Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 77)

Ikke noe standard mål det nei, men 40 bredde og 35 høyde er det som er planen. Har vurdert også optil 50 cm bredde men da begynner reolen å spise litt mye av plassen i boden.
Jeg kjenner igjen den "gira" følelsen.
mona o
Akvariene kan jo bare stå her og vise seg fra sin gode side mens jeg sparer opp penger til armaturer og lysrør og sånn...


For det tror du at du kommer til å klare, dypt og inderlig infisert av literssyken som du er? hah

Kjempekos å se at du er tilbake, tråden(e) dine har vært flott lesing både som blodfersk akvarist og senere som litt mer erfaren akvarist. Også bryr du deg, det er så godt
*grubler*

Jeg lurer på om jeg nesten må døpe om denne tråden etterhvert, jeg? Jeg kommer jo ikke til å ha noe akvarierom lenger, med bare èn fattig reol i hele rommet...! Det er liksom ikke fyllt med akvariereoler fra gulv til tak og alle vegger lenger som før, da passet det bedre med betegnelsen "akvarierom".

"Akvariedagboka til MonaO" eller noe i den dur kanskje vil passe etterhvert. Eller "En Corydoras-fanatikers nedtegnelser". Eller ... Må tenke litt.

Men samtidig er liksom navnet på tråden så inngrodd på AF da, at jeg har egentlig ikke lyst til å bytte heller...?

Jeg passet på å fornye medlemsskapet mitt som Plussmedlem igjen, er et halvår siden det gikk ut. Men siden jeg planlegger å begynne og bruke AF mer aktivt igjen, betaler jeg for det. Dessuten; jeg orker ikke all reklamen man må se på uten plussmedl.skapet, samt at jeg absolutt vil ha redigeringsmulighetene i den personlige akvarietråden min. Så da ble jeg medlem igjen!

Jeg har sjekket hvor mye det vil koste med 3 x Woha Lux Exklusiv T5 armaturer OG 6 stk T5 Dennerle lysrør... hvis jeg legger til 25% som vil tilkomme i form av norsk moms ved fortollingen, så vil totalkostnaden pr kar for armatur og lysrør inkl komme på ca 1750,-
1750 kr blir altså sluttprisen pr T5 armatur inkl lysrør.... gang det med 3...! *urk*

NOTE TO SELF:
Husk å samle eikeløv på bakken før snøen kommer! Løvet felles nå!
(jeg har jo gitt bort alt eikeløvet jeg hadde stående i papirposer...!)
Men forresten, denne perioden som du både har kutta sigaretter og akvarium. Du må da ha merka det veldig godt økonomisk? Sitter igjen med noen tusenlapper mer i mnd?
Det er rare greier det der. Har egentlig ikke tenkt så fryktelig mye over det, men jeg merker jo at pengene holder lenger. Dvs har jeg penger i lommeboka og ikke trenger å kjøpe røyk, så varer liksom sedlene lenger, og pengene på kontoen tappes ikke fort som før liksom.

Men jeg har gått ned i inntekt også, skjønner du. Ting er litt forandret. I mars, omtrent samtidig som jeg kvittet meg med de siste akvariene (tilfeldig) skjedde det. Etter 5-6 år på det gikk jeg fra å være "midlertidig uføretrygdet", til å bli permanent og "varig uføretrygdet" fra mars-måned av.

Jeg har sittet og bladd litt i varesortimentet på Aquaristikshop, og det er neimen ikke lite man trenger til oppstart! Jeg VET jo hva jeg vil komme til å få bruk for og hva som trengs. Og en annen ting er jo også hva jeg er vant til å ha av utstyr osv. Jeg kjøper ikke EN boks med tørre flak til å fôre med liksom....! Man må da ha og variere med, et visst utvalg må man ha... Sånn fortsetter det, og lista over ting jeg må ha, blir bare lengre og lengre.




Plussmedlem
mona o
Jeg lurer på om jeg nesten må døpe om denne tråden etterhvert, jeg? :) Jeg kommer jo ikke til å ha noe [I]akvarierom[/I] lenger, med bare èn fattig reol i hele rommet...! Det er liksom ikke fyllt med akvariereoler fra gulv til tak og alle vegger lenger som før, da passet det bedre med betegnelsen "akvarie[B]rom[/B]". "Akvariedagboka til MonaO" eller noe i den dur kanskje vil passe etterhvert. Eller "En Corydoras-fanatikers nedtegnelser". Eller ... Må tenke litt. Men samtidig er liksom navnet på tråden så inngrodd på AF da, at jeg har egentlig ikke lyst til å bytte heller...?


Du har ikke vurdert å starte en ny tråd, da? Du begynner jo på en ny "epoke" nå, så kanskje denne tråden kan ha samme navn og bli stengt? Da finner man jo det du har skrevet om akvarierommet her, og tiden etter akvarierommet i ny tråd, hvis du skjønner

Jeg for eksempel, når jeg flyttet alle akvarier og sånt til nytt, eget rom, skiftet jeg tråd, fordi jeg ville ha muligheten til å ha det jeg hadde skrevet om det nye rommet i ny og egen tråd. Mye for min egen del, altså, og for at det ville bli kult å følge utviklingen der, fra starten av en tråd.


Bare forslag
Jeg tror ikke jeg vil starte ny tråd riktig ennå. Det sparer jeg til det blir helt nødvendig. Ellers blir det haugevis av akvarietråder på meg som person etterhvert, hehe :p Syns også det er greit å se sammenhengen og "fortsettelsen" fra tidligere og nå, det er bare bra syns jeg.

Har nettopp vært ute og gått tur med hunden; 3.73 km ble denne turen. Bruker Sports-Tracker på mobilen, og gps-logger turene jeg går Og mens jeg gikk, så gikk jeg og tenkte på dette med å starte akvarier igjen.... Jeg må nesten love meg selv høytidelig at jeg skal slutte å se på møbler som "noe som bare kan fjernes" for å få plass til stadig fler akvarier... :p For selv om jeg er ivrig etter å begynne, er jeg også litt engstelig for at det skal "balle på seg" og ende opp med å bli for mye jobb etterhvert igjen. Sånn at jeg blir lei som jeg var der på slutten av forrige runde... Det uroer meg litt og bør kanskje tenkes litt nøye gjennom!


Hei, Mona

Vil bare si at jeg er veldig glad for at du er tilbake, og at de alltid interessante meldingene dine igjen er å finne i postene her. Forumet har ikke vært det samme uten deg

Ønsker deg lykke til med å skrape sammen til nytt utstyr. Kjenner veldig godt til "urgen" etter å bestille alt man har lyst på med en eneste gang

Ja Mona, det baller fort på seg ;D

Jeg har kjøpt et armatur på Biltema som er godkjent for vaskehaller, så det må jo kunne brukes over akvarier. Det er 2*18w T8, og kostet 199,- De har også lysrør på 6500K, som koster 27,- Billig løsning mens man venter på bedre økonomiske tider tenkte jeg...

At det er dyrt å starte på nytt er helt sikkert!

Men jeg har fremdeles vanntønna mi på 100 liter da, det er jo alltids noe :p (hehe)Den står i uteboden på baksiden av huset.

I tillegg står det noe på kottet; jeg hadde glemt å kaste den "yngelbenken" (se innlegg 827 for tekst/bilder) for plastkarene med Corydoras-yngel som jeg lagde en gang, der man kan få lys gjennom en "luke" i bunnen av karet, sånn at artemiaen samler seg der og Coryene man spise. Den benken vil jeg jo ikke få bruk for sånn umiddelbart da *host* for jeg har ikke så store planer om å sette i gang med masseoppdrett sånn med det samme....(jeg har ikke plast-karene lenger heller)

Og kottet avslørte enda en ting; artemiaklekkeri-hylla mi, med to spotlighter påmontert for lys til klekkinga og akkurat plass nok til to litersmål med saltvannsblandinga i.

Hjemmelagde ting begge deler, så det er derfor det ikke er solgt sammen med resten. Så har jeg bare glemt å kaste det og det har blitt stående.

Har forresten eikebark-ekstrakt stående også, for Rita og dem (som kjøpte og hentet alt det siste jeg hadde av akvarier og utstyr) hadde overhodet ikke bruk for det, siden de har naturlig surt vann der de bor. Jeg burde jo husket på det at eggsentralen der oppe på Dokka har perfekt Corydoras-vann så eikebarkekstraktet ble bare dyttet inn i en hylle på kottet her.
Dagens kommentar....

Jeg avslørte for gubben at savnet etter akvarier ble for stort, og at jeg ville sette inn EN reol på det som nå omtales som pc-rommet (tidl. akvarierom). "Det er bare å flytte den lenestolen der ut i stua, så er det plass til en reol" sa jeg.

Han så veeeldig skeptisk ut, men sa først ingenting. Så kom det:
"Men har ikke de greiene der veldig lett for å ta helt av da....?"


mona o
Dagens kommentar.... :-) Jeg avslørte for gubben at savnet etter akvarier ble for stort, og at jeg ville sette inn EN reol på det som nå omtales som pc-rommet (tidl. akvarierom). "Det er bare å flytte den lenestolen der ut i stua, så er det plass til en reol" sa jeg. Han så veeeldig skeptisk ut, men sa først ingenting. Så kom det: "Men har ikke de greiene der veldig lett for å ta helt av da....?"


Haha! Det var dagens!! :P
Plussmedlem
Haha, må si jeg fikk meg en latter her nå!
Vi venter spent på "Del 3" ,)
Mona har alltid noe fornuftig og lærerikt å si. Jeg faller alltid tilbake på bildene av reolene dine.
Så fint at du er i gang igjen, selv om du foreløbig bare tørrtrener. At du avviklet akvariehobbyen så fullstendig som du gjorde, var tydelig mange her lei seg for, det ser vi på den gleden som vises over at du skriver i tråden igjen.

Jeg synes du skal beholde navnet på tråden som den er. I hvert fall foreløbig. Den har jo et godt stykke igjen til den er så lang som den første. Alle rom der det står et akvarium er et akvarierom, og det er så godt med det man har blitt vant med. Nå må du la oss nyte at du er tilbake.
Venter i spenning på del 3 av tråden, Monas AkvarieHUS :oD

Hvem trenger vel møbler til annet enn å sette akvarier på, eller sitte i for å se på akvariene?
Synes du skal fortsette i denne tråden så lenge du kan jeg
Jeg er enig med Sølvi. Og du har rett i det du selv sier; at tråden din er så innarbeidet på forumet. Jeg tror nytt navn kan få den til å drukne i alle de andre trådene på forumet.
Enig, Inger Anne og Sølvi og ToveH: Det ville føles utrolig rart å bytte navn på tråden, så da beholder tråden sitt navn Det er tross alt et 5 år gammelt og "godt etablert" navn på den Ja, nøyaktig 5 år faktisk, for vi er i oktober nå, og vi overtok boligen her i oktober 2006! Og jeg startet tråden i oktober -06 (del 1) mens rommet fremdeles var under oppussing og tomt, og fortalte på forumet at "dette skulle bli akvarierommet mitt"....* mimre *


Jeg må tilstå at jeg fremdeles tenker på det som "akvarierommet" innerst inne, selv om vi i det daglige nå omtaler det som pc-rommet. Men det var akvarierom det var som rommet startet som i oktober 2006, da vi flyttet hit. Rommet var det første i kåken som fikk møbler, nemlig akvariemøbler, de ble satt inn her først for å ha noe å sette akvariene på når de ble båret inn i huset. De ble båret for hånd fra den gamle kåken 3 hus lenger ned i gata. I regn og iskaldt oktober/november-mørke, så bar vi akvariene mellom oss, et om gangen oppover gata. Akvariene var tappet ned til et minimum, kun et par cm med vann på bunnen, nok til at fiskene akkurat fikk dekket kroppen sin med vann. På den måten så flyttet vi alle de 11 akvariene jeg hadde da inn her.
Det startet med 11. Så bare ballet det på seg da, i årene som fulgte. Snakket vel om at jeg skulle "kanskje ha en reol der inne etterhvert" i 2006... og vi vet jo alle hvordan det gikk! *knegg* Tror jeg hadde 20 kar på det verste, inkl stort og smått. Det var mye å ha uten automatiske vannbytter og sånn...

Jeg har ikke offisielt bestilt noen reol ennå, etter at jeg fikk emailen med pris-tilbudet fra Webzoo. Prisen var ikke avskrekkende med tanke på hva jeg får, akvariene var billige, men likevel er totalsummen en del penger...(ikke spør) Jeg regner med at jeg ender opp med å bestille det og godkjenne tilbudet jeg fikk. Må bare gruble litt og tenke meg godt om først...være litt lur!

På fredag skal jeg avgårde og samle eikeløv ved Ski idrettspark! Der vokser det eik, og det var der jeg samlet siste beholdningen min av eikeløv. Det er noen få år siden, men jeg ga jo bort alt jeg hadde av tørket eikeløv da jeg kvittet meg med karene i mars. Eikeløvet er perfekt å samle nå, det er ennå ikke skikkelig frost på dagtid. Det begynner egentlig å haste litt, for det er håpløst å sanke løvet hvis det ligger i dypfrosne "kaker" på bakken, og sitter dønn fast.
Jeg må jo sanke løvet nå på høsten, det er for sent å gjøre det når snøen ligger tjukk over. Så selv om jeg ikke har bruk for løvet riktig ennå (ingen akvarier i hus ennå), så tenkte jeg altså å samle på fredag.
Så da blir det å grafse løv oppi en stor søppelsekk, ta med hjem og spyle, og så okkupere badet i en dag eller noe sånn, med å spre løvet utover og tørke det på det varme baderomsgulvet (varmekabler). Så skal det over i enten papirposer eller pappesker for lagring. IKKE lagre løv i plast, lærte jeg en gang....
det er fare for mugg og at det råtner [External Image]

Tunfisk biter
Vi venter spent på "Del 3" ,) Mona har alltid noe fornuftig og lærerikt å si. Jeg faller alltid tilbake på bildene av reolene dine.

Tusen takk for fine ord!




Etter litt nøling og frem og tilbake med meg selv, fant jeg ut at ja, akvarier må jeg ha!

Dermed sendte jeg en email til Webzoo nettopp, for å bekrefte at reolen kan settes i bestilling. Så nå er reolen med 3 x 98 liter bestilt + filtere!

Neste skritt blir å bestille [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=530400&t=temartic_e&userid=hTLp7eUF09CqcykNklHOF8EQHfxhKmXSv2q]lysarmaturene[/URL] fra Tyskland (Woha T5)... Har ikke gjort det ennå, men det pleier å ta lang tid å få sånt derfra, så det er vel ikke så dumt å gjøre det ganske snart.

Dere som kjøpte Woha armaturene av meg, de med T8 rør, er heldige! De finnes ikke å få tak på lenger.

Men heldigvis fant jeg favoritt-lysrøret mitt, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=908216&t=temartic_e&userid=hTLp7eUF09CqcykNklHOF8EQHfxhKmXSv2q]Dennerle Amazon Day, i T5[/URL] også. Det kjenner jeg, det har jeg brukt mye av i T8, så det blir nok til at jeg velger det. Har et fint dagslys, nøytralt og hverken for gult eller for hvitt.

Det vil nok ta et par uker før denne reolen er her, og enda flere uker etter det før jeg har armaturer osv på plass. Jeg trenger masse utstyr også, og jeg må se hvor mye jeg har råd til sånn med det samme. Jeg håper og greie å få minst et av dem opp og gå, sånn at innkjøringsperioden kan begynne. Vi har 5 uker bare der, minst, før fisk kommer i. Og så må jeg jo finne fisken jeg vil ha da! Det kan bli verre.

Lurte litt på om jeg skulle teste ut salmiakk-innkjøringsmetoden på disse karene her...? Kunne jo vært artig å prøve ut "om det faktisk funker"
Noen som kan berolige og bekrefte overfor en fiske-sart sjel at det virker sånn man har lest?
Kan hende det ikke trengs heller, for jeg har sikkert ikke funnet de Coryene jeg skal ha i en fei. Så hvorfor stresse med innkjøring fortere enn normalt?

Sitter og lager meg en bestilling med bl.a. nødvendige vanntester hos Aquamanias, og fort var jeg oppe i en tusenlapp...

Det kjipe nå er at vi har en kald årstid. Når jeg skal kjøpe planter, er det ikke sikkert jeg får tak i på privatmarkedet pga mange liker ikke sending pr post i vinterkulda. Da må jeg i butikk, med de prisene de har der...! For ikke å snakke om plantestørrelsen. Som oftest får man mye større, mer og bedre planter når man kjøper privat.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap