- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine småfisk :) (side 74)
Lisbeth sine småfisk :) (side 74)
mona oHei Lisbeth Ser du linker til en dansk grossist når det gjelder det algemiddelet. Men privatpersoner kan ikke handle der. Men norske Webzoo har [URLBLOCK1] i tilfelle noen vil prøve det. Har lurt på om jeg må ty til noe sånt selv også, for i et av akvariene jeg har fjernet HMF matten blir jeg bare ikke kvitt trådalgene. For å bli kvitt trådalger, holder det med kun den ene av de to, eller bør man kombinere og bruke begge for å bli kvitt et hardnakket tilfelle?
Takk Mona! Da må webzoo nylig begynt å innføre dette middelet? Jeg har nemlig ikke klart å oppspore det i norske nettbutikker, derfor linket jeg bare til grossisten for at folk skulle få se hva det var i alle fall
Nå er jeg veldig fersk i testing av dette middelet, men for å fjerne skjeggalgene brukte jeg kun algin extra. Funka som juling. Om trådalgene ville forsvunnet kun ved bruk av algin extra vet jeg ikke siden jeg valgte å blande med regular.. Det var så jævlig med alger i karantenekaret at jeg bare valgte å blande for å være sikker
(nå må jeg innom tråden din og sjekke hva som har skjedd med profilbildet ditt!)
Postet 07.01.10 kl 11:27
Endret: 07.01.10 kl 11:32
Aquamanias har Happy-Life Algin-produkter og Dyrego Oslo City har det i butikken.
Det var B. Amundsen som tipset med om dette i sommer, så rart at dere ikke har funnet det i nettbutikken til Aquamanias.
Jeg har relativt gode erfaringer med både Algin-extra og regular, i de tilfellene jeg har vært flink og fulgt anvisningene sånn nogenlunde. Der det ut til å fungere best kombinert med redusert lysperiode.
Det var B. Amundsen som tipset med om dette i sommer, så rart at dere ikke har funnet det i nettbutikken til Aquamanias.
Jeg har relativt gode erfaringer med både Algin-extra og regular, i de tilfellene jeg har vært flink og fulgt anvisningene sånn nogenlunde. Der det ut til å fungere best kombinert med redusert lysperiode.
Postet 07.01.10 kl 13:07
Ja det var Dyregod på Oslo city jeg fikk tak i middelet etter din anbefaling, men visste heller ikke at aquamanias også fører det. Googler jeg navnet kommer jeg også bare inn på noen få tyske nettsider.
Algin extra skal i tillegg til å fjerne skjegg og trådalger, også ta penselalger. Der er jeg veldig usikker på om middelet virker, for hos meg har penselalgene først nå, flere mnd etter behandling begynt å forsvinne helt. Om det er miljøet i karet som gjør at penselalgene forsvinner eller om det er så lang tid penselalgene bruker på å bli borte etter behandling vet jeg ikke. Men penselalger er jo en standhaftig alge som ikke bare smelter bort som andre typer alger gjerne gjør
Algin extra skal i tillegg til å fjerne skjegg og trådalger, også ta penselalger. Der er jeg veldig usikker på om middelet virker, for hos meg har penselalgene først nå, flere mnd etter behandling begynt å forsvinne helt. Om det er miljøet i karet som gjør at penselalgene forsvinner eller om det er så lang tid penselalgene bruker på å bli borte etter behandling vet jeg ikke. Men penselalger er jo en standhaftig alge som ikke bare smelter bort som andre typer alger gjerne gjør
Postet 07.01.10 kl 14:27
Når jeg tar helhetsbilde av 450 litern syns jeg alltid bildet gir inntrykk av at karet er mye mindre/kortere enn det er "live" Irriterende når man har 1,5 m å skryte av
Men med mitt nye kamera kan jeg nå bruke panoramafunksjonen som gjengir et mye mer virkelig bildet av karet. Jeg tenkte at jeg aldri kom til å bruke denne denne panoramafunksjonen, før jeg prøvde å ta bilde av storkaret:
Samme kar uten panorama, ser mindre ut ikke sant:
Bildene ses bedre i profilen på karet forresten
Men med mitt nye kamera kan jeg nå bruke panoramafunksjonen som gjengir et mye mer virkelig bildet av karet. Jeg tenkte at jeg aldri kom til å bruke denne denne panoramafunksjonen, før jeg prøvde å ta bilde av storkaret:
Samme kar uten panorama, ser mindre ut ikke sant:
Bildene ses bedre i profilen på karet forresten
Postet 08.01.10 kl 12:38
Endret: 08.01.10 kl 12:41
Prøvd å ta litt bilder i helga. Det er ikke lett å få til noe bra. Enten så flokker alle sammen seg foran kamera fordi de tror jeg kommer med mat, eller så skvetter de unna fordi de blir redd. Men fikk tatt noen helt greie syns jeg. Med litt mere øvelse skal jeg nok få tatt noen bra til slutt. Og det jeg er ute etter er å få tatt noen når sjokoladene sperrer ut finnene, men foreløpig har jeg ikke klart det..
Sphaerichthys selatanensis
Sphaerichthys osphromenoides
Trichopsis schalleri
Sphaerichthys selatanensis
Sphaerichthys osphromenoides
Trichopsis schalleri
Postet 11.01.10 kl 10:44
Endret: 11.01.10 kl 10:47
Ikke så gærnt det bildet her, av de meksikanske tangloppene. De er jo knøttesmå
Er forresten første gang de har fått paprika, det var populært:
Det begynner å bli litt vel mange posthornsnegler oppi der:
Videosnutt av tangloppene:
<embed src="http://www.youtube.com/v/3FFSBlXYR7E&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
En kjapp videosnutt av Ottoene, ligger oppå hverandre:
<embed src="http://www.youtube.com/v/LEGMVP_1bFs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Er forresten første gang de har fått paprika, det var populært:
Det begynner å bli litt vel mange posthornsnegler oppi der:
Videosnutt av tangloppene:
<embed src="http://www.youtube.com/v/3FFSBlXYR7E&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
En kjapp videosnutt av Ottoene, ligger oppå hverandre:
<embed src="http://www.youtube.com/v/LEGMVP_1bFs&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Postet 11.01.10 kl 12:45
Endret: 11.01.10 kl 12:50
Postet 11.01.10 kl 12:53
Postet 11.01.10 kl 12:59
Postet 11.01.10 kl 13:49
Postet 11.01.10 kl 14:19
Postet 11.01.10 kl 14:32
Jeg har lenge slitt med å fore særlig med tørrfor til mine fisk. Har jo fisk av den litt kresne sorten så frossentfor har stort sett vært det jeg har gitt -og levendefor. Men det siste halvåret har jeg tvunget inn en eller to tørrfordager. Jeg er helt sikker på at det er viktig at fiskene får den næringa som er tilsatt tørrforet. Dessuten er det jo greit å venne fisk til å ta tørrfor. Ved ferier o.l. er det kjekt å kunne porsjonere opp små poser til de som skal passe fiskene. Mine labyrinter har ikke vært særlig begeistret men nå gyver de løs på tørrforet som om det skulle være det beste de får
Her får de en blanding av tetra discus bits og tetra pro. tetra pro er faktisk veldig populært hos alle mine fisk.
På slutten av snuttene prøver jeg å få den rare lakrishunnen min på film. Kjøpte henne som normal, men etterhvert fikk hun krokrygg. Det rare er at hun begynner å bli bedre, svømmer bedre og er veldig aktiv i matfatet. Hun har gått lenge sånn og jeg var sikker på at hun skulle strøket med for lenge siden. Jeg blir veldig overrasket hvis hun blir helt frisk igjen. Legg også merke til aspidorasene. En veldig pen liten fisk syns jeg
<embed src="http://www.youtube.com/v/u8gRRnQ4Vmo&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/i59fceZ9m4o&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Her får de en blanding av tetra discus bits og tetra pro. tetra pro er faktisk veldig populært hos alle mine fisk.
På slutten av snuttene prøver jeg å få den rare lakrishunnen min på film. Kjøpte henne som normal, men etterhvert fikk hun krokrygg. Det rare er at hun begynner å bli bedre, svømmer bedre og er veldig aktiv i matfatet. Hun har gått lenge sånn og jeg var sikker på at hun skulle strøket med for lenge siden. Jeg blir veldig overrasket hvis hun blir helt frisk igjen. Legg også merke til aspidorasene. En veldig pen liten fisk syns jeg
<embed src="http://www.youtube.com/v/u8gRRnQ4Vmo&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/i59fceZ9m4o&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Postet 12.01.10 kl 11:54
Jeg har nå endelig fått tak i orekongler, av denne selgeren på forumet. Unødvendig å måtte helt til sverige for å få tak i, men pytt. Fikk han til å samle en kilo til meg, må jo sørge for å ha en stund. De var ganske fuktig når de kom, sikkert pga den lange transportida det ble pga julepost osv. så lot de stå og tørke på badgulvet en stund.
Gleder meg til å prøve dette. Har helt dilla på å putte naturlige ting i akvariet, og kan det i tillegg hjelpe til med å holde lav PH er det jo enda bedre. Kommer til å legge de til bløt i en bøtte med vann først. Vil gjerne teste vannet der for å se hvor kraftig de senker PH før jeg har de i akvariene. Orekonglene er jo små og søte og passer derfor visuelt i et "lite" akvarium
Gleder meg til å prøve dette. Har helt dilla på å putte naturlige ting i akvariet, og kan det i tillegg hjelpe til med å holde lav PH er det jo enda bedre. Kommer til å legge de til bløt i en bøtte med vann først. Vil gjerne teste vannet der for å se hvor kraftig de senker PH før jeg har de i akvariene. Orekonglene er jo små og søte og passer derfor visuelt i et "lite" akvarium
Postet 12.01.10 kl 12:09
Endret: 12.01.10 kl 12:18
LisbethNei det er ingen lys fra kamera. Alle bilder og filmer er tatt helt uten lys... Hvis jeg bruker blitz når jeg tar bilde får jeg ikke det refleksbilde av kamera i glasset, men alle bilder jeg tar med blitz blir helt grusomme så det gidder jeg ikke. Hmm, ikke kult med den refleksen da...
Ok, da er det altså bare lyset fra akvariet som "lyser opp deg og kameraet". Hadde du vært skyggelagt ville det ikke blitt noen refleks i glasset. Er det mulighet for å rygge litt lenger bakover, slik at du kommer utenfor lysskinnet fra akvariet?
Eller du kan kle deg ut som Spøkelseskladden fra Donald & co Hehe Bare klipp et hull til kameraet i det svarte lakenet *knegg*
Postet 12.01.10 kl 12:09
mona oOk, da er det altså bare lyset fra akvariet som "lyser opp deg og kameraet". Hadde du vært skyggelagt ville det ikke blitt noen refleks i glasset. Er det mulighet for å rygge litt lenger bakover, slik at du kommer utenfor lysskinnet fra akvariet? Eller du kan kle deg ut som Spøkelseskladden fra Donald & co :-) Hehe :) Bare klipp et hull til kameraet i det svarte lakenet *knegg*
Hehe. Men jo, jeg kan flytte meg lengre unna glasset. Det eneste er at jeg syns det virker som kamera ikke fokuserer like bra når jeg bruker zoomen som når jeg går helt inntil med kamera manuelt. Jeg må nok bare finne ut av litt saker og ting. Kanskje jeg bare innbiller meg det med zoomen...
Postet 12.01.10 kl 12:15
Postet 13.01.10 kl 00:24
LisbethJeg har nå endelig fått tak i orekongler, av [URLBLOCK1] på forumet. Gleder meg til å prøve dette. Har helt dilla på å putte naturlige ting i akvariet, og kan det i tillegg hjelpe til med å holde lav PH er det jo enda bedre. Kommer til å legge de til bløt i en bøtte med vann først. Vil gjerne teste vannet der for å se hvor kraftig de senker PH før jeg har de i akvariene. Orekonglene er jo små og søte og passer derfor visuelt i et "lite" akvarium
Har kjøpt disse jeg også, så jeg er spent på hva du finner ut!
Postet 13.01.10 kl 10:51
Endret: 13.01.10 kl 10:51
MarenB[QUOTE=Lisbeth]Jeg har nå endelig fått tak i orekongler, av [URLBLOCK1] på forumet. Gleder meg til å prøve dette. Har helt dilla på å putte naturlige ting i akvariet, og kan det i tillegg hjelpe til med å holde lav PH er det jo enda bedre. Kommer til å legge de til bløt i en bøtte med vann først. Vil gjerne teste vannet der for å se hvor kraftig de senker PH før jeg har de i akvariene. Orekonglene er jo små og søte og passer derfor visuelt i et "lite" akvarium
Har kjøpt disse jeg også, så jeg er spent på hva du finner ut!
Jauda, kokte opp en del orekongler og cattapablader i helgen og fikk godt over 1L med ekstrakt. Jeg prøvde meg fram litt og litt med å helle i akvariet. Men over en liter gjorde null effekt på PH i 450L. Det eneste jeg oppnådde med det var brunt vann. Ekstraktet ble også så mørkt at det ikke var mulig å måle PH direkte av ekstraktet..
Postet 18.01.10 kl 12:13
Endret: 18.01.10 kl 12:14
Postet 18.01.10 kl 12:16
For den som vil vite hvordan det går med kuhliilandsbyen har jeg nå lagt inn oppdateringer i tråden
Dette er kortversjonen:
Algebefengt kuhliilandsby er tømt helt, vasket og startet opp på nytt
Før:
Etter:
Dette er kortversjonen:
Algebefengt kuhliilandsby er tømt helt, vasket og startet opp på nytt
Før:
Etter:
Postet 18.01.10 kl 12:29
Endret: 18.01.10 kl 12:31