Tante Astrid´s undervannsverden (side 80)

Å Astrid! Så utrolig godt at du endelig fikk rakettene dine!

Jeg har mer enn en gang beundret tålmodigheten din når det gjelder disse, og det er herlig at den ga avkastning til slutt. Gleder meg til bilder av raketter i fri Afrika-utfoldelse

Gratulerer med flott fisk (og hold lokket på! hehe)
Ja, her skalkes alle luker

Veldig rart å gå forbi akvariet og se bevegelse oppi der. Dessverre så ser det ut som om det er en stor overvekt av hanner. Ser det bedre nå som de er sluppet ut i karet. Kanskje jeg skal håpe på samme resultat som hos Humunukuapuaa hvor en god del av hannene strøk med etterhvert :b

Måtte redusere utstrømmet fra filteret litt nå som det er kommet fisk oppi. Regner med at full guffe kan bli i meste laget. De svømmer nå rundt i hele karet og et par har allerede funnet seg et favorittsted som de jager de andre i fra.

Har satt opp artemia i ufo-klekkeriet til i morgen. I kveld får jeg se om de vil spise frosne cycklops. Har lest at de stort sett holder til i overflaten, men her hos meg brukes hele dybden i karet, ihvertfall foreløpig.

Lover flere bilder etterhvert, men formen er ikke den beste så det er mulig det tar noen dager. Bra jeg kan ligge på sofaen og se på rakettene
grattis med rakettfisk astrid!
har alltid lurt på hvorfor fisk med striper blir kalt klovne fisker, de ligner såvisst mer på raketter :p
Å så herlig Tante Astrid Endelig!!!!!
Takk!

Endelig er de på plass i karet! Utrolig vakre disse småtassene. Her et par bilder av den største hannen som heldigvis har okkupert området ved frontglasset og derfor er lett å ta bilder av. På tross av den lille størrelsen så lyser de opp i karet. Bare se på de knallblå øynene! Det er antagelig noe i det ordtaket om at den venter ikke forgjeves som venter på noe godt

[External Image]

[External Image]
Oi,så flotte ,grattis med nye fisker
Heldiggris

Klovnkilli - den som ga en så vakker fisk et så tåpelig (og misvisende) populærnavn, skulle vært arrestert Hva med humlekilli eller vepsekilli?
mona o
Heldiggris :) [URLBLOCK1] - den som ga en så vakker fisk et så tåpelig (og misvisende) populærnavn, skulle vært arrestert ;) Hva med humlekilli eller vepsekilli? :)

Alle ser jo at dette er rakettfisk. Halen er jo i full fyr!!! Rødglødende med blå gassflamme. Man skal passe seg for å putte fingeren inn i en sånn flamme.
Den het en gang i tiden Panchax annulatus og hadde populærnavnene - banded panchax, clown killie, rocket panchax. Selvfølgelig styrte populærnavndarwinismen nok en gang og vi endte opp med det mindre identifiserende navnet clown killi.
Hærlig å se de sammen med noe grønt! For noen nydelige fisk! Jupp -nå er de enda høyere på ønskelista mi
Oioioioioi! De var jo utrolig fine! Gratulerer masse altså!=)
Takk for gratulasjonene! Føler meg veldig heldig ja

De har nå akkurat fått sitt første måltid, frosne cycklops. Ikke sånn vill glede over maten, men den ble da spist. Noen spiste visst mer enn andre. Var et par med en kledelig liten mage etterpå.

En vennlig sjel sender meg noe startkultur til mikroorm også så da får de litt variasjon i kosten etterhvert.

Kanskje vi skal starte en snikende introduksjon til skifte av navn. Er det mange nok som kaller de raketter eller rakettkilli istedenfor klovner og klovnkilli så skal dere se det ender opp som det offisielle etterhvert

Bildene lyver en god del når det gjelder størrelsen forresten. Den som er avbildet er den største av alle sammen og er ikke mer enn 2.5 cm helt fra snute til halespiss. Når de er såpass langstrakte i formen i tillegg så er det ikke store greiene altså.
Dette fortjente du virkelig, Astrid!! Jeg er spent på hvordan det går fremover! Spesielt med hannene! Gratulerer!
Takk! Det ser foreløpig veldig bra ut. Litt jaging, men mye mindre enn jeg hadde trodd på forhånd. Stjernedanioene mine er faktisk mye verre. Har funnet ut at jeg må flytte en stol inntil karet innimellom for fiskene er så små at jeg nesten ikke får øye på de fra sofaen. De finnes forresten ikke sky heller. Snarere tvert imot.

Tror jeg må ta litt luking i pistia-plantene. Om de skulle finne på å hoppe og lande oppe på de så vokser de så tett at det ikke er sikkert fisken får sprellet seg tilbake til vannet igjen. Foreløpig har jeg ikke sett noen antydning til slike sprell heldigvis. Mye man må ta ekstra hensyn til med så små fisk.
Jeg tror de hopperyktene er sterkt overdrevet, har ennå til gode å se mine ta så mye som et eneste lite hopp
Hei Astrid!

Vet at du har stjerner og kampfisk i samme kar, og lurte derfor litt. Jeg falt visst pladask i dag og har kommet hjem med et par kampfisk (og så flotte!). Aner du om jeg i det hele tatt kan vurdere å sette de i 54 literen med stjernedanioene? Eller bør jeg slå det fra meg uten å ha prøvd. Har to akvarier som er mest aktuelle, og vet ikke engang selv hva jeg har mest lyst på :p
Det er bare å prøve. Du ser jo fort om det går eller ikke. Det kommer jo litt an på lynnet på kampfisken, hvor tett beplantet det er og slike ting. Leopold hadde en raptus på mine stjerner et par ganger om dagen, men siden de er raske og karet er såpass stort, så hadde han jo ingen reell mulighet til å få tak i de. Vet jo ikke om 54 liter er nok til at stjernene ikke stresses for mye, men du kan som sagt prøve og se. Clotilde er forresten helt uinteressert i stjernene.

Regner med det blir bilder i tråden din etterhvert. Må bare sikle på andres kampfisker jeg nå vet du
Liv H
Jeg tror de hopperyktene er sterkt overdrevet, har ennå til gode å se mine ta så mye som et eneste lite hopp :-)

Det er vel helst når de blir skremt at de hopper og du driver vel ikke å skremmer dine tenker jeg

En av de hoppet forresten mens de enda var under akklimatisering i posen. Ble bekymret et sekund eller to siden den ble hengene fast en stund på "poseveggen" et godt stykke over vannet. Før jeg rakk å gjøre noe med det så sprellet den seg ned i vannet igjen heldigvis. Det er derfor ikke tvil om at de hopper godt når de vil.

I dag fikk de forresten TetraMinJunior flakfôr og de fleste spiste godt. Det er et par av de som ikke helt forstår det med dødt fôr enda, men de får artemia senere i kveld så jeg er ikke spesielt bekymret.
Åh du vet.. det ligger "innkoppingsbilder" der allerede. Han er nydelig!! Men det er vel damen min som ligger ditt hjerte nærmest når det gjelder farger

Ja, jeg kan såklart prøve... men lurer på om jeg ikke prøver 110 literen først. En kjapt søk viser at mange har venusfisk og kampfisk i lag uten problemer, og mine micagemmae er bare "Lillesøsteren" til venusfisken. Fredelige, men ganske aktive svømmere. Skal noen være hissige må det være micagemmae mot kampfisken, for kampfisken vil ikke ha sjanse til å ta de igjen.

110 literen har også langt roligere vanngjennomstrømning enn det 54 literen har.
Hva med temperaturen? Skal ikke venusene ha ganske kaldt vann? Kampfisken vil jo gjerne ha litt høyere temperatur.

Må skynde meg til tråden din og se bilder skjønner jeg
Micagemmae skal ha mellom 18-25 grader i følge fiskebasen og tåler nok varmere vann enn T. albonubes (venusfisk), selv om de er nært beslektet.

fishprofiles skal den faktisk ha mellom 22-27 grader.

Jeg har sjekket flere steder, og selv om anbefalingene varierer har jeg fått inntrykket av at micagemmae skal ha noe varmere vann enn det venusene skal ha. De er i slekt, men mulig at den ene kommer fra steder hvor det er jevnt varmere enn den andre, kanskje? De er i hvert fall svært så fargesterke og har klart seg bra i de 25 gradene som 110 literen ligger på. De var ganske små når jeg kjøpte de på auksjon i september, og har vokst seg til bra uten et eneste frafall
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap