- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Marens akvarieverden (side 79)
Marens akvarieverden (side 79)
[QUOTE=MarenB]Så spennede!
Begge er nok i coccina-komplekset ja Nydelige fisker!
Hvordan er karet/karene de går i og hvor mange er det du har kjøpt?
Artig at hannene farger så bra til tross for at de er så unge, så jeg lurer på hvor mye farge hunnene får?
Foreløpig er de ungfisk og går sammen i en 25 l. Har 4 av hver art. Usikker på kjønnsfordelingen på burdigala, men ser ut som jeg har fått 2+2 av uberis. Karret er tett beplantet, samt catappa og flyteplanter. Ph ca 5,5 og kun sandfilter.
Alle mine har lokasjon "kubu" Har akkurat fått de, så skal fòre godt, og krysser fingre for at jeg ikke mister noen.
De skal etterhvert i hvert sitt karr, men jeg må få tømt ett først.
Begge er nok i coccina-komplekset ja Nydelige fisker!
Hvordan er karet/karene de går i og hvor mange er det du har kjøpt?
Artig at hannene farger så bra til tross for at de er så unge, så jeg lurer på hvor mye farge hunnene får?
Foreløpig er de ungfisk og går sammen i en 25 l. Har 4 av hver art. Usikker på kjønnsfordelingen på burdigala, men ser ut som jeg har fått 2+2 av uberis. Karret er tett beplantet, samt catappa og flyteplanter. Ph ca 5,5 og kun sandfilter.
Alle mine har lokasjon "kubu" Har akkurat fått de, så skal fòre godt, og krysser fingre for at jeg ikke mister noen.
De skal etterhvert i hvert sitt karr, men jeg må få tømt ett først.
Postet 17.10.09 kl 19:05
Sterbaiene er ikke blitt bedre... Denne hundsykdommen har spredt seg videre bakover på kroppen og ser ikke bra ut. De er veldig seige og jeg har ikke hatt frafall på disse 5 jeg har nå etter siste medisineringa, men jeg vet ikke om det er sen-pining som pågår...?
De har også fått en hvit prikk på snuten, en prikk som ligger utenpå huden og 4 av 5 har den prikken og på samme plass.
Jeg vet ikke om de har det vondt, så det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Om jeg hadde visst at de hadde smerter hadde jeg avlivet med en gang, men det er vanskelig å vite... De spiser i alle fall og det er jo et godt tegn?
Jeg tror ikke det er mye håp for duplicareusene heller. De kommer aldri frem i karet lengre, spiser ikke og når de svømmer er det akkurat som at de er veldig hissige av seg!
Skjønner ingen ting jeg!?!
De har også fått en hvit prikk på snuten, en prikk som ligger utenpå huden og 4 av 5 har den prikken og på samme plass.
Jeg vet ikke om de har det vondt, så det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Om jeg hadde visst at de hadde smerter hadde jeg avlivet med en gang, men det er vanskelig å vite... De spiser i alle fall og det er jo et godt tegn?
Jeg tror ikke det er mye håp for duplicareusene heller. De kommer aldri frem i karet lengre, spiser ikke og når de svømmer er det akkurat som at de er veldig hissige av seg!
Skjønner ingen ting jeg!?!
Postet 17.10.09 kl 21:25
Endret: 17.10.09 kl 21:28
Lene HForeløpig er de ungfisk og går sammen i en 25 l. Har 4 av hver art. Usikker på kjønnsfordelingen på burdigala, men ser ut som jeg har fått 2+2 av uberis. Karret er tett beplantet, samt catappa og flyteplanter. Ph ca 5,5 og kun sandfilter. Alle mine har lokasjon "kubu" Har akkurat fått de, så skal fòre godt, og krysser fingre for at jeg ikke mister noen. De skal etterhvert i hvert sitt karr, men jeg må få tømt ett først.
Hvilket fôr tar de? De er kanskje drettet og vant til "vanlig", Norsk fôr (frossen og tørrfôr)?
Jeg har begynt å tenke på at jeg ikke har nok levendefôr om jeg skulle kjøpe noen VF....
Tror jeg skal bestille noen kulturer fra Danmark og se hva det blir til
Postet 17.10.09 kl 21:32
Endret: 17.10.09 kl 21:33
Postet 17.10.09 kl 21:34
Postet 17.10.09 kl 23:28
Fòrer 2-3 ganger om dagen med microom og nyklekket artemia. Det er kanskje en mulighet for at de tar smått frossenfòr etterhvert. De har vært veldig sjenerte siden de kom, men etter all fòring hittill viser de seg stadig oftere. Artig å se de små kulemagene som lyser av artemia De er helt nydelige.
Hannene viser seg litt for hverandre så jeg gleder meg til de er "voksne"
Hannene viser seg litt for hverandre så jeg gleder meg til de er "voksne"
Postet 18.10.09 kl 00:21
Takk, Lisbeth! Det er tøft, så det er bra slikt ikke skjer mange ganger i livet! Jeg koser meg med Sara nå
Jeg tror ikke coryene tåler mer jeg, Tim, så jeg tror jeg avslutter her. Men takk for tilbudet. Jeg får i alle fall se det litt an, om kanskje de kommer seg mer, men jeg tror det har gått for langt. De får gå litt i 62litern sammen med C.Duplicareus så får jeg ta en dag om gangen
Jeg har forresten hatt kontakt med noen som nevnte at det kanskje kunne gå an å ta en av de syke fiskene og avlive den med kniv for så å prøve å få noen på NTNU til å skjekke ut ahva dette kan være for noe? Tror du det kan gå an?
Bra det går fint med fôringen, Lene! Hvilken metode bruker du når du skal klekke artemia? Det er alltid greit å plukke opp tips når det kommer til artiemiaklekking, synes jeg, for der sliter jeg veldig selv:p
Jeg skal prøve et nytt klekkeri etter hvert, så jeg håper på bedre resultat da
Jeg tror ikke coryene tåler mer jeg, Tim, så jeg tror jeg avslutter her. Men takk for tilbudet. Jeg får i alle fall se det litt an, om kanskje de kommer seg mer, men jeg tror det har gått for langt. De får gå litt i 62litern sammen med C.Duplicareus så får jeg ta en dag om gangen
Jeg har forresten hatt kontakt med noen som nevnte at det kanskje kunne gå an å ta en av de syke fiskene og avlive den med kniv for så å prøve å få noen på NTNU til å skjekke ut ahva dette kan være for noe? Tror du det kan gå an?
Bra det går fint med fôringen, Lene! Hvilken metode bruker du når du skal klekke artemia? Det er alltid greit å plukke opp tips når det kommer til artiemiaklekking, synes jeg, for der sliter jeg veldig selv:p
Jeg skal prøve et nytt klekkeri etter hvert, så jeg håper på bedre resultat da
Postet 18.10.09 kl 00:52
MarenBTakk skal dere ha, alle sammen. Det var egentlig bra beskrevet det du skrev, darwin; "[I]sorg er den prisen vi betaler for å knytte oss til andre."[/I] Veldig sant! [/I]
Jeg mener å huske det var Dronning Elisabeth (dronningen av England) som sa det, og det er et utrolig godt uttrykk fordi det er så sant!
Postet 18.10.09 kl 01:04
MarenBTakk, Lisbeth! Det er tøft, så det er bra slikt ikke skjer mange ganger i livet! Jeg koser meg med Sara nå:) Jeg tror ikke coryene tåler mer jeg, Tim, så jeg tror jeg avslutter her. Men takk for tilbudet. Jeg får i alle fall se det litt an, om kanskje de kommer seg mer, men jeg tror det har gått for langt. De får gå litt i 62litern sammen med C.Duplicareus så får jeg ta en dag om gangen:) Jeg har forresten hatt kontakt med noen som nevnte at det kanskje kunne gå an å ta en av de syke fiskene og avlive den med kniv for så å prøve å få noen på NTNU til å skjekke ut ahva dette kan være for noe? Tror du det kan gå an? Bra det går fint med fôringen, Lene!:) Hvilken metode bruker du når du skal klekke artemia? Det er alltid greit å plukke opp tips når det kommer til artiemiaklekking, synes jeg, for der sliter jeg veldig selv:p Jeg skal prøve et nytt klekkeri etter hvert, så jeg håper på bedre resultat da:)
Jeg bruker den hjemmelagde metoden med brusflasker.
Godt lunkent vann+2 måleskjeer (fra gh-boksen) med grovt havsalt+1ts natron. Blander det litt først og har deretter oppi 1 ts artemiaegg. Setter "brygget" på om morgenen, og da står det til kvelden dagen etter.
Har to stk i gang.
Postet 18.10.09 kl 01:12
Endelig er rakkern tatt!:)
Nå i kveld fikk jeg endelig fanget den lille pugmeguramien som ikke ville forlate leiligheta sammen med foreldrene når de ble hentet.
Han har i det siste begynt å terrorisere Lakrisguramien og dermed gjort sjefen sjøl, Maren, rimelig forbanna!
Etterpå har han levd i konstant frykt for den grønne håven og nå for en times tid siden ble han fanget og kastet over i 22Litern!
Det jeg ikke tenkte på er at det ble tatt vannbytte i de 2 største karrene i dag og PH`n ble senktet litt....
Jeg har ikke sett han etter at han ble flytta, men tror ikke han skal ha gått i vei pga det....
Nå er det bare 1 igjen i 240Litern, men han er heldigvis mye mindre/yngre og ikke fult så intligent enda
Edit: Fisken lever den, kanskje litt sløv, men ser absolutt ikke særlig fornøyd ut!
Han har i det siste begynt å terrorisere Lakrisguramien og dermed gjort sjefen sjøl, Maren, rimelig forbanna!
Etterpå har han levd i konstant frykt for den grønne håven og nå for en times tid siden ble han fanget og kastet over i 22Litern!
Det jeg ikke tenkte på er at det ble tatt vannbytte i de 2 største karrene i dag og PH`n ble senktet litt....
Jeg har ikke sett han etter at han ble flytta, men tror ikke han skal ha gått i vei pga det....
Nå er det bare 1 igjen i 240Litern, men han er heldigvis mye mindre/yngre og ikke fult så intligent enda
Edit: Fisken lever den, kanskje litt sløv, men ser absolutt ikke særlig fornøyd ut!
Postet 18.10.09 kl 21:08
Postet 18.10.09 kl 22:50
P. filamentosus
Jeg filmet litt under fôringa i kveld. Gutta viser seg frem fra sin beste side for tida når madamen er i nærheten. Alle lakrisene mine er i alle fall ikke i slekt, for å si det slik...
<embed src="http://www.youtube.com/v/8RYbZkyjlwk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/yHGCrp76AxM&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/8RYbZkyjlwk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/yHGCrp76AxM&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Postet 19.10.09 kl 21:21
Postet 19.10.09 kl 21:43
Jeg syntes også det når jeg så dine på film, men da var mine ganske ferske enda og hadde ikke begynt å vise seg for madamen i sin fargeprakt.
Den andre er den lakrisen som nesten var død da han kom, lå opp-ned i en pose. Jeg la han i en kopp over natta for å se om han kom seg og litt etter litt så har han blitt bedre og nå er han helt fin igjen
Jeg ble overrasket over størrelsesforskjellen på de! Den "svake" lakrisen er utrolig mye lengre enn de andre og har ikke fult så mye farger. Mest svart egentilg, men veeeeldig fin!
Den andre er den lakrisen som nesten var død da han kom, lå opp-ned i en pose. Jeg la han i en kopp over natta for å se om han kom seg og litt etter litt så har han blitt bedre og nå er han helt fin igjen
Jeg ble overrasket over størrelsesforskjellen på de! Den "svake" lakrisen er utrolig mye lengre enn de andre og har ikke fult så mye farger. Mest svart egentilg, men veeeeldig fin!
Postet 19.10.09 kl 23:16
Postet 20.10.09 kl 01:38
MarenBDen andre er den lakrisen som nesten var død da han kom, lå opp-ned i en pose. Jeg la han i en kopp over natta for å se om han kom seg og litt etter litt så har han blitt bedre og nå er han helt fin igjen:)
Sånt syns jeg er gøy, å redde og få til en "dødsdømt" fisk
Forresten nå begynner endelig mine sjokkiser (de du har) å få litt hvitt på haletuppene sine og gullflekker på finnene under magen
Bare gleder meg så mye til de blir seende ut som dine superflotte sjokkiser!
Jeg tror faktisk at disse er og blir de peneste sjokoladetypene, av de jeg har vært borti i alle fall.
Postet 20.10.09 kl 19:18
Ja, de er utrolig pene, synes jeg! De vil også få de fine vargene på halen etter hvert, så gled deg! Vet du hvilke kjønn du har? Har skjønt at dine er veldig sosiale av seg de også!?! Når jeg setter meg for å se inni karet, så kommer de og stiller seg rett forran trynet mitt og stirrer meg i rett inni øynene og sier; "MAT!"
Tusen takk for løvet! Det kom i posten i dag, så nå skal jeg prøve de hos fiskene!
Tusen takk for løvet! Det kom i posten i dag, så nå skal jeg prøve de hos fiskene!
Postet 20.10.09 kl 20:04
Også blir de litt lyseblå på kanten rundt finna som går under magen (satt og studerte dem nå) Ja de er skikkelig masefisk -og linselus. prøver jeg å filme eller knipse bilder noe annet enn de er nesten alltid en sjokkis med likevel hehe. Jeg tror faktisk mine er litt overvektige. De er de tjukkeste av alle guramiene... Matvrak :p
Jeg kjøpte 3 nye selantensis i dag. Blir spennende å se hvordan det blir med 7 sammen Foreløpig bryr ikke de gamle seg om de nye. De nye er en del mindre enn de gamle så er sikkert ingen "trussel" å bry seg om
Jeg kjøpte 3 nye selantensis i dag. Blir spennende å se hvordan det blir med 7 sammen Foreløpig bryr ikke de gamle seg om de nye. De nye er en del mindre enn de gamle så er sikkert ingen "trussel" å bry seg om
Postet 20.10.09 kl 21:18
Endret: 20.10.09 kl 21:20
Postet 20.10.09 kl 21:21
Postet 21.10.09 kl 14:22