Marens akvarieverden (side 74)

Ojj, håper ikke fiskene dør for deg..

I så bløtt vann som vi har i karene våre er det bare å glemme å ha snegler. Jeg har gitt helt opp, det går bare ikke.

Derfor er det så fint at jeg måtte sette opp en 19L til tangloppene og dafniene som har hardere vann. Jeg var rask med å skaffe meg noen posthornsnegler da
På den nye rekesiden på nett, Akvariereker eller no. Så får man kjøpt sånn mineral stein som snegler og reker kan spise på og vedlikeholde skallet sitt med
Ja, det er vel en grunn til at det er ganske lite pestsnegler her, blir vel for bløtt for en del av de også

Det var bra du nevnte det med dafniene, Lisbeth!
Jeg har nemlig akvarievann oppi hos mine og jeg har lurt på hvorfor sneglene ikke formerer seg:p Da skal de få påfylln av vanlig kranvann og er de heldig skal de få noen korn med gjær

Denne mineralsteinen, Galemor, er det noe som påvirker PH`n?
Må vel ta en titt på de sidene jeg også. Hører jo en del positivt om det nettstedet


Nå sitter jeg med Sara (hunden) sovende i fanget mitt og venter på at Tim skal komme og hjelpe meg med UV-filteret. Jeg har funnet frem silicontuben og er spent på hvilken plan han har! Det hadde vært så utrolig deilig om det hadde kommet på plass og at coryene hadde blitt friskmeldt!!

I går var jeg så nysgjerrig på å se oppi balja etter alle coryene, men i dag er jeg mer oppgitt og gruer meg til i morgen kl 17.00, da har det gått 3 døgn med medisineringa. Må XXX-på at det skjer et mirakel og at alt går overraskende bra!
MarenB
Jeg har lest tråden din og er fryktelig spent på hva du skal kjøpe!:D Det er jo utrolig greit å få slike gavekort, jeg kunne godt ha tenkt meg noen slike selv!;) Selv om du kanskje har samme vannverdiene som TAM, så ville jeg likevel ha akklimatisert fiskene som om det ikke hadde vært det, bare sånn for sikkerhets skyld!:) Jeg ville heller ikke ha kjøpt noen fisker på TAM i morgen da de får inn bestillinga da. Greit å vente noen dager slik at syke fisk eller fisk som ikke har tålt reisa fra IMAZO til TAM kanskje begynt å falle fra og at de som er igjen er friske og raske!:) Mulig du vet alt dette fra før, bare skriver for sikkerhets skyld jeg;)


Hehehe, så bra
Ja, ikke dummen det altså!

Tenker å akklimatisere fiskene til karantenekaret ja, for så å gradvis tilvenne de en lavere pH.
Blir ikke kjøpt noen fisker på TAM i morgen nei, men takker for tipset
Jeg har ikke funnet noe om at dafnier skal ha hardt vann, men ferskvannstangloppene mine skal ha hardt vann. Siden det gikk en del dafnier sammen med tangloppekulturen jeg fikk tilsendt ville jeg prøve å la de fortsette å gå sammen. jeg visste ikke hvordan dafniene ville reagere på det harde vannet eller hvordan tangloppene ville reagere på at dafniene blir foret med gjær, men foreløpig (en uke) ser dette ut som det fungerer helt utmerket. Jeg har jo reddet unna en beholder som jeg bare har dafnier i.
chriskos
[QUOTE=MarenB]Jeg har lest tråden din og er fryktelig spent på hva du skal kjøpe!:D Blir ikke kjøpt noen fisker på TAM i morgen nei, men takker for tipset :-)

Er fortsatt veldig spent på hva det blir for noen fisker!

Jeg skal selv på TAM i morgen og håper jeg får tid til å titte litt i reolene!
Lisbeth
jeg visste ikke hvordan dafniene ville reagere på det harde vannet eller hvordan tangloppene ville reagere på at dafniene blir foret med gjær, men foreløpig (en uke) ser dette ut som det fungerer helt utmerket. Jeg har jo reddet unna en beholder som jeg bare har dafnier i.

Følger spent med på hvordan det går! Formerer de seg fort hos deg?
Jeg er desverre fortsatt veldig sløv med mine, selv om de står på kjøkkenbenken:p
Nå skal det sies at de står innerst i en krok hvor jeg ikke kommer til, så jeg tror jeg skal flytte de slik at jeg ser de i hvert fall og dermed vil gi de noen korn med gjær innimellom. Hadde vært gøy å følge med mere også på utviklingen også!
Tim var her i dag og begynte å jobbe med UV-filteret Jeg setter kjempestor pris på at han kommer og hjelper meg med det meste! Ikke minst bare det at han kommer, så jeg håper han skjønner det!
Desverre ble det nok en gang sykdom og ingen assistenter som kunne komme og ta vakta, så mamma måtte komme tilslutt
Lite av dagen har blitt slik jeg har planlagt og jeg har litt dårlig samvittighet litt her og der, men håper å kunne gjøre det godt igjen!

Praktiske ting jeg ikke fikk gjort i dag må jeg få gjort i morgen, så det kan bli en travel dag!
Jeg må også på biblioteket for å lese en del av pensumet til "hundetrener-kurset" jeg går, for jeg har masse å ta igjen der. Jeg er alt for slapp når det kommer til slike ting som lesing, så jeg må ta meg hardt i nakkeskinnet og komme igang nå! Om jeg prøver å lese hjemme kommer jeg alltid på 1000 ting jeg skulle ha gjort i huset, så det funker dårlig! Jeg har ikke lang vei til biblioteket, så jeg foretrekker det
Ja hos meg virker det som de formerer seg raskt, men siden jeg har delt dem opp i tre forskjellige beholdere har jeg fått dem tynnet ut en del. De er derfor ikke mange nok til at jeg vil fore fiskene med dem enda. Du vil bli overrasket over hvor mange knøtt små som gjemmer seg nede i bunnslammet
Forresten har du fått med deg denne tråden?
En kompis av Karsten (panda+) driver med oppdrett av Sphaerichthys osphromenoides og har lagt ut en artikkel han har skrevet om hans erfaring. Den må du få med deg
Tusen takk for opplysninga, Lisbeth! Abonnerer selvsagt på tråden nå!;D

Ellers så var kuren til coryene ferdig i dag uten noe særlig resultat. De er derfor satt på kur nr 2 nå og jeg prøver 3 nye dager. Jeg blir litt deprimert av disse altså "Happy-fiskene" er ikke fult så "happy" lengre....

Guramiene begynner å komme frem mere nå etter sjokket da coryene ble fanget. Plantene er satt opp ca som de sto fra før, men jeg er ikke fornøyd, og fiskene virker ikke helt fornøyd de heller... Jeg skal prøve å få gjort om litt i karet, men må bare samle litt krefter først. Er så irriterende sliten om dagen!S

Jeg må også begynne å handle planter til 62Litern snart. Det er kun torvplater, plantesubstrat og sand der nå og filterbakteriene har litt for lite å jobbe med.
For noen seige bakterier. Får håpe denne kuren hjelper.
Sliter med å få startet filterbøtta til eheim 2026. Så er litt arg nå. hehe
I dag var det 1 død C. Sterbai i balja. Jeg tror det er den som har hentet luft unormalt ofte den siste tida og ikke har villet spise. Ingne tegn på sykdom på utsiden av fisken og jeg ville ikke obdusere den, så hva årsaken er forblir ukjent. Veldig trist, for det var en av de største og fineste i gruppa..!

Ellers så synes jeg det er helt supert at det har kommet et nyt medlem her på AF som er utrolig dyktig på guramier! Spesielt de jeg liker best kanskje!
Han har laget en tråd som kan leses her
Utrolig grei og hyggelig fyr som jeg håper jeg kan møte personlig etter hvert!

Jeg har begynt å tenke på 62Litern igjen da medisinering i 2. omgang slutter i morgen. Jeg vurderer å ta ut C. duplicareusene uansett om C. sterbaiene fortsatt er hardt rammet av sykdommen.
Jeg begynte å skulle handle planter, men kom i siste øyeblikk på at det er jo storauksjon lørdag 10. oktober! Kanskje kan jeg gjøre noen kupp der!?!

Jeg har så mange planer for den 62Literen at jeg gjerne skulle ha hatt en reol med de!

Det innvendige juwel-filteret begynner å irritere en smule. Jeg har tenkt litt på om sirkulasjonspumpe med blåsvamp kan gjøre samme nytten eller om det blir for smått...? Jeg må nok ha noe som gir litt sirukulasjon, men vil ikke bruke noe som tar myyye plass slik juwel-filteret. Jeg får skjekke det ut litt, sette meg litt mer inni det da jeg bare har hørt andre snakke om slike "filter".
lenge borte nå.

Kos deg på auksjonen, men husk å ikke shoppe for mye nå da... hehe

Får håpe resten av coryene blir friske. Mine sparya 180 lieteren med egg igjen i dag.

Espen
Jeg må nok telle kroner her før auksjonen, så det blir ikke helt hæla i taket!
Håper på noe planter da

Så artig at coryene dine er så produktive! Det må jo være en drøm om de lever opp (og du blir rik! )!
Jeg har fryktelig lyst på lek på C. duplicareus, men det er vel ikke av den enkle sorten det....
Da er kur nr 2 ferdig hos coryene. Jeg synes Sterbaiene ser bedre ut!

Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem, ev når jeg skal "friskmelde" de? Jeg begynner med kur 3 nå for å se om de kan bli enda bedre, men det blir uten duplicareusen. De skal få komme i 62Litern nå.

1 av sterbaiene er utrolig tynn og virker apatisk. Hun svømmer ganske slapt og dårlig...Jeg frykter hun/han kommer til å gå i vei, men håper på underverker!
Jeg tror jeg skal fôre de litt denne gangen, de har jo gått uten mat ei uke nå, så litt forsiktig foring må kunne gå an på 3 dager uten filter.

I karet som duplicareusen skal gå i fins det ingen ting av "interiør", kun sand...
Ikke har jeg planter til overs nå heller, så det får bli mose røtter og catappaløv frem til i morgen. Håper jeg får tak i noe på den auksjonene som jeg kan putte i det karet!
Jeg har sittet og sett en del i 240Litern de siste dagene og ser at det er "litt" for mye reker der!:O Jeg blir helt svimmel og forstyrra av at de helt hypre av seg driver å "løper" frem og tilbake, rundt og rundt i karet!!
Tror jeg skal ta med noen amanoreker (de minste) og kirsebærreker i morgen til auksjonen.
Det er går ikke an å følge med fiskene slik det er nå i alle fall, helt surr i hodet!:O
Nå har jeg funnet frem 2 luftpumper og ei sirukulasjonspumpe jeg skal ta med på auksjon i morgen. Ei stor og tung mongroverot med sugekopper blir også med, men jeg har ikke orket å fange reker, så det får bli på en av de vanlige klubbmøtene Greit å kvitte seg med noen ting som jeg bare har liggende og ikke kommer til å bruke. Bedre at noen andre som vil bruke det få det i stedet for at de havner i søpla!

Det ble ikke av noen av planene for 62Litern heller, så alle coryene går i balja igjen på 3.kuren. Jeg er veldig spent på hvordan det står til med de på mandag!! Da skal 62Litern stå klar, så er det bare å krysse fingrene for at de kan flyttes!

Ellers så knipset jeg litt i morgest. Da jeg slo på lyset i 240Litern fikk jeg se mitt største mareritt!! Jeg vet ikke om dette er et dårlig tegn eller bare en morgentrøtt sjokoladegurami... Den sto slik en god stund før jeg til slutt banket på glasset og "vekket" den for så å få alle fargene igjen og svømme med de andre.
Jeg har opplevd at sjokkisene går inni en slik "tilstand" noen ganger, men om det skjer ofte men enkelte er det et ofte et dårlig tegn. Jeg får følge med litt fremover.
[External Image]

Jeg knipset noen dårlige bilder av den ene lakrisen også. Det er denne som går ensom i karet, men har tilpasset seg bra Det et ganske stort kar for slike småttiser, så jeg har ikke sett at det har vært noen sosiale "problem" enda
[External Image]

[External Image]
Det ble ikke av noen av planene for 62Litern heller, så alle coryene går i balja igjen på 3.kuren. Jeg er veldig spent på hvordan det står til med de på mandag!! Da skal 62Litern stå klar, så er det bare å krysse fingrene for at de kan flyttes!
Krysser fingre og tær for deg og de stakkars fiskene

Mvh Per
Jeg var på auksjon i går og skulle ikke kjøpe noe, bortsett fra planter. Desverre kjøpte jeg nesten det som var av planter, 2 poser m mose som nå ligger i 62Litern som er klar for coryer i morgen.

Og, tror du ikke jeg kom hjem med et nytt kar...:p
"Måtte" jo bare ha dette karet da jeg fikk det for 100kr inkl dekkglass og pumpe Jeg har testa det og det er helt tett
Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg kjøpte det. Jeg skal jo ikke ha fler kar!!
Jaja. Tenker litt på hva jeg kan ha oppi og har lyst på noe betta ett eller annet eller gurami. Desverre er det lite som går oppi da den er på 30L (30cm høy).

Pumpa er en Eheim 2006, ei helt grei pumpe med regulering på utblås og retning av det jeg har lagt merke til på det lille jeg har sett. Tror ikke denne er yngelsikret da...

1 Sterbai til er død Da er det 6stk igjen.
I morgen skal de ut av balja igjen og C. Duplicareus skal forhåpentligvis i 62L, men hva skal jeg gjøre med C. Sterbai? Putte de i 240Litern? Hmmmm. Kanskje de kan være en kort periode i det nye karet, så får jeg sett godt på dem. Det får vise seg i morgen.

Jeg føler det er litt usikkert hvordan det vil bli med disse coryene, men jeg håper det ikke blir fler frafall.

62Litern er forresten utrolig kjedelig innredet. Jeg vil jo prøve å få fiskene i "ordentlig" lek etter mye tørr-trening, så jeg prøver å tenke mest mulig på hvordan de vil ha det!
Nå er det bare masse mose og 1 rot. Tenker også å ha catappaløv og mulig 1 Echinodorus "red flame" og 1 Lotus. Mosen er der om det ev skulle bli noe yngel.
Jeg får se på dette som en prøve og forventer ikke noe resulat av dette prosjektet

Ellers så så jeg den 2. pygmeyngel/ungfisk i dag. Den ble jaget rundt av den større, så de har noen trekk fra sin far!
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap