Hva er det best å fôre discus med? (side 8)

2nelise
Ken, hvorfor har du ikke bilde av noen av akvariene dine i profilen din?

Bjornik har heller ikke det. Litt synd igrunn. Kunne tenkt meg å sett akvariene deres...
Skulle gjerne ha hatt bilder i profilen, og de kommer nå iløpet av max 2 uker.
Nettopp fått meg et dig kamera og driver å knipser for harde livet. Så de kommer.
men er ikke så veldig data kyndig, så greier ikke åfå bildene over fra kameraet og over til pcen(har en utrolig gamel utdatert pc).
Men som sagt bilder av karrene og mange av fiskene kommer om max 2 uker.
Og det er bilder av de ynglene som bjornik forer opp på alt annet enn oksehjerte jeg vil se. Dette har med kropp og øye størrelse å gjøre.

Jeg har bare drevet med diskuser i 2-3 år, og har vel ingen som er 100 % perfekte(ihvertfall vis man tenker på øye størrelse).
Men uansett så er diskusene mine fine, sunne og friske-det er egentlig det som teller mest. Og at de seff har en mest mulig rundt kroppsfasong.
Ciklide
[QUOTE=2nelise]Ken, hvorfor har du ikke bilde av noen av akvariene dine i profilen din?

Bjornik har heller ikke det. Litt synd igrunn. Kunne tenkt meg å sett akvariene deres...

Til ditt spørsmål om mine discus fra 1971. De ble kjøpt høsten 1971 og døde høsten 1972. På grunn av en varmekolbe som sviktet og som jeg ikke oppdaget var ødelagt før jeg så at discusen var syke. Da var det forsent.

Ønsker du å se mine akvarier; http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=3389&whichpage=2
bjornik
Ønsker du å se mine akvarier; http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=3389&whichpage=2

Clickable.
Ken Myrseth
Og det er bilder av de ynglene som bjornik forer opp på alt annet enn oksehjerte jeg vil se. Dette har med kropp og øye størrelse å gjøre. Jeg har bare drevet med diskuser i 2-3 år, og har vel ingen som er 100 % perfekte(ihvertfall vis man tenker på øye størrelse). Men uansett så er diskusene mine fine, sunne og friske-det er egentlig det som teller mest. Og at de seff har en mest mulig rundt kroppsfasong.

Og det har med hva slags fòr de får og hvor raskt de vokser?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å kverulere
2nelise
[QUOTE=Ken Myrseth]Og det er bilder av de ynglene som bjornik forer opp på alt annet enn oksehjerte jeg vil se. Dette har med kropp og øye størrelse å gjøre. Jeg har bare drevet med diskuser i 2-3 år, og har vel ingen som er 100 % perfekte(ihvertfall vis man tenker på øye størrelse). Men uansett så er diskusene mine fine, sunne og friske-det er egentlig det som teller mest. Og at de seff har en mest mulig rundt kroppsfasong.

Og det har med hva slags fòr de får og hvor raskt de vokser?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å kverulere

Jepp det har noe med foret og gjøre ja.
mange mener(faktisk de aller aller fleste diskus oppdrettere) at oksehjerte er et nødvendig for , spesielt for diskus yngler og diskuser i vekstfasen, for å få den "perfekte"diskus.
Kan jo diskutere hva som er perfekt også da, men de aller fleste diskus folk er enige om at en perfekt diskus har 1/7 dels stort øye av streken som går igjennom øyet(fra panna til haken). Kroppsfasongen skal jo også være bra da.
og for åfå den perfekte diskus, så mener de aller flest(bortsett fra bjornik da) at man må bruke oksehjerte mat det første året, for å åpnå dette.
derfor vill jeg gjerne se bilder av diskus yngler og ungfisk som er foret opp på noe annet.
Men jeg tviler også sterkt på at alle andre tar feil, og at bjornik har rett(men det er min personlige mening da).
2nelise; Det er vel noe med at fiskens øyne fortsetter å vokse, selv om resten av kroppen stopper opp. (Ved f.eks sykdom, feil mat eller dårlig vekst av andre årsaker)

En fisk med enorme øyne er jo ikke fint, og en "stygg feil" med tanke på fiskens eksriør.... Eller hva det heter.

Jeg tok over en Scalare i november ifjor (den var opprinnelig fra samme kull som mine gamle Scalarer) å mens mine Scalarer formelig hadde eksplodert og vokst seg 3 ganger så store som den jeg overtok, så så den lille scalaren ut som om den fortsatt bare var 8-9 uker gammel.
Denne har store øyne i forhold til resten av kroppen, mens Scalarene som har vært hos meg hele tiden, å hatt relativt god vekst, har små øyne i forhold til kroppen.
Men hun jeg fikk den av sa at hun hadde hatt finneråte eller noe i akvariet, å at det trolig er derfor fisken ikke har vokst så bra i forhold til søskene sine.
I tilegg hadde denne fisken vært i ett mindre kar, og var fòret opp utelukkende på flakfòr fra Prodac...

Bjornik hvorfor registrerer du ikke akvariene dine? så vi får sett hva du har, hvordan de ser ut osv. Det er alltid gøy å se andres akvarier. Og medlemmer av forumet, som ikke har vært innom denne tråden å sett linken din vil sikkert også se karene dine.

(Forøvrig er det vel også mange ganger blitt anbefalt å registrere avkariene dine, spesielt hvis du er nybegynner.)
Oppvekst av discus uten oksehjerte.
Gå til mitt innlegg 138 i denne trpåd så ser dere unger jeg den gang hadde foret opp til voksen Discus. Dette var i 1971 og 5 år før Schmidt-Focke og Bleher fant opp oksehjerte.
Oksehjerte er ikke te must for å få stor fin Discus. Det var stort sett omfattende fangst av levendefor som gjorde at disse discus fikk de rette proposjoner som enkelte ønsker.

Ken Myrseth
Jepp det har noe med foret og gjøre ja. mange mener(faktisk de aller aller fleste diskus oppdrettere) at oksehjerte er et nødvendig for , spesielt for diskus yngler og diskuser i vekstfasen, for å få den "perfekte"diskus. Kan jo diskutere hva som er perfekt også da, men de aller fleste diskus folk er enige om at en perfekt diskus har 1/7 dels stort øye av streken som går igjennom øyet(fra panna til haken). Kroppsfasongen skal jo også være bra da. og for åfå den perfekte diskus, så mener de aller flest(bortsett fra bjornik da) at man må bruke oksehjerte mat det første året, for å åpnå dette. derfor vill jeg gjerne se bilder av diskus yngler og ungfisk som er foret opp på noe annet. Men jeg tviler også sterkt på at alle andre tar feil, og at bjornik har rett(men det er min personlige mening da).

Ingen bestrider vel at proteiner er viktig. Det som diskuteres er hvor denne proteinkilden skal komme fra.

Så kommer det bare en tanke i hodet mitt: Hvis jeg drar til Amasonas og fanger en Discus. Vil den være stygg da? Ville den ikke være "perfekt" siden den ikke har fått tilgang på oksehjerte, men vokst opp på andre proteinkilder?
Jeg skal forsøke å ta noen bilder av mine Discus unger. De er ca 10 uker gamle og er ca 5-6 cm. Sånn ca på øyemål.

Han jeg kjøpte de av sa at de har kun fått røde mygglarver. Det er jo vel og bra men etter min personlige mening kanskje litt ensidig. De trenger andre næringstoffer også.

Men uansett, de har IKKE blitt fòret med oksehjerte men mygglarver. Jeg skal forsøke i løpet av dagen å få tatt bilde så får dere se.

Og interessant å vite om en 10 uker gammel discus er veldig liten og puslete når den er ca 6 cm.
2nelise
[QUOTE=Ken Myrseth]Jepp det har noe med foret og gjøre ja. mange mener(faktisk de aller aller fleste diskus oppdrettere) at oksehjerte er et nødvendig for , spesielt for diskus yngler og diskuser i vekstfasen, for å få den "perfekte"diskus. Kan jo diskutere hva som er perfekt også da, men de aller fleste diskus folk er enige om at en perfekt diskus har 1/7 dels stort øye av streken som går igjennom øyet(fra panna til haken). Kroppsfasongen skal jo også være bra da. og for åfå den perfekte diskus, så mener de aller flest(bortsett fra bjornik da) at man må bruke oksehjerte mat det første året, for å åpnå dette. derfor vill jeg gjerne se bilder av diskus yngler og ungfisk som er foret opp på noe annet. Men jeg tviler også sterkt på at alle andre tar feil, og at bjornik har rett(men det er min personlige mening da).

Ingen bestrider vel at proteiner er viktig. Det som diskuteres er hvor denne proteinkilden skal komme fra.

Så kommer det bare en tanke i hodet mitt: Hvis jeg drar til Amasonas og fanger en Discus. Vil den være stygg da? Ville den ikke være "perfekt" siden den ikke har fått tilgang på oksehjerte, men vokst opp på andre proteinkilder?

Du kan jo se på denne linken, her er det bare viltfanget Discus. Disse er ikke foret opp på oksehjerte. Er de stygge?
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
bjornik
Du kan jo se på denne linken, her er det bare viltfanget Discus. Disse er ikke foret opp på oksehjerte. Er de stygge? http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm

Vel i mine øyne så er de helt nydelige. Nå er imidlertid ikke jeg noen Discus ekspert og vet faktisk ikke hvordan den "perfekte" Discus skal se ut. Men de der så rimelig perfekte ut etter mitt syn.
Jeg også har et ønske å se bilder av yngelen du hadde fra romjulen.
Disse er nå fire månder gamle mener jeg å huske og da de aldri har fått storfehjerter må jo dette være noen prakteksemplarer nå.

Du hadde et kull til husker jeg fra rett før du ble utestengt på NA, hvordan går det med de. Hva med å dele med oss vranglærte individer hvordan en perfekt discusyngel skal se ut.

Nå godtar ikke jeg noen unskyldninger Bjørn Olav om at de er døde pga en varmekolbe som har sviktet eller kamera som har røket.
Nå skal du en gang for alle vise hvordan yngelen blir seendes ut når de ikke får s.hjerter.
Er disse stygge da?
Først må jeg bare si at jeg liker ikke å ta bilder på dagtid grunnet gjennskinn.

Men her er et bilde av mine Red Turquoise Discus som er ca. 10 uker gamle og er blitt fòret opp på mygglarver. De får nå Discus granulat av meg og spiser godt, men jeg vil gjerne ha tilbakemelding om utseende demmes.
Og ikke vær slem bare for å være slem, ikke vær snill bare for å være snill. Vær ÆRLIG

De varierer fra 5-7 cm i størrelse. (er litt usikker på om de måles i høyde eller lengde) *rødmer*
2nelise
Vel i mine øyne så er de helt nydelige. Nå er imidlertid ikke jeg noen Discus ekspert og vet faktisk ikke hvordan den "perfekte" Discus skal se ut. Men de der så rimelig perfekte ut etter mitt syn.

For øyeblikket ser det ut til at 2 eller 3 par er i ferd med å skille seg ut av http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/Seiten/Gr%FCn_Japura.htm i mine akvarier. Disse er garanter aldri foret med oksehjerte. De går helt bananas når det kommer sorte levend mygglarver i akvariet.

På bilde er en av mine hanner som aldri har fått oksehjerte.
2nelise
Men her er et bilde av mine Red Turquoise Discus som er ca. 10 uker gamle og er blitt fòret opp på mygglarver. De får nå Discus granulat av meg og spiser godt, men jeg vil gjerne ha tilbakemelding om utseende demmes. Og ikke vær slem bare for å være slem, ikke vær snill bare for å være snill. Vær ÆRLIG

Jeg ble også nysgjerrig hva "diskusfolket" synes om disse. Men kanskje startet en egen tråd?
Jeg synes de ser litt for spisse ut i ansiktet.. men de er jo ikke utvokste.
Men jeg er skikkelig amatør, kanskje jeg bare foretrekker de med flatere form?
MC Darup
Jeg ble også nysgjerrig hva "diskusfolket" synes om disse. Men kanskje startet en egen tråd? Jeg synes de ser litt for spisse ut i ansiktet.. men de er jo ikke utvokste. Men jeg er skikkelig amatør, kanskje jeg bare foretrekker de med flatere form? ;)

Nei æsj og bæsj, har jeg kjøpt noen vannskapninger *hulk*

Stakkars vannskapningene mine, jeg synes de er veldig søte da

Og de er jo bare unger, så er ikke utvokste som du sier. Kanskje de ikke blir det heller uten oksehjerte? *begynner å klø meg i hodet* men skal ikke gi etter for "presset" riktig ennå.

De spiser, svømmer rundt og ser ut til å storkose seg ihvertfall. Jeg er også en super amatør når det gjelder Discus, men jaggu skal jeg lære meg dette. Nydeligste fiskene som finnes etter min mening.
Hva med disse som er viltfanget og ikke har fått oksehjerte som proteinkilde, er ikke de fine da? Og noen av de er jo også litt spiss i ansiktet. Kanskje de skal være sånn?

2nelise
Først må jeg bare si at jeg liker ikke å ta bilder på dagtid grunnet gjennskinn. Men her er et bilde av mine Red Turquoise Discus som er ca. 10 uker gamle og er blitt fòret opp på mygglarver. De får nå Discus granulat av meg og spiser godt, men jeg vil gjerne ha tilbakemelding om utseende demmes. Og ikke vær slem bare for å være slem, ikke vær snill bare for å være snill. Vær ÆRLIG De varierer fra 5-7 cm i størrelse. (er litt usikker på om de måles i høyde eller lengde) *rødmer*

Siden du sitter på orginalbildet er det lett for deg å kopiere ut den midterste fisken. Plasser inn syv øyer i stripen. Jeg tviler på at du får inn 6 på den fiksen. Tar forbehold på at vinkelen i bildet ikke er helt optimal for å avgjøre stripe/øye-testen.

MC Darup
Jeg ble også nysgjerrig hva "diskusfolket" synes om disse. Men kanskje startet en egen tråd?

Jeg vet ikke om det er nødvendig å starte en ny tråd. Jeg la ut bilder av mine som ikke har fått oksehjerte grunnet påstander om at de trenger oksehjerte for å bli perfekte.

Og da synes jeg at spørsmålet mitt om utseende til mine er relevant iht. tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Rob Harrison
Reklame for plussmedlemskap