Marens akvarieverden (side 71)

Tim
Hvorfor lager du ikke en personlig tråd du kan legge alt inn i? Siden du ikke har det enda, tar jeg meg friheten til å svare her. Jeg synes begge karene var flott innredet med ett unntak. Kokosnøtta virket malplassert i begge karene. Resten ser så naturlig og fint ut, og så er det liksom bare en kokkosnøtt der liksom..... Har en selv, men skal ta den ut når jeg har funnet på en annen måte å lage en hule. -Tim


Jo, du har et poeng der Tim. Blir vell å lage en egen tråd etterhvert.

Skjønner veldig godt hva du mener med kokosnøttene. De er der i mangel av et bedre alternativ. Skulle gjerne ha funnet/laget noe som ser mere naturlig ut. Prøvde meg på skiferhule, men syns dette ser malplassert ut også. Målet med 240L er å gå for en naturlig "look". Men, finnes sikkert kokosnøtter i terrenget noen av disse fiskene kommer ifra, så de kunne jeg ha falt i vannet?:-p

Si i fra hvis du finner en god løsning på huleproblemet da!

Ellers takk for hyggelig tilbakemelding
Jeg har masse skiferplater om du vil lage en mer "naturlig"-look selv! Skal love deg at de ikke ligner på den såkalte "orginale-skiferhula" som selges under "rubrikken";D
MarenB
Det har jeg gjort!:) Veldig fine karr du har, og mobilkameraet må jo være siste model!?! Bildene var det i alle fall ingen ting å si på!:) Stemmer på egen tråd jeg! PS: Har lagt igjen kommentarer på karrene;)


Takk for det
Mobilen er en Nokia N95, blir ganske bra bilder til å være en mobiltelefon. Sliter i mørket uten blitz, tho.

Føler gruppepresset angående egen tråd her nå:-p Får se hva jeg får til! Tror ikke jeg har det helt i meg, er ikke akkurat den fødte skribent.
MarenB
Jeg har masse skiferplater om du vil lage en mer "naturlig"-look selv!:) Skal love deg at de ikke ligner på den såkalte "orginale-skiferhula" som selges under "rubrikken";D


Ja, bestilte selv 5kg svart skifer fra aquamanias. Men, syns ikke jeg fikk det til no særlig altså.. Savner litt struktur. Syns det blir veldig glatt og unaturlig. Vet ikke helt hvor jeg vil plassere det i 240L heller. Venstre side har på en måte blitt mer rot avdelingen og høyre har blitt stein:p NEI, må finne på noe lurt her altså! Kanskje jeg kan prøve å kle inn skiferen i mose eller noe sånt?

I det rommet 240L står i (kjellerstuen) så har vi brasiliansk skifer i gulvet. Den tror jeg hadde gjort seg bedre! Men, kan nesten ikke finne fram meisel å hente ut litt heller:-p
Du må ikke bestille eller betale for slike ting som skifer! Jeg dro bare til en flis/stein-butikk og fikk plukke fritt fra et enormt lager av "ødelagte" varer, bl.a. Italiensk designer fliser! Det var bare å komme tilbake om jeg ville ha mer
Tør jeg spørre hvilken forhandler?


-Tim
Tim
Tør jeg spørre hvilken forhandler? -Tim

"modema" kanskje? Ligger v Tunga/Leangen.
I kveld var jeg på møte i TAK og kom hjem med en "gullfiskbolle". Betalte 25kr for den, så det gikk bra til tross for lite penger for tida. Jeg visste ikke hva jeg skulle bruke den til da jeg kjøpte den, men nå har jeg fått et par idéer.

Jeg har ei 10Liters bøtte (hvit, gjennomsiktig) stående på soverommet med mose og reker. Disse får lys fra ei vanlig lampe med sparepære fra Clasern og svampfilter som jeg har gående i fall jeg får bruk for det i andre sammenhenger.
Jeg synes det var en god ide å ha mosen og rekene oppi den nye bollen, men det forutsetter at rekene klarer seg uten pumpa/filteret. Jeg har lite peiling på slikt, så jeg skal se på snegle/skaldyrbasen og prøve å finne ut av det.

Idé nr 2 er å holde Dafnia oppi der.

Det ble heldigvis ikke et bortkastet kjøp i alle fall!

Det skal være stor-auksjon lørdag 10.okt. Jeg skulle ønske det var mer penger på kontoen, så jeg vurderer å ikke dra. Det er litt farlig å dra og egentlig ikke har penger!:p


Eller så går jeg og irriterer meg noe voldsomt over at jeg har kjøpt et såppass dyrt og bra UV-filter som De Bary 11 watt Elektronisk for så å finne ut at jeg ikke får brukt den da den ikke passer til slangen/rørene til Fluval 305!:O
Det hadde vært flott om jeg fikk anledning til å bruke den en gang.
Jeg sparte penger for å kjøpe dette filteret, så det føles som et nederlag å skulle selge det "brukt" og tape mye penger på det!
Jeg syns begge bolleforslagene dine var gode! Det betyr bare at du må skaffe deg en bolle til

Faktisk litt spennende med disse fordyra nå som jeg har fått dem over i et akvarie og et sted der jeg kan studere dem skikkelig.

Tim
Siden det var her jeg så spørsmålet så slenger jeg også inn link til Ritus sitt hjemmelaga hule bygg


Mvh Per
Takker Per.. Det der var ikke en dum i de.



-Tim
Off... Dobbel dose medisin og mørklegging i 3 døgn har ikke hjulpet coryene...
De ser helt forferdelig ut noen av dem, nesten som skabb, bare at det er fisk det er snakk om. Jeg synes veldig synd på de!!

Jeg har snakket med Tim og han tilbød seg å ta med JBL Oodinol , så da kan jeg starte ny medisinbehandling mye tidligere enn å må vente på postgang osv. Ei flaske ser ut til å vare veldig lenge, men jeg skal uansett kjøpe ei flaske å ha liggende. Jeg håper bare disse fiskene vil klare seg!

Det jeg tenker på er om jeg kan ha 2 coryer sammen i 1 plastkar med luftstein eller om de vil gi fra seg for mye gift til at det går bra med vannkvaliteten.

Jeg har 3 plastkarr. Jeg vet ikke helt fremgangen her, men om jeg da tar 2 plastkarr med 2 coryer i hver (4stk), så kan jeg bruke den nr 3 og rengjøre den for neste dag og flytte coryene fra et av de 2 karrene over i det.
Etterpå rengjør jeg det karet de gikk i, tilpasser PH, medisin og temp og tømmer det karet de 2 siste coryene gikk i for å vakse til neste dag.
Ingen som skjønner? Helt forståelig!:p

Det blir litt slik yngel-karr-opplegg med skifting av kar hver dag. Jeg vil ha en dunk på 30L hvor jeg tilpasser PH`n slik at jeg bare kan ta vann fra denne dunken hver gang jeg skal ha nytt vann for å være sikker på at de har samme PH hele veien

Jeg tenker å flytte over C. Duplicareusene samtidig. Tror de er klar for å leke på ordentlig nå, og da får jeg også sett om de vil utvikle samme sykdom som sterbaiene. Det ser faktisk ikke ut som at de er smittet, noe som er svært merkelig..!
Ser jeg kom på 15. plass i fotokonken:p
Å nei! Er det mulig! Jeg får aldri med meg den konkurransen. Tror jeg har vært med å stemme en gang. Jeg husker jo til og med at du sa du hadde sendt inn bilde. Åhh, kjempeirriterende å ikke være med på å stemme folk fram Den er for "bortgjemt" den konkurransen. Likte bildet ditt da
Skjeldent jeg får den med meg selv, men var ekstra på vakt denne gangen da jeg ville prøve meg. Vet ikke om jeg gjør det igjen Jeg ble ikke sist da...
Håper de vil bruke bildet i fiskebasen, men det kommer sikkert ikke gjennom nåløyet det heller:/ Fint du likte det, Lisbeth
Jaja. Jeg har et nytt bilde liggende, så vi får se.
gratulerer Maren. Må prøve å sende inn neste gang jeg også.
Takker, Espen!
Jeg er spent på hva som kommer på neste fotokonk da! *spennende*
Kanskje blir det bilder fra det nye karet(?), det er jo en hel måned til enda
Grattis å sjerpings til neste hehe
Hei Maren
Ang. bildene av dine syke C. sterbai som jeg postet med spørsmål på CW.
Det er kommet et svar. Denne mannen som har svart foreløbig, har det med å anbefale kosttilskudd og vitaminer for alt, uansett hva han svarer på Hehe
Men jeg gjengir hele svaret hans her, så får du tolke det selv. Han mener det er bakterier av noe slag, men samtidig foreslår han at du skal behandle for "alt" :p

"Looks like bacteria. One way to decide how to treat a problem is to just treat it for everything.
That is treat it for fungus, bacteria and paracites. It the fish eating? Using medicated food has the advantage of not screwing up the water with metabolites. There are very good versions of medicated food from Jungle for instance for fungus and bacteria and the chance of paracites being involved could be covered without side effects with flubenol. Mixing up a little paste and adding some Ester C would help and brushing a little Miatake D fraction on the fish's head should bring about good results.
"

Sitat slutt. Jeg vet dessverre ikke hva "Miatake D" er for noe, men kanskje et vitamin.
Jeg vil poste det her om det kommer flere svar.
Miatake D

URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING

Maitake virker krefthemmende (hindrer også dannelsen av metastaser) gjennom aktivering av lymfocytter og makrofager, og ved å øke aktiviteten til naturlige dreperceller (NK-celler). Videre virker maitake immunstyrkende, blodtrykkssenkende, blodsukkerregulerende, kolesterolreduserende, stressreduserende, lungestyrkende, bakteriehemmende, virushemmende, fedmedempende og motvirker candida. Dessuten er maitake en antioksidant.


URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER

Maitake kan brukes som støttebehandling ved HIV/AIDS og kreft, og for å unngå metastaser ved kreftsykdommer. Videre ved nedsatt immunforsvar, bakterieinfeksjoner, virusinfeksjoner, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, blodsukkerproblemer, overvekt, leversykdommer (f.eks. hepatitt) og tretthet.

link: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/grif_fro.htm
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap