Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 70)

Veldig bra artikkel basert på resultater fra et belgisk laboratorium. Essensen er at de nitrifikasjonsbakteriene vi tror er så ømfintlige og skjøre, er noen tøffinger som klarer seg mye lenger uten oksygen enn vi tror. De kan gå i en dvaleliknende tilstand som forklarer at de, i et hvert fall enkelte arter, kan overleve i de flaskene som selges som hurtigstarter (!)

Linda, jeg tillater meg å ta inn en oversettelse av konklusjonen i artikkelen i Practical fishkeeping, men du må gjerne slette den hvis du synes det er å gå for langt i din personlige tråd.

"Dessverre er historien om AOB, dvs, Ammonium Oksiderende Bakterier bare halvparten av bildet. Det er fortsatt et stort gap med tanke på hvor NOB eller nitrate oksiderende bakterier passer inn i dette. Å trekke bastente konlusjoner om alt som skjer i akvariefiltrering basert på denne minirapporten (OA: selve rapporten er linket til i PFO og den er da ganske omfattende), kan være risikofylt kasnkje til og med farlig.

Hva det forteller meg er at disse bakteriene kanskje skal betrates i et helt nytt lys og kanskje vår silke hanske tilnærming til filtere er unødig overforsiktig.

Min egen (altså artikkelforfatterens) observasjon er at mye av det forskningen sier, rimer med praksis jeg har fulgt i mange år. Som en som verdsetter de biologiske fordelene ved gammelt filtermedium og substrat, selv etter flere uker, og som en som aldri har hatt problemer med ammonium i noe nyanlagt akvarium, er jeg tvunget til å undre meg - akkurat hva er det nye akvarister gjør som får ammoniuminnholdet til å gå gjennom taket?

Kanskje en studie av hvor mye nybegynnere virkelig prøver å fore sin nye fiskebestand vil kunne avsløre mye mer om den største dreperen av fisk i vår hobby.

Published: Nathan Hill Friday 10 February 2012, 12:37 pm
Views: 5,298 times
Filed under: filter bacteria aquarium fish ammonia research Nitrosomonas AOB"

Les gjerne hele artikkelen, den er interessant og morsomt skrevet.
Har lekt labyrintleken på Ullevål Sykehus med en dement mor i dag, så det ble bare rask skumlesing og bokmerking til tross for nysgjerrigheten, takk for linken Lisbeth! Der så det ut til å være bekreftelser på endel mistanker vil jeg si Og takk for sammendrag og oversettelse Sigmund! Ikke farlig med lange, saklige og velskrevne innlegg i min tråd ;o)

Har vel ikke akkurat tatt noen snarveier i denne innkjøringen, fikk se dvale og denitrifikasjon fordi jeg ikke så at det var tett etter at herligheten ble dekket av en juleduk. Så jeg har sett at de sovner, og at de våkner igjen så fort det kommer oksygen til. Det jeg lurer på nå er om jeg ser en total restart når svampene (som forøvrig er grønne, ikke blå lenger!) blir flyttet til lys og varme, eller om jeg starter på nitritt-toppen. Så helt avsluttet er ikke forsøket.

Uansett hvor det ender er vi skjønt enige om at den helt enkle og greie Salmi-innkjøringen går fortest og greiest hvis man holder seg til den helt enkle og greie innkjøringen med Salmi :o)
Har skrevet så sjelden at jeg står i fare for å glemme en hel haug, blant annet dette:

Jon Inge vil gjerne overta 160-literen, så han ble med til Dahls lørdag for å se på fisk. Paroonhai og dess like er jo uaktuelt og han forsto fort hvorfor, så da bestemte han seg for at en stor stim var greia. Nettbarber ble for store fant han ut da vi kom hjem og leste, nummer to på lista var neontetra, men da ha leste mer om saken var det helt klart en stor stim Blå neontetra han ville ha. Punktum. Det må det gå an å skaffe...

Han ville også ha en stor stim CW 051 for den var så fin og panda så gøy og disse var jo enda større og finere, men da ha så prisen ville han heller ha "gammel" panda. En art mindre å plassere i reolen. Og da mente det usedvanlig oppvakte barnet at det holdt. Blir en bra akvarist av den gutten hvis interessen holder seg ;o)

Pakken fra AquaristikShop kom i dag. De små røttene var virkelig veldig små, men litt mose skulle det være mulig å feste på dem. Vi får se hva det blir til. Ellers har jeg prestert å bestille slange som ikke passer til innsugskroken jeg så gjerne ville ha til vannskift, får tenke en gang til der. Bunnlagsnæring og termometre til de nye karene er på plass, men jeg glemte varmekolber. Tror jeg vil ha sånne som ikke sier "bang" hvis jeg glemmer å ta ut kontakten...

Nykarene hentes i morgen, gleder meg ikke til kjøreturen, men det blir gøy å få karene i hus. Lettere å tenke reolen ferdig da tror jeg. Materialene ligger forsatt i hyllene på Bauhaus. Scenario er i innspurtsmodus og skal ha kulissene på plass i Kolben innom kort, så jeg tror det blir oppsett og innflytting av eventuell ny fisk over påske.

For han som har brukt munkekutten tidligere er av et grovere kaliber enn Ove, kutten er 15 cm lenger foran enn bak, så nål og tråd må i sving slik at han ikke snubler. Jussacs hatt laget av ullpapp i full fart har går litt i oppløsning, det må syes en middelalderskjorte til, krakkene til vertshuset kan ikke være solgule eller fulle av moderne malingflekker, så selv om jeg egentlig ikke har noe med Musketerene å gjøre får jeg hendene fulle fram til premiere 12. mars. Ove er opptatt hver eneste kveld frem til påskeaften, og jeg tror egentlig ikke jeg klarer absolutt all bygging helt på egenhånd. Men hvem vet...

Har fått på plass hjørnefilter i en 12-liter til, tanken er at pygmaeusen skal flytte inn der så jeg får silikonert glass i karet de går i, og arkivert det håpløse innvendige filteret på en returstasjon et sted. Har tatt en masse bilder, men har blitt så kritisk at det meste går i søppelkassen. Jeg må rett og slett godta bruk av blitz. For å få til det må jeg ha blitz, og ettersom veien gikk innom FotoVideo i går fordi de har tilbud på minnekort og jeg trodde jeg trengte polariseringsfilter som var hårreisende kostbart og stjeler lys kom jeg isteden hjem med en Speedlite 430 EX II, med softbox og kabel så jeg kan sette blitzen på stativ. Håpet er at det skal bli mulig å bruke kit-objektivet også da, for et f2,8 zoomobjektiv er ikke innenfor rekkevidde på en stund ;o)

Måtte jo innom Dyrego' ettersom bilen sto i kjellern på Oslo City, der hadde de veldig gøyale C. habrosus. Da jeg kom hjem var en tolvliter og 85-literen i kjelleren ferdig innkjørt helt plutselig. Sukk. En dag flytter en sånn gruppe inn, helt sikkert!

Tre av tolvlitrene, de står med kortsiden ut for å få plass til fire på hylla. Til venstre det passe gjengrodde C pygmaeushjemmet, i midten aksjon "redd stumpene" med snasen hvit tut jeg må gjøre noe med, til høyre nyoppsatt kar med hvit flodsand i stedet for den forhatte Biltemasanda. Kan rett og slett ikke si annet enn at jeg liker den hvite best...
[External Image]
Det blir nok habrosus på deg snart ja Linda ;D
Spesialbygde kar i hus!
Eller rettere, i garasjen. Puh. Det er langt til Porsgrunn, en reise med fergekø og kaffepause. Forrige tur var med GPS, så jeg fulgte jo overhode ikke med på hvor jeg kjørte og måtte surre bare littegrann. Flotte kar da, gleder meg til å få dem ut av bilen. Der må de nemlig stå til i morgen, kan ikke godt stable helglasskar i høyden...

Og så kom jeg hjem uten Leporacantthicus joselimai i dag også, selv om det fortsatt var tre igjen! Får bruke hodet, de er ikke akkurat gratis, og nattaktive, og det eneste karet som er stort nok er Juwelen, der det helt sikkert ikke er mulig å få frem yngel og en million andre grunner til at det ikke blir skjønne fløyelsgrå polkadottmaller her.

Ble sittende på huk og stirre henført på Iriatherina werneri heller, de var bare så aldeles. Men det er ikke fisk man dumper uti i nyoppsatte kar! Har sett dem på auksjon en gang eller to også. Tror jeg ble mest sliten av å avstå fra fiskekjøp i dag også jeg, det er virkelig bare helt forferdelig fælt å skulle motstå fristelser absolutt hele tiden! Men desto morsommere å slå ut håret når nye hjem står klare...

Veldig trivelig butikk synes jeg. Og alle sa "åh" da karene ble marsjert forbi, for det glasset må da være verd utsettelsen. Blir spennende å se hvordan det blir med vann i, hvor stor forskjellen mellom float og krystall egentlig blir i praksis. Får sende ned bilder så de får se...

Og spennende å innrede, har lyst til å kreere noe skifervirvar med røtter på i L-mallekaret, og kanskje finne mørkt bunnlag. Det var bare det med skifer, kan ikke tasse ut fra TAM med to stein og tom lommebok. De selger kilovis hos Akvariereker, men det er liksom noe med å plukke ut de du vil ha, ikke bare få en sekk i posten. Dessuten kjenner jeg smerter i lommeboka, frakten må da bli helt forferdelig! Får lete litt og tenke litt og høre med folket hos Dahls når ny dosering stoffskiftemedisin virker etter hensikten tenker jeg, legen var absolutt ikke fornøyd i dag - heldigvis. Var et øyeblikk engstelig for at jeg skulle være så totalt tiltaksløs for alltid :o)
Dragefinnene er virkelig vakre! Spesielt når hannene flasher mot hverandre for å imponere damene

Gleder meg veldig til bilder av de nye karene framover, og venter spent på rapporter fra reolbygging. Krystall høres unektelig fancy ut da
Ble ikke mye tid til billedtaking i dag. Ove bar karene de nye karene inn og plasserte dem på behandlingsbenken i klinikken, det var siste flekk som ikke var tapetsert med akvarierelaterte ting. Håper pasientene holder seg på bena...

For det ble plutselig travelt, skulle absolutt ha tatt Juwelen et tak, men de har startet scenerigging i Kolben og jeg har åtte krakker som skal være med og det er best å holde hendene ute av akvarievannet når man styrer med slikt. Er helt gåen nå, det ble jo putselig varmegrader også, så jeg har herjet med plansliper på terrassen og ødelagt badet med luting og skrubbing av de to siste krakkene. Håper å få på bivoks/linolje/terpentinblanding i morgen så de blir klare. Har både rå og kokt linolje, og husker plutselig ikke hvorfor jeg har det, må lese litt igjen...

Vet fra før at når jeg får på følelsen at det er best å ta et kar er det dumt å utsette det, så jeg får teste i morgen tidlig for sikkerhets skyld. Vel er det stort, men det er grenser for hvor mye somling man kan tillate seg tross alt ;o)
Linda W
Ble sittende på huk og stirre henført på [URLBLOCK1]heller, de var bare så aldeles. Men det er [I]ikke[/I] fisk man dumper uti i nyoppsatte kar! Har sett dem på auksjon en gang eller to også.


Har du kommet over hunner også? Det har jo vært helt umulig å få tak i hunner leeenge. Jeg hadde 20 stk av disse for en god stund siden, da fikk jeg tak i begge kjønn. Kjempemorsomt å se hvordan gutta lurte med seg damene inn i buskene og flæsha for harde livet. Er så SYND at enkelte fiskearter kun kommer inn som hanner!
Skal spandere en mail til Akvariekjellern Lisbeth, må tilstå at jeg ikke sjekket kjønnsfordeling. Har dessuten bestemt meg for at L264 er verd en helt egen tur til Porsgrunn, nå har jeg dratt hjem uten to ganger og er fortsatt like betatt. Så hvis de bekrefter at de har begge kjønn av Iratherinaen drar jeg ned. Har de begge kjønn blir det kanskje Oslo-tur på meg?

Linda W
Har de begge kjønn blir det kanskje Oslo-tur på meg?


Tenkte du på meg nå? Nei nei, jeg driver å trapper ned jeg
Men vakrere fisk skal du leite lenge etter. Benytt sjansen hvis de har begge kjønn og du har plass!

Du har sikkert sett denne siden, men i tilfelle ikke
Pussig det her, men etter noen dager uten Linda-innlegg, så får jeg virkelig abstinenser...
Jeg lever Sissimor, koselig å bli savnet. Hold deg fast, har tatt bilder av alt jeg har bedrevet mens det var stille på meg her inne , kommer plutselig tilbake!
Haha jeg tenkte du verden det er lenge siden jeg har kikket innom her føles det som, - men må innrømme jeg blir sliten bare av tanken på hvor mye du herjer på! Ok sliten var å ta litt i, men du har ihvertfall henda fulle vil jeg tørre påstå? Bilder er alltid gøy, selv om jeg ikke er heeelt oppdatert - men jeg ble igrunn nyskjerrig
Årsaker til manglende aktivitet på nett, helt off toipc først.

Jussacs hatt ble laget for gøy til en fest, og skulle aldri til scenen trodde jeg. Nå gikk ullpappen i oppløsning, så nål, tråd og tekstillim var nødvendig. Bremmen og pullen er kledd med fleece fordi det var alt jeg hadde for hånden i full fart...
[External Image]

Oversiden av bremmen er malt med sort acryl, her er pullen bare tredd innpå
[External Image]

Før silkebånd ble påsydd
[External Image]

Ove hadde heldigvis mye fjær fra fluebinderperioden, strutsefjon er sydd på et tynt silkebånd, ståltråd surret, fasanfjær og slufse, det får stå sin prøve
[External Image]


I esken merket "tøydukker" lå det skinn jeg sikkert skulle sydd sko av, det ble lærpung. Og så var det rosenkrans, heldigvis hadde de kors på Panduro
[External Image]

Og så litt on topic på en måte. Scenario trengte åtte krakker til vertshusscenen, og det har man jo. En var lakkert, en malt i festlig skrekk-gult, et par lutet helt i stumper og stykker. Her er lakk og maling fjernet, krakkene pusset og satt inn med rå linolje.
[External Image]

På så tørt treverk som dette (og med så lita ti') brukte jeg linoljen uten å blande inn terpentin. Rå linolje trekker godt inn, og tørker ikke sånn som den kokte. Den fortrenger det som måtte være av fuktighet i treet og er diffusjonsåpen. Men de "ferskeste" krakkene matchet ikke akkurat de eldste som er over hundre spesielt godt.

Så her er de satt inn med en blanding av 2 deler bivoks, 2 deler kokt linolje og 1 del terpentin. Uten rå linolje først ville jeg økt til en del av hver, terpentinen bidrar til at blandingen trekker lenger inn i treverket før den fordamper.
[External Image]
Smelter i vannbad, bivoks først, så linolje og til slutt terpentinen. Lar vannbadet stå på plata og smører på med pensel, det går fortere, tørker av overskuddet etter et døgns tid. Lettantennelig og selvantennende, så hvis man ikke vil i lokalavisen som branntomt må filler brennes eller fuktes og legges i tett pose i søpla!

Vindusposten er bortimot ødelagt av vannsøl på ubehandlet tre, tørket over den også med rå linolje. Blir fint! Neste skritt følger til sommeren, da får den en runde oljebeis i kirsebærfarge før hjemmelaget polish. Må vente til kattene er ute hele dagen, utilgjengelig utkikspost til fuglebrettet ble ikke godt mottatt!
[External Image]

Tror nesten jeg velger furu til hyllene i reolen likevel. Tror jeg...


Se der ja; spennende prosjekter selv om det ikke er akvarierelatert ;D
Middelalderpolishen er jo det da, for furua blir ganske så vanntett av den behandlingen. Og nå er oppskriften omsider gjenfunnet og nedtegnet her. Holder seg smøremyk i lufttett boks ganske så lenge. Understreker lufttett, ellers er vi tilbake til lokalavisas katastrofesider ;o)
Dette har du bedrevet mellom 22.2 og i dag!? (Ja, vi følger med!) Si meg, er du tvillinger?
He he ,er tvilling selv og spør om det samme
530
Dette har du bedrevet mellom 22.2 og i dag!? (Ja, vi følger med!) Si meg, er du tvillinger? ;-)


Neida, startet på krakkene 17. Men har ikke tatt bilder av 12-årsdag, omsøm av munkekutte str XXL, kostymer til Jon Inges 5 roller i Pippi Langstrømpe som oppføres midt i musketeringen, skjæring av glass og silikonering av nok en 12-liter og almen omkalfatring i hus og heim- hadde jeg gått på full styrke hadde jeg fått unna mye mer. Reol for eksempel, det er ren tortur å ha fire kar stående tomme i klinikken, og tre kar innkjørt uten fisk. Men er kanskje på bedringens vei ;o)

Ett av nykarene, de står fortsatt på behandlingsbenken...
[External Image]

Fotokonken tok ganske mye tid, det ble nok for malerisk for stemmegiverne, men dette kunne jeg skrevet ut og hengt på veggen hvis printern hadde virket...
[External Image]

Akkurat den reka sitter på samme sted bestandig, her er et ferskere bilde av adskillig dårligere kvalitet...
[External Image]
Oi oi oi!! Må jammen si at du har stått på!!
Og for en energi du må ha!! Puh!!! Tror jammen du må sende litt energi nordover til meg *Smile*

Tipper det skal bli godt når både konsert og Pippi Langstømpe er ferdig. Nesten så jeg lurer litt på om du noen gang trekker pusten og tar deg tid til å slappe av??

Lykke til med konsert og Pippi Langstrømpe!!

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap