(...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 8)

Nei, Pygmeen skal selvfølgelig ut!!
Artig å se de karrene! de var da ganske fine egentlig

Jeg må desverre meddele at hunnen min synes røde myggiser er bedre enn å ta seg av avkom
Hærlig uinnredede akvarier, Flyvefisk Det viktigste er jo at fiskene føler seg trygge der og det gjør de jo i et sånt virvar!

De må nok øve seg litt til disse damene våre, Maren. Min spiste levende dafnier i kveld... hehe

Forresten Flyvefisk, har du noen kommentarer til mitt tidligere innlegg, nr 130?
Jeg synes da at hun har øvet nok nå:P Hun har jo tross alt vært igjennom 1 helt svangerskap tidligere, så jeg vet hun kan det!

Du må da ikke fôre med levende dafnia!:O Da er du jo dømt til å mislykkes!
...nej hvor surt med jeres hunner. Der har åbenbart ikke været de rette "chokovibes" over Norge de seneste par dage. Det er en trøst, at de ikke behøver gå så længe inden de leger igen. I begyndelsen af året havde jeg to hunner, der begge ynglede med 3 ugers mellemrum.

Undskyld Lisbeth, af en eller anden grund havde jeg overset #130. Mine F1 selatanensis var netop omkring 12 måneder, da de for kort tid siden legede. Mine ældste F1 osphromenoides bliver 12 måneder omkring den 20. marts, og jeg vil tro, at de også vil være kønsmodne omkring den tid, det får vi se. Med hensyn til at sammenligne på størrelsen, skal du huske på, at Osphromenoides bliver et par centimeter større end selatanensis. Ungerne kan sagtens begynde at flashe omkring 4 månedersalderen, når de går i flok.

Jeg tror man kan lave den mest objektive sammenligning af de to arters adfærd, hvis man holder dem adskilt fra hinanden. Måske det kan blive et af dine fremtidige projekter
#143: Maren hun skal være så stabil, at hun tåler at svømme rundt i mad, uden så meget som at overveje at spise af det
Det var det jeg også trodde:P Jeg får skylde på at jeg kun har 1 hunn og at det kan bli litt mye for henne i blandt!
Jeg blir ikke riktig klok på denne sjokko-hunnen min. Nå ser det ut til at hun kanskje har en "skuffe" og har bestemt seg for å ruge videre likevell.. Den er jo litt mer "håven" enn de andres, men tenkte det bare er fordi hun har tygd flere ganger?
#147: Maren du skriver, at hun er lidt mere håven end de andres, men de andre er ho også hanner, så det er et af kønstegnene, at hunnerne er mere fyldige nedad på undersiden af hovedet. Med alle de hanhunde som ombejler hende kunne det måske være en idé at forsøge at fjerne hende med det samme, næste gang du er sikker på at hun ruger?
Skader ikke å prøve Hun står jo bare i en krok i karet, gjemt fra de andre, så skulle ikke tro det hadde noe å si egentlig.
Det er rigtigt at hunnerne efter nogle dage bliver meget passivt rugende, men jeg har også ofte set, at en hun så pludselig kan slutte sig til flokken igen bare for en kortere stund. Under alle omstændigheder sker der ikke noget ved at forsøge en dag, som du skriver.

Der er for øvrigt en del "uro" hos mine osphromenoides i øjeblikket, så med lidt held er der noget i gang der .
Det er vel den perioden hvor hun slutter seg til flokken igjen som er litt for tøff. Kanskje det hadde vært en idé å ta henne ut før dette. Hun har litt spesiell personlighet denne hunnen, men det er vel et resultat av at hun kun har mannlige beboere.
...ja, det må være specielt at være omgivet af så mange hanner, og en mere homogen sammensætning var selvfølgelig at foretrække.
Her er i alle fall den skyldige hunnen. Hun er flott da. Dette er førhttp://akvaforum.no/images/forum/thumbs/20416_091112203618_1.jpgste gang jeg legger ut bilde med blitz på sjokkoene[External Image]
Og hunen din har brutt gullsøm under buken. Hvordan er gullsømmen til hannene dine? Er de hele eller brutte? (jeg tror liksom jeg har sett ett tegn til kjønn der liksom, jeg tar helt sikkert feil hehe )
Jeg vet ikke om den er brutt, men hunnen er mer rund under enn hannene. Tror du vil se det bedre når de blir utvokste (om de ikke er det?). Du ser det når de viser seg for hverandre. Hannene har kjempefine haler og farger, mens hunnen er litt mer AF, har fin mørk farge og gull-søm, mens hannene har mer den røde og blå osv. Mulig jeg tar feil, men jeg har kun 1 hunn...
#153: Hun er simpelthen en rigtig beautie Maren, de vil helt sikkert allesammen gerne forføre hende hurtigst muligt. Jeg har ofte set fotos af osphromenoides, hvor de har den samme farve, altså over i den lyse chokolade, og Lisbeth´s ligner en del, ifølge de billeder jeg har set af dem. I øjeblikket skifter mine meget farve, og der er god aktivitet i akvariet. De er imidlertid altid meget mørkere i farven....mørk chokolade. Til tider kan enkelte af fiskene blive næsten helt sorte, og de lysende bånd forsvinder næsten helt.

#154: Det var en meget interessant iagttagelse Lisbeth. Jeg vil begynde at se efter sømmene. Jo flere ydre forskelle vi kan finde, des bedre kan vi sammensætte flokkene, og måske endda kunne gøre meget tidligere bestemmelse.
#156
Slik er det med fargene på min flokk for tiden også, så det er jo bare positivt da
Jeg tror, det er positivt. Når der er lidt uro i flokken, og farverne skifter meget på fiskene, har det ofte hos mig været en forløber for leg.
flyvefisk
#154: Det var en meget interessant iagttagelse Lisbeth. Jeg vil begynde at se efter sømmene. Jo flere ydre forskelle vi kan finde, des bedre kan vi sammensætte flokkene, og måske endda kunne gøre meget tidligere bestemmelse.


Jeg mener at alle mine hadde brutt gullsøm når de var yngre. Det var ikke før de ble større at jeg la merke til at en hadde hel og resten brutt.
MarenB
Jeg vet ikke om den er brutt, men hunnen er mer rund under enn hannene. Tror du vil se det bedre når de blir utvokste (om de ikke er det?). Du ser det når de viser seg for hverandre. Hannene har kjempefine haler og farger, mens hunnen er litt mer AF, har fin mørk farge og gull-søm, mens hannene har mer den røde og blå osv. Mulig jeg tar feil, men jeg har kun 1 hunn...


Joda, jeg vet om de andre måtene man kan se kjønnsforskjell på. Men hadde vært intressant om denne gullsømmen også kunne være noe å skille kjønnene på

Legger ut videosnutten av alfaparet mitt igjen. Som du ser er hannens (den lyse) gullsøm under buken hel, men hunnens gullsøm er brutt av linjene på kroppen

<embed src="http://www.youtube.com/v/L6z96EuBvmM&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap