Marens akvarieverden (side 70)

mona o
Ja, det er slike plastkar à la terrarie-karene Webzoo har. Jeg pleier å skifte alt vannet rett før jeg skal tilsette ny, dagens dose med medisin. Da har forrige dose virket akkurat et døgn. Jeg bruker mellomlagret, luftet og ph-justert vann når jeg skifter vann i "hospital-tanken". Ikke vann fra hovedakvariet.


Må ha det inn med t-skje jeg...
Jeg har 3 eller 4 slike plast-kar. Bruker du samme metoden som når du har yngel, skrubber det ene rent slik at det er klar til neste dag og tømmer det gamle for å vaske neste dag osv..?

mona o
Ja. Den er sterkere enn Esha medisinene. Den inneholder som sagt kobber som er giftig for snegler og reker (og fisk om dosen blir høy), så det er helt klart en fordel å medisinere den separat i eget kar.

Jeg må bestille denne medisinen, helst i dag skjønner jeg. Tusen takk for veldig hjelpsomme og fine tips! Setter pris på det! Jeg blir litt rådløs når jeg ikke vet hva jeg skal forereta meg og det er ikke særlig artig.
MarenB
Hei Christian og velkommen til tråden min! Artig om du fikkk noe ut av lesinga av tråden!:) Jeg startet jo den helt i begynnelsen da jeg startet med akvarie, så da er hele "karrieren" dokumentert der;) Når det gjelder utstyr til til det vannbyttesystemet, så har jeg kjøpt: [URLBLOCK1] som sirkulasjonspumpe [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=308130+*+308131+*+308132+*+308133&t=temartic_e]Slange[/URL] Og en snedig [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=Gr68IN3sO4TR57HhrrQ8hMD3IP0qCHVFzXi&f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e]liten dings[/URL] for å bare kunne legge slangen i karet uten å risikere mye søl. Jeg tror ikke jeg har glemt noe nå...?? Jeg handler mesteparten av fisk på TAM ja, synes det virker litt utrygt å handle andre steder etter å ha blitt "kjent" med de som jobber på TAM. Christer har absolutt mest kompetanse, men Marita har som du skriver , grei peiling hun også:) Christer har jo hatt mye med akvarieklubben å gjøre, så mange derfra handler hos han og de handler ikke lite:O Det er sikkert derfor han ofte han prioriterer å hjelpe de. Jeg er utrolig lei av å drive å sitte fler timer og vente på at han skal få anledning til hjelpe meg, så jeg har gitt han litt opp. Det er jo også litt "sære"-fisker jeg har nå etter hvert, så da er det begrenset hvor mye Christer kan hjelpe med også. Eller så handler jeg mye mye akvarieting (inkl fisk) fra Tom som har sitt eget "firma" hvor han bestiller fra IMAZO (samme leverandør som TAM), men til helt andre priser! Om det er noe du skal ha så anbefaler jeg deg å skjekke ut med han først: tom@akvaristikk.no eller tlf 92417370. Kjempehyggelig fyr og som sagt til veldig hyggelige priser!:)


Hehe, takk for det du Har vært her en stund, du har bare ikke visst det før nå:-p

Okok, har satt opp et Juwel Rio 240 denne uka her. Fjernet det innvendig filteret, kanskje det funker å bruke pumpehodet der? Har ikke sett på det enda, tho. Den dingsen du linket til fulgte med Eheim pumpa mi, så en sånnen har jeg faktisk liggende;o) Mangler kanskje bare slange da, jaja

Skjønner hva du mener med å vente på hjelp ja. Til tider mye folk der! Prøver å dra på tider det forhåpentligvis er litt mindre folk. Når man først får huka tak i Christer, så er det greit:-p Leser meg alltid opp hjemme før jeg drar, men likevell greit å høre hva han mener

Takk for tipset angående Tom, kanskje jeg må høre med han når fisk til 240l skal handles
chriskos
Hehe, takk for det du:-) Har vært her en stund, du har bare ikke visst det før nå:-p Okok, har satt opp et Juwel Rio 240 denne uka her. Fjernet det innvendig filteret, kanskje det funker å bruke pumpehodet der? Har ikke sett på det enda, tho. Den dingsen du linket til fulgte med Eheim pumpa mi, så en sånnen har jeg faktisk liggende;o) Mangler kanskje bare slange da, jaja :-) Skjønner hva du mener med å vente på hjelp ja. Til tider mye folk der! Prøver å dra på tider det forhåpentligvis er litt mindre folk. Når man først får huka tak i Christer, så er det greit:-p Leser meg alltid opp hjemme før jeg drar, men likevell greit å høre hva han mener:-) Takk for tipset angående Tom, kanskje jeg må høre med han når fisk til 240l skal handles:-)

Så artig at du har fulgt tråden uten at jeg har visst det! Tror ikke det er så mange som følger den, så der ble jeg overrasket! Alltid artig at noen har interesse av å lese det jeg skribler ned!

Vi har visst likens kar, Rio 240, men jeg har ikke fjernet det innvendige filteret enda. Jeg hra ikke råd til å kjøpe nytt utvendig filter, så det innvendige går sammen med Fluval 305. Det funker veldig bra, men det innvendige filteret tar mye av plassen jeg gjerne skulle ha hatt noe annet.

Hvilke fisker tenker du å ha i 240Litern? Gurami håper jeg?
Det er bare sånn det er Maren .Jeg er innom dine og Lisbeth mm. sine sider hver eneste dag .Men det er ikke alltid en har noe å tilføye .Men mange følger med vet du
Jeg har flyttet den svake fisken over i 22Litern. Jeg så den før i dag, så jeg håper den fortsatt er i live.
Tok noen bilder i sta av karet...
[External Image]

[External Image]

"lille bildet": Er det slik det ser ut når man får akvarium til jul?
Sølvi Gullaksen
Det er bare sånn det er Maren .Jeg er innom dine og Lisbeth mm. sine sider hver eneste dag .Men det er ikke alltid en har noe å tilføye .Men mange følger med vet du :)

Ja, jeg følger med din tråd også Jeg har ei liste, "mine abonement" og den blir lest hver dag, men skjeldent at jeg legger spor etter meg

De siste Coryene dine var forresten utrolig fine! Jeg fikk virkelig lyst på slike, men så at de ikke tåler temp som er her i huset:/
Ang. temperatur så er den ganske høy her i huset og disse nye Weitzmani har gått sammen med Discuser i en temp. på 28 grader i et år .Så tror ikke du trenger å tenke så veldig mye på det akkurat
men jeg har ikke fjernet det innvendige filteret enda. Jeg hra ikke råd til å kjøpe nytt utvendig filter

du kan få låne dette, eller begge om du vil ha litt fart i akvariet


Mvh Per
Hva slags bakgrunn er det du har i det karet på de siste bildene? Den så fin ut på de bildene i alle fall. Svak for sort jeg
Mange som leser.
Masse gode tips å få i forskjellige tråder.
Får epost når nye innlegg kommer i tråder jeg liker.

Espen
MarenB
Jeg har flyttet den svake fisken over i 22Litern. ...

Jeg ser du har en glippe mellom vannflaten og karmen på karet.
Det blir mye mer behagelig å se på karet med en maskering av denne.

Jeg pleier å bruke sort vulkteip fra clas ohlson for å maskere sånt. Den teipen er fin da den er elastisk og ikke limer til glasset, men binder med seg selv. Den kan fint legges halvveis på kanten/rammen og halvveis på glasset.
Sølvi Gullaksen
Ang. temperatur så er den ganske høy her i huset og disse nye Weitzmani har gått sammen med Discuser i en temp. på 28 grader i et år .Så tror ikke du trenger å tenke så veldig mye på det akkurat :)


Det er ikke helt riktig, Sølvi.
Når man snakker om hvilke temperaturer man bør holde de enkelte Corydoras-artene i, så er det jo ikke sånn at de ruller over på rygg og dauer etter en uke i vann som er varmere enn det bør være. De tåler mye. De tåler det faktisk i kanskje månedsvis, ja kanskje år... men holder man dem i feil temperatur over lang tid på permanent basis, vil de før eller siden begynne og visne bort og falle fra en etter en. For høy temperatur året rundt vil sannsynligvis forkorte livet deres med mange år! Noen individer dør etter kort tid i for høy varme, noen holder ut lenger. At noen er mer hardføre er jo sånn det er, bare. Men de hadde kunnet leve kanskje i mange, mange år til, om temperaturen var mere riktig.

Derfor syns jeg det er litt feil argument å si at man "ikke trenger å tenke så veldig mye på temperatur" når det kommer til Corydoras. Det syns nemlig jeg man absolutt bør gjøre, for at disse små sjarmtrollene skal få et så langt liv som mulig.
Ja det ble litt feil sånn som jeg skrev det Mona .En skal selvfølgelig ikke la de gå i for høy temperatur hele tiden.
Men dette gjelder jo de fleste coryer.Det jeg mente var at de klarer det i perioder fks. om sommeren når det kan bli ganske varmt inne også.
Selv sliter jeg med dette så det blir ganske mange vannbytter da .

En skal selvflgelig tilby disse herlige skapningene best mulige forhlod.

Bra du er obs Mona og retter på ting som blir skrevet feil

Hehe, la merke til at du har forelsket deg i gurami ja. Holder faktisk bånd og rubingurami selv, artige fisk

240L blir nok ett sør-amrikansk kar mes cory, apistogramma og tetra Ikke helt bestemt arter enda.
Spesielt usikker på hvilken cory jeg skal velge, vil ha en livlig gruppe! Hjelp?
blondviking
du kan få låne dette, eller begge om du vil ha litt fart i akvariet [URLBLOCK1] Mvh Per

Haha! Ja bare send det oppover!

Lisbeth
Hva slags bakgrunn er det du har i det karet på de siste bildene? Den så fin ut på de bildene i alle fall. Svak for sort jeg ;)


Det er et akvarell-lerett malt med hobbylakk Veldig stilig akkurat det som dette karet har!

Black_Flys
Mange som leser. Masse gode tips å få i forskjellige tråder. Får epost når nye innlegg kommer i tråder jeg liker.

Jeg har det slik jeg også Artig å åpne mailen og se at man har fått e-post også da

Humunuku
Jeg ser du har en glippe mellom vannflaten og karmen på karet. Det blir mye mer behagelig å se på karet med en maskering av denne.

Det er nok bare vann som har fordampet. Fylte opp til kanten igjen etter å ha tatt bildene, men takk for gode tips som du alltid kommer med!



Det finnes mange fine coryer jeg har lyst på Mona og Sølvi, men jeg har vel endt opp med C. Duplicareus og C. Sterbai pga temperaturen. Jeg tenker mye på hvordan jeg kan finne opp et system som skal senke tempen i akvarier. Ser for meg mye penger der ja!

chriskos, Christian, jeg synes du må starte din egen tråd og legge ut bilder av karene dine på profilen! Det hadde vært spennende for oss andre i alle fall! Liker at du har guramier ja, men Coryer og andre fisk er veldig bra det også! Jeg er jo svak for coryer da.
Er du forresten medlem i TAK? Det er møte i morgen



Nå er 240Litern mørkelagt på 2. dagen. Jeg begynner å bekymre meg for Lakrisene og kommer nok til å lure inn litt microorm når jeg skal medisinere etterpå!

Den svake Lakrisen i 22Litern er faktisk i live enda, ganske utrolig spør du meg!:O Jeg skulle ha filmet den og tatt bilder før jeg "ga han en sjangse" og satt han i poseholderen, så hadde jeg kunne lagt det ut her. Jeg tenkte egentlig det ville være mest humant å avlive, men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det og håper fortsatt på det beste!

De har fått inn Sphaerichthys vaillanti på TAM i dag. Jeg var og tittet, men de var fortsatt lik-bleke etter å ha kun vært i karet en times tid. Om jeg bare hadde hatt plass og penger....
Tar deg på ordet jeg Maren. Tok akkurat noen bilder av akvariene, holder på å legge ut nå. Har dessverre ikke noe annet enn ett mobilkamera tilgjengelig, men får iallefall en pekepinn på hvordan det ser ut:-p Kom gjerne med tilbakemld!

Tror ikke det blir å starte opp en egen tråd enda gitt, har mer enn nok med å lese alle de andre:p Kanskje senere!

Er ikke medlem i TAK, men har lyst til å dra på den auksjonen, tenkte kanskje å melde meg inn da.
Da er det bare å ta en titt
Hvorfor lager du ikke en personlig tråd du kan legge alt inn i?

Siden du ikke har det enda, tar jeg meg friheten til å svare her.

Jeg synes begge karene var flott innredet med ett unntak. Kokosnøtta virket malplassert i begge karene. Resten ser så naturlig og fint ut, og så er det liksom bare en kokkosnøtt der liksom.....

Har en selv, men skal ta den ut når jeg har funnet på en annen måte å lage en hule.


-Tim
chriskos
Da er det bare å ta en titt:-)

Det har jeg gjort!
Veldig fine karr du har, og mobilkameraet må jo være siste model!?! Bildene var det i alle fall ingen ting å si på!

Stemmer på egen tråd jeg!

PS: Har lagt igjen kommentarer på karrene
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap