Liv's vannverden (side 79)

Bruker det å være mange med eller?
vi kan nok ikke skryte på oss det nei, meste vi har vært er vel 12 oppmøtte.
Vanligvis er vi en 5-6 stk.
Men det er bare kos, for da kjenner alle alle og alle får sagt sitt.
Helt klart hyggelig med små grupper Gleder meg til å være med. Nå er jeg pakket og klar for 40 årslag i Stokke i dag Toger nedover om et par timer.
Hi hi det er rart å høre deg nevne stokke.
Oslofolk som vet hvor stokke ligger, det er rart å tenke på
40 årslag på Stokke bygdetun i går Kan feste den gjengen der gitt Småsliten og fin som en skal være etter party i dag
"den stygge andungen"
Den minste og blasseste av all kampfiskyngel jeg har drettet, nesten hudfarget lenge og minst i kullet - har vokst seg stor og vakker. Helt utrolig spesielle farger på denne! Den er tidvis rosa, tidvis blå og stadig oftere lilla.
Det var en vakker liten skapning må jeg si
Det må være artig å få så fin resultat av eget oppdrett!
Flotte sjateringer på den kampfisken din. Må være kult å ha noe man har drettet selv
Sånn sett er kampfisk noe av det morsomste å drette siden alle blir forskjellige De fleste fisker har jo ikke så veldig mye variasjon. Har en nydelig til som er mer purpurfarget, men den sliter dessverre med svømmeblæra. Får håpe den kommer seg igjen så skal jeg få lagt ut noen bilder av den også.

Her er stor og liten krystallreke
Synes og det var kjempestas å drette kampfisk og se hvilke varianter som dukket opp .Jeg ga hver enkelt navn jeg etter hva jeg synes passet til fargen
Men det var jo litt arbeid og da etter 2 mnd. og hannene skulle skilles ,så det ble bare oppdrett en gang .Familien synes ikke det var så veldig gøy med isbokser rundt om kring i hele huset

Det er forresten noen fine farger du har fått på de du har lagt ut bilder av .
Hehe ja, det kan fort bli mye. Jeg har i grunnen bare fiska over noen yngel til rekekar hver gang. Hovedtyngden av yngelen har "forsvunnet" i hovedkaret med masse annen fisk. Begrenset med plass her også.
Man trenger bare en hylle med plass til masse is/smågodtbokser.
Jeg fikk plass til over 30 i en bbb-hylle.
Sånn ellers har jeg funnet ut at 11-litersboksene fra Ikea er fine oppforingskar. De har like stort bunnareal som et akvarium på 30-40 liter, og kan til og med stables hvis man har flere kull.
Jeg synes kampfisk er det vanskeligste å drette, da alle er unike og det blir veldig vanskelig å velge ut noen. Det er mye lettere med arter som er klin like.

Har du forresten klart å holde liv i dafniene?
Dafniene vokste og formerte seg fint lenge, men likte ikke at jeg stakk til Kroatia en uke i varmen gitt.
Gode nyheter, ser faktisk ut som kampfisken min begynner å bli skikkelig frisk igjen etter å ha slitt med svømmeblæra i langt over en uke. Helt utrolig, som regel går det feil vei når det går over mer enn 4-5 dager. Den har hatt god apetitt hele tiden så jeg har gitt den sjansen, og det ser ut til å ha lønt seg Den får gå i isolatet sitt i yngelnettet noen dager til så åker den nok ut blant de andre igjen.
Kan vi få litt channoides-bilder, Liv, pliiis?
Jeg gleder meg!
Tenker det blir et par bilder av dine egne nå Redd det blir lite bilder herfra før jeg har fått flyttet. Kommer knapt inn på rommet hvor channoidesene står, det er flyttelageret mitt for tiden. I tillegg er karet totalt overgrodd - rekker ikke mer enn vannbytter her om dagen.
Masse lykke til med channoidesene, glad de er kommet til dreven akvarist - ser frem til å høre om lek og yngel Og ikke minst masse fine bilder!!

Overgrodde akvarier
Tatt noen siste bilder av akvariene før flytting. Trengs en alvorlig luking i flere av dem Tante Astrid; den vallisneriaen fikk jammen jeg og til å vokse. Har luket ut flere ganger allerede

1. 180 liter (Afrika planter med Sør-Amerika fisk)
2. 128 liter Asia
3. 54 liter Channoideskar med noen få gjenlevende reker
Og de to små karene
28 liter med Gule reker, blå tigerreker og mellomstor channoides yngel
28 liter med Røde krystallreker, klovnkilli og en enslig bivittatum

og masse masse mose!
Vareopptelling
Fikk tatt vareopptelling av channoides yngel i rekekaret i går. Slapp oppi 11 stk, men har aldri klart å se igjen mer enn maks 2 om gangen så jeg mistenkte at det hadde vært en del frafall............. Men... den gang ei. Tømte karet for planter og røtter og fant 10 stk, meget sannsynlig at sistemann kan ha vært en som har gjemt seg i bunnslammet. Rekene i karet derimot er det ikke mange igjen av Nesten utryddet en god stamme med gule reker gitt. Skikkelige rovfisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Særheim
Reklame for plussmedlemskap