Marens akvarieverden (side 86)

Ja, det har vært vill flørting i karet og nå nettopp fullførte de leken og hannen står nå og passer på eggene Det gikk fort, de kom på fredag og nå har de rukket alt dette!
Jeg hadde jo andre planer for dette karet, så hva jeg gjør nå vet jeg ikke:O?

Plakat er vel at de ikke har dette lange sløret ja. Jeg synes hannen ligner Bettinas VF hann når han blåser seg opp, bare annen farge!

Jeg har filmet leken/egglegginga, så tror jeg skal legge den ut her

Heidi hadde forresten 1par som har lekt i dag hun også. Det var hannen jeg ikke tok (tror jeg) og ei anna dame. Det skyldes sikkert miljøforandring der også tenker jeg
B. splendens i lek
<embed src="http://www.youtube.com/v/h7bhbndsloE&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
For en hærlig video Håper de begge fortsetter å være 2 om barnestellet

Mvh Per
Betta splendens i lek
Takk skal du ha Per!
Ja, jeg vet ikke riktig hva jeg skal gjøre nå... Skal jeg legge til rette for at flere skal overleve eller skal jeg bare la det stå og se hva som skjer...? Det var jo egentlig andre planer for dette karet, men de er jo så utrolig spennende dette paret! Jeg har ikke et kar jeg kan ha yngel i, så da må småttisene gå i et "familiekar" til jeg ev får skaffet nye hjem. Men dette er jo ev langt frem i tid.

Hmmmm. Må i tenkeboksen.
Da jeg drev med oppdrett så lot jeg yngla gå i karret til de var store nok til å flyttes (var 240 liters da) og som jeg ser så er det nok planter og gjømme steder i det karret du har døm i. Jeg ville latt døm gå der

Mvh Per
Synd jeg ikke kunne opplevd 2 av de store på forumet sitt møte i Orkanger
Helt fantastisk video Maren!
Må ha vært kjempemoro og spennende å få se på. Synes det var rart å se hvor stille fiskene kunne ligge, det så nesten ut som om jeg hadde trykket på pause! :p
MarenB
Hmmmm. Må i tenkeboksen.

Heidi har jo en del erfaring med familiekar og du fikk sikkert noen tips av henne, men du kan jo gjøre ditt eget eksperiment med 60-liters kampfisk-familiekar. Det virker som kampfiskene til Heidi har godt lynne så det er sikkert ikke et dumt utgangspunkt.

Litt avhengig av konsekvensen ville jeg forsøkt å senke vannstanden i karet slik at det ikke ble så langt å dykke for å plukke opp egg og yngel som faller ut av redet. Det ser ut til at redet ligger inne i planten og dermed er godt beskyttet.
Hvis du tapper unna med en tynn slange vil du kanskje få det til uten at det "skvulper i redet". Da kan det bli katastrofe der så mange egg eller yngel faller ut samtidig at han ikke rekker å redde alle.

Pass på at hannen ikke blir agressiv ovenfor hunnen. Det er ikke tull at hanner i noen tilfeller dreper hunnen hvis hun ikke kommer seg unna.
Og skulle det bli krøll så husk at en kampfisk har det mye bedre i en smågodtboks med en catappabit og litt flyteplanter enn å bli mobbet til døde.
Det gikk jammen raskt.. grattis bare mine var så samarbeidsvillige..
ÅÅ jeg sitter her med tårer i øynene og tenker at er dette min Lars som er så flink...jeg visste det ville bli bra for han å flytte til deg...han har jo gått sammen med Lene hele tiden også så de var jo godt kjent. Kjempefint filmet...tenk at de lekte på samme tid i går ....er spent på om skumredet ligger der med egg i fremdeles. Kan nesten ikke vente til lyset slår seg på.)
Blir spennende å følge med fremover.....)
Nei guri så morsomt, det gikk da veldig fort for dem å komme i lek! Hærlig videosnutt! Blir veldig spennende å se om hannen godtar at hunnen fortsetter å gå sammen med han. Siden dette er Heidi sine familievennlige fisk er det jo faktisk et håp for at det kan gå. Kanskje du og Heidi blir avlere av godlynte kampfisk til hele norge hehe
Jeg tror nok det skal gå bra å ha de i samme kar Hannen er borte og leter etter hunnen, men hun har nok med hjemmesteder. Hun kan også komme frem og da viser de hverandre finnene og unngår slåssing, altså på en fredelig måte
Jeg har heller ikke sett noen skader på de, så når han er ferdig med redet blir nok ting litt mer "rolig" i karet Det blir nok et farmiliekar dette

Jeg vet ikke hvilken "oppskrift" Heidi har på kampfiskeholdet, men jeg har med mine egene øyne sett alle karrene hennes og skulle gjerne likt å visst hva som er hemmeligheten!
Hei Maren Jeg har ikke sett noen av egga klekket. De skulle være frittsvømmende nå....Da er de håpløse å få øye på. Så kanskje jeg bare skal ha et par dråper av yngelforet for sikkerthets skyld. Han har et nytt stort skumrede under koppen sin igjen og prøver å lokke Tulle til å komme. Jeg så ingen haler som hang ned heller men det gjorde jeg ikke forrige gang heller. Så det blir spennende for plutselig dukker de opp...Da jeg staret med dette så kjøpte jeg først hannene. Og da jeg fikk høre at man kunne ha 2-3 hoer sammen med en han så gjorde jeg det også. Så tenkte jeg at hvis det blir leking og yngel så er det bare bonus for meg det. Jeg banker på ruta til de for å oppnå kontakt og snakker mye med de. Masse mat får de også og masse variert kost, De er gloherske på Nowo Prawn og Wafer mix. Så er jeg veldig synlige for de så de ikke blir skye og springer og gjemmer seg...
Hvordan går det med dine yngel?
Hei Heidi!
Har ikke sett noen haler her heller, men det er ikke så mange egg igjen, så om det er et godt tegn det vet jeg ikke!?! Lars passer fortsatt på reiret og Lene blir holdt unna. Jeg tenker å kjøpe en anubias barteri for å lage et slags "skille" i karet slik at Lene kanskje får mere fred.

Siden det har gått en stund siden egglegginga, så tror jeg at jeg skal legge nedi litt mose snart. Kanskje vente til i morgen for sikkerhets skyld i fall det er yngel i reiret som kan dette ned om det blir skvulping.
Jeg har en temp på 25/26grader i karet, så mulig ev klekking går litt saktere her enn i ditt kar som har litt høyere temperatur?

Jeg har fôret med infusoria frem til i morgest. Tenker å gjøre det ikveld også, med den LF 2. Når jeg skal ha dråpene i karet så vil de ofte ikke løse seg opp og detter ned som dråper... Jeg har prøvd forskjellige ting for å hindre det, men finner ikke ut av det. Tror jeg blander det i vann først fremover og heller det i karet, håper det blir bedre Det ligger jo hvite dråper mange plasser på rota i karet:P

Jeg tør ikke håpe på yngel, så det får ev være en bonus! Det var uansett artig dette og veldig interesant å følge med på!! Jeg liker så absolutt disse fiskene!

Jeg har ikke så mye forskjellig fôr til dem, så det har gått mest i frossen artemia og frosne røde mygglarver. jeg prøvde noe betta-fôr som var i kuler, men det ville de ikke ha. Oksehjertet var heller ikke interesant...
Jeg skal bestille fôr etter hvert som jeg får penger, så da kan jeg jo høre med deg først! De må jo ikke få det værre hær enn det de er vant til
Egg med haler
Jeg oppdaget nettopp at Lars (plakathannen) driver og plukker opp "egg med haler" for harde livet her! Det vil si at eggene klekkes i alle fall
Han klarer faktisk å jage bort Lene (hunnen) med disse egg/ynglene i munnen om han må!:O

Jeg synes han er flink til at dette er første gangen! Instinktene er det ingen ting i veien med i alle fall!
Jeg må vel fortsette med liquery fry nr 1 da og vente med nr 2.
Ting ble liksom så mye mer seriøst nå når jeg så halen på eggene Det hadde jo vært gøy om han lyktes med 1 yngel da
Nei du skal ikke mate ynelen når de er så små. de skal ikke mates på 2-3 dager for de har plommesekken som de spiser på...Har du oppi mat så vil det bare forurense. De er ikke frittsvømmende enda når han plukker de opp fra bunnen nei. Noen ganger når de blir frittsvømmende så henter faren de inn i reiret igjen hvis de kommer for langt unna....
Sara (hunden) spiste opp eska med bruksanvisninga til Liqury fry1 når jeg var på butikken, så jeg husker ikke helt, men skal den ikke oppi når det fremdeles er egg og yngel som ikke er frittsvømmende for å skape riktig ifusoria til neste stadie?

Jeg har tenkt litt på det, kan sneglene dine ha bidratt på noe måte når det gjelder fôr på yngelens første stadie. Om jeg ikke husker helt feil så "skaper" snegler en slags infusorie?
Hvorfor ikke mikroorm?
Litt tidlig enda. De er knøttsmå:O Har microorm til senere
Nei dette skal du ikke gi før de er klare for å spise det. Hos meg står det, ryst godt før bruk, 1 dråpe pr 4 liter - 2-4 ganger daglig.
Jeg tror de levde på det de fant på plantene osv her hos meg. Det er jo ingen som kommer med liquifry når de er i det fri heller. Syns dette med alle disse sortene med yngelfor er noe overdrevent. Mine klarte seg utmerket og har blitt store feite og fine fisker. Tror de finner noe å spise uansett i et godt innkjørt kar.
Snegler fiser infusorier de vettu så mye grønt de får i kosten her så tror jeg nok det hjelper. Det er derfor yngel av andre slag også vokser veldig fort i kar hvor det er masse snegler. De nyttig gjør seg fisingen til sneglene..he he
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap