- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 87)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 87)
Postet 01.03.08 kl 00:58
Espen FrithjofsenHvordan får du unger på disse?
Det finnes flere artikler om både oppdrett og Corydoras generelt i artikkelsamlingen, se f.eks. her
Blir litt langt å skrive alt sammen her i et innlegg.
Det er forresten mange tråder om det samme spørsmålet her på forumet.
Noen Corydorasarter er enklere enn andre å få til oppdrett på.
Søk på Corydoras aeneus i fiskebasen her, og klikke på fanen i midten på profilen. Der står det "Oppdrett", og det står litt der også.
I tillegg kan du se på linjen øverst hvor mange medlemmer som har registrert oppdrett på den arten her på AF. Tror det er over 60 som har reg. det på den arten Klikk på linjen som sier antallet brukere, og på neste side kan du lese om medlemmenes erfaringer og fremgangsmåter.
Postet 01.03.08 kl 01:11
Endret: 01.03.08 kl 01:15
mona o[QUOTE=Espen Frithjofsen]Hvordan får du unger på disse?
Det finnes flere artikler om både oppdrett og Corydoras generelt i artikkelsamlingen, se f.eks. her
Blir litt langt å skrive alt sammen her i et innlegg.
Det er forresten mange tråder om det samme spørsmålet her på forumet.
Noen Corydorasarter er enklere enn andre å få til oppdrett på.
Søk på Corydoras aeneus i fiskebasen her, og klikke på fanen i midten på profilen. Der står det "Oppdrett", og det står litt der også.
I tillegg kan du se på linjen øverst hvor mange medlemmer som har registrert oppdrett på den arten her på AF. Tror det er over 60 som har reg. det på den arten Klikk på linjen som sier antallet brukere, og på neste side kan du lese om medlemmenes erfaringer og fremgangsmåter.
hi hi...blond jeg vet du
Postet 01.03.08 kl 01:19
Postet 01.03.08 kl 13:10
Endret: 01.03.08 kl 13:10
Legger ut noen bilder av akvariene i den doble reolen, ett for ett.
Her kommer de.
Det ene av de 6 karene er jo ikke ferdig enda (øverst til venstre) men her er iallefall de øvrige fem. Bildene er tatt på dagtid, så det ble litt reflekser i glassene.
Nederst til venstre:
(Corydoras metae og koloni med reker: Red Bee og Røde krystallreker)
Midten venstre:
(oppvekstkar, pr nå bebodd av C. weitzmani, C. metae og C140)
(øverst til venstre ble vist sammen med reol-bildet, holder på å sette opp)
Øverst til høyre:
(Corydoras atropersonatus og Corydoras oiapoquensis)
Midten til høyre:
CW018/Corydoras cf. napoensis
Nederst til høyre:
(Corydoras adolfoi og guppy-koloni)
Her kommer de.
Det ene av de 6 karene er jo ikke ferdig enda (øverst til venstre) men her er iallefall de øvrige fem. Bildene er tatt på dagtid, så det ble litt reflekser i glassene.
Nederst til venstre:
(Corydoras metae og koloni med reker: Red Bee og Røde krystallreker)
Midten venstre:
(oppvekstkar, pr nå bebodd av C. weitzmani, C. metae og C140)
(øverst til venstre ble vist sammen med reol-bildet, holder på å sette opp)
Øverst til høyre:
(Corydoras atropersonatus og Corydoras oiapoquensis)
Midten til høyre:
CW018/Corydoras cf. napoensis
Nederst til høyre:
(Corydoras adolfoi og guppy-koloni)
Postet 01.03.08 kl 20:11
Endret: 01.03.08 kl 20:17
Postet 01.03.08 kl 20:13
Må bare si det... så utrolig flotte bilder i denne tråden!
Ja - jeg har lest samtlige sider. Og studert samtlige bilder. Og jeg legger skylden på Mona - og denne tråden - for at jeg har begynt å utvikle corydoras-dilla. En fisk jeg ikke hadde ofret to tanker tidligere. Nå sitter jeg henført og ser på mine pandaer og aeneuser stikke nesa nedi sanda og vifte på halene sine - og det er noe av det søteste jeg har sett hehe. Fikk til og med pusteproblemer når jeg så en gruppe VF haraldschultzi til 150 kroner stykket her om dagen. Hadde bare gubben vært litt blidere og lommeboka litt tykkere.. *sukk*
Huff, nå sporet jeg av litt her.
Mona - må bare si at det akvarierommet ditt er til beundring og inspirasjon!! Har begynt å leke med samme tanke selv Og akvariene dine er så pent innredet! Jeg blir ikke fornøyd med mine, så det er mulig jeg setter meg ned en dag og ser hva du har gjort i detalj - for så å kopiere som best jeg kan! Hehe
Et spørsmål også.. på det ene bildet er det masse mose på venstre side. Sitter denne fast på en rot som nå er fullstendig dekket? Eller ligger den løst?
Ja - jeg har lest samtlige sider. Og studert samtlige bilder. Og jeg legger skylden på Mona - og denne tråden - for at jeg har begynt å utvikle corydoras-dilla. En fisk jeg ikke hadde ofret to tanker tidligere. Nå sitter jeg henført og ser på mine pandaer og aeneuser stikke nesa nedi sanda og vifte på halene sine - og det er noe av det søteste jeg har sett hehe. Fikk til og med pusteproblemer når jeg så en gruppe VF haraldschultzi til 150 kroner stykket her om dagen. Hadde bare gubben vært litt blidere og lommeboka litt tykkere.. *sukk*
Huff, nå sporet jeg av litt her.
Mona - må bare si at det akvarierommet ditt er til beundring og inspirasjon!! Har begynt å leke med samme tanke selv Og akvariene dine er så pent innredet! Jeg blir ikke fornøyd med mine, så det er mulig jeg setter meg ned en dag og ser hva du har gjort i detalj - for så å kopiere som best jeg kan! Hehe
Et spørsmål også.. på det ene bildet er det masse mose på venstre side. Sitter denne fast på en rot som nå er fullstendig dekket? Eller ligger den løst?
Postet 01.03.08 kl 20:24
NilleEt spørsmål også.. på det ene bildet er det masse mose på venstre side. Sitter denne fast på en rot som nå er fullstendig dekket? Eller ligger den løst?
Du tenker på det bildet som viser karet med Corydoras adolfoi? Der er det bare javamose, det startet som et par kvaster jeg dyttet ned i noen sprekker på rota da det var nyoppsatt. Den har vokst og vokst, og er sånn løselig festet til rota (det er en trerot under den, ja). Den svever litt som et digert "flak" når jeg står og fyller vann i karet med slange, i forbindelse med vannbytter Men den legger seg pent på plass igjen når jeg skrur av vannslangen. Den blir liggende der den er, så den har nok grodd fast mange plasser i treverket under. Javamose gjør det med tiden.
Inni mosen pleier det å bo noen C. adolfoi-yngel i blant. Ikke så mange nå lenger, siden guppyene mine går i dette karet. Men når jeg "får ut finger'n" og får flyttet guppyene, vil nok yngelen begynne og vokse opp igjen. Lurer nesten litt på om jeg skal gjøre det nå i helgen.... flytte guppyene altså. Det er på tide, de skulle bare være der midlertidig men har blitt værende i 3 -4 mnd nå.
Eller tenkte du på det aller øverste bildet? Av karet med C. metae? Der er faktisk mosen bare lagt på bunnen. En bitteliten dott til å begynne med for litt over ett år siden. La bare et par små steiner på noen av mosetrådene, sånn at den ikke fløt avgårde. Nå ligger den pal der den er
PS!
Tusen hjertelig takk for ros
Å få "skylden" for å smitte andre med Cory-dilla, er en skyld jeg gjerne påtar meg - uten dårlig samvittighet i det hele tatt *gliz*
Postet 01.03.08 kl 20:49
Endret: 01.03.08 kl 20:54
Tenkte på det karet med metae og reker Så jo skikkelig fint ut!! Ikke for det - det gjør jo samtlige kar!!! Har litt problemer selv med at det løsner små mosetråder som legger seg litt over alt, så det ser rotete ut.
Rosen strekkker ikke helt til, egentlig. Har de siste dagene pløyd gjennom samtlige 173 sider med snakk og bilder og sukker henført hvert 3. minutt over både fisk og innredning!
Slik vil jeg ha og! Har et kjellerrom som egner seg perfekt... men det er lekerom for min yngste datter nå.. lurer på når jeg kan kaste ut lekene og erstatte med MASSE akvarier Litt slemt - men litersyken og cory-dilla har fått godt feste...!
Så guppyene får tak i cory yngelen altså? På tross av så fine gjemmesteder. Hmmm. Har guppy i et kar og endlers i et annet, så da kan jeg vel ikke regne med yngel med det første! Mine er vel litt unge enda uansett Innen tiden kommer håper jeg å ha flere kar!
Rosen strekkker ikke helt til, egentlig. Har de siste dagene pløyd gjennom samtlige 173 sider med snakk og bilder og sukker henført hvert 3. minutt over både fisk og innredning!
Slik vil jeg ha og! Har et kjellerrom som egner seg perfekt... men det er lekerom for min yngste datter nå.. lurer på når jeg kan kaste ut lekene og erstatte med MASSE akvarier Litt slemt - men litersyken og cory-dilla har fått godt feste...!
Så guppyene får tak i cory yngelen altså? På tross av så fine gjemmesteder. Hmmm. Har guppy i et kar og endlers i et annet, så da kan jeg vel ikke regne med yngel med det første! Mine er vel litt unge enda uansett Innen tiden kommer håper jeg å ha flere kar!
Postet 01.03.08 kl 21:10
Postet 03.03.08 kl 13:07
Jeg har aldri hatt akkurat kobbertetra, men en tetrastim pleier å gjøre seg fint det, i et kar med Corydoras så lenge det er en relativt beskjeden og fredelig tetra-art Det er sant at det kan bli litt stusselig noen ganger, når bare bunnarealet er bebodd i et kar
Jeg har et par arter Smykketetra som jeg har tenkt å anskaffe flere av, og ha i kar med Corydoras. Bare sånn for å live opp i karene der jeg ikke ser så mye til Coryene (noen arter er mer sky enn andre og gjemmer seg hele tiden, og da blir karet liksom litt vel tomt å se på).
Har forsøkt guppy i et kar med Corydoras nå noen måneder, men jeg tror nok guppyen er en litt for "masete" og grådig fisk. Jeg har vel rundt 20 guppy i en 85 liter. De stjeler også maten fra Coryene, så litt sky Corydoras kan lett gi opp i matkøen og trekke seg tilbake istedet. Ser at mine Corydoras adolfoi har sluttet å legge egg også i alt maset fra guppyene (det vrimler jo guppy overalt). Så nå har jeg tenkt å flytte guppyene til et annet kar istedet.
Jeg har et par arter Smykketetra som jeg har tenkt å anskaffe flere av, og ha i kar med Corydoras. Bare sånn for å live opp i karene der jeg ikke ser så mye til Coryene (noen arter er mer sky enn andre og gjemmer seg hele tiden, og da blir karet liksom litt vel tomt å se på).
Har forsøkt guppy i et kar med Corydoras nå noen måneder, men jeg tror nok guppyen er en litt for "masete" og grådig fisk. Jeg har vel rundt 20 guppy i en 85 liter. De stjeler også maten fra Coryene, så litt sky Corydoras kan lett gi opp i matkøen og trekke seg tilbake istedet. Ser at mine Corydoras adolfoi har sluttet å legge egg også i alt maset fra guppyene (det vrimler jo guppy overalt). Så nå har jeg tenkt å flytte guppyene til et annet kar istedet.
Postet 03.03.08 kl 13:22
Endret: 03.03.08 kl 13:23
I min erfaring er kobbertetra mer crazy enn mange andre arter. Hos meg er kobbertetraene nede og sirkler bunntabletten slik at bolivianerne faktisk hakker etter dem, og det er sjelden kost fra de "vennlige" fiskene.
Rødmunntetra f.eks. var aldri så langt nede i karet, enten det var snakk om mat, egg eller noenting. Men de er nok for store for så lite kar, men jeg ville nok valgt noe annet enn kobbertetra til et lite kar uansett, fordi de hakker mye, på hverandre når man har nok av dem, men sikkert andre hvis ikke.
Rødmunntetra f.eks. var aldri så langt nede i karet, enten det var snakk om mat, egg eller noenting. Men de er nok for store for så lite kar, men jeg ville nok valgt noe annet enn kobbertetra til et lite kar uansett, fordi de hakker mye, på hverandre når man har nok av dem, men sikkert andre hvis ikke.
Postet 03.03.08 kl 13:58
Postet 03.03.08 kl 14:05
Postet 03.03.08 kl 14:10
Dette bildet likte jeg utrolig godt. Fiskene ble skarpe og i fokus i "fjeset", og de var så fine der de svever noen cm over bunnen.
Spekulerte litt på om jeg skulle prøve å sende det inn til fotokonkurransen her, men fant ut at det var ikke "spesielt" nok til å nå særlig høyt likevel.
Synd det ikke går an å legge inn større bilder i trådene her, for dette bildet ble mye bedre i str 1000 px.
Det er to nydelige Corydoras atropersonatus som er avbildet.
Spekulerte litt på om jeg skulle prøve å sende det inn til fotokonkurransen her, men fant ut at det var ikke "spesielt" nok til å nå særlig høyt likevel.
Synd det ikke går an å legge inn større bilder i trådene her, for dette bildet ble mye bedre i str 1000 px.
Det er to nydelige Corydoras atropersonatus som er avbildet.
Postet 03.03.08 kl 14:36
Endret: 03.03.08 kl 14:37
Postet 03.03.08 kl 15:06
Karl Inge SBruk flickr.com eller lignende så kan man bare følge linken til fullversjon :)
Jeg har en photobucket-konto, men jeg gidder ikke bruke den. Det er for mye å styre med
Laster dem opp her jeg, ferdig med det. Er de lastet opp i et bestemt innlegg, så er de der for godt.
Orker ikke ha bilder spredd over mange forskjellige steder. Dessuten, er Photobucket nede, blir det røde kryss her. Eller, hvis jeg bestemmer meg for å rydde i bildesamlingen på en ekstern plass, så risikerer jeg å slette bilder jeg har brukt i innlegg slik at det blir røde kryss...
Postet 03.03.08 kl 15:10
Corydoras oiapoquensis
Legger ut et bilde til som jeg fant på pc'en. Dette er av Corydoras oiapoquensis.
Den kommer akkurat ut fra matleting under eikeløvet på bunnen.
Den kommer akkurat ut fra matleting under eikeløvet på bunnen.
Postet 03.03.08 kl 16:11
Endret: 03.03.08 kl 16:12
Hei Mona
Nydelige bilder!
Ett lite spørsmål dersom du kan svare
Jeg har kjøpt seks Corydoras duplicareus (iflg butikken). Jeg ønsker ikke at disse skal "sulte" og lurer på hvor mange fôringstabl. jeg kan bruke på en slik liten stim?
P.S. De er så sjarmerende!
Forresten har du fått opp det lille cocoon karet ditt Mitt står og putrer så fint med yngel av alle størrelser. Nå skal det sies at noen få har tatt "selvmord" og greid å hoppe ut der hvor dekkglasset ikke dekker for...men men...sh** happens.
Nydelige bilder!
Ett lite spørsmål dersom du kan svare
Jeg har kjøpt seks Corydoras duplicareus (iflg butikken). Jeg ønsker ikke at disse skal "sulte" og lurer på hvor mange fôringstabl. jeg kan bruke på en slik liten stim?
P.S. De er så sjarmerende!
Forresten har du fått opp det lille cocoon karet ditt Mitt står og putrer så fint med yngel av alle størrelser. Nå skal det sies at noen få har tatt "selvmord" og greid å hoppe ut der hvor dekkglasset ikke dekker for...men men...sh** happens.
Postet 03.03.08 kl 18:23
Postet 03.03.08 kl 18:33