Mine akvarier og sånt (side 75)

Jeg kom nettopp hjem med pygmeguramier Jeg var en tur på kjøpesenteret og stakk deretter innom den lokale dyrebutikken på vei hjem for å kjøpe noen planter til smaragdinakaret, og sjekket da seff kampfiskene. Fant en knallrød CT som var helt nydelig, og som jeg nesten kjøpte. Grunnen til at jeg ikke kjøpte den var fordi da jeg sjekket kampfiskene i et av de store karene la jeg merke til at en var løs i karet og jaget en annen fisk, og jeg kikket på denne fisken og oppdaget at det var en pygmegurami.

Dermed ble det fire guramier isteden for en kampfisk, siden det er en fisk jeg hadde kjempelyst på for ett års tid siden, men fant den ikke noe sted.

Kan ikke utelukke at kampfisken blir med hjem en annen dag da...

Og jeg fant også plantene jeg var ute etter, masse wisteria og en bananlilje. Stakkars smaragdinayngelen har knapt sett planter i hele sitt liv, siden plantene av en eller annen grunn gjennomgikk en stor nedsmelting i karet deres, og med unntak av en stor klump javamose har det vært helt plantefritt veldig lenge. Men ikke nå lenger, og smaragdinaene storkoser seg
Argh, uvitende folk i dyrebutikker altså! En av pygmeguramiene døde i posen, 2.5 timer etter at jeg kjøpte dem, så jeg satte meg sporenstreks i bilen og kjørte tilbake til dyrebutikken for å få en ny.

Jeg forklarte at den døde i posen mens de ble akklimatisert og at jeg hadde kjøpt den bare et par timer tidligere, og jeg viste henne posen med tre levende og en død fisk.

Hun prøvde da å fortelle meg at de må akklimatiseres raskt for ellers dør de av oksygenmangel i posen, for de kan ikke absorbere oksygen gjennom plasten eller noe slikt tullball. Jeg svarte da med at jeg akklimatiserer alle fisker i minst 6 timer og har aldri hatt noe problemer med det, og hun sa da at hun lot noen fisker være i posen i 4 timer en gang og alle døde, Da slo det meg at muligens mener hun at akklimatisering betyr å la posen flyte i vannet noen minutter og deretter slippe ut fiskene, og jeg prøvde dermed å forklare at jeg akklimatiserer ved å stadig tilsette nytt vann, og at oksygen dermed ikke er et problem osv, men jeg tror ikke hun skjønte helt.

Men jeg fikk en ny fisk, så alt er greit.

Jeg liker å støtte denne lille, lokale butikken fordi de er vennlige og har svært konkurransedyktige priser og jeg finner ofte fisker der som jeg ikke har sett noe annet sted. I tillegg får de alle kattene og hundene fra en redningsorganisasjon, fremfor å støtte masseprodusering slik de fleste andre dyrebutikker gjør.

Men noen ganger lurer jeg altså... De aner jo ikke hva de driver med når det gjelder fisk.

Og nå kikket jeg bort på nigeriakillene mine og ser den ene hunnen sutter på en bit av et blad. Hun slipper det innimellom og tar det deretter i munnen igjen og sutter videre... Hun ser ut som hun prøver å spise det, men det får ikke plass i munnen hennes. De er snodige disse fiskene noen ganger.
Jag har också så väldigt lust på killi ,men har inte lyckats få tag på det ändå .
Vad är klockan hos er nu ?
Nei, de er ikke de enkleste fiskene å få tak i, siden de sjelden selges i dyrebutikker, men man finner som regel privatperson som sender egg hvis man leter litt Man kan også høre med butikkene om de kan bestille inn...

Klokka er nå 17:40
Ok
Ska alla kilier vara en hanne och fler honner? Så som kampfiskar
Kan ikke uttale meg om alle killier, men for meg virker det som at de som man ikke kan se kjønn på klarer seg fint i en gruppe med skjev kjønnsfordeling, mens de artene hvor hunnene er grå og hannene er fargerike skal helst være flere hunner enn hanner.

Men som sagt, det er bare synsing basert på personlig erfaring
Grattis med Trichopsis pumila.
Det er fine fisken sin det.
Takk

De er utrolig søte, mye søtere i levende live enn på bilder
I dag fikk jeg endelig kjøpt reflektorene jeg har ventet på siden begynnelsen av juli. Og det betyr at jeg endelig kan sette opp de to nye karene som har stått på gulvet mitt like lenge.

Yay

Typen har sagt han skal koble sammen reflektorene slik at alle er på samme bryter og kontakt, mest for å spare stikkontakter siden jeg ikke har så innmari mange av dem til overs. Prøver å overtale han til å gjøre det i løpet av kvelden, men tror muligens han er for opptatt. Hvis det ikke blir i kveld blir det i morgen en gang.

Bilde av en av pygmeguramiene, ikke rart disse kalles 'sparkling gourami' på englsk.
Ja der har du fått deg en nydelig liten gurami
De er utrolig flotte og har ofte mye personlighet! Det tar vel ikke lange stunda før du har yngel tenker jeg


Håper på yngel ja, men vet ikke om begge kjønn er representert. Hører daglig 'knurring', noe som er veldig artig. Har aldri hatt fisker som gir lyd fra seg
Eplesnegleeggene begynte å klekke i går kveld, helt uten innblanding fra min side I dag er det nøyaktig 2 uker siden de ble lagt, så det tok ikke lange tiden..

Jeg tok noen makrobilder av dem, siden det er den eneste måten å se hvilken farge de egentlig er. Alle ser nemlig gylne ut, men vha bildene kunne jeg se at noen har både prikkete kropp og prikkete skall, mens noen har gylne skall med prikkete kropper. Prikkete skall betyr at de får striper, mens prikkete kropp betyr at de blir blå.

Jeg så noen vanlige, gylne også, og de får jeg prøve å gi bort tidlig, slik at de med mer interessante farger har bedre plass til å vokse. Håper at jeg får avlet ut det gylne genet og etter noen generasjoner kun får blå og stripete snegler

Bilde 1 og 2 viser noen med prikker, mens bilde 3 viser to gylne babyer. Bildene har mye mer gulskjær enn det er i virkeligheten. og jeg skylder på lyset for det. Karet har nemlig kun en leselampe som lyskilde, i tillegg til at rommet er veldig lyst da, men plantene stortrives i dette lyset.

Stakk til betta showroomet på andre siden av byen i dag og kjøpte meg en ung smaragdinahann. Jeg har ikke noen særlig tro på at det er noen hanner i kullet mitt, og uansett slipper jeg da å vente i flere måneder for å se om jeg har en hann eller ikke. Like greit lissom.

Han akklimatiseres fremdeles, så han har jeg ikke bilder av, men poster et par bilder av søte, prikkete eplesneglebabyer

Og jeg dro opp damfilteret i dag, for å rengjøre det, og da hoppet det en salamanderlignende skapning fra filteret ned på en stein, og jeg lurte på hva i alle dager dette var for noe, før jeg skjønte at det faktisk var en ancistrus. Jeg har ikke sett noe til dem siden jeg puttet dem i dammen, og visste ikke om de levde fremdeles. Men de både lever og vokser, og den uheldige som ble dratt opp med filteret ble raskt puttet tilbake i dammen.
Inaktiv bruker
hvor mange ansistruser har du i damen din Mvjnz ??
Jeg puttet oppi tre, men har kun sett en siden.
I dag ble endelig reflektorene mine montert, yay Tok typen ca 2-3 timer å koble dem sammen og montere dem.

Klokka er nå 01:30, så det er for sent å begynne å sette opp et kar, men da har jeg noe å glede meg til i morgen

Er ikke sikker på om jeg skal sette opp kar med tanke på klovnekilliene eller coccinaene først. Coccinaene har jeg hatt lengst og de bor i for lite kar, men karet er til gjengjeld tett beplantet og de ser ut til å trives helt fint. Klovnekilliene bor i plastbeholderen som er karantenekaret, som er stort nok, men har svært dårlig innredning.

Klovnekillikar er enklere enn coccinakaret, siden jeg ikke trenger å hente RO-vann hos ei venninne, men siden jeg har hatt coccinaene lengst føler jeg lissom jeg burde ta meg av dem først...

Alternativt kan jeg jo jobbe på begge karene samtidig...

Smaragdinahannen jeg kjøpte i går er en sky liten sak. Den største av yngelen min på 2 cm som er den eneste som ser ut til å være kjønnsmoden viste seg og nappet på han en god stund etter han ble puttet i karet, mens de mindre bare fulgte etter han og kikket på han.

Han svarte med å forbli blek og gjemme seg. Litt over et døgn senere er han fremdeles blek, men har kommet frem for å spise. Han er 1/3 større enn den største hunnen, så hvorfor han unngår henne og klemmer sammen finnene og unngår krangel skjønner jeg ikke helt. Han kan lett bli den dominante fisken i karet hvis han prøver, men muligens har han bodd sammen med andre, større hanner en stund og er dermed litt sjenert. Håper han kommer seg og får litt farge, ellers blir han jo veldig kjedelig...
Jeg vurderer å gi meg på Betta splendens og heller ha flere andre bettaarter. Grunnen til det er at til tross for sine store personligheter tar de opp innmari mye plass, siden hannene må ha minst 20 liter hver, og i tillegg får jeg ikke til noe oppdrett på dem, de rett og slett bare nekter.

Så da tenker jeg at istedenfor å bruke en 50 liter til to hanner kan jeg bruke den til en hel gruppe av en annen art, f eks uberis eller channoides, og istedenfor å a en gruppe hunner i 90 literen kan jeg ha et par/en trio macrostoma eller unimaculata, som blir rundt 10-15 cm.

Men samtidig så vet jeg ikke om jeg har helt hjerte til å gi dem bort/selge dem heller, kanskje de skal få bo her til de dør av alderdom...

Det er ikke at jeg blir så voldsomt glad i dem, det er mer at jeg ikke stoler på at andre skal gi dem gode nok kar, og jeg vil ikke at de skal havne i bittesmå boller nå som de har blitt vant til god plass.

Jeg kikker fremdeles på kampfiskene i butikken, men er lissom over det stadiet da jeg kjøpe en hvis han er pen eller spesiell osv. Nå tenker jeg 'han var stilig, men hva skal jeg med han?'

Så vi får se om jeg får meg til å selge Monster og Svart, og muligens bare beholde Blå og Rød...

Jeg begynte såvidt å sette opp et av de nye karene i går kveld Jeg har puttet oppi sand og noen plantestilker, men vil ha noe røtter oppi der til å feste javamose på. Har ikke sett noen jeg liker i butikkene, så i går gikk jeg en tur ned til elva 200 meter fra huset for å se om det er noen interessante mangroverøtter der. Jeg fant noen som ser lovende ut, men de var fremdeles festet til det døde treet som hadde falt i elva, og det begynte å bli mørkt så jeg tenkte jeg skulle tilbake i dag med noe å sage/kutte med, men et var for varmt til å være ute tidligere i dag, og da det begynte å bli litt kjøligere begynte det å storme.... Håper det klarner opp i løpet av en times tid, før det blir mørkt...

Karet jeg setter opp er til klovnekilliene, for jeg kom til at jeg ikke vil ha svart bakgrunn til coccinane, siden de er så mørke, og derfor må jeg ut og kjøpe en 3D bakgrunn før jeg kan sette opp karet deres.
Men det var for varmt til å være ute tidligere i dag

Og her er vi heldige om det blir 7 grader iløpet av dagen, is på vannet om morran nå. Savner sola og varmen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap