Lisbeth sine småfisk :) (side 76)

Ahh, men da er det ingen krise hvis det viser seg å være hara hara Men jeg må ta en telefon til Thor i morra og få helt riktig navn på nålefisken så da spør jeg om Hara samtidig
Joda fikk bekreftet fra Dahls at det var Hara hara, hadde helt rett du

Nå følger det noen poster med bilder og video av mine nyanskaffa fisk, men vannet er veldig brunt, glasset støvete og gjenskinn fra karet på andre siden... Så ikke særlig god kvalitet nei...

Hara hara:

[External Image]

Søte med bartene sine da
[External Image]


<embed src="http://www.youtube.com/v/19reLfjqytU&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Bare for å vise hvor brunt vann og tett kratt det er i karantenekaret. Ser ut til å passe fiskene midt i blinken, men jeg tror jeg må fjerne mosen i alle fall, jeg mister litt oversikten liksom i tilfelle noen dør

[External Image]

Jeg kjøpte 8 lakriser, men klarte bare finne 7 i går ved foring. Kresne disse her skjønner jeg. De spiste litt microorm, men frossen artemia og cyklops ville de ikke ha. Mine andre lakriser javser det i seg. Husker ikke hvor lang tid jeg brukte på å venne dem til dødt for, men tror det gikk ganske raskt. Nålefisk i begynnelsen av snutten, så kommer lakrisene

<embed src="http://www.youtube.com/v/k1EYAQl738E&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

Mitt impulskjøp av 4 nålefisk (fortsatt ikke fått bekreftet det latinske navnet) er jeg helt i ekstase for! En av de var veldig tynn og livløs i butikken men tok den med likevel. Karantenekaret har stått uten fisk leeenge, men har slengt oppi litt dafnier og tanglopper. Det var tydelig at det var mye småsnack i krattet, de har vært veldig aktive alle fire på matjakt. Fantastisk spesiell fisk og utrolig behagelig å se på. At den er en slags sjøhest er tydelig. Dette er fisk med personlighet og når de smyger rundt etter mat går øynene som på en kulefisk. Dødskule fisk!

[External Image]

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/gGZHMGrkqig&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/W6FwIgCp5YE&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Grattis med utrolig flotte fisk! Nålefiskene er jo bare kjempe stilige!! Når jeg var liten ønsket jeg meg så veldig sjøhest, kansje dette kan være et alternativ etterhvert og få jentedrømmen i oppfyllelse hehe.. hold oss oppdatert ang dem så man kan lære

Flotte bilder og videoer
En liten snutt fra kuhliikaret. Jeg skal jo liksom ikke ha en naturlig look der, men kuhliiene digger å smyge rundt i løvet så da får de det da. Dessuten er de mere framme og tryggere når de har mye å gjemme seg i

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>


Jeg har kanskje tatt litt av på orekongler og annet naturlig stæsj. Er snart ikke sandbunn igjen i 450 litern hehe

[External Image]
LeneA
Grattis med utrolig flotte fisk! Nålefiskene er jo bare kjempe stilige!! Når jeg var liten ønsket jeg meg så veldig sjøhest, kansje dette kan være et alternativ etterhvert og få jentedrømmen i oppfyllelse hehe.. hold oss oppdatert ang dem så man kan lære :) Flotte bilder og videoer :)


Takk Ja hvem har vel ikke ønska seg sjøhest!
Men begge de som ligger i basen her skal ha fra 350-450L, så de krever sin plass! Heldigvis har jeg 450L de skal flytte over i. Men jeg håper de legger på seg i løpet av karantenetida. Nå er de så tynne og små at jeg er redd de skal forsvinne inn i pumpa på 450 litern!
Kjenner til slanke lange fisk og pumper ja...... Hentet opp for bare noen dager siden en værål og 3 kuhlii fra bøtta til min.. filtersvampen som hang fremfor innsuget hadde ramlet av.. heldigvis var alle i god form for det
Da har jeg snakka med Thor og fått riktig navn på nålefiskene mine:
Doryichthys martensii
Ligger verken bilder eller info i basen her så jeg får prøve å få tatt noen brukbare bilder til basen

Men fant et bilde på nett. Ut i fra det bildet ser jeg i alle fall at mine trenger å legge på seg! Mine er syltynne...
De er vel viltfanget og jeg vet ikke om de kanskje kan ha fått markkur jeg, hvis ikke er det kanskje greit og kjøre gjennom noe sånt.
(parasitter, bla bla)
Jeg syns lakrisene er veldig tynne så jeg skal prøve å fore dem opp, skjemme dem litt bort i starten. Siden de ikke ville ha frossentfor fikk de levende i går. Ga dem microorm på ettermiddagen og på kvelden fikk de tanglopper. Av viltfanget fisk hadde jeg ikke regnet med den reaksjonen av fiskene. Enten ble de redd når tangloppa bykset eller så fikk de ikke helt tak i dem. Klønete og komisk :P

<embed src="http://www.youtube.com/v/XuCAjqj6nuM&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>


Når tangloppene hadde gjemt seg (de gjemmer seg veldig raskt!) prøvde jeg med dafnier. Vet ikke hva jeg tenkte på, men høsta dafnier fra boksen med store dafnier! De ble jo alt for stor til de stakkars småfiskene. Ja ja, noe har de fått i seg for de hadde bittelitt kulemage før jeg gikk til sengs i går
Jeg tror nok både tangloppene og dafniene ble for stort for dem, men jeg har jo mindre så får være litt mere selektiv med størelsen på foret framover

<embed src="http://www.youtube.com/v/gnk8OXze5ek&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>

Nålefiskene derimot fikk opp jaktinstinket med en gang! De fikk dette til mye bedre enn lakrisene. Og de har ikke så liten munn som jeg trodde. Mye var for stort for dem også, men de snappet inn større dafnier enn jeg trodde det var plass til
Jeg fant den tynneste død når jeg kom fra jobb i går, men den var veldig sliten i butikken så det kom ikke som noen overraskelse. Men får jeg de gjenlevende til å spise og legge på seg skal jeg skaffe fler. De samler seg ofte sammen de tre så de liker nok å være i gruppe

<embed src="http://www.youtube.com/v/nedTu1LXhZU&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
De er så feite og fine disse kuhliiene mine Og etter at bambuspinnene og algeballene forsvant kan jeg ikke huske å ha sett noen bleke kuhlii lengre. Det var ganske ofte at noen av dem var bleke før, så det kan jo tyde på at de også merket et eller annet som ikke var så bra med de bambuspinnene...

Pangio kuhlii!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Doryichthys martensii er en vanskelig (men flott) liten fisk. Har hatt denne flere ganger, men det virker som at de bare forsvinner en etter en etter en etter kort stund til tross for variert foring med både frossenfòr, levendefòr og tørrfòr. Har snakket med flere som har hatt disse, og de har hatt det samme problemet. De spiser noe, men tydeligvis ikke nok (og noen spytter mye ut og får ikke i seg noe som helst). Hannene er ofte de som er store litt kraftige mens hunnene er de som er små hvis jeg ikke husker feil. En ting er sikkert og det er at det er en fisk med masse personlighet! Ønsker deg lykke til med disse. Må følge med for å høre hvordan det går med dine
Næmmen huffda, ikke si det? Eller det er bare bra at du advarer meg, så kan jeg passe enda bedre på! Finner jo svært lite info om disse sånn utover temp, ph...
Lisbeth
Næmmen huffda, ikke si det? Eller det er bare bra at du advarer meg, så kan jeg passe enda bedre på! Finner jo svært lite info om disse sånn utover temp, ph...


Det er lite info å finne om disse ja. Jeg husker dessverre ikke i farten hvilke vannverdier vi hadde disse under. Kan spørre Pål. Det er mulig han kanskje husker det. Vet han fant noe info og disse på utenlanske nettsider. Disse er og blir ett mysterium i mine øyne. Synes de spiste godt og det så ut som at de trivdes, men plutselig fant vi dem døde. Har så lyst til å prøve igjen for de er jo så flotte. Har alltid vært fasinert av sjøhester, og dette er jo nærmeste man kommer innenfor ferskvann.
Joanna & Pål
[QUOTE=Lisbeth]Næmmen huffda, ikke si det? Eller det er bare bra at du advarer meg, så kan jeg passe enda bedre på! Finner jo svært lite info om disse sånn utover temp, ph...


Det er lite info å finne om disse ja. Jeg husker dessverre ikke i farten hvilke vannverdier vi hadde disse under.

Ole på Dahls kunne informere om at de hadde dem først i et kar med høy ph og ganske hardt vann, men der dauet de som fluer. Når de flyttet dem over i karet til lakrisene med lav ph og bløtt vann klarte de seg plutselig mye bedre. Så ut i fra det håper jeg de liker seg i mitt vann
Det er skikkelig nervepirrende å følge med på trådalgene i kuhliikaret. Fyttirakkern som de gror fram igjen. Dette tar nesten håpet fra meg, at algemiddelet ikke skal virke, men jeg får bare "stå han ut". La kuren gå fullt ut og håpe på det beste...

Dette er "greina" som står midt i utblåset fra pumpa. Det ser virkelig ille ut

[External Image]
Det var i dette karet du beholdt HMF matten?
Doryichthys martensii er drit kule!! Slike kunne jeg godt tenke meg! Jeg får se hvordan det går hos deg, jeg har vel litt for lite kar uansett... Tror du disse kunne levd på microorm og eddik-ål?
Veldig fine bilder og filmer du tar, Lisbeth!

Kan du ikke ta opp film uten lyd?
mona o
Det var i dette karet du beholdt HMF matten?


Ja, men matta er beholdt i karantenekaret også og der er det ikke en eneste ekkel trådalge å se
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap