Liv's vannverden (side 86)

Det blir litt av en flytting, det tar tid!! Håper du har masse bærehjelp.
joda, har jo verken bil eller lappen, så pappa må nok hjelpe til :p
heldigvis er de små karene ikke tunge. men jeg flytter til 3. etasje i en blokk uten heis, så noe bæring blir det jo. men, de står nå her, trenger ikke flytte alt på en gang

åssen går det med pusene dine da? er vel det eneste negative med leiligheten, jeg får ikke ha noen pus... man kan søke men man får nei hvis man ikke har en veldig god grunn.
Si ikke det. Det er ganske strenge regler når det gjelder husdyr og borrettslag. De skal ha ganske gode grunner for å nekte deg etter "nye" lover som kom for en del år siden
Det står i reglementet for borettslaget her også at det ikke er lov å ha katt, det har de imidlertid ikke noe rett til å nekte noen, så jeg har hverken søkt eller varslet om mine katter. Norges lover er helt klare når det gjelder retten til dyrehold. Så..... bare å stå på kravene
Liv H
Jeg gjorde et tappert forsøk, men..... det ble selvsagt ikke godkjent ;-) Ikke lett å få bilder godkjent her nei :-D


Er det virkelig sant? Jeg gikk ut i fra at du ikke hadde sendt inn bildet siden jeg ikke fant det i basen. Jeg var helt sikker på at det måtte bli godkjent... Det er så synd at de er så sabla kresne på kvaliteten
Veldig varierende hva som kommer inn syns jeg. Har fått inn bilder som jeg selv har syntes har vært dårligere. Men.... sånn er det bare, får heller prøve å ta et bedre bilde De fiskene fortjener bra bilder i basen
Nå er det vannbytte på gang i heimen, har endelig fått rota meg til å kjøpe ny slamsuger og ny skikkelig hageslange så nå er det en fryd å bytte vann igjen.

Slitt med hageslange med hundre små "knekker" på i tillegg til en slamsuger med ørlite hull i slangen - så her har det vært banning og steiking de siste vannbyttene gitt. Ikke gøy når noe som skal ta en times tid tar dobbelt så mye.

Må få kjøpt noen nye planter til 180 literen ganske så snart, må også få fjerna litt vallisneria i 128 literen - sprer seg skikkelig fort. Dessverre fått andemat igjen i begge de to karene :-S Skrekkelig irriterende. Nesten umulig å få renset ut av 128 literen pga killi som svømmer i overflata, masse lotusblader, lange vallisneriaer og redmoor med mange tynne røtter som går helt til skorpa. Kan ikke noen finne opp en "andematdreper" som er helt ufarlig for fisk og andre planter?
Liv H
Nå Dessverre fått andemat igjen i begge de to karene :-S Skrekkelig irriterende. Nesten umulig å få renset ut av 128 literen pga killi som svømmer i overflata, masse lotusblader, lange vallisneriaer og redmoor med mange tynne røtter som går helt til skorpa. Kan ikke noen finne opp en "andematdreper" som er helt ufarlig for fisk og andre planter?


Nylig oppdaget denne møkka-flyteplanta i min 450L og jeg har akkurat samme problem som deg. Det er liksom ikke bare å dra håven i vannflata når det er lotusblader, vallisneriablader og andre flyteplanter jeg vil beholde. Men jeg har faktisk vurdert å håve ut alt av flyteplanter og skylle ren hver eneste flyteplante av de andre sortene. Værre blir det å finne alle andematfjon i vallisnerian. Den ligger en god halvmeter utover vannflata. Ikke vil jeg klippe dem ned eller ta dem ut for å finne all andemat. Krigen er vel egentlig tapt før jeg prøver...
Det er ikke verdt bryet og forsøket. Brukte flere timer en gang på å rense flyteplanter for andemat, bit for bit ble skylt - men...... dritten hadde gjemt seg unna et sted og i løpet av uker så var det like ille igjen Andepest skulle det hett, ekle greiene!!
Nå så jeg 4 små tigerreker på en gang Har ikke sett noen etter at jeg tok dem over i hovedkaret fra yngelnettet. Var så lei av at channoidesene spiste opp all yngelen så jeg tok hunnen over i et yngelnett, hun ble faktisk værende der i over 2 uker og etter hvert så kom det ørsmå reker. Nå er channoides yngelen tatt over til de voksne og tigerrekene har fått karet for seg selv. Hunnen har også egg igjen Morsomt. Disse var så godt som utdødd hos meg. HAdde 1 voksen igjen og 1 yngel, heldigvis var det en hann og en hunn, så nå blir det raskt flere her De har nok hatt flere kull før også, men grådige channoideser har tatt alle. Hadde en hel stamme med gule reker oppi der da channoides yngelen flyttet inn, de er utryddet :-S Av en eller annen grunn har de ikke gått på de voksne tigerrekene, så de har klart seg. Den ene reka er ganske lys (hannen) men hunnen er fin og mørk i fargen, så håper det blir mange pene mørke "barn"
I dag har det vært lek hos channoidesene, så dem i lek tidligere i dag. Tenkte jeg skulle få tatt noen bilder, men så at de reagerte da jeg begynte å nærme meg akvariet med kameraet så jeg droppet det. Nå så jeg hannen med den største kjeven jeg noen gang har sett. Han har jo hatt opptil 60-70 yngel et par ganger tidligere så blir spennende å se hvor mange det er denne gangen. Veier veldig frem og tilbake om jeg skal ta han over i yngelnett eller la naturen gå sin gang.
Husker du hvor mye yngel hannen hadde 1. gang? Min skal spytte i hvert øyeblikk og det er 1. gang

Er det slik at du har VF channoides som Humunuku har F1 yngel fra?
Vet ikke hvor mye det kan ha vært de første gangene - visste ikke at de hadde fått yngel før jeg oppdaget en som var blitt et par cm. Har hørt at det kan være 20-30, men vet ikke om det stemmer. Har du tatt din over i et annet kar eller går den med hunnen?
Han går i et yngelnett i samme kar han går i, men jeg er usikker på om jeg ha gjort riktig...? Det er så mange valg. Man kan se om de overlever i karet, ta, ut hunnen, ta ut hannen, ta hannen i et annet kar osv. Tror jeg bare må prøve meg frem
På dansk forum så er det flere som sier at hannen som regel ikke spiser yngelet, men at hunnen mer enn gjerne gjør det!:O Det er derfor jeg holder de adskilt

Hvordan har du gjort det tidligere?
Min erfaring er at også hannen spiser yngel, jeg fjernet kun hunnen tidligere - men det var kun 1-3 av hvert kull som klarte seg. De gangene det har vokst opp en del har jeg fjernet yngelen fra de voksne. Litt usikker på å beholde yngelen i yngelnett, tror det blir for varmt når de kommer for nære lysrøret - har hatt en del frafall med den metoden - ser ut som de klarer seg best om jeg tar dem over i eget kar - hatt best overlevelsesprosent på de som har gått i rekekar - men... da har jeg mista masse reker.
Jeg har bare ei leselampe og den gir ikke fra seg så mye varme. Sparepære Jeg har en 22L jeg kan bruke, men jeg vet ikke hvordan jeg skal føre det over i nytt kar.... De tåler sikkert ikke så godt forandringer?
Jeg har en pygmeguramiungfisk der nå, så den må bort føst!
Jeg har brukt å ta en stor skål og ta den under yngelnettet i det opprinnelige karet - deretter flytta skål og nett over i nye karet - da får du tatt gradvis tilvenning på vannet. Brukt et glass bare til å bytte ut vann gradvis i skåla. Det har fungert greit her.
Det ble til at jeg tok hannen over i yngelnett. Siden jeg tømte karet for planter og kokosnøtter for å få han ut så fant jeg et par yngel også, 2 på ca 1 cm og 1 liten relativt nysluppet på kanskje 0,5 cm - sistnevnte gjemte seg i mosen og ble igjen i bøtta da jeg tok tilbake plantene - kan nok ha vært flere der inni og. Nok en gang bevist at om yngelen blir i karet så er det max 1-2 fra hvert kull som klarer seg. Utrolig stor kjeve på hannen denne gangen så spent på hvor mange det blir. Nå få jeg tatt nøyaktig antall dager også, mener å huske jeg har regnet ca. 12 dager før.
Min gikk i 13 dager. På dansk forum sa de rundt 14. Har du flyttet hannen som lekte i går over i yngelnett nå? Pleier du å ha han der gjennom hele rugeperioden? Jeg spør fordi jeg er så nysgjerrig og vil lære
Like greit å ta hannen over så raskt som mulig, han vil uansett finne et sted å gjemme seg så lenge han tygger. Før brukte han å henge bak filteret - da må det være vel så hyggelig i et stort yngelnett. Har en del mose i nettet så han føler at han får gjemt seg

Ja, tok han over i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap