Tante Astrid´s undervannsverden (side 75)

Takk for det. Tror nok det blir sånne røtter på meg også :o)
Hei
Heisann i dag tok jeg å sjekket nykarret for nitritt,det har stått i 3uker nå men ingen nitritt..altså 0 . Ble noe overrasket,var sikker på at jeg skulle være dær nå? Uansett tok første vannbytte og vurderer å sette inn en fisk eller to?
Tante Astrid
[QUOTE=Liv H]Det karet er bare fantastisk fint :-) Gleder meg til å se killier der etter hvert !!!

Det gjør jeg også!
Var innom dyrebutikken i dag og de skulle ringe til leverandøren å spørre så pent om ikke noen av klovnkilliene kunne sendes hit når de kom på listene neste gang. Det må jo være mettet markedet i Oslo-traktene nå vel ;D

fiskeren
det karet er bare nydelig. digger asia- og afrika -karet ditt. de plantene over vann er driit kule. hvilke fisk har du i afrika nå?

Takk for det fiskeren
Foreløpig så går det bare snegler der siden jeg har problemer med å få tak i klovnkilliene som skal gå der. Har hatt bestilling inne hos dyrebutikken her siden før jul, men når den har vært på listene så har butikkene på østlandet blitt prioritert. Håper jeg slipper å reise sørover for å få tak i de, men det blir i såfall siste utvei siden jeg har bestemt meg for at disse fiskene skal jeg ha

ja noen klovner blir nok fine i det karet ditt tante astrid.

kjetil, nå trodde jeg du hadde lagt ut feil bilde, at du hadde lagt ut bilde av sånn plast steinvegg. men når jeg leste videre så skjønte jeg jo at det var maleriene dineXD det ble jo driit fint.

de redmoore røttene er driit kule ja, så skal jeg ha meg et større kar blir det nok noen sånne røtter her
Bluelight
Heisann i dag tok jeg å sjekket nykarret for nitritt,det har stått i 3uker nå men ingen nitritt..altså 0 . Ble noe overrasket,var sikker på at jeg skulle være dær nå? Uansett tok første vannbytte og vurderer å sette inn en fisk eller to?

Har du matet godt så kan det hende nitritten har vært der og forsvunnet igjen. Har ikke opplevd å måtte vente hele fire uker her hos meg. Karene har alltid vært uten nitritt etter en 2-3 uker. Du bør likevel være nøye med å måle nitritten når det kommer fisk i karet og være forberedt på vannbytter. Antallet bakterier er jo ikke kommet opp på maks enda selv om de er blitt såpass mange at de takler den beskjedne mengden avfall som er i et kar uten fisk.
Da har jeg utført den tunge plikten og avlivet fire fisker, de tre siste sitrontetraene og en av de tre gjenlevende skjørtetetraene. Har nå bare et par skjørtetetra igjen. Vemodig siden dette er de fiskene jeg startet opp med for snart fire år siden.

Alle har hatt dette viruset jeg har snakket om, i lang tid, men nå begynte det å gå ut over livskvaliteten. Skjørtetetraen hadde svulst i ene øyet, men har klart seg fint lenge. Nå begynte den derimot å få problemer med å finne maten så jeg mistenker at det andre øyet også begynte å bli skadet. Alle sitronene har hatt misfargede finner lenge, men nå så det ut som om den ene hadde en voksende svulst innvendig og en av de andre begynte å utvikle en åpen byll på buken, oppdaget jeg i dag. Valgte derfor å ta alle tre siden det bare var et spørsmål om tid før den siste ville få problemer siden den var såpass misfarget.

Da sitter jeg bare igjen med to skjørtetetra av de fiskene jeg startet opp med. Den ene er foreløpig helt fin, mens den andre har en svulst i underkjeven, men den fungerer helt fint og det har ikke vært noe forverring i tilstanden på mange måneder. Disse to lekte faktisk tidligere i uka så jeg antar de er i brukbar form.

Heldigvis ser dette viruset ut til å bare ramme tetraene. Til og med øksefiskene, som er i nær slekt, ser ut til å slippe unna. Bare tetra som har fått problemer her hos meg.

Det virker ikke som skjørtetetra er avhengig av en større stim for trivsel selv om de nok hadde foretrukket det. Her hos meg har de hele tiden valgt seg stamsteder i karet hvor de har jaget vekk alle andre tetra som har nærmet seg. Veldig sjelden de har stimet etter at de ble voksne, unntatt i faresituasjoner. Etterhvert som de har blitt færre har de flokket seg med coryene når de har vært skremt.

Har gruet meg for jobben og antagelig utsatt det for lenge, men nå slipper jeg ihvertfall å ha dårlig samvittighet når jeg sitter foran karet.
Huff, det er den desidert tristeste jobben man har som akvarist. Spesielt trist med fisk man har hatt lenge. Skjønner godt at du har ventet i det lengste. Godt når det er gjort, de begynner vel også å nærme seg maksimum levealder kanskje? Godt å vite at man har skånet dem for det verste og det er jo en hyggelig ting å la litt ledig plass i karet også. Noen planer for nyanskaffelser eller?
Takk for trøsten, Liv!

Jo, de begynner/begynte å bli gamle vil jeg tro. Kjøpte de rundt sankthanstider i 2005, så det vil si snart fire år. Ikke morsomt når de har vært med meg så lenge, men innkjøpet av nellikolje har lettet jobben utrolig. Må bare anbefale det middelet igjen.

Når det gjelder nyansaffelser så har jeg tenkt meg en stim tetra, men siden jeg fremdeles har viruset på de to siste skjørtetetraene så blir jeg nødt til å vente til disse også tar kvelden og kanskje også legge til noen måneders karantene for å være sikker på at det er ute av karet.

Hadde planlagt ildtetra, men etter at så mange rapporterer problem med dropsy på disse så vet jeg ikke lenger. Muligens ender jeg opp med kardinaltetra. Har ikke hatt den arten før, den er vakker og ikke minst lett å få tak i. Er en stund fram i tid enda så jeg rekker sikkert å ombestemme meg mange ganger før det.
Takk Humunukuapuaa!

Nå er jeg redd det blir lite fredelig hvile på de siden døde fisk konsekvent havner i søpla her hos meg :b

Må forresten fortelle litt om dyregravstedet på min mors eiendom på Averøy. Her har alle kattene fra meg, min søster og min mor blitt gravlagt de siste 20 årene. Min mor har en stor eiendom så det er ikke noe offer at et lite hjørne blir gravsted for kjæledyrene.

Nå har det seg slik at jeg en periode holdt pigg(svin)mus. Disse døde jo av alderdom etterhvert de også og jeg fikk meg ikke til å hive de i søpla. Å gi de en egen grav ble for dumt. Løsningen ble å putte de et stykke under jorden i en av gravene til kattene. I ettertid har jeg flirt litt og lurt på hva en fremtidig arkeolog ville fått ut av en utgravning der. Kanskje han ville tro at menneskene på slutten av nittenhundretallet ofret mus for at kattene skulle ha mat i etterlivet ;D
hehehe, ikke så dyrerelatert men jeg lurer mer på hva arkeologene kommer til å tro om alle silikoninnleggene i gravene noen år fra nå. Kanskje de tror det er en slags religiøs greie

Håper du ombestemmer deg med ildtetraene. Mine er nydelige og friske som... ja... fisk

Mine Ildtetra ser ut til å bli bedre og bedre Fargen har virkelig begynt å komme frem og de ser ut til å trives veldig i 62Litern! Har ikke så mye erfaring, men det er flotte fisker i alle fall om du skulle ombestemme deg!
Ja er det ikke nyyydelig farge på dem, er en grunn til at de blir kalt ildtetra.
Med slike gode tilbakemeldinger på ildtetra så blir det vanskelig å bestemme seg skjønner jeg Den har, som nevnt, vært på ønskelisten siden jeg startet opp for snart fire år siden. Den gangen var den umulig å få tak i. Heldigvis behøver jeg ikke å ta noen avgjørelse enda. De to siste skjørtetetraene kan godt finne på å leve et par år til. I følge denne listen (innlegg 1000) så er det nemlig rapportert om en skjørtetetra som levde til den ble 6 år så jeg har antagelig goood tid
Lisbeth
Legges bildene ut på et veldig anonymt sted som bare dere vet om eller er det min typiske blindhet på nettsida som ødelegger for meg? Kan du vise meg hvor?

Hvis du ser på høyre side av bildet, vil du nå se en "annonse" med "Meld deg på fotokonken", med en klovnefisk som bakgrunn. Den vil senere bli erstattet av en annen annonse som sier at det nå er mulig å stemme i fotokonken. Jeg lurer på om ikke den annonsen har en scalare, men det kan være at jeg husker helt feil, altså.
Tante Astrid
Med slike gode tilbakemeldinger på ildtetra så blir det vanskelig å bestemme seg skjønner jeg ;) Den har, som nevnt, vært på ønskelisten siden jeg startet opp for snart fire år siden. Den gangen var den umulig å få tak i. Heldigvis behøver jeg ikke å ta noen avgjørelse enda. De to siste skjørtetetraene kan godt finne på å leve et par år til. I følge [URLBLOCK1] (innlegg 1000) så er det nemlig rapportert om en skjørtetetra som levde til den ble 6 år så jeg har antagelig goood tid ;)


Jeg ser Amanorekene dine står sterkt her! På lista står det 2 år 4 mnd
Ja, de lever mye lenger enn jeg hadde forventet. Kjøpte fem, har fire igjen og de er fremdeles kvikke og raske. De har bodd sammen med både regnbueciklider, kampfisk og alene i den lille 35-literen og har sett ut til å trives overalt. De er kanskje ikke så fargerike som dvergrekene, men du verden så flink de er til å jobbe. Jeg synes de er vakre også jeg

[External Image]
Jeg er veldig spent på de! Jeg tror TAM har glemt bestillinga mi, men jeg gir dem ei ny etter hvert når ting kommer på plass

Det er noen utrolige fine bilder du har tatt, og til og med noen til snegle/skalldyrbasen! Kan jeg spørre kamera du bruker?
Takk

Jeg har et Canon EOS 400D, men bare med ordinær standardlinse. Jeg er heller ikke glad i å bruke blitz så de blir mye dårlige bilder som kasseres for hvert bra som kommer ut. Sannelig godt det er snakk om et digitalkamera hvis ikke så hadde dette blitt dyrt med framkalling og det hele

Hadde et ordinært speilrefleks for mange år siden så det å lære seg innstillinger og slikt på det nye gitt forholdsvis greit. Liker å bruke manuell innstilling og ikke bare de enkle forhåndsinnstillingene. Skulle jeg bare brukt de så hadde jeg nok fått problemer med å få gode nok bilder uten blitz.

Jeg er veldig glad i å ta bilder, men det blir veldig begrenset av dagsformen nå. Ikke alltid jeg greier å se godt nok rett og slett. Øynene mine kan bli veldig lysømfintlige på dårlige dager og da blir det vanskelig.
ja de amanorekene er skjønne, de er ikke så fargerike men er ganske pene og kjempegode renholdere, har kun en nå, men tror det blir flere etter sommer.
Jeg er jo egentlig på kamerajakt, men pengene strekker skjeldent til:/
Men det er noe jeg virkelig ønsker meg spesielt ved tanke på hund og fisk

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan ha speilrefleks da kameraet blir for tungt. Derfor tenkte jeg på en kombi-løsning der det er kort lukketid. Jeg fant ett og hadde tenkt å kjøpe det, helt til jeg kom på butikken og fikk beskjed om at de hadde økt prisen på det med 1500kr etter nyttår
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja
Reklame for plussmedlemskap