstnevnte den mest spennende siden den ikke så ut til å oppføre seg som en typisk stimer
Å fy fela de små der var fine, sukk... den som hadde 100 små kar!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap